Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

1
Το θέμα το βασίζω σε ένα σχόλιο του Μακεδνού σχετικά με το αν υπήρχε ο βωμός και κατα πόσο αυτά που αναφέρονται στις Πράξεις των Αποστολών είναι μυθεύματα ή οχι.

Σχολιάζει ο Μακεδνός
Ο Έρασμος στο βιβλίο του "Μωρίας Εγκώμιον" γράφει:
"… Αν πρέπει να πιστέψουμε τον άγιο Ιερώνυμο … ο άγιος Παύλος, διαβάζοντας τυχαία την επιγραφή ενός μνημείου στην Αθήνα, την άλλαξε για να έρχεται πιο καλά με όσα εκείνος έλεγε για την χριστιανική πίστη"
"… Αν πρέπει να πιστέψουμε τον άγιο Ιερώνυμο … ο άγιος Παύλος, διαβάζοντας τυχαία την επιγραφή ενός μνημείου στην Αθήνα, την άλλαξε για να έρχεται πιο καλά με όσα εκείνος έλεγε για την χριστιανική πίστη", σχόλιo στις πράξεις των Αποστόλων (17,23).
"Φαίνεται πως αυτό το παράδειγμα πιάσανε ν’ ακολουθούν τα παιδιά οι θεολόγοι. Ψαρεύουν απ’ εδώ κι απ’ εκεί τέσσερις-πέντε λέξεις, στην ανάγκη τις αλλάζουν το νόημα και το ταιριάζουν όπως τους βολεύει και στα κομμάτια αν αυτό που έρχεται πριν ή μετά δεν έχει καμμιά σχέση με το θέμα ή πάει κι αντίθετα. Και το κάνουν αυτό με τόσο πετυχημένη ξεδιαντροπιά που τους ζηλεύουν ακόμη κι οι νομικοί."

Αλλά ας δούμε πως έχουν και τα ιστορικά γεγονότα:
O Επιμενίδης ήταν ξακουστός κατά την αρχαιότητα σοφός, θρησκευτικός διδάσκαλος, προφήτης και μάντης, καταγόμενος από την Κρήτη (κατά τον Διογένη Λαέρτιο από την Κνωσό, κατά τον Πλούταρχο από τη Φαιστό). Ο Θεόπομπος και πολλοί άλλοι συγγραφείς υποστήριζαν ότι είναι υιός του Φαιστίου ενώ άλλοι πίστευαν πως είναι υιός του Δωσιάδα ή του Αγήσαρχου. Σύμφωνα με την μυθική παράδοση περί του βίου του, όταν τον είχε στείλει ο πατέρας του να ψάξει κάποιο πρόβατο στα χωράφια, ο Επιμενίδης μπερδεύτηκε και μπήκε σε μια σπηλιά όπου κοιμήθηκε για 57 χρόνια, εξ ου και η παροιμιώδης φράση Επιμενίδειος ύπνος. Όταν ξύπνησε, άρχισε και πάλι να ψάχνει το πρόβατο, πιστεύοντας ότι έχει κοιμηθεί λίγο. Δεν το έβρισκε και έτσι κατευθύνθηκε προς το χωράφι του όπου τα βρήκε όλα διαφορετικά και το χωράφι ανήκε σε διαφορετικό ιδιοκτήτη. Έπειτα πήγε στην πόλη για να αναζητήσει απαντήσεις και βρήκε τον αδελφό του που ήταν γέροντας πια, ο οποίος του είπε όλη την αλήθεια. Όταν έμαθαν αυτή την ιστορία οι Έλληνες τον θεώρησαν αγαπημένο των Θεών. Έζησε συνολικά 157 ή 299 χρόνια. Το μόνο ιστορικό γεγονός του βίου του, αναφέρεται στην κάθαρση της Αθήνας από το Κυλώνειο Άγος (596 π.Χ.).

Με το όνομα Κυλώνειον άγος έμεινε γνωστή στην ιστορία μια σειρά από δεινοπαθήματα και θεομηνίες που έπληξαν την αρχαία Αθήνα και που αποδόθηκαν στην οργή των θεών για τη σφαγή των οπαδών του Κύλωνα που συνέβη κάτω από τις ακόλουθες συνθήκες.

Ο Κύλων που ανήκε στην τάξη των ευγενών, είχε αναδειχθεί ολυμπιονίκης. Εκμεταλλευόμενος την δημοτικότητά που είχε αποκτήσει και έχοντας τη βοήθεια του πεθερού του Τυράννου των Μεγάρων Θεαγένη επιχείρησε να καταλάβει την εξουσία στην Αθήνα. Είχε μάλιστα πάρει και χρησμό από το Μαντείο των Δελφών που έλεγε: «εν του Διός τη μεγίστη εορτή καταλαβείν την Αθηναίων ακρόπολιν» (Θουκ. Α' 126, 4). Θεώρησε ότι η μεγαλύτερη γιορτή του Δία ήταν τα Ολύμπια (κατά πάσα πιθανότητα όμως το Μαντείο αναφερόταν στα Διάσια). Κατά την διάρκεια της εορτής των Ολυμπίων επιτρεπόταν στους ολυμπιονίκες στην επέτειο της νίκης τους να πηγαίνουν με συγγενείς και φίλους και να κάνουν θυσίες σε διάφορα ιερά της πόλης. Εκμεταλλευόμενος τη συνήθεια αυτή αλλά και τη δυσαρέσκεια εκείνη των Αθηναίων, μαζί με τον αδελφό του και τους οπαδούς του κατέλαβε την Ακρόπολη το 632 π.Χ., (κατ΄ άλλους το 628 π.Χ.). Δεν επέτυχε όμως την ολοκλήρωση του σκοπού του γιατί ο τότε επώνυμος άρχων της Αθήνας ο Μεγακλής, που ανήκε στην ισχυρή οικογένεια των Αλκμαιωνιδών, αντέδρασε δραστήρια και πολιορκώντας την Ακρόπολη ανάγκασε τον μεν Κύλωνα και τον αδελφό του να διαφύγουν στα Μέγαρα, τους δε οπαδούς του να καταφύγουν ικέτες στον βωμό της Πολιάδος Αθηνάς. Τότε όσοι κατέφευγαν στους βωμούς θεωρούνταν προστατευόμενοι των θεών και συνεπώς ήταν απαραβίαστοι.
Οι οπαδοί όμως του Μεγακλή, ενώ τους υποσχέθηκαν πως αν βγουν από το ιερό δεν θα τους πείραζαν, παραβαίνοντας το πανελλήνιο εκείνο ιερό έθιμο, τους φόνευσαν προ του ιερού των Ευμενίδων, τη στιγμή που κατέρχονταν από την Ακρόπολη κρατώντας κατά την παράδοση ταινίες των οποίων η άλλη άκρη ήταν δεμένη στο βωμό, αφού προηγουμένως έκοψαν αυτές τις ταινίες (έτσι, θεώρησαν ότι δεν τυγχάνουν πλέον της θείας προστασίας).

