Τι γνώμη έχετε για τις τοιχογραφίες των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων στους ναούς του Αγίου όρους;
Έρχομαι όμως τώρα να σας εξηγήσω τον λόγο, για τον οποίο υπάρχουν οι συγκεκριμένες τοιχογραφίες στο Άγιον Όρος.
Οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας, έχοντας ασχοληθεί και μελετήσει τους βίους των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως οι περισσότεροι από αυτούς (με αποκορύφωμα τον Σωκράτη), όχι μόνο ασπάζονταν τον Μονοθεϊσμό και καταδίκαζαν την πίστη στα είδωλα, αλλά με τον τρόπο της ζωής τους "προεικόνισαν" σε πολλά σημεία τον Χριστιανικό τρόπο ζωής. Τον Σωκράτη μάλιστα, τον ονόμασαν "προ Χριστού Χριστιανό"!
Από την άλλη μεριά όμως, αγνοώντας οι ίδιοι το πού βρίσκεται η Μοναδική Αλήθεια του Θεού σε σημαντικά θέματα, στην προσπάθειά τους να τα ερμηνεύσουν, οδηγήθηκαν σε αυθαίρετες διδασκαλίες υποθετικού περιεχομένου. Κλασσικό παράδειγμα αποτελεί η διδασκαλία του Πλάτωνα για την μετεμψύχωση.
Οι διδασκαλίες αυτές, σκανδάλισαν κατά καιρούς πολλούς Χριστιανούς (λαϊκούς, Ιερείς, Μοναχούς). Ο Κύριος όμως, όταν Κατέβηκε στη Γη για να Σώσει τους ανθρώπους από την αμαρτία, δεν Ξέχασε και αυτούς που είχαν ζήσει και πεθάνει στην προ Χριστού εποχή. Γι'αυτό και μετά από την Σταύρωσή Του, όπως μας Διδάσκει η Αγία Γραφή, κατέβηκε στον Άδη και Κήρυξε επί τρεις ημέρες! Και Ανέστησε όσους Τον πίστεψαν και τους Ανέβασε από τα κατώτερα στα ανώτερα επίπεδα του Άδη, εκεί όπου βρίσκονται οι Άγιοί Του, οι οποίοι περιμένουν την Δευτέρα Παρουσία Του για να εγκατασταθούν μόνιμα κοντά Του στον Παράδεισο, τον Οποίο από τώρα προγεύονται επισκεπτόμενοι για μικρά διαστήματα.
Ο Κύριος λοιπόν, Βλέποντας τον σκανδαλισμό των πιστών Του, Εμφάνισε Οράματα σε ορισμένους εξ αυτών, για να τους πληροφορήσει σχετικά με την μετά Χριστόν πορεία των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων.
Χαρακτηριστικά σας αναφέρω το παρακάτω περιστατικό, το οποίο είναι επίσημα καταγεγραμμένο στο Βιβλίο "Γεροντικό" της Εκκλησίας μας.
" Ένα ακόμη Θαύμα που συνέβη για να λύσει την απορία ενός Μοναχού, έρχεται να καταδείξει τις προθέσεις των προγόνων μας, από τη στιγμή ακριβώς που διδάχτηκαν (!) το Χριστιανισμό.
Κάποιος Μοναχός στο παρελθόν είχε την εξής απορία: «Πώς είναι δυνατόν αυτό το μεγάλο πνεύμα της ανθρωπότητας, ο Πλάτων, να δίδασκε τη θεωρία της μετεμψύχωσης και μάλιστα να υποστήριζε ότι είναι δυνατή, η μετά θάνατον είσοδος μιας ανθρώπινης ψυχής σε ένα ζώο;» Αυτήν την απορία μάλιστα, την εξέφραζε πολύ συχνά σε διάφορες πνευματικές συζητήσεις που είχε, κατηγορώντας ανοιχτά τον Πλάτωνα για αυτές του τις αντιλήψεις. Μια μέρα ήταν ολομόναχος στο κελί του, όταν ξαφνικά έκανε την εμφάνιση της μία λάμψη φωτός, μέσα από την οποία ήταν ορατά τα χαρακτηριστικά ενός άνδρα, που ήταν περιβεβλημένος από ένα χιτώνα και η εικόνα του παρέπεμπε στην αρχαιότητα. Χωρίς δεύτερη σκέψη ο Μοναχός, έκανε το Σημείο του Σταυρού προς το μέρος εκείνο, θέλοντας έτσι να διαπιστώσει αν επρόκειτο για κάποιο πονηρό πνεύμα.
Το θέαμα όμως παρέμεινε αμετάβλητο, με τον άνδρα να απευθύνεται μετά από λίγο στο Μοναχό λέγοντας: «Γιατί με κατηγορείς χωρίς να γνωρίζεις; Είμαι ο Πλάτων και πρέπει να ξέρεις πως από άγνοια οδηγήθηκα σε κάποιες λανθασμένες εκτιμήσεις. Από τη στιγμή όμως που ο Χριστός, μετά τη Σταύρωση, κατέβηκε και κήρυξε στον Άδη, όλοι εμείς οι φιλόσοφοι Τον πιστέψαμε και γίναμε Χριστιανοί»! "
Τέτοια Γεγονότα Θείων Αποκαλύψεων, υπάρχουν πάρα πολλά καταγεγραμμένα στους τόμους του «Γεροντικού». Κατόπιν λοιπόν των Αποκαλύψεων αυτών, θέλοντας να τιμήσουν οι Αγιορείτες Πατέρες τον βίο, τις Προφητείες (για τις οποίες θα αναφερθώ παρακάτω), την συμβολή των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων στην έκφραση και διάδοση του Χριστιανισμού, και φυσικά την μεταθανάτια μεταστροφή τους στον Χριστιανισμό, αποφάσισαν να τους απεικονίσουν τιμητικά σε τοιχογραφίες των Μοναστηριών τους. Έτσι εξηγείται και η τιμητική τοιχογραφία του "σοφού Απόλλωνα" στο Άγιον Όρος, του ενός από τους πέντε ονομαστούς Απόλλωνες που έζησαν στην αρχαιότητα, όπως θα δούμε παρακάτω.
https://sites.google.com/site/orthodoxy ... anagnoston