Re: Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

10
Ο τίτλος του παρόντος συγγράμματος που επέλεξε ο Άγιος Νεκτάριος περνάει το μήνυμα ότι η ελληνική φιλοσοφία μπορεί να σταθεί ως παιδαγωγός του Έλληνα προς τον χριστιανισμό. Είναι αυτό αλήθεια ; Ας προσπαθήσουμε να δούμε λοιπόν τι λέει ο Άγιος ξεκινώντας από το εισαγωγικό σημείωμα :
Ἀξιότιμοι Κύριοι,

Τὸ θέμα ταύτης τῆς μελέτης μου προῆλθεν ἐκ τῶν μελετῶν, εἰς ἃς ἀπό τινων ἐτῶν ἀσχολοῦμαι. Οἱ Ἕλληνες συγγραφεῖς ὑπῆρξαν τὸ ὑποκείμενον τῶν μελετῶν μου· ὠρμήθην διὰ φλέγοντος πόθου, ὅπως ἀθροίσω πᾶν ὅ,τι περὶ Θεοῦ, περὶ ψυχῆς, καὶ περὶ ἀρετῆς ὑγιὲς εἰρήκασι, καὶ θησαυρίσω τὰς σοφὰς τῶν σοφῶν Ἑλλήνων γνώμας ἐν ἐνὶ τεύχει πρὸς διδασκαλίαν τῶν περὶ τὰς μελέτᾳς ἀσχολουμένων.
Όπως βλέπουμε παραπάνω ο Άγιος Νεκτάριος ασχολήθηκε εντατικά με την μελέτη των Ελλήνων συγγραφέων. Ασφαλώς αν ίσχυε το επιχείρημα ότι "δεν πρέπει να μελετούμε τα Ελληνικά κείμενα παρά μόνο την Αγία Γραφή" τότε ο Άγιος Νεκτάριος θα ήταν αιρετικός. Αντιθέτως ο Άγιος Νεκτάριος με φλέγον πόθο μελέτησε τα "περί ψυχής", "περί αρετής", και μάλιστα θησαύρισε την σοφία των σοφών Ελλήνων προς διδασκαλία και μελέτη. Το παράδειγμα προς μίμηση του Αγίου Νεκταρίου δείχνει ότι η μελέτη την Ελληνικής σοφίας και φιλοσοφίας δεν είναι κάτι απαγορευτικό, αλλά μάλλον κάτι προσφιλές το οποίο ονομάζει "θησαύρισμα" ο Άγιος. Αν οι σοφές ρήσεις των Ελλήνων δεν είχαν καμία αξία τότε ο Άγιος δεν θα τις ονόμαζε "θησαύρισμα".

Ας δούμε τι λέει στη συνέχεια :
Ἐκ τῆς μελέτης ταύτης καὶ τῆς διευθετήσεως τῆς ὕλης ἐπείσθην, ὅτι οἱ Ἕλληνες σοφοὶ ἐν ὅλῳ καὶ ἐν μέρει ὑπῆρξαν διδάσκαλοι τῆς ἀληθείας, ὅτι ταύτης ἐγένοντο ἐρασταὶ καὶ ταύτην ἐπεζήτησαν, καὶ ὅτι ὁ ἔρως τῆς γνώσεως τῆς ἀληθείας ἦν ὁ πρὸς τὴν ἀληθῆ φιλοσοφίαν αὐτοὺς ἄγων· οὗτος ἤγαγε κατὰ μικρὸν τὸ Ἑλληνικὸν ἔθνος πρὸς τὴν εὐκρινεστέραν γνῶσιν τῆς ἀληθείας καὶ τελευταῖον πρὸς τὴν ἀποκαλυφθεῖσαν ἀλήθειαν.
Ο Άγιος εκ της μελέτης του επείσθη ότι οι Έλληνες σοφοί υπήρξαν αγωνιστές, εραστές και διδάσκαλοι της αλήθειας. Το αποτέλεσμα του αγώνα τους είναι ότι οι Έλληνες σοφοί ήταν οι πρώτοι όσο αναφορά την γνώση της αλήθειας αλλά και το τελευταίον που επιβιώνει ως τις μέρες μας κατέχοντας την αποκαλυφθείσα αλήθεια, δηλαδή όχι αυτή που ανάγεται φιλοσοφικώς δια του νου, αλλά δια των θείων μυστηρίων του Θεού. Ασφαλώς αυτό το συμπέρασμα δεν περιλαμβάνει όλους τους Έλληνες, αλλά μόνο τους σοφούς. Όπως οι Ιουδαίοι είχαν τους προφήτες, οι οποίοι ήταν οι σοφοί του γένους των, έτσι κι εμείς είχαμε τους σοφούς φιλοσόφους τους οποίους η εκκλησία μας τιμάει όπως αναφέρεται και στο ανάλογο θέμα : http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 90&t=15087