Tο έγκλημα αυτό των ικετών προκάλεσε τη φρίκη των Αθηναίων και τη γενική κατακραυγή και εκτός της Αθήνας, και οι δε Αλκμαιονίδες θεωρήθηκαν "εναγείς", ενώ αντίθετα οι συμπάθειες στράφηκαν προς τον Κύλωνα. Του γεγονότος αυτού επακολούθησε σειρά στάσεων και ταραχών μέχρι το 597 π.Χ. που ανέλαβε ο Σόλων να συμβιβάσει τα αντιμαχόμενα μέρη παρακαλώντας τους "εναγείς" να υποβληθούν οικειοθελώς στην κρίση τριακοσιομελούς δικαστηρίου που θα αποφασίσει σχετικά. Οι Αλκμαιονίδες προ αυτής της κατακραυγής δέχτηκαν και το δικαστήριο εκείνο με κατήγορο τον Μύρωνα τον Φλυέα τους καταδίκασε σε εξορία. Αποφάσισε μάλιστα να εκταφούν όσοι εν τω μεταξύ είχαν πεθάνει και να θαφτούν έξω από την πόλη.

Αν και εκτελέστηκε η απόφαση εκείνη το άγος εξακολουθούσε να υφίσταται και φοβερή ασθένεια, λοιμός έπληξε την Αθήνα, με πολλούς θανάτους, τον οποίο οι πολίτες θεώρησαν ως θεία δίκη για το έγκλημα. Τότε λέγεται πως πάνω από την πόλη εμφανίσθηκαν να πλανώνται ψυχές νεκρών (φαντάσματα) και ένας δεισιδαίμονας φόβος κατέλαβε τους Αθηναίους. Την ίδια περίοδο ο Κύλωνας ξεσήκωσε τους Μεγαρείς εναντίον των Αθηναίων και κατάφεραν να καταλάβουν την Σαλαμίνα προκαλώντας καταστροφές και στην υπόλοιπη Αττική. Μετά απ΄ αυτά ρωτήθηκε το Μαντείο των Δελφών το οποίο και έδωσε εντολή να γίνει πλήρης καθαρμός υπό τις οδηγίες του τότε φιλόσοφου αλλά και ιερέα Επιμενίδη που έμενε όμως στη Φαιστό στη Κρήτη. Τότε στάλθηκε στην Κρήτη εσπευσμένα ο Αθηναίος Νικίας ο Νικηράτου, με ιερό πλοίο, πιθανώς τη Πάραλο ο οποίος προσκάλεσε τον Επιμενίδη στην Αθήνα πράγμα που δέχθηκε και τον ακολούθησε. Σημειώνεται πως μόλις ο Επιμενίδης έφθασε στο λιμένα Μουνιχίας, και αντίκρισε τον λόφο της Μουνιχίας προφήτεψε τον πραγματικό κίνδυνο της Αθήνας.

Ο Επιμενίδης φθάνοντας στην αρχαία Αθήνα και βλέποντας τον χώρο έδωσε αμέσως εντολή να συγκεντρώσουν πάνω στον Άρειο Πάγο μαύρα και λευκά πρόβατα τα οποία στη συνέχεια άφησαν ελεύθερα διατάζοντας να τα παρακολουθούν και όπου σταματήσει καθένα εξ αυτών εκεί να ιδρύεται (στήνεται) βωμός και να θυσιάζεται. Μετά την εκτέλεση των οδηγιών αυτών του Επιμενίδη οι θεοί μαλάκωσαν και το άγος εξέλιπε. Οι Αθηναίοι τίμησαν ιδιαίτερα τον Επιμενίδη προσφέροντάς του μεγάλες αμοιβές και δώρα πλην όμως εκείνος αρκέσθηκε μόνο σε ένα κλώνο ελαίας.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF% ... E%BF%CF%82
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF% ... E%B7%CF%82

Ας δούμε και τι λέει ο Διογένης ο Λαέρτιος(Βίοι φιλοσόφων, Βιβλίο Α) πάνω σε αυτό:

110 ...Ὅθεν καὶ Ἀθηναίοις τότε λοιμῷ κατεχομένοις ἔχρησεν ἡ Πυθία καθῆραι τὴν πόλιν· οἱ δὲ πέμπουσι ναῦν τε καὶ Νικίαν τὸν Νικηράτου εἰς Κρήτην, καλοῦντες τὸν Ἐπιμενίδην. Καὶ ὃς ἐλθὼν Ὀλυμπιάδι τεσσαρακοστῇ ἕκτῃ ἐκάθηρεν αὐτῶν τὴν πόλιν καὶ ἔπαυσε τὸν λοιμὸν τοῦτον τὸν τρόπον. Λαβὼν πρόβατα μελανά τε καὶ λευκὰ ἤγαγε πρὸς τὸν Ἄρειον πάγον. Κἀκεῖθεν εἴασεν ἰέναι οἷ βούλοιντο, προστάξας τοῖς ἀκολούθοις ἔνθα ἂν κατακλίνοι αὐτῶν ἕκαστον, θύειν τῷ προσήκοντι θεῷ· καὶ οὕτω λῆξαι τὸ κακόν. Ὅθεν ἔτι καὶ νῦν ἔστιν εὑρεῖν κατὰ τοὺς δήμους τῶν Ἀθηναίων βωμοὺς ἀνωνύμους, ὑπόμνημα τῆς τότε γενομένης ἐξιλάσεως. Οἱ δὲ τὴν αἰτίαν εἰπεῖν τοῦ λοιμοῦ τὸ Κυλώνειον ἄγος σημαίνειν τε τὴν ἀπαλλαγήν.

112 ... Ἱδρύσατο δὲ καὶ παρ' Ἀθηναίοις τὸ ἱερὸν τῶν Σεμνῶν θεῶν, ὥς φησι Λόβων ὁ Ἀργεῖος ἐν τῷ Περὶ ποιητῶν.


Ἐπιμενίδης Σόλωνι
114...Ἰδόντα γοῦν τὴν Μουνιχίαν παρ' Ἀθηναίοις ἀγνοεῖν φάναι αὐτοὺς ὅσων κακῶν αἴτιον ἔσται τοῦτο τὸ χωρίον αὐτοῖς· ἐπεὶ κἂν τοῖς ὀδοῦσιν αὐτὸ διαφορῆσαι·
http://el.wikisource.org/wiki/%CE%92%CE ... CE%91#p114

110 Στην Αθήνα είχε ενσκήψει λοιμός και ο χρησμός της Πυθίας μιλούσε για κάθαρση της πόλης. Τότε οι Αθηναίοι έστειλαν στην Κρήτη ένα πλοίο και τον Νικία, τον γιο του Νικηράτου, και ζητούσαν να έρθει ο Επιμενίδης. Εκείνος πράγματι ήρθε κατά την τεσσαρακοστή έκτη Ολυμπιάδα, καθάρισε την πόλη και σταμάτησε τον λοιμό ως εξής: Πήρε μαύρα και άσπρα πρόβατα, τα οδήγησε στον Άρειο Πάγο και τα άφησε να πάνε όπου ήθελαν, δίνοντας την εντολή σ' αυτούς που τα ακολουθούσαν, όπου κοιμηθεί το καθένα, να προσφέρουν θυσία στον εκεί θεό. Έτσι σταμάτησε η συμφορά. Ακόμη και τώρα μπορεί κάποιος να βρει στους Αθηναϊκούς δήμους βωμούς ανώνυμους, ενθύμια του εξιλασμού που έγινε τότε. 'Αλλοι λένε πως ανέφερε ως αιτία του λοιμού το Κυλώνειο άγος και υπέδειξε τον τρόπο απαλλαγής.

