Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

19
Vassilis_1 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης είχε λιώσει να διαβάζει Ελληνική Γραμματεία -> Οι φίλοι και ο αδελφός του παρατήρησαν ότι είχε αμελήσει τα Χριστιανικά του καθήκοντα και ότι δεν έδινε σημασία στις Αγίες Γραφές -> τον νουθέτησαν…
Χρειάζεται όμως να θυμηθούμε πως τον νουθέτησε ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος:
Εν δε τη ια' Επιστολή αυτού προς Γρήγοριον τον Νύσσης αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους» και ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς. Καλεί δ’ αυτόν όπως «εκνήψη οψέ γουν και προς εαυτόν επανέλθη» (Migne 37,41), όπερ και εποίησεν ούτος.
Και πολύ καλά έκανες που υπάκουσες Άγιε Γρήγοριε Νύσσης, στην προτροπή του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, και προτίμησες τας Αγίας Γραφάς, Παλαιά και Καινή Διαθήκη, αποφεύγοντας τας αλμυράς και απότους της θύραθεν σοφίας βίβλους.
LAPTONAS έγραψε:
…η μελέτη της Π.Δ. όπως στηρίζεις εσύ…
Την μελέτη της Παλαιάς Διαθήκης την υποστηρίζει ο Θεόπνευστος Παύλος ως εξής:
Β Τιμ. 3,16 – 17 πᾶσα γραφὴ θεόπνευστος καὶ ὠφέλιμος πρὸς διδασκαλίαν, πρὸς ἔλεγχον, πρὸς ἐπανόρθωσιν, πρὸς παιδείαν τὴν ἐν δικαιοσύνῃ, ἵνα ἄρτιος ᾖ ὁ τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπος, πρὸς πᾶν ἔργον ἀγαθὸν ἐξηρτισμένος.
Άλλωστε την μελέτη της Θεόπνευστης Παλαιάς Διαθήκης την υποστηρίζει ο Θεάνθρωπος Χριστός. Απόδειξη τούτου
οι πάμπολλες παραπομπές Του σε Αυτήν.
Ο Χριστός όμως δεν απαγόρευσε την ελληνική παιδεία, ούτε ο Παύλος. Εσύ όμως απαγορεύεις κανονικά την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία και θεωρείς λάθος την ενασχόληση με αυτά - ενώ ταυτόχρονα μιλάς και γράφεις στα Ελληνικά πράγμα που είναι οξύμωρο και αντιφάσκει διότι δεν μπορείς από την μία να στηρίζεις ότι η ελληνική φιλοσοφία και παιδεία είναι κάτι κακό και από την άλλη να μιλάς ελληνικά. Αν την θεωρείς κακή πάψε να μιλάς ελληνικά.
Καλά, σοβαρά μιλάς τώρα; Όταν ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους», σίγουρα ανάβει απαγορευτικό στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, ως άχρηστης για έναν Ορθόδοξο Χριστιανό.
Που "ανάβει απαγορευτικό"; αλμυρό είναι και το αλάτι αλλά δεν το απαγορεύει ο γιατρός παρά μόνο σε όσους έχουν πρόβλημα υγείας. Για τους υπόλοιπους είναι υγιεινό. Ο Άγιος Γρηγόριος είχε λιώσει (χάσει το μέτρο) να διαβάζει κλασσική Ελληνική Γραμματεία :dance2: Γιαυτό ο άλλος άγιος καλά κάνει και "ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους». Αν δεν είχε αφήσει την Αγία Γραφή πιστεύεις εσύ ότι θα υπήρχε κάποιο πρόβλημα ;
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