Εδώ μπαίνει το ερώτημα : πως και με ποιο τρόπο οι Έλληνες μπόρεσαν να καταλάβουν το νόημα της αποκαλυφθείσας αλήθειας του Λόγου του Θεού ; Μας λέει λοιπόν Άγιος με πολύ απλό τρόπο :
Ἡ Ἑλληνικὴ φιλοσοφία ἐγένετο τῇ Ἑλληνικῇ φυλῇ παιδαγωγὸς πρὸς κατανόησιν τῆς ἀποκαλυφθείσης ἀληθείας. Ὁ ἔρως πρὸς τὴν φιλοσοφίαν ἐγένετο ἔρως πρὸς τὸν χριστιανισμόν, καὶ ἡ φιλοσοφία ἀπέβη πίστις εἰς Χριστόν. Ὁ ἔρως ἄρα πρὸς τὴν ἀλήθειαν ὑπῆρξεν ὁ λόγος, δι᾿ ὃν ἡ Ἑλληνικὴ φυλὴ ἅμα τῇ ἐμφανίσει τῆς ἀποκαλυφθείσης ἀληθείας ἐγένετο ταύτης ἐραστὴς καὶ ὀπαδὸς καὶ ἐνεστερνίσθη καὶ ἐνεκολπώθη αὐτὴν καὶ τὸ αἷμα αὐτῆς ἀφειδῶς ὑπὲρ αὐτῆς ἐξέχεεν.
Η Ελληνική φιλοσοφία ήταν η παιδαγωγός που έκανε κατανοητή την αποκαλυφθείσα αλήθεια στην Ελλάδα. Ήταν εκείνος ο έρωτας προς την σοφία που έγινε έρωτας προς την Αγία Σοφία του χριστιανισμού, την Αγία Σοφία του Ένσαρκου Λόγου του Θεού. Όπως βλέπουμε η φιλοσοφία της αλήθειας οδηγεί εκ των πραγμάτων όχι στην αίρεση, αλλά στον Ιησού Χριστό, ο οποίος άλλωστε είπε "Εγώ είμαι η οδός και η αλήθεια και η ζωή, κανείς δεν έρχεται προς τον Πατέρα παρά δι' εμού." Ποιος λοιπόν αληθινός φιλόσοφος ακολουθώντας την αλήθεια δεν θα φτάσει στον Ιησού Χριστό ο οποίος είναι η ίδια η αλήθεια αποκαλυφθείσα ;
Ἐπειδὴ λοιπὸν τοιαύτη ἡ Ἑλληνικὴ φιλοσοφία καὶ οὗτος ὁ λόγος, δι᾿ ὃν ἡ Ἑλληνικὴ φυλὴ πρώτη ἠσπάσθη τὸν χριστιανισμόν, διὰ τοῦτο ἔλαβον ὡς θέμα μελέτης τὴν Ἑλληνικὴν φιλοσοφίαν ὡς προπαιδείαν εἰς τὸν χριστιανισμόν, ὡς θέμα πολλῆς σπουδαιότητος διὰ τοὺς Ἕλληνας.
Τελειώνοντας το εισαγωγικό σημείωμα ο Άγιος Νεκτάριος θέτει το ζήτημα της μελέτης τους ευθέως. Υποστηρίζει ότι εφόσον η Ελληνική φιλοσοφία ήταν ο λόγος που η Ελληνική φυλή ασπάστηκε τον Χριστιανισμό τότε η Ελληνική φιλοσοφία αποτελεί άριστη προπαίδεια (προετοιμασία) για αυτόν που θέλει να κατανοήσει τον Χριστιανισμό !