112..Στην Αθήνα ίδρυσε το ιερό των Σεμνών θεών, όπως αναφέρει ο Αόβων ο Αργείος στο έργο του «Περί ποιητών»

114..Όταν είδε τη Μουνιχία κοντά στην Αθήνα, είπε πως αγνοούν πόσες συμφορές μπορεί να τους προξενήσει αυτή η περιοχή, διαφορετικά θα τη γκρέμιζαν ακόμη και με τα δόντια.
Το άρθρο που παραθέτεις ποιος το έγραψε,καλό είναι να ξέρουμε πηγές εφόσον δεν είναι δικό σου.


Ο Έρασμος ήταν Καθολικός ιερέας του 1500 και ενας απο τους πρωτοστάτες μαζί με τον Λούθηρο στην δημιουργία του Προτεσταντισμού.
Αν αναλογιστούμε τι είναι ο Προτεσταντισμός και τι διδάσκει ,δεν νομίζω οτι αποτελεί καθοριστική πηγή που να αποδεικνύει οτι πρόκειται περι μυθευμάτων ή περι αλλοιώσεων.


Σχετικά τώρα με τον βωμό υπάρχουν πολλές απόψεις.

Μια άποψη λέει οτι δεν υπήρχε τέτοιος βωμός,γιατι οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν σε ποιους θεούς πίστευαν.

Την άποψη αυτή την καταρρίπτεις ο ίδιος μέσω της ιστορίας περι του Κυλώνειου άγους.

Επίσης αναφορές περι ύπαρξης τέτοιων βωμών αναφέρει και ο Παυσανίας.

Αττικά(1,4):ἐνταῦθα καὶ Σκιράδος Ἀθηνᾶς ναός ἐστι καὶ Διὸς ἀπωτέρω, βωμοὶ δὲ θεῶν τε ὀνομαζομένων Ἀγνώστων καὶ ἡρώων καὶ παίδων τῶν Θησέως καὶ Φαληροῦ·


Ηλειακά(14,8)τὰ δὲ ἐς τὸν μέγαν βωμὸν ὀλίγῳ μέν τι ἡμῖν πρότερόν ἐστιν εἰρημένα, καλεῖται δὲ Ὀλυμπίου Διός: πρὸς αὐτῷ δέ ἐστιν Ἀγνώστων θεῶν βωμὸς





Ο Π.Μαρίνης (δωδεκαθειστής)σε άρθρο του με τίτλο Περι βωμών αγνώστων θεών στο περιοδικό Πάνθεον γράφει:

Το πιθανότερον,βωμοί αφιερωμένοι εις στους αγνώστοςυ θεούς να ευρίσκοντο εις όλην την Ελλάδα.Τούτο ήτο αποτέλεσμα των ελληνικών θρησκευτικών πεποιθήσεων,δηλαδή της πολυθείας.Αποδίδοντες τιμάς εις τους θεούς,ήτο πολύ πιθανό να μην ενθυμούνται ή ακόμη και να μη εγνώριζον πολλούς εξ αυτών.


Αλλοι λένε οτι δεν ανάφερε αυτό ο βωμός,αλλά έλεγε κάτι άλλο και το παράλαξε,βασιζόμενοι στην αναφορά του Ιερώνυμου .

Ο Λατίνος πρεσβύτερος Ιερώνυμος (? 420) αναγράφει ότι ο Παύλος γενικώς είπε ότι ο βωμός είχε επιγραφή «αγνώστω θεώ», ενώ η επιγραφή έλεγε «θεοίς Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής θεοίς αγνώστοις και ξένοις»


Αλλά ας δούμε τι αναφέρει στις Πράξεις(κεφ.17).
διερχόμενος γὰρ καὶ ἀναθεωρῶν τὰ σεβάσματα ὑμῶν εὗρον καὶ βωμὸν ἐν ᾧ ἐπεγέγραπτο, Ἀγνώστῳ θεῷ. ὃν οὖν ἀγνοοῦντες εὐσεβεῖτε, τοῦτον ἐγὼ καταγγέλλω ὑμῖν.
Τι μας λέει λοιπόν;

Οτι είδε τον βωμό και πιάστηκε απο την επιγραφή για να ξεκινησει το κύρηγμα του.

Ακόμα και αν έγραφε

«θεοίς Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής θεοίς αγνώστοις και ξένοις"

Το μύθευμα και η αλλοίωση που βρίσκεται;
Υπήρχαν βωμοί που να αναφέρονται σε άγνωστω θεώ ή αγνώστοις θεοίς;
Υπήρχε.
Γνώριζε αν οι βωμοί αυτοί δημιουργήθηκαν βάσει του Κυλώνειου άγους;
Προφανώς οχι.

Περπατούσε την Αθήνα και έψαχνε αφορμή για να τους μιλήσει για τον Χριστό και την βρήκε στην επιγραφή ,είτε έγραφε αγνώστω ή αγνώτοις,δεν έχει σημασία.

Τι γραφει σχετικά ο Ι.Χρυσόστομος.
Εἰσῆλθεν εἰς τὰς Ἀθήνας ὁ Παῦλός ποτε· ἐν αὐτῷ τῷ βιβλίῳ γέγραπται ἡ ἱστορία αὕτη· εὗρεν ἐν τῇ πόλει οὐχὶ βιβλίον θεῖον , ἀλλὰ
βωμὸν εἰδώλων· εὗρεν ἐπιγραφὴν οὕτωςἔχουσαν,Ἀγνώστῳ Θεῷ·καὶ
οὐ παρέδραμεν,ἀλλ' ἀπὸ τῆς ἐπιγραφῆς τοῦ βωμοῦ τὸν βωμὸν
καθεῖλε Παῦλος ὁ ἅγιος ,ὁ Πνεύματος χάριν ἔχων,οὐ παρέδραμε βωμοῦ
ἐπίγραμμα ,καὶ σὺ ἐπιγραφὴν Γραφῶν παρατρέχεις; ἐκεῖνος
οὐκ ἀφῆκεν ἅπερ ἔγραψαν Ἀθηναῖοι εἰδωλολάτραι, καὶ
σὺ ἅπερ ἔγραψε τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον οὐ νομίζεις εἶναι ἀναγκαῖα; καὶ ποίαν ἔχεις συγγνώμην;
Ἀλλὰ γὰρ ἴδωμεν πόσον τὸ κέρδος ἀπὸ τοῦ ἐπιγράμματός ἐστιν.
Ὅταν οὖν ἴδῃς ἐπίγραμμα βωμῷ ἐγκεχαραγμένον τοσαύτην
παρασχὸν τὴν ἰσχὺν ,μαθήσῃ ὅτι πολλῷ μᾶλλον τὰ ἐπιγράμματα
τῶν θείων Γραφῶν τοῦτο ποιῆσαι δυνήσεται. Εἰσῆλθεν εἰς τὴν πόλιν
ὁ Παῦλος ,εὗρε βωμὸν ἐν ᾧ ἐπεγέγραπτο,Ἀγνώστῳ Θεῷ.Τί ἔδει ποιῆσαι;Ἕλληνες πάντες ἦσαν,ἀσεβεῖς πάντες.Τί οὖν ἐχρῆν ποιῆσαι; Ἀπὸ Εὐαγγελίων διαλεχθῆναι;Ἀλλὰ κατεγέλων.
Ἀλλ'ἀπὸ προφητικῶν,καὶ τοῦ νόμου γραμμάτων;
Ἀλλ οὐκ
ἐπίστευον.
Τί οὖν ἐποίησεν;
Ἐπὶ τὸν βωμὸν ἔδραμε, καὶ ἀπὸ τῶν ὅπλων τῶν πολεμίων αὐτοὺς
ἐχειρώσατο. Καὶ τοῦτό ἐστιν, ὃ λέγει·Ἐγενόμην τοῖς πᾶσιτὰ πάντα, τοῖς Ἰουδαίοις ὡς Ἰουδαῖος,τοῖς ἀνόμοις ὡς ἄνομος.Εἶδε τὸν βωμὸν,εἶδε τὸ ἐπίγραμμα , ἀνέστη τῷ Πνεύματι