20
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης είχε λιώσει να διαβάζει Ελληνική Γραμματεία -> Οι φίλοι και ο αδελφός του παρατήρησαν ότι είχε αμελήσει τα Χριστιανικά του καθήκοντα και ότι δεν έδινε σημασία στις Αγίες Γραφές -> τον νουθέτησαν…
Χρειάζεται όμως να θυμηθούμε πως τον νουθέτησε ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος:
Εν δε τη ια' Επιστολή αυτού προς Γρήγοριον τον Νύσσης αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους» και ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς. Καλεί δ’ αυτόν όπως «εκνήψη οψέ γουν και προς εαυτόν επανέλθη» (Migne 37,41), όπερ και εποίησεν ούτος.
Και πολύ καλά έκανες που υπάκουσες Άγιε Γρήγοριε Νύσσης, στην προτροπή του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, και προτίμησες τας Αγίας Γραφάς, Παλαιά και Καινή Διαθήκη, αποφεύγοντας τας αλμυράς και απότους της θύραθεν σοφίας βίβλους.
......
LAPTONAS έγραψε:
…η μελέτη της Π.Δ. όπως στηρίζεις εσύ…
Την μελέτη της Παλαιάς Διαθήκης την υποστηρίζει ο Θεόπνευστος Παύλος ως εξής:
Β Τιμ. 3,16 – 17 πᾶσα γραφὴ θεόπνευστος καὶ ὠφέλιμος πρὸς διδασκαλίαν, πρὸς ἔλεγχον, πρὸς ἐπανόρθωσιν, πρὸς παιδείαν τὴν ἐν δικαιοσύνῃ, ἵνα ἄρτιος ᾖ ὁ τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπος, πρὸς πᾶν ἔργον ἀγαθὸν ἐξηρτισμένος.
Άλλωστε την μελέτη της Θεόπνευστης Παλαιάς Διαθήκης την υποστηρίζει ο Θεάνθρωπος Χριστός. Απόδειξη τούτου
οι πάμπολλες παραπομπές Του σε Αυτήν.
…Εσύ όμως απαγορεύεις κανονικά την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία…
Αγαπητέ LAPTONAS, θα σου αποδείξω ότι και εσύ την απαγορεύεις.

Εδώ http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 556#p73556
δεχόμενος την υπακοή που έκανε ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης στον έλεγχο του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, για το ότι εγκατέλειψε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς, και προτίμησε να ασχολείται με τας «αλμυράς και απότους» βίβλους της θύραθεν σοφίας, έγραψες τα εξής:
…Ο Άγιος διορθώθηκε όταν ήταν κρίσιμο, δηλαδή όταν ήταν νέος και μπορούσε να ξεστρατίσει…
Άρα το συμπέρασμα που βγαίνει από αυτήν την τοποθέτησή σου είναι το εξής: Ανάβεις απαγορευτικό στους νέους να διαβάζουν την θύραθεν σοφία, γιατί αν το κάνουν, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να ξεστρατίσουν, καθώς δέχεσαι ότι ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης μπορούσε να ξεστρατίσει διαβάζοντας τας «αλμυράς και απότους» βίβλους της θύραθεν σοφίας.

Άλλωστε, και οι νέοι και οι μεγαλύτεροι δεν πρέπει να την διαβάζουν.
http://www.i-m-patron.gr/i-m-patron-old ... imeno1.htm
Σπουδαιότης της Α' Οικουμενικής Συνόδου.
Επειδή όμως ο χριστιανισμός είναι σοφία εξ αποκαλύψεως, δεν αποβαίνει δε καταληπτή καθ' όλου τοις μέτρω φιλοσοφικώς μετρούσιν αυτήν, διά τούτο δεν εγίνετο ασπαστός καθ' όλου, αλλά κατά μέρος. Επειδή όμως το μέρος δεν ηδύνατο να ικανοποιήση τας απαιτήσεις του φιλοσοφικού νοός, ούτος εμόρφου ίδιον σύστημα, εν ω εφρόνει ότι ευρίσκετο η όλη αλήθεια.
Το σύστημα τούτο υπό της Εκκλησίας αποδοκιμαζόμενον εκαλείτο αίρεσις τοιούτω τρόπω εμoρφώθησαν αι διάφοροι αιρέσεις, αίτινες ουδέν άλλο ήσαν η φιλοσοφικά συστήματα
Συμπέρασμα:
Ο φιλοσοφικός νους, είχε το εξής σύστημα: Έβλεπε την αλήθεια, όπως αυτός ήθελε. Το σύστημα όμως αυτό αποδοκιμάστηκε από την Εκκλησία ως αίρεση. Και για να λέει το κείμενο ότι με αυτόν τρόπο δημιουργήθηκαν οι διάφορες αιρέσεις, σημαίνει ότι εξ’ αιτίας της διδασκαλίας των φιλοσόφων παρασύρθηκαν στην αίρεση και μεγάλοι άνθρωποι που ανήκαν στο χώρο της Εκκλησίας.