Σε αυτό το συμπέρασμα συνηγορεί σύσσωμη ολόκληρη η εκκλησία του Χριστού, όπως άλλωστε μαρτυράει και ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός λέγοντας χαρακτηριστικά :

«Να σπουδάζετε και εσείς, αδελφοί μου, να μανθάνετε γράμματα όσον ημπορείτε. Και αν δεν εμάθετε οι πατέρες, να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είνε εις την ελληνικήν. Και αν δεν σπουδάσεις τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας». (Κοσμάς ο Αιτωλός).

Γιαυτό και ο Άγιος Κοσμάς μισήθηκε σφόδρα από τους Εβραίους εις την πίστη, και δυστυχώς ανάλογο θα είναι και το μίσος προς οποιονδήποτε στηρίζει αυτό το μήνυμα, ότι δηλαδή "πρέπει όλοι μας να αγαπούμε την Ελληνική φιλοσοφία και τους θησαυρούς λόγων των Ελλήνων προγόνων μας". Εφοδιαστείτε λοιπόν κατάλληλα και ακολουθήστε την αλήθεια ακολουθώντας το παράδειγμα των Αγίων μας.

:0607
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

12
Vassilis_1 έγραψε:Φαγητό που ξέρω ότι έχει δηλητήριο δεν το τρώω.
Από που εξάγεις αυτό το συμπέρασμα;

Αν ισχύει αυτό που λες ότι η φιλοσοφία είναι ένα δηλητηριασμένο φαγητό τότε ο Άγιος Νεκτάριος γιατί έτρωγε δηλητηριασμένο φαγητό μελετώντας όπως είδαμε Ελληνική Φιλοσοφία; Μα τότε θα ήταν τρελός να μας παροτρύνει σε αυτά λέγοντας :
Ἡ Ἑλληνικὴ φιλοσοφία ἐγένετο τῇ Ἑλληνικῇ φυλῇ παιδαγωγὸς πρὸς κατανόησιν τῆς ἀποκαλυφθείσης ἀληθείας. Ὁ ἔρως πρὸς τὴν φιλοσοφίαν ἐγένετο ἔρως πρὸς τὸν χριστιανισμόν, καὶ ἡ φιλοσοφία ἀπέβη πίστις εἰς Χριστόν. Ὁ ἔρως ἄρα πρὸς τὴν ἀλήθειαν ὑπῆρξεν ὁ λόγος, δι᾿ ὃν ἡ Ἑλληνικὴ φυλὴ ἅμα τῇ ἐμφανίσει τῆς ἀποκαλυφθείσης ἀληθείας ἐγένετο ταύτης ἐραστὴς καὶ ὀπαδὸς καὶ ἐνεστερνίσθη καὶ ἐνεκολπώθη αὐτὴν καὶ τὸ αἷμα αὐτῆς ἀφειδῶς ὑπὲρ αὐτῆς ἐξέχεεν. Ἐπειδὴ λοιπὸν τοιαύτη ἡ Ἑλληνικὴ φιλοσοφία καὶ οὗτος ὁ λόγος, δι᾿ ὃν ἡ Ἑλληνικὴ φυλὴ πρώτη ἠσπάσθη τὸν χριστιανισμόν, διὰ τοῦτο ἔλαβον ὡς θέμα μελέτης τὴν Ἑλληνικὴν φιλοσοφίαν ὡς προπαιδείαν εἰς τὸν χριστιανισμόν, ὡς θέμα πολλῆς σπουδαιότητος διὰ τοὺς Ἕλληνας.