Αἰχμαλωτίζοντες
γὰρ ,φησὶ , πᾶν νόημα πρὸς τὴν ὑπακοὴν τοῦ Χριστοῦ .
Εἶδε τοίνυν τὸν βωμὸν,καὶ οὐκ ἐδειλίασεν· ἀλλὰ μετέστησε τὸν βωμὸν πρὸς ἑαυτόν·
μᾶλλον δὲ τὰ γράμματα ἀφεὶς , μετέθηκεν αὐτοῦ τὰ νοήματα·
http://khazarzar.skeptik.net/pgm/PG_Mig ... ctorum.pdf

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

2
grecko έγραψε:Το άρθρο που παραθέτεις ποιος το έγραψε,καλό είναι να ξέρουμε πηγές εφόσον δεν είναι δικό σου.


Ο Έρασμος ήταν Καθολικός ιερέας του 1500 και ενας απο τους πρωτοστάτες μαζί με τον Λούθηρο στην δημιουργία του Προτεσταντισμού.
Αν αναλογιστούμε τι είναι ο Προτεσταντισμός και τι διδάσκει ,δεν νομίζω οτι αποτελεί καθοριστική πηγή που να αποδεικνύει οτι πρόκειται περι μυθευμάτων ή περι αλλοιώσεων.


Σχετικά τώρα με τον βωμό υπάρχουν πολλές απόψεις.

Μια άποψη λέει οτι δεν υπήρχε τέτοιος βωμός,γιατι οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν σε ποιους θεούς πίστευαν.

Την άποψη αυτή την καταρρίπτεις ο ίδιος μέσω της ιστορίας περι του Κυλώνειου άγους.

Επίσης αναφορές περι ύπαρξης τέτοιων βωμών αναφέρει και ο Παυσανίας.

Αττικά(1,4):ἐνταῦθα καὶ Σκιράδος Ἀθηνᾶς ναός ἐστι καὶ Διὸς ἀπωτέρω, βωμοὶ δὲ θεῶν τε ὀνομαζομένων Ἀγνώστων καὶ ἡρώων καὶ παίδων τῶν Θησέως καὶ Φαληροῦ·


Ηλειακά(14,8)τὰ δὲ ἐς τὸν μέγαν βωμὸν ὀλίγῳ μέν τι ἡμῖν πρότερόν ἐστιν εἰρημένα, καλεῖται δὲ Ὀλυμπίου Διός: πρὸς αὐτῷ δέ ἐστιν Ἀγνώστων θεῶν βωμὸς
Η λατρεία του άγνωστου θεού οφείλεται, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, στο ότι κάποτε οι Αθηναίοι πρόσφεραν θυσίες σ'όλους τους θεούς εκτός από τον Πάνα, που γι'αυτόν το λόγο οργίστηκε μαζί τους. Έτσι αποφάσισαν να στήσουν βωμούς και να τους αφιερώσουν στον άγνωστο θεό από φόβο μήπως παραλείψουν ξανά κάποιον. Πάνω σ'αυτούς τους βωμούς τοποθετούσαν μια επιγραφή που έγραφε "Αγνώστω θεώ".

105
1 καὶ πρῶτα μὲν ἐόντες ἔτι ἐν τῷ ἄστεϊ οἱ στρατηγοὶ ἀποπέμπουσι ἐς Σπάρτην κήρυκα Φειδιππίδην Ἀθηναῖον μὲν ἄνδρα, ἄλλως δὲ ἡμεροδρόμην τε καὶ τοῦτο μελετῶντα· τῷ δή, ὡς αὐτός τε ἔλεγε Φειδιππίδης καὶ Ἀθηναίοισι ἀπήγγελλε, περὶ τὸ Παρθένιον ὄρος τὸ ὑπὲρ Τεγέης ὁ Πὰν περιπίπτει· 2 βώσαντα δὲ τὸ οὔνομα τοῦ Φειδιππίδεω τὸν Πᾶνα Ἀθηναίοισι κελεῦσαι ἀπαγγεῖλαι, δι᾽ ὅ τι ἑωυτοῦ οὐδεμίαν ἐπιμελείην ποιεῦνται ἐόντος εὐνόου Ἀθηναίοισι καὶ πολλαχῇ γενομένου σφι ἤδη χρησίμου, τὰ δ᾽ ἔτι καὶ ἐσομένου. 3 καὶ ταῦτα μὲν Ἀθηναῖοι, καταστάντων σφι εὖ ἤδη τῶν πρηγμάτων, πιστεύσαντες εἶναι ἀληθέα ἱδρύσαντο ὑπὸ τῇ ἀκροπόλι Πανὸς ἱρόν, καὶ αὐτὸν ἀπὸ ταύτης τῆς ἀγγελίης θυσίῃσι ἐπετείοισι καὶ λαμπάδι ἱλάσκονται.
(Ηροδότου Ιστορίαι,ΣΤ' ή Ερατω)

Μια άλλη λεπτομέρεια είναι ότι υπήρχαν βωμοί προς τον άγνωστο θεό. ΟΧΙ όμως για τον λόγο που υποστηρίζουν κάποιοι. Είδαμε πως η εντολή του Επιμενίδη ήταν "όπου σταματήσει καθένα εξ αυτών (των προβάτων) εκεί να ιδρύεται (στήνεται) βωμός και να θυσιάζεται". Αυτό που παραλείπεται είναι ότι ο βωμός που θα ιδρύεται (κατ εντολή του Επιμενίδη) θα ιδρύεται προς τιμήν του θεού ο οποίος έχει ναό κοντά στο σημείο του νεοϊδρυθέντος βωμού. Σε αρκετά από τα σημεία αυτά δεν υπήρχε κοντά ναός και έκριναν, στους απομακρυσμένους βωμούς, να μη δοθεί κάποιο όνομα ώστε να μην αδικηθεί κάποιος θεός και για την αποφυγή λάθους ονομάστηκαν τω αγνώστω θεώ.