Πάντως οφείλω να ομολογήσω φίλε LAPTONAS, η συμβολή σου να μπεί φραγμός στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, είναι πολύ σημαντική.

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

21
Vassilis_1 έγραψε: Αγαπητέ LAPTONAS, θα σου αποδείξω ότι και εσύ την απαγορεύεις.

Εδώ http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 556#p73556
δεχόμενος την υπακοή που έκανε ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης στον έλεγχο του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, για το ότι εγκατέλειψε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς, και προτίμησε να ασχολείται με τας «αλμυράς και απότους» βίβλους της θύραθεν σοφίας, έγραψες τα εξής:
…Ο Άγιος διορθώθηκε όταν ήταν κρίσιμο, δηλαδή όταν ήταν νέος και μπορούσε να ξεστρατίσει…
Άρα το συμπέρασμα που βγαίνει από αυτήν την τοποθέτησή σου είναι το εξής: Ανάβεις απαγορευτικό στους νέους να διαβάζουν την θύραθεν σοφία, γιατί αν το κάνουν, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να ξεστρατίσουν, καθώς δέχεσαι ότι ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης μπορούσε να ξεστρατίσει διαβάζοντας τας «αλμυράς και απότους» βίβλους της θύραθεν σοφίας.
Τώρα μου δείχνεις ότι απλά δεν καταλαβαίνεις ή δεν θες να καταλάβεις βγάζοντας δικά σου νοήματα επίτηδες. Δηλαδή κάνεις αυτό το οποίο κατηγορείς εκλαμβάνοντας την αλήθεια όπως εσύ θες.

Δες τι είπα :
LAPTONAS έγραψε: Ο Άγιος Γρηγόριος είχε λιώσει (χάσει το μέτρο) να διαβάζει κλασσική Ελληνική Γραμματεία :dance2: Γιαυτό ο άλλος άγιος καλά κάνει και "ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους». Αν δεν είχε αφήσει την Αγία Γραφή πιστεύεις εσύ ότι θα υπήρχε κάποιο πρόβλημα ;
Το λάθος δεν ήταν η ενασχόληση με την φιλοσοφία που θα έκανε τον Άγιο να ξεστρατίσει αλλά η υπερβολική εγκατάλειψη της Αγίας Γραφής. Μη διαστρέφεις το λόγο μου λοιπόν.
Vassilis_1 έγραψε: Πάντως οφείλω να ομολογήσω φίλε LAPTONAS, η συμβολή σου να μπεί φραγμός στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, είναι πολύ σημαντική.
ευτυχώς που δεν είσαι υπουργός παιδείας δηλαδή, όχι ότι θα τα κατάφερνες χειρότερα από τους υπάρχοντες.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

22
LAPTONAS έγραψε:
…Δες τι είπα :
Ο Άγιος Γρηγόριος είχε λιώσει (χάσει το μέτρο) να διαβάζει κλασσική Ελληνική Γραμματεία... Γιαυτό ο άλλος άγιος καλά κάνει και "ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους». Αν δεν είχε αφήσει την Αγία Γραφή πιστεύεις εσύ ότι θα υπήρχε κάποιο πρόβλημα ;

Βεβαίως θα μπορούσε να υπήρχε κάποιο πρόβλημα. Αν ο Άγιος Γρηγόριος ασχολείτο με το ίδιο μέτρο ενδιαφέροντος, από τη μια, στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, και από την άλλη, στην ανάγνωση της Αγίας Γραφής, θα μπορούσε να είχε γίνει αιρετικός, όπως και άλλοι άνθρωποι της Εκκλησίας, επηρεασμένοι τελικά από τις αιρετικές πλάνες των φιλοσόφων οι οποίες υπερίσχυσαν, έγιναν αιρετικοί.