Πες μου λοιπόν κι εμένα του "δηλητηριασμένου", εσύ ο διαυγής και καθάριος, που τείνεις εις την αρετή με τόσο ζήλο μελετώντας τις Άγιες Γραφές, διότι πραγματικά δεν το καταλαβαίνω, γιατί μας παροτρύνει να μελετήσουμε ως θέμα μελέτης την Ελληνική Φιλοσοφία ως προπαίδεια στον Χριστό ;

Αναρωτιέμαι αν θα απαντήσεις σε αυτό, ή αν θα το προσπεράσεις με περίσσεια τακτική όπως έκανες και στα προηγούμενα. :0607
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

13
LAPTONAS έγραψε:...Αν ισχύει αυτό που λες ότι η φιλοσοφία είναι ένα δηλητηριασμένο φαγητό... Πες μου λοιπόν κι εμένα του "δηλητηριασμένου", εσύ ο διαυγής και καθάριος, που τείνεις εις την αρετή με τόσο ζήλο μελετώντας τις Άγιες Γραφές, διότι πραγματικά δεν το καταλαβαίνω...
Για το ότι ισχύει αυτό που λέω: η φιλοσοφία είναι δηλητηριασμένο φαγητό = οι αιρετικές πλάνες που εμπεριέχει, την καλύτερη απάντηση θα σου δώσει αγαπητέ LAPTONAS, για να το καταλάβεις πολύ καλά, ο Άγιος Ι. Δαμασκηνός:
«Περί Αιρέσεων» βιβλίου αυτού (Migne 94, 680 κ. ε.) κατατάσσει εις τας αιρέσεις τα Ελληνικά φιλοσοφήματα, αλλά και εν τω Β΄ Λόγω αυτού περί ιερών Εικόνων, λέγει, ότι περιπτυσσόμεθα και ασπαζόμεθα «πάσαν την Παλαιάν και Καινήν Διαθήκην, τους τε λόγους των Αγίων και εγκρίτων Πατέρων. Την δε αισχράν και μυσαράν και ακάθαρτον γραφήν την καταράτων Μανιχαίων τε και Ελλήνων και των λοιπών αιρέσεων, ως ψευδή και μάταια περιέχουσαν και προς δόξαν του διαβόλου και των δαιμόνων αυτού και χαράν αυτών εφευρεθείσαν, αποπτύομεν και αποβαλλόμεθα…» (Migne 94, 1293).