Επίσης στον Αθανάσιο Σταγειρήτη,Βιβλίο Ωγυγία ή Αρχαιολόγία,Τόμος Δεύτερος και σελίδες 101-102

Τούτων των Αγνώστων Θεών την λατρείαν εισήγαγεν ο Επιμενίδης εις τους Αθηναίους πρώτον, ως και εν άλλοις είρηται, ολίγον προ του Μηδικού πολέμου, δια την εξής αιτίαν. Κύλων ο Ολυμπιονίκης, ο Αθηναίος, γαμβρός ων του Θεαγένους τυράνου των Μεγάρων, και άνθρωπος επιφανής, ηθέλησε να αρπάση την τυραννίαν των Αθηνών, και δια τούτο κατέλαβε την ακρόπολιν, έχων και άλλους πολλούς συνωμότας, βοηθούμενος και υπο του πενθερού. πολιορκηθέντες δε ηναγκάσθησαν, και κατέφυγον ικέται εις το άγαλμα της Αθηνάς. Οι δε Αθηναίοι πρώτον μεν υπεσχέθησαν, να μη τους φονεύσωσιν, έπειτα τους εφόνευσαν όλους. τινές δε κατέφυγον και εις τον βωμόν των Σεμνών Θεών, ως και αυτός ο Κύλων, και ο αδελφός αυτού, πλην εφόνευσαν και αυτούς. Και τούτο ήτον το θρυλλούμενον κυλώνειον άγος, το οποίον κατετάραττε τας Αθήνας ύστερον με διαφόρους δυστυχίας, επειδή ωργίσθη η Αθηνά, δια τον φόνον των ικετών αυτής. Οι δε φονείς των φονευθέντων τούτων και οι απόγονοι αυτών ωνομάσθησαν εναγείς, τους οποίους εδίωξαν ύστερον εκ της πόλεως. Τέλος δε, θλιβόμενοι οι Αθηναίοι υπό νόσου σφόδρας, έλαβον χρησμόν, να καθαρίσωσι την πόλιν. Όθεν ακούοντες τον Επιμενίδην άνθρωπον θεοφιλή, έπεμψαν εις την Κρήτην πλοίον και τον Νικίαν του Νικηράτου, να καλέση αυτόν. Έλθων ουν ο Επιμενίδης κατά την τεσσαρακοστήν έκτην ολυμπιάδα, εκάθηρε την πόλιν, και έπαυσε τον λοιμόν οίτω. λαβών πρόβατα λευκά και μέλανα τα έφερεν εις τον Άριον Πάγον. έπειτα απολύσας αυτά παρήγγειλε, να τα ακολουθήσωσιν άνθρωποι διωρισμένοι και όπου σταθή έκαστον, εκεί να το θυσιάσωσιν εις τον θεόν εκείνον, εις τον οποίον ανήκει το πλησιέστερον ιερόν.Επειδή δε εστάθησαν, και εθυσιάσθησαν εις τας πεδιάδας, όπου δεν ήτον ιερά, έκτισαν εκεί βωμούς ανωνύμους και έλεγον αυτούς των Αγνώστων θεών. Όθεν και μόνο εις την Αττικήν είχον βωμούς οι Άγνωστοι θεοί, και μάλιστα προς τον Φαληρέα λιμένα. Ύστερον δε έκτισαν και εις την Ολυμπίαν.
http://invenio.lib.auth.gr/record/12364 ... ?version=1



grecko έγραψε:Ο Π.Μαρίνης (δωδεκαθειστής)σε άρθρο του με τίτλο Περι βωμών αγνώστων θεών στο περιοδικό Πάνθεον γράφει:

Το πιθανότερον,βωμοί αφιερωμένοι εις στους αγνώστοςυ θεούς να ευρίσκοντο εις όλην την Ελλάδα.Τούτο ήτο αποτέλεσμα των ελληνικών θρησκευτικών πεποιθήσεων,δηλαδή της πολυθείας.Αποδίδοντες τιμάς εις τους θεούς,ήτο πολύ πιθανό να μην ενθυμούνται ή ακόμη και να μη εγνώριζον πολλούς εξ αυτών.


Αλλοι λένε οτι δεν ανάφερε αυτό ο βωμός,αλλά έλεγε κάτι άλλο και το παράλαξε,βασιζόμενοι στην αναφορά του Ιερώνυμου .

Ο Λατίνος πρεσβύτερος Ιερώνυμος (? 420) αναγράφει ότι ο Παύλος γενικώς είπε ότι ο βωμός είχε επιγραφή «αγνώστω θεώ», ενώ η επιγραφή έλεγε «θεοίς Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής θεοίς αγνώστοις και ξένοις»


Αλλά ας δούμε τι αναφέρει στις Πράξεις(κεφ.17).
διερχόμενος γὰρ καὶ ἀναθεωρῶν τὰ σεβάσματα ὑμῶν εὗρον καὶ βωμὸν ἐν ᾧ ἐπεγέγραπτο, Ἀγνώστῳ θεῷ. ὃν οὖν ἀγνοοῦντες εὐσεβεῖτε, τοῦτον ἐγὼ καταγγέλλω ὑμῖν.
Τι μας λέει λοιπόν;

Οτι είδε τον βωμό και πιάστηκε απο την επιγραφή για να ξεκινησει το κύρηγμα του.

Ακόμα και αν έγραφε

«θεοίς Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής θεοίς αγνώστοις και ξένοις"

Το μύθευμα και η αλλοίωση που βρίσκεται;
Υπήρχαν βωμοί που να αναφέρονται σε άγνωστω θεώ ή αγνώστοις θεοίς;
Υπήρχε.
Γνώριζε αν οι βωμοί αυτοί δημιουργήθηκαν βάσει του Κυλώνειου άγους;
Προφανώς οχι.

Περπατούσε την Αθήνα και έψαχνε αφορμή για να τους μιλήσει για τον Χριστό και την βρήκε στην επιγραφή ,είτε έγραφε αγνώστω ή αγνώτοις,δεν έχει σημασία.

Τι γραφει σχετικά ο Ι.Χρυσόστομος.
Εἰσῆλθεν εἰς τὰς Ἀθήνας ὁ Παῦλός ποτε· ἐν αὐτῷ τῷ βιβλίῳ γέγραπται ἡ ἱστορία αὕτη· εὗρεν ἐν τῇ πόλει οὐχὶ βιβλίον θεῖον , ἀλλὰ
βωμὸν εἰδώλων· εὗρεν ἐπιγραφὴν οὕτωςἔχουσαν,Ἀγνώστῳ Θεῷ·καὶ
οὐ παρέδραμεν,ἀλλ' ἀπὸ τῆς ἐπιγραφῆς τοῦ βωμοῦ τὸν βωμὸν
καθεῖλε Παῦλος ὁ ἅγιος ,ὁ Πνεύματος χάριν ἔχων,οὐ παρέδραμε βωμοῦ
ἐπίγραμμα ,καὶ σὺ ἐπιγραφὴν Γραφῶν παρατρέχεις; ἐκεῖνος
οὐκ ἀφῆκεν ἅπερ ἔγραψαν Ἀθηναῖοι εἰδωλολάτραι, καὶ
σὺ ἅπερ ἔγραψε τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον οὐ νομίζεις εἶναι ἀναγκαῖα; καὶ ποίαν ἔχεις συγγνώμην;
Ἀλλὰ γὰρ ἴδωμεν πόσον τὸ κέρδος ἀπὸ τοῦ ἐπιγράμματός ἐστιν.
Ὅταν οὖν ἴδῃς ἐπίγραμμα βωμῷ ἐγκεχαραγμένον τοσαύτην
παρασχὸν τὴν ἰσχὺν ,μαθήσῃ ὅτι πολλῷ μᾶλλον τὰ ἐπιγράμματα
τῶν θείων Γραφῶν τοῦτο ποιῆσαι δυνήσεται. Εἰσῆλθεν εἰς τὴν πόλιν
ὁ Παῦλος ,εὗρε βωμὸν ἐν ᾧ ἐπεγέγραπτο,Ἀγνώστῳ Θεῷ.Τί ἔδει ποιῆσαι;Ἕλληνες πάντες ἦσαν,ἀσεβεῖς πάντες.Τί οὖν ἐχρῆν ποιῆσαι; Ἀπὸ Εὐαγγελίων διαλεχθῆναι;Ἀλλὰ κατεγέλων.
Ἀλλ'ἀπὸ προφητικῶν,καὶ τοῦ νόμου γραμμάτων;
Ἀλλ οὐκ
ἐπίστευον.
Τί οὖν ἐποίησεν;
Ἐπὶ τὸν βωμὸν ἔδραμε, καὶ ἀπὸ τῶν ὅπλων τῶν πολεμίων αὐτοὺς
ἐχειρώσατο. Καὶ τοῦτό ἐστιν, ὃ λέγει·Ἐγενόμην τοῖς πᾶσιτὰ πάντα, τοῖς Ἰουδαίοις ὡς Ἰουδαῖος,τοῖς ἀνόμοις ὡς ἄνομος.Εἶδε τὸν βωμὸν,εἶδε τὸ ἐπίγραμμα , ἀνέστη τῷ Πνεύματι