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

23
Vassilis_1 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
…Δες τι είπα :
Ο Άγιος Γρηγόριος είχε λιώσει (χάσει το μέτρο) να διαβάζει κλασσική Ελληνική Γραμματεία... Γιαυτό ο άλλος άγιος καλά κάνει και "ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους». Αν δεν είχε αφήσει την Αγία Γραφή πιστεύεις εσύ ότι θα υπήρχε κάποιο πρόβλημα ;

Βεβαίως θα μπορούσε να υπήρχε κάποιο πρόβλημα. Αν ο Άγιος Γρηγόριος ασχολείτο με το ίδιο μέτρο ενδιαφέροντος, από τη μια, στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, και από την άλλη, στην ανάγνωση της Αγίας Γραφής, θα μπορούσε να είχε γίνει αιρετικός, όπως και άλλοι άνθρωποι της Εκκλησίας, επηρεασμένοι τελικά από τις αιρετικές πλάνες των φιλοσόφων οι οποίες υπερίσχυσαν, έγιναν αιρετικοί.
Ας συμφωνήσουμε ότι διαφωνούμε, νομίζω ότι είναι η καλύτερη λύση.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

24
Vassilis_1 έγραψε: Ο φιλοσοφικός νους, είχε το εξής σύστημα: Έβλεπε την αλήθεια, όπως αυτός ήθελε. Το σύστημα όμως αυτό αποδοκιμάστηκε από την Εκκλησία ως αίρεση. Και για να λέει το κείμενο ότι με αυτόν τρόπο δημιουργήθηκαν οι διάφορες αιρέσεις, σημαίνει ότι εξ’ αιτίας της διδασκαλίας των φιλοσόφων παρασύρθηκαν στην αίρεση και μεγάλοι άνθρωποι που ανήκαν στο χώρο της Εκκλησίας.
Συγνώμη που επεμβαίνω αλλά μπορείς να εξηγήσεις Vassilis_1, άν είναι έτσι, πως η Αλήθεια βρήκε σε αυτόν τον φιλοσοφικό νού Το πρόσφορο έδαφος;

Κατά την γνώμη μου δεν είναι η φιλοσοφία που καταδικάστηκε απο την Εκκλησία αλλά άρνηση της πνευματικής τάξης!
Καί αυτή η άρνηση σήμερα εφαρμόζεται και απο την συντριπτική πλειοψηφία και της ίδιας της Εκκλησίας!

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

25
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
…Δες τι είπα :
Ο Άγιος Γρηγόριος είχε λιώσει (χάσει το μέτρο) να διαβάζει κλασσική Ελληνική Γραμματεία... Γιαυτό ο άλλος άγιος καλά κάνει και "ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους». Αν δεν είχε αφήσει την Αγία Γραφή πιστεύεις εσύ ότι θα υπήρχε κάποιο πρόβλημα ;

Βεβαίως θα μπορούσε να υπήρχε κάποιο πρόβλημα. Αν ο Άγιος Γρηγόριος ασχολείτο με το ίδιο μέτρο ενδιαφέροντος, από τη μια, στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, και από την άλλη, στην ανάγνωση της Αγίας Γραφής, θα μπορούσε να είχε γίνει αιρετικός, όπως και άλλοι άνθρωποι της Εκκλησίας, επηρεασμένοι τελικά από τις αιρετικές πλάνες των φιλοσόφων οι οποίες υπερίσχυσαν, έγιναν αιρετικοί.

Ας συμφωνήσουμε ότι διαφωνούμε, νομίζω ότι είναι η καλύτερη λύση.
Το ότι διαφωνούμε αγαπητέ LAPTONAS είναι φανερό.
Όπως φανερό είναι, ότι η διαφωνία μου προς εσέ, συμβαίνει, καθώς συμβαδίζω με τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

26
Έτσι θέλεις να πιστεύεις, πως είναι Ορθόδοξες, μόνο που δεν υπάρχει καμία ορθότητα στις γνώμες σου, οπότε ούτε είναι Ορθόδοξες. Για να τελειώνουμε όμως με το θέμα του Γρηγορίου θα σου φέρω ένα μικρό και σύντομο παράδειγμα διότι έχω αποφανθεί ότι έχεις νοημοσύνη μικρού παιδιού.

