ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ

1
Η αντίληψη είναι ένα θέμα που αλλάζει ανάλογα με τις γνώσεις και τα πιστεύω του καθενός μας . Για παράδειγμα αλλιώς θα αντιληφτεί ένας ιθαγενής του Αμαζονίου, ένα αεροπλάνο όταν δεν το έχει ξαναδεί και αλλιώς ένας άνθρωπος της πόλης . Για τον ιθαγενή το αεροπλάνο μπορεί να έχει μεταφυσική χροιά στο νου του , ή θεϊκή παρέμβαση !Εφόσον δεν έχει ξαναδεί ποτέ του αεροπλάνο. Για τον άνθρωπο της πόλης και χάριν στην γνώση που κατέχει, το αεροπλάνο δεν έχει καμία μεταφυσική χροιά και δεν αποτελεί τίποτα περισσότερο από ένα τεχνολογικό προϊόν της εποχής . Τι θέλω να πω με το παρακάτω παράδειγμα ; Πως τελικά το ποσοστό της γνώσης ενός πράγματος , καθορίζει και την αντίληψη μας για αυτό .Αλλά ας γίνω πιο αναλυτικός φίλε αναγνώστη .Πολλοί είναι εκείνοι που καθορίζουν ή απορρίπτουν την γνώση γιατί δεν ανήκει στον τομέα τους ή τον κλάδο τους .Έτσι ταυτόχρονα απορρίπτουν κομμάτια γνώσης που στο μέλλον μπορεί να τους φέρει στην θέση του ιθαγενή που αναφέραμε πιο πάνω . Ξέρω εσύ ,ή έστω και εγώ, δεν θα βρισκόμασταν πότε σε αυτή την θέση! Και όμως υπάρχουν τόσα πράγματα γύρω μας, που είναι σχεδόν άγνωστα .Για παράδειγμα πόση σημασία δώσατε στην μέλισσα που σας περιτριγυρίζει .Έεε καλά τώρα θα μου πείτε τι σημασία έχει μία μέλισσα ; Κι όμως αυτό το τόσο μικρό πλασματάκι ζει σε κοινωνία όπως εσείς και μάλιστα πολύ καλύτερα οργανωμένη από ορισμένες ανθρώπινες κοινωνίες .(Μάλιστα διαθέτει και πολίτευμα, ολιγαρχία! )Αλλά ας αφήσουμε τις μέλισσες και την μικρή αυτή κοινωνία και ας έρθουμε στην δική μας κοινωνία, που έχει φτιαχτεί από τάξεις, ή κάστες γνώσης . Το κακό βέβαια δεν είναι αυτό, αλλά ότι η μια κάστα, απορρίπτει την γνώση της άλλης, έτσι οι ακόλουθοι της κάστας ή τάξης αν θέλετε Α, χάνει τα κομμάτια γνώσης της κάστας Β .Το ακόμα χειρότερο είναι όταν άνθρωποι της ιδία κάστας απορρίπτουν γνώσεις της δικής τους κάστας ! Και φυσικά ένα φωτεινό παράδειγμα είναι η επιστήμη, που πολλές φορές για το ίδιο πράγμα , δίνει περισσότερες από μία εξηγήσεις. Αλλά κάστες υπάρχουν και στην καθημερινότητα μας, η κάστα του μηχανικού, η κάστα του υδραυλικού κλπ. Όλη η κοινωνία έχει φτιαχτεί σε κάστες και έτσι ο καθένας μας διαλέγει μία τάξη χάνοντάς ταυτόχρονα κομμάτια γνώσης που ανήκουν στις άλλες κάστες . Κάποιες φορές μάλιστα πληρώνουμε για τις υπηρεσίες άλλων τάξεων που είναι άγνωστες σε εμάς( δες υδραυλικό ηλεκτρολόγο κλπ ).Ένταξει το παραδέχομαι, δεν μπορούμε να είμαστε γνώστες όλων των πραγμάτων .Όμως σε κάποιες περιπτώσεις ,η αντίληψη μας μπορεί να επαναστατήσει και να μας βγάλει από την θέση του ιθαγενή .Πως γίνετε αυτό; Μα με περισσότερη γνώση των πραγμάτων γύρω σου .Μια καλή αρχή θα ήταν να ξεκινήσεις να μάθεις την ιστορία του τόπου σου ή της περιοχής σου . Ένας άλλος τρόπος, θα ήταν να αρχίσεις να διαβάζεις βιβλία . Να πηγαίνεις σε μέρη που δεν είχες ξαναπάει ποτέ σου, ακόμα και να γνωρίσεις καινούργιους ανθρώπους. Βλέπεις ο κάθε άνθρωπος είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα ανήκει σε μια κάστα και μαθαίνοντας τον έχεις πρόσβαση σε πράγματα που ξέρει. Θα ήταν πιο σωστό να πω πως όλοι μας είμαστε μία κινητή βιβλιοθήκη ! Και ναι η κίνηση στα χωράφια της γνώσης είναι μία επαναστατική κίνηση της αντίληψη μας .Όσο περισσότερο κινείσαι, τόσο περισσότερα αντιλαμβάνεσαι! Και όσα περισσότερα αντιλαμβάνεσαι , τόσο πιο γρήγορα φεύγεις από την θέση του ιθαγενή. Ξέρω είναι δύσκολο να διευρύνεις την αντίληψη σου και δεν θα ήταν ψέμα να πω πως χιλιάδες πέθαναν προσπαθώντας να διευρύνουν την γνώση τους μόνο στον τομέα της κάστα τους. Όμως το παραπάνω κείμενο δεν έχει σκοπό μόνο να σε κάνει να κινείσαι, ή να μαθαίνεις περισσότερα , αλλά και να αντιλαμβάνεσαι και ποιος σε θέλει στην θέση του ιθαγενή.

Υποσημείωση
1 Όταν αφαιρείται από την διδακτική ύλη ένα μέρος της αυτό αυτόματα δεν σου μειώνει την αντίληψη μαζί με την γνώση;Τέτοιες κινήσεις δεν σε φέρνουν πιο κοντά στον ιθαγενή;
2 Τελικά ποιος είναι ο προοδευτικός, εκείνος που αφαιρεί; Ή εκείνος που διατηρεί ή και αυξάνει;

ΑΣΤΕΡΙΑΣ
Απάντηση

Επιστροφή στο “Διαφορες συζητήσεις και θέματα.”

cron