Αἰχμαλωτίζοντες
γὰρ ,φησὶ , πᾶν νόημα πρὸς τὴν ὑπακοὴν τοῦ Χριστοῦ .
Εἶδε τοίνυν τὸν βωμὸν,καὶ οὐκ ἐδειλίασεν· ἀλλὰ μετέστησε τὸν βωμὸν πρὸς ἑαυτόν·
μᾶλλον δὲ τὰ γράμματα ἀφεὶς , μετέθηκεν αὐτοῦ τὰ νοήματα·
http://khazarzar.skeptik.net/pgm/PG_Mig ... ctorum.pdf
Λοιπόν φίλε μου εκμεταλεύτηκε ένα γεγoνός πολύ έξυπνα λέγωντας ότι διδάσκει για τον Άγνωστο Θεό που οι Αθηναίοι λάτρευαν και πρόσφεραν θυσίες για χάρη του!!!
Να μη φανερώνεις στους πολλούς και αδαείς την γνώμη σου για τον Θεό. Να μην αποκαλύπτεται η γνώση και τα μυστικά στους αμόρφωτους και στους αδαείς, διότι δεν μπορούν να τα κατανοήσουν και θα τα διαστρεβλώσουν.\nΠυθαγόρας

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

3
Λοιπόν φίλε μου εκμεταλεύτηκε ένα γεγoνός πολύ έξυπνα λέγωντας ότι διδάσκει για τον Άγνωστο Θεό που οι Αθηναίοι λάτρευαν και πρόσφεραν θυσίες για χάρη του!!!
Γιατί κακό είναι; :scratch_one-s_head: :scratch_one-s_head:

Νομίζω είναι ξεκάθαρο και νομίζω οτι το κάνουμε όλοι.

Αν εσυ θες να μιλήσεις σε κάποιον για ένα δύσκολο θέμα,δεν θα πιαστείς απο κάπου,ώστε να τους ανοίξεις την συζήτηση;
Ετσι και ο Παύλος είδε την επιγραφή αγνώστω θεώ και βρήκε αφορμή,είναι πολύ κατατοπιστικό το κείμενο του Χρυσοστόμου!
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

4
dominique έγραψε:
Λοιπόν φίλε μου εκμεταλεύτηκε ένα γεγoνός πολύ έξυπνα λέγωντας ότι διδάσκει για τον Άγνωστο Θεό που οι Αθηναίοι λάτρευαν και πρόσφεραν θυσίες για χάρη του!!!
Γιατί κακό είναι; :scratch_one-s_head: :scratch_one-s_head:

Νομίζω είναι ξεκάθαρο και νομίζω οτι το κάνουμε όλοι.

Αν εσυ θες να μιλήσεις σε κάποιον για ένα δύσκολο θέμα,δεν θα πιαστείς απο κάπου,ώστε να τους ανοίξεις την συζήτηση;
Ετσι και ο Παύλος είδε την επιγραφή αγνώστω θεώ και βρήκε αφορμή,είναι πολύ κατατοπιστικό το κείμενο του Χρυσοστόμου!
Το "έξυπνα" το είπα από ευγένεια,δόλια και πονηρά θα ήταν το σωστότερο.Τέλος πάντων εγώ δεν το θεωρώ τίμιο αυτό!Το συμπέρασμα είναι ότι και εδώ καταρρίπτεται ακόμα μια περίπτωση περί δήθεν προφητείας.
Να μη φανερώνεις στους πολλούς και αδαείς την γνώμη σου για τον Θεό. Να μην αποκαλύπτεται η γνώση και τα μυστικά στους αμόρφωτους και στους αδαείς, διότι δεν μπορούν να τα κατανοήσουν και θα τα διαστρεβλώσουν.\nΠυθαγόρας

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

5
Δεν υπάρχουν πονηροί άνθρωποι,υπάρχουν πονηρά μυαλά.
Πονηριά θα ήταν αν πήγαινε να τους ξεγελάσει.

Οσον αφορά την προφητεία και πάλι είναι σχετικό.

Προφητεία είναι αυτό που αναφέρει ο μέγας Αθανάσιος(Τα είπαμε σε άλλο θέμα,δεν γνωρίζουμε αν οι βωμοί που αναφέρονται στην ιστορία του Κυλώνειου άγους είναι ίδιας πηγής με αυτόν που αναφέρει ο μέγας Αθανάσιος):
Και γαρ προ πολλών χρόνων της Χριστού επιδημίας σοφός τις ονόματι Απόλλων θεόθεν, ως είμαι, κινηθείς έκτισε τον εν Αθήναις ναών, γράψας εν αυτώ βωμώ Αγνώστω Θεώ. Εν τούτω τοίνυν συνήχθησαν οι πρώτοι των Ελλήνων φιλόσοφοι ερωτήσοντες αυτόν περί του ναού ων και τα ονόματα εισιν αυτά Τιτάν, Βίας, Σόλων, Χίλων, Θουκυδίδης, Μένανδρος και Πλάτων.
Συναχθέντες δε οι σοφοί είπον τω Απόλλωνι προφήτευσον ημάς λέξας, ω Άπολλον, τίνος μετά σε ο δόμος ούτος έσται; Απόλλων αποκρινάμενος τούτοις έφη Όσα μεν προς αρετήν και κόσμον όρωρε ποιείν, ποιείτε, εγώ δε εφετμεύω τρεις ένα μούνον υψιμέδοντα θεόν, ου λόγος άφ<θεγκτος, εν αδαεί κόρη έγκυμος γενόμενος, εν άπαντι κόσμω ώσπερ πυρφόρον τόξον διαδραμών αλιεύσει τους ανθρώπους ώσπερ ιχθύας βυθού εκ της απιστίας, ους και ζωγρήσας πατρί προσάξει δώρον Μαρία δε τούνομα αυτής. Και ταύτα προφητεύσας Απόλλων είπε;
Πολλά χρόνια λοιπόν πριν από την έλευση του Χριστού, κάποιος σοφός, ονομαζόμενος Απόλλων, με θεϊκή, όπως πιστεύω, παρακίνηση έκτισε στην Αθήνα ναό και έγραψε πάνω στον βωμό του «ΣΤΟΝ ΑΓΝΩΣΤΟ ΘΕΟ». Εκεί συγκεντρώθηκαν για τον λόγο αυτό οι πρώτοι μεταξύ των Ελλήνων φιλόσοφοι, για να ρωτήσουν αυτόν για τον ναό. Τα ονόματά τους είναι τα ακόλουθα: Τιτάν, Βίας, Σόλων, Χίλων, Θουκυδίδης, Μένανδρος και Πλάτων.
Αφού συγκεντρώθηκαν οι σοφοί είπαν στον Απόλλωνα: «προφήτευσε για εμάς, αφού πεις, ω Απόλλωνα, σε ποιον μετά από σένα θα ανήκει αυτό το κτίσμα»;
Απαντώντας σ’ αυτούς ο Απόλλωνας είπε: Όσα έχει ορίσει να κάνετε για την αρετήν και την ευκοσμία, να τα κάνετε, εγώ όμως αναγγέλλω ως τρεις ένα μόνο Θεό στα ύψη κατοικούντα, του οποίου ο ανείπωτος Λόγος σε κόρη, που δεν ξέρει, αφού συλληφθεί, όλον εν γένει τον κόσμο διαπερνώντας τον σαν πυροφόρο τόξο, θα αλιεύσει τους ανθρώπους από την απιστία, όπως τα ψάρια από τον βυθό. Αυτούς δε έχοντας συλλάβει θα τους φέρει προς το Θεό ως δώρο. Το όνομα δε αυτής είναι Μαρία. Κι αυτά είπε ο Απόλλωνας προφητεύοντας.