Παράδειγμα (δηλαδή όχι αληθινό περιστατικό)
Ο Βασιλάκης είναι ένα παιδάκι μικρό 8 χρονών και πάει στο σχολείο στην τρίτη δημοτικού. Του αρέσει να διαβάζει εικονογραφημένα περιοδικά αλλά πρέπει να διαβάζει και τα μαθήματα του. Ο Βασιλάκης όταν διαβάζει τα μαθήματα του μπορεί να συμπληρώνει το χρόνο του με τα περιοδικά και να είναι καλό παιδάκι. Όταν όμως ο Βασιλάκης αμελεί τις μαθητικές του υποχρεώσεις και δεν διαβάζει τα μαθήματα του, τότε είναι κακό να διαβάζει περιοδικά.

Κατάλαβες Βασίλη ;
Όπου περιοδικά βάλε τις βίβλους των Ελλήνων. Όπου μαθητικά βιβλία βάλε την Αγία Γραφή. Ο Άγιος Γρηγόριος αμελούσε την ανάγνωση των Αγίων Γραφών και είχε ενδώσει εντελώς στην ανάγνωση της Ελληνικής Γραμματείας και Φιλοσοφίας. Είναι κακή η Ελληνική Γραμματεία ; όχι Φυσικά, όπως δεν είναι κακό να διαβάζει και ένα παιδί περιοδικά της επιλογής του εφόσον έχει ολοκληρώσει τα μαθήματα του.

Για αυτό οι άλλοι άγιοι τον μαλώνουν, όχι γιατί ενέδωσε στην φιλοσοφία αλλά επειδή δεν μελετάει τις Αγίες Γραφές. Ελπίζω να καταλάβεις με αυτό το απλό παράδειγμα,
ο Θεός να κάνει το θαύμα του.
Αμήν.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.

27
Εμένα αν μου επιτρέπεται,συνεχίζω απο κει που έμεινα.



Βασιλείου τοῦ Μεγάλου

(...)διαφορὰ ἀνάμεσα στὶς δυὸ ζωές, γιὰ τὶς ὁποῖες μιλᾶμε, εἶναι ὅσο κι ἡ διαφορὰ σὲ ἀξία ἀνάμεσα στὴν ψυχὴ καὶ στὸ σῶμα.

ΟΙ ΚΑΡΠΟΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΥΛΛΩΜΑ

Ἂν οἱ δυὸ διδασκαλίες ἔχουν κάποια συγγένεια, θὰ ἦταν ὠφέλιμη ἡ γνώση καὶ τῶν δυό. Ἀλλὰ ἔχουν καὶ μεγάλη διαφορά. Γι᾿ αὐτό, ἂν τὶς βάλουμε τὴ μιὰ πλάι στὴν ἄλλη καὶ τὶς συγκρίνουμε, θὰ δοῦμε καθαρὰ ὅτι ἡ μιὰ ὑπερέχει τῆς ἄλλης. Μὲ τί ὅμως νὰ τὶς παρομοιάσουμε, ὥστε νὰ δώσουμε μιὰ πετυχημένη εἰκόνα τους; Ἡ κύρια ἀξία τοῦ φυτοῦ εἶναι τὸ ὅτι κάνει καρπούς. Ἀλλὰ καὶ τὰ φύλλα του προσφέρουν ἕνα στόλισμα, καθὼς παίζουν κάτω ἀπὸ τὴν πνοὴ τοῦ ἀέρα γύρω στοὺς κλάδους. Κάτι ἀνάλογο γίνεται καὶ στὴν ψυχή. Ὁ καρπός της, ἡ ἀξία της εἶναι ἡ ἀλήθεια. Εἶναι ὅμως ὡραῖο πρᾶγμα νὰ τὴν τριγυρίζει κι ἡ κοσμικὴ σοφία, σὰν φυλλωσιά, ποὺ σκεπάζει ὄμορφα τοὺς καρπούς. Αὐτὸ συνέβη μὲ τὸν μεγάλο Μωϋσῆ, τὸν περιβόητο γιὰ τὴ σοφία του, καθὼς ἀναφέρει ἡ παράδοση. Πρῶτα –λένε- γύμνασε τὸν νοῦ του στὶς ἐπιστῆμες τῆς ἀρχαίας Αἰγύπτου κι ὕστερα σίμωσε γιὰ νὰ δεῖ τὸν ἀληθινὸ Θεό. Παρόμοιο συνέβη καὶ μὲ τὸν σοφὸ Δανιήλ, αἰῶνες ἀργότερα. Πρῶτα διδάχθηκε στὴ Βαβυλώνα τὴ σοφία τῶν Χαλδαίων κι ὕστερα ἔπεσε στὴ σπουδὴ τῆς θείας διδασκαλίας.

Η ΠΕΤΡΑ ΣΤΟ ΑΛΦΑΔΙ

Ἀρκετὰ σᾶς ἐξήγησα τὸ ὅτι αὐτὰ τὰ κοσμικὰ μαθήματα δὲν εἶναι ἀνώφελα γιὰ τὴν ψυχή. Ἂς ἔλθουμε τώρα νὰ δοῦμε καὶ τὸ πῶς πρέπει νὰ τὰ ἀφομοιώνετε. Ἂς ἀρχίσουμε ἀπὸ τὰ πολύμορφα ἔργα τῶν ποιητῶν. Δὲν πρέπει νὰ δίνετε σημασία σὲ ὅλα, χωρὶς ἐξαίρεση, τὰ διδάγματά τους. Ὅταν σᾶς ἐξιστοροῦν κατορθώματα, ἢ σᾶς ἐκθέτουν λόγια καλῶν ἀνθρώπων, νὰ τὰ δέχεστε μὲ ἀγάπη, νὰ κοιτᾶτε νὰ τοὺς μιμηθῆτε, νὰ τοὺς μοιάσετε, ὅσο μπορεῖτε. Ὅταν ὅμως φέρνουν στὴ μέση κακοὺς ἀνθρώπους, πρέπει νὰ ἀποφεύγετε τὶς τέτοιες εἰκόνες, φράζοντας τ᾿ αὐτιά σας ὅμως ὁ Ὀδυσσέας, πού, καθὼς διηγεῖται ὁ Ὅμηρος, ἤθελε ν᾿ ἀποφύγει τὴ μελῳδία τῶν Σειρήνων.

Γιατί;

Διότι ἅμα συνηθίσει κανεὶς στὰ ἁμαρτωλὰ λόγια, περνᾶ καὶ στὰ ἁμαρτωλὰ ἔργα. Γι᾿ αὐτό, λοιπόν, πρέπει μὲ κάθε τρόπο νὰ προφυλάσσουμε τὴν ψυχή μας. Διότι ὑπάρχει κίνδυνος, μαζὶ μὲ τὴ γλύκα τῶν λόγων νὰ πάρουμε μέσα μας καὶ κάτι θανάσιμο, χωρὶς νὰ τὸ καταλάβουμε. Εἶναι μέλι, ποὺ ἔχει καὶ δηλητήριο. Δὲν θὰ ἐπαινέσουμε, ἔτσι, τοὺς ποιητές, ὅταν παριστάνουν ἀνθρώπους ποὺ ἀσεβοῦν, ποὺ ἐμπαίζουν, ποὺ παραδίνονται στὴν ἀκολασία, ποὺ παρασύρονται ἀπὸ τὸ πιοτό, οὔτε ὅταν περιορίζουν τὴν εὐτυχία σὲ πλούσια τραπέζια καὶ σὲ ἄσεμνα τραγούδια. Καὶ δὲν θὰ δώσουμε καμιὰ σημασία, ὅταν κάνουν λόγο γιὰ θεοὺς καὶ μᾶς λένε ὅτι οἱ θεοὶ αὐτοὶ εἶναι πολλοὶ κι ἀλληλομισοῦνται. Διότι, καθὼς ξέρετε, οἱ ψεύτικοι θεοὶ τῆς εἰδωλολατρίας πολεμᾶνε ὁ ἀδελφὸς τὸν ἀδελφὸ κι ὁ πατέρας τὰ παιδιά του κι ἐκεῖνα τοὺς γονεῖς τους, μὲ ὑπουλότητα. Θ᾿ ἀφήσουμε στοὺς ἀνθρώπους τοῦ θεάτρου τὶς μοιχεῖες τῶν θεῶν, τοὺς ἔρωτές τους, τὶς ἀσύστολες σαρκικές τους σχέσεις καὶ πρὸ παντὸς τοῦ μεγαλύτερου ἀπ᾿ ὅλους θεοῦ Δία, ὅπως λέγουν αὐτοί. Εἶναι πράγματα ὅλα αὐτά, ποὺ καὶ γιὰ τὰ ζῷα ἂν τὰ ἔλεγε κανεὶς θὰ κοκκίνιζε. Τὰ ἴδια ἔχω νὰ πῶ καὶ γιὰ τοὺς πεζογράφους καὶ μάλιστα ὅταν γράφουν γιὰ νὰ διασκεδάσουν.