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

6
grecko έγραψε:Δεν υπάρχουν πονηροί άνθρωποι,υπάρχουν πονηρά μυαλά.
Πονηριά θα ήταν αν πήγαινε να τους ξεγελάσει.

Οσον αφορά την προφητεία και πάλι είναι σχετικό.

Προφητεία είναι αυτό που αναφέρει ο μέγας Αθανάσιος(Τα είπαμε σε άλλο θέμα,δεν γνωρίζουμε αν οι βωμοί που αναφέρονται στην ιστορία του Κυλώνειου άγους είναι ίδιας πηγής με αυτόν που αναφέρει ο μέγας Αθανάσιος):
Και γαρ προ πολλών χρόνων της Χριστού επιδημίας σοφός τις ονόματι Απόλλων θεόθεν, ως είμαι, κινηθείς έκτισε τον εν Αθήναις ναών, γράψας εν αυτώ βωμώ Αγνώστω Θεώ. Εν τούτω τοίνυν συνήχθησαν οι πρώτοι των Ελλήνων φιλόσοφοι ερωτήσοντες αυτόν περί του ναού ων και τα ονόματα εισιν αυτά Τιτάν, Βίας, Σόλων, Χίλων, Θουκυδίδης, Μένανδρος και Πλάτων.
Συναχθέντες δε οι σοφοί είπον τω Απόλλωνι προφήτευσον ημάς λέξας, ω Άπολλον, τίνος μετά σε ο δόμος ούτος έσται; Απόλλων αποκρινάμενος τούτοις έφη Όσα μεν προς αρετήν και κόσμον όρωρε ποιείν, ποιείτε, εγώ δε εφετμεύω τρεις ένα μούνον υψιμέδοντα θεόν, ου λόγος άφ<θεγκτος, εν αδαεί κόρη έγκυμος γενόμενος, εν άπαντι κόσμω ώσπερ πυρφόρον τόξον διαδραμών αλιεύσει τους ανθρώπους ώσπερ ιχθύας βυθού εκ της απιστίας, ους και ζωγρήσας πατρί προσάξει δώρον Μαρία δε τούνομα αυτής. Και ταύτα προφητεύσας Απόλλων είπε;
Πολλά χρόνια λοιπόν πριν από την έλευση του Χριστού, κάποιος σοφός, ονομαζόμενος Απόλλων, με θεϊκή, όπως πιστεύω, παρακίνηση έκτισε στην Αθήνα ναό και έγραψε πάνω στον βωμό του «ΣΤΟΝ ΑΓΝΩΣΤΟ ΘΕΟ». Εκεί συγκεντρώθηκαν για τον λόγο αυτό οι πρώτοι μεταξύ των Ελλήνων φιλόσοφοι, για να ρωτήσουν αυτόν για τον ναό. Τα ονόματά τους είναι τα ακόλουθα: Τιτάν, Βίας, Σόλων, Χίλων, Θουκυδίδης, Μένανδρος και Πλάτων.
Αφού συγκεντρώθηκαν οι σοφοί είπαν στον Απόλλωνα: «προφήτευσε για εμάς, αφού πεις, ω Απόλλωνα, σε ποιον μετά από σένα θα ανήκει αυτό το κτίσμα»;
Απαντώντας σ’ αυτούς ο Απόλλωνας είπε: Όσα έχει ορίσει να κάνετε για την αρετήν και την ευκοσμία, να τα κάνετε, εγώ όμως αναγγέλλω ως τρεις ένα μόνο Θεό στα ύψη κατοικούντα, του οποίου ο ανείπωτος Λόγος σε κόρη, που δεν ξέρει, αφού συλληφθεί, όλον εν γένει τον κόσμο διαπερνώντας τον σαν πυροφόρο τόξο, θα αλιεύσει τους ανθρώπους από την απιστία, όπως τα ψάρια από τον βυθό. Αυτούς δε έχοντας συλλάβει θα τους φέρει προς το Θεό ως δώρο. Το όνομα δε αυτής είναι Μαρία. Κι αυτά είπε ο Απόλλωνας προφητεύοντας.
+1 :541
Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείνΠλάτων

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

7
grecko έγραψε:Δεν υπάρχουν πονηροί άνθρωποι,υπάρχουν πονηρά μυαλά.
Πονηριά θα ήταν αν πήγαινε να τους ξεγελάσει.
Μπα όχι βρε δεν πήγε να τους ξεγελάσει καθόλου,απλά ήθελε να τους πείσει ότι ο Άγνωστος Θεός που προσέφεραν θυσίες ήταν αυτός στον οποίο πίστευε ο Παύλος.
grecko έγραψε:Οσον αφορά την προφητεία και πάλι είναι σχετικό.