Ἐπίσης δὲν θὰ μιμηθοῦμε τοὺς ρήτορες τῶν δικαστηρίων, ποὺ ἡ τέχνη τους εἶναι τὸ ψέμα. Διότι τὸ ψέμα δὲν εἶναι ὠφέλιμο οὔτε στὰ δικαστήρια οὔτε πουθενὰ ἀλλοῦ, μιὰ καὶ προτιμήσαμε, σὰν χριστιανοί, τὸν σωστὸ κι ἀληθινὸ δρόμο τῆς ζωῆς καὶ τὸ Εὐαγγέλιο μᾶς προστάζει νὰ μὴ καταφεύγουμε στὰ δικαστήρια. Ἀπ᾿ ὅσα μᾶς διδάσκουν οἱ παρὰ πάνω, θὰ διαλέγουμε καὶ θὰ παίρνουμε μονάχα ὅ,τι εἶναι ἔπαινος τῆς ἀρετῆς καὶ κατάκριση τῆς κακίας. Γιὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ τ᾿ ἄλλα ζῷα, τὰ λουλούδια εἶναι καλὰ μονάχα γιὰ τὸ ἄρωμά τους καὶ τὸ χρῶμα τους. Γιὰ τὶς μέλισσες ὅμως, ὑπάρχει σ᾿ αὐτὰ καὶ κάτι ἄλλο: τὸ μέλι. Ἔτσι κι ἐδῶ. Ὅσοι στὰ συγγράμματα τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων δὲν ἀναζητοῦν μονάχα τὴ γλύκα καὶ τὴ χάρη τοῦ λόγου, μποροῦν ν᾿ ἀποκομίσουν καὶ κάποια ὠφέλεια γιὰ τὴν ψυχή. Πρέπει, λοιπόν, αὐτὰ τὰ συγγράμματα νὰ τὰ σπουδάζουμε ἀκολουθώντας τὸ παράδειγμα τῶν μελισσῶν. Οἱ μέλισσες δὲν πετᾶνε σὲ ὅλα τὰ λουλούδια μὲ τὸν ἴδιο τρόπο. Κι ὅπου καθίσουν, δὲν κοιτᾶνε νὰ τὰ πάρουν ὅλα. Παίρνουν μονάχα ὅσο χρειάζεται στὴ δουλειά τους καὶ τὸ ὑπόλοιπο τὸ παρατοῦν καὶ φεύγουν. Ἔτσι κι ἐμεῖς, ἂν εἴμαστε φρόνιμοι. Θὰ πάρουμε ἀπ᾿ αὐτὰ τὰ κείμενα ὅ,τι συγγενεύει μὲ τὴν ἀλήθεια καὶ μᾶς χρειάζεται καὶ τὰ ὑπόλοιπα θὰ τὰ ἀφήσουμε πίσω μας. Κι ὅπως, κόβοντας τὸ τριαντάφυλλο, ἀποφεύγουμε τ᾿ ἀγκάθια τῆς τριανταφυλλιᾶς, ἔτσι κι ἀπὸ τὰ κείμενα αὐτὰ θὰ πάρουμε ὅ,τι εἶναι χρήσιμο καὶ θὰ φυλάξουμε τὸν ἑαυτό μας ἀπ᾿ ὅ,τι εἶναι ἐπιζήμιο. Ἀπὸ τὴν πρώτη, λοιπόν, στιγμὴ πρέπει νὰ ἐξετάζουμε τὰ διδάγματα χωριστὰ καὶ νὰ τὰ προσαρμόσουμε στὸν σκοπό μας, φέρνοντας, κατὰ τὴ δωρικὴ παροιμία τὴ σχετικὴ μὲ τοὺς κτίστες, τὴν πέτρα στὸ ἀλφάδι.


Ἀπόδοση στὴ Νεοελληνική: Βασίλειος Μουστάκης (+)
Πηγή


http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/201 ... st_66.html
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !
Απάντηση

Επιστροφή στο “Eλληνισμός-Χριστιανισμός”