Προφητεία είναι αυτό που αναφέρει ο μέγας Αθανάσιος(Τα είπαμε σε άλλο θέμα,δεν γνωρίζουμε αν οι βωμοί που αναφέρονται στην ιστορία του Κυλώνειου άγους είναι ίδιας πηγής με αυτόν που αναφέρει ο μέγας Αθανάσιος):
Και γαρ προ πολλών χρόνων της Χριστού επιδημίας σοφός τις ονόματι Απόλλων θεόθεν, ως είμαι, κινηθείς έκτισε τον εν Αθήναις ναών, γράψας εν αυτώ βωμώ Αγνώστω Θεώ. Εν τούτω τοίνυν συνήχθησαν οι πρώτοι των Ελλήνων φιλόσοφοι ερωτήσοντες αυτόν περί του ναού ων και τα ονόματα εισιν αυτά Τιτάν, Βίας, Σόλων, Χίλων, Θουκυδίδης, Μένανδρος και Πλάτων.
Συναχθέντες δε οι σοφοί είπον τω Απόλλωνι προφήτευσον ημάς λέξας, ω Άπολλον, τίνος μετά σε ο δόμος ούτος έσται; Απόλλων αποκρινάμενος τούτοις έφη Όσα μεν προς αρετήν και κόσμον όρωρε ποιείν, ποιείτε, εγώ δε εφετμεύω τρεις ένα μούνον υψιμέδοντα θεόν, ου λόγος άφ<θεγκτος, εν αδαεί κόρη έγκυμος γενόμενος, εν άπαντι κόσμω ώσπερ πυρφόρον τόξον διαδραμών αλιεύσει τους ανθρώπους ώσπερ ιχθύας βυθού εκ της απιστίας, ους και ζωγρήσας πατρί προσάξει δώρον Μαρία δε τούνομα αυτής. Και ταύτα προφητεύσας Απόλλων είπε;
Πολλά χρόνια λοιπόν πριν από την έλευση του Χριστού, κάποιος σοφός, ονομαζόμενος Απόλλων, με θεϊκή, όπως πιστεύω, παρακίνηση έκτισε στην Αθήνα ναό και έγραψε πάνω στον βωμό του «ΣΤΟΝ ΑΓΝΩΣΤΟ ΘΕΟ». Εκεί συγκεντρώθηκαν για τον λόγο αυτό οι πρώτοι μεταξύ των Ελλήνων φιλόσοφοι, για να ρωτήσουν αυτόν για τον ναό. Τα ονόματά τους είναι τα ακόλουθα: Τιτάν, Βίας, Σόλων, Χίλων, Θουκυδίδης, Μένανδρος και Πλάτων.
Αφού συγκεντρώθηκαν οι σοφοί είπαν στον Απόλλωνα: «προφήτευσε για εμάς, αφού πεις, ω Απόλλωνα, σε ποιον μετά από σένα θα ανήκει αυτό το κτίσμα»;
Απαντώντας σ’ αυτούς ο Απόλλωνας είπε: Όσα έχει ορίσει να κάνετε για την αρετήν και την ευκοσμία, να τα κάνετε, εγώ όμως αναγγέλλω ως τρεις ένα μόνο Θεό στα ύψη κατοικούντα, του οποίου ο ανείπωτος Λόγος σε κόρη, που δεν ξέρει, αφού συλληφθεί, όλον εν γένει τον κόσμο διαπερνώντας τον σαν πυροφόρο τόξο, θα αλιεύσει τους ανθρώπους από την απιστία, όπως τα ψάρια από τον βυθό. Αυτούς δε έχοντας συλλάβει θα τους φέρει προς το Θεό ως δώρο. Το όνομα δε αυτής είναι Μαρία. Κι αυτά είπε ο Απόλλωνας προφητεύοντας.
1ον Ποιος Απόλλων;Αν ήταν άνθρωπος δεν γίνεται αυτό διότι απαγορευόταν να έχουν οι άνθρωποι ονόματα θεών!
2ον αν πρόκειται για τον Θεό Απόλλων πες μου σε ποιό έργο υπάρχουν αυτά.Αν δεν το δω με τα ματάκια μου δεν μπορώ να το πιστέψω επειδή είδη έπιασα πολλές φορές να κοπτοράπτει και να παραχαράσει.3ον αυτά δεν αναφέρονται σε κανένα έργο(ΠΕΡΙ ΤΟΥ Ε ΕΝ ΔΕΛΦΟΙΣ,ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ Πλουτάρχου,ούτε από τους 7 σοφούς και σε κανένα άλλο)
Να μη φανερώνεις στους πολλούς και αδαείς την γνώμη σου για τον Θεό. Να μην αποκαλύπτεται η γνώση και τα μυστικά στους αμόρφωτους και στους αδαείς, διότι δεν μπορούν να τα κατανοήσουν και θα τα διαστρεβλώσουν.\nΠυθαγόρας

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

8
Οι αρχαίοι Αθηναίοι , την περίοδο που στήθηκαν οι βωμοί ακολουθούσαν τα γνωμικά : Έπου Θεώ, Θεούς σέβου κτλ (Δελφικά ή των αρχαίων σοφών παραγγέλματα....) http://www.gnomikologikon.gr/ancient-gr ... Delfi.html δηλαδή σεβόντουσαν τους θεούς (όλους και τους άγνωστους ακόμα). Εξάλλου αυτό λέει και ο Μακεδνός.
Η λατρεία του άγνωστου θεού οφείλεται, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, στο ότι κάποτε οι Αθηναίοι πρόσφεραν θυσίες σ'όλους τους θεούς εκτός από τον Πάνα, που γι'αυτόν το λόγο οργίστηκε μαζί τους. Έτσι αποφάσισαν να στήσουν βωμούς και να τους αφιερώσουν στον άγνωστο θεό από φόβο μήπως παραλείψουν ξανά κάποιον. Πάνω σ'αυτούς τους βωμούς τοποθετούσαν μια επιγραφή που έγραφε "Αγνώστω θεώ".
Όταν ήρθε ο Παύλος στην Αθήνα να τους διδάξει μ.Χ. έναν πλέον άγνωστο θεό (καθώς αυτός έτσι νόμιζε) τους μίλησε για έναν Άγνωστο θεό και το άκουσαν σύμφωνα με την Κ.Διαθήκη. Σε αυτή του τη πράξη ο Παύλος δεν έκανε τίποτα ανήθικο. Οι Αθηναίοι είχαν βωμό σε έναν άγνωστο θεό -> Ο Παύλος πήγε να τους μιλήσει για έναν Άγνωστο Θεό.


Όταν όμως τους μίλησε για ανάσταση νεκρών ...... τον περιγέλασαν και σηκώθηκαν και έφυγαν. Ο λόγος δηλαδή που δεν τον άκουσαν , δεν ήταν ότι δεν αναγνώρισαν το επιχείρημα του περί του άγνωστου θεού ... αλλά επειδή δεν δέχθηκαν την "ανάσταση" των νεκρών.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Περι του βωμού Αγνώστω Θεώ

9
Καλησπέρα σε όλους,
η επίσκεψη και η ομιλία του αποστόλου Παύλου αναφέρεται ΜΟΝΟ απο χριστιανικές πηγές. Δυστυχώς απο όσο γνωρίζω, δεν υπάρχει ούτε ΜΙΑ εξωχριστιανική πηγή που να αναφέρει το συγκεκριμένο γεγονός.
Παραβλέπω το αν πήγε ή δεν πήγε στην ακρόπολη, αν τα είπε αυτός ή τα έγραψαν "άλλοι" αντι αυτού και μένω στον λόγο του.
Ω άνδρες Αθηναίοι, φτιάχνετε ναούς και λατρεύετε τους θεούς σας και φτιάχνετε αγάλματα και τα λατρεύετε σα να κατοικεί μέσα τους ο θεός.

Αυτό είναι το "ζουμί" του λόγου του και αυτό ακριβώς το επιχείρημα έγινε η σημαία των χριστιανών κατά των ελληνικών ηθών και εθίμων.

Δεν θα σταθώ στο αν οι πρόγονοί μας έφτιαχναν ναούς και αγάλματα για να "μαντρώσουν" μέσα θεούς.....
νομίζω είναι προσβλητικό για το επίπεδο του ιστιολογίου, αλλά και για όποιον είχε την τύχη να μετέχει της ελληνικής παιδείας ......
αλλά στο ότι στόχος τους ήταν, είναι και θα είναι ο Ελληνισμός.
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Eλληνισμός-Χριστιανισμός”

cron