Re: Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

14
ok, αφού λοιπόν επικαλούμαστε και οι δύο τους Αγίους Πατέρες ας δούμε τι λέει ο ένας και τι λέει ο άλλος και ας κάνουμε τη σύγκριση.
Vassilis_1 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:...Αν ισχύει αυτό που λες ότι η φιλοσοφία είναι ένα δηλητηριασμένο φαγητό... Πες μου λοιπόν κι εμένα του "δηλητηριασμένου", εσύ ο διαυγής και καθάριος, που τείνεις εις την αρετή με τόσο ζήλο μελετώντας τις Άγιες Γραφές, διότι πραγματικά δεν το καταλαβαίνω...
Για το ότι ισχύει αυτό που λέω: η φιλοσοφία είναι δηλητηριασμένο φαγητό = οι αιρετικές πλάνες που εμπεριέχει, την καλύτερη απάντηση θα σου δώσει αγαπητέ LAPTONAS, για να το καταλάβεις πολύ καλά, ο Άγιος Ι. Δαμασκηνός:
«Περί Αιρέσεων» βιβλίου αυτού (Migne 94, 680 κ. ε.) κατατάσσει εις τας αιρέσεις τα Ελληνικά φιλοσοφήματα, αλλά και εν τω Β΄ Λόγω αυτού περί ιερών Εικόνων, λέγει, ότι περιπτυσσόμεθα και ασπαζόμεθα «πάσαν την Παλαιάν και Καινήν Διαθήκην, τους τε λόγους των Αγίων και εγκρίτων Πατέρων. Την δε αισχράν και μυσαράν και ακάθαρτον γραφήν την καταράτων Μανιχαίων τε και Ελλήνων και των λοιπών αιρέσεων, ως ψευδή και μάταια περιέχουσαν και προς δόξαν του διαβόλου και των δαιμόνων αυτού και χαράν αυτών εφευρεθείσαν, αποπτύομεν και αποβαλλόμεθα…» (Migne 94, 1293).
Ο Άγιος Νεκτάριος όμως λέει :
Ἡ φιλοσοφία εἶναι ἀληθῶς ἀναφαίρετον κτῆμα τοῦ Ἕλληνος· διαδιδομένη ἀνὰ τὰ ἔθνη προσηλυτίζει αὐτὰ καὶ καθιστὰ αὐτὰ ἑλληνικά, οὐδέποτε δὲ παύεται οὖσα Ἑλληνική· οἱ ὀπαδοὶ αὐτῆς, οἱ ὁμιληταὶ αὐτῆς ἀποβάλοντες τὸ ξένον καὶ βάρβαρον περιβάλλονται τὸ ἑλληνικὸν καὶ τὴν εὐγένειαν· ἡ Ἑλληνικὴ φιλοσοφία προώρισται ἵνα καταστήσῃ τοὺς πάντας Ἕλληνας· ἐγεννήθη ὑπὲρ τοῦ χριστιανισμοῦ καὶ συνεταυτίσθη μετ᾿ αὐτοῦ, ὅπως ἐργασθῆ πρὸς σωτηρίαν τῆς ἀνθρωπότητος. Ἕλλην καὶ φιλοσοφία εἰσὶ δυὸ τινὰ ἀναπόσπαστα· μαρτυρεῖ δὲ καὶ ὁ Ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν Παῦλος λέγων: Ἕλληνες σοφίαν ζητοῦσιν. Ὁ Ἕλλην ἀληθῶς ἐγεννήθη, ἵνα φιλοσοφῇ· διότι ἐγεννήθη διδάσκαλος τῆς ἀνθρωπότητος. Ἀλλ᾿ ἐὰν ἡ φιλοσοφία ἐγένετο παιδαγωγὸς εἰς Χριστὸν ἕπεται ὅτι ὁ Ἕλλην πλασθεὶς φιλόσοφος ἐπλάσθη χριστιανός, ἐπλάσθη ἵνα γνωρίσῃ τὴν ἀλήθειαν καὶ διαδῷ αὐτὴν τοῖς ἔθνεσιν.
Συνεπώς ποιος έχει δίκιο ; ο Άγιος Νεκτάριος ή ο Άγιος Δαμασκηνός ; Διότι δεν γίνεται να λέει άλλα ο ένας και άλλα ο άλλος άγιος. Γίνεται ; Περιμένω μία σοβαρή απάντηση.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Άγιος Νεκτάριος : Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

15
LAPTONAS έγραψε:
…Περιμένω μία σοβαρή απάντηση
Πολύ ευχαρίστως. Ανήκουμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία, από την οποία και ΜΟΝΟ, παίρνουμε κατευθύνσεις:
(«Συνοδικόν» της Αγίας Ζ' Οικ. Συνόδου).
«Τοις ευσεβείν μεν επαγγελομένοις, τα των Ελλήνων δε δυσσεβή δόγματα τη Ορθοδόξω και Καθολική Εκκλησία, περί τε ψυχών ανθρωπίνων και ουρανού και γης και των άλλων κτισμάτων, αναιδώς ή μάλλον ασεβώς επεισάγουσιν, ανάθεμα.
Τοις την μωράν των έξωθεν φιλοσόφων λεγομένην σοφίαν προτιμώσι και τοις καθηγηταίς αυτών επομένοις… (και πιστεύουσι μετεμψυχώσεις ή μη δεχομένοις ανάστασιν και ανταπόδοσιν), ανάθεμα.
Τοις τα Ελληνικά διεξιούσι μαθήματα και μη δια παίδευσιν μόνον ταύτα παιδευομένοις, αλλά και ταις δόξαις αυτών ταις ματαίαις επομένοις και ως αληθέσι πιστεύουσι και ούτως αυταίς ως το βέβαιον εχούσαις εγκειμένοις, ώστε και ετέρους ποτέ μεν λάθρα ποτέ δε φανερώς ενάγειν αυταίς και διδάσκειν ανενδοιάστως, ανάθεμα.
Τοις μετά των άλλων μυθικών πλασμάτων, αφεαυτών και την καθ’ ημάς πλάσιν μεταπλάττουσι και τας Πλατωνικάς ιδέας ως αληθείς δεχομένοις………. . , ανάθεμα.
Τοις δεχομένοις και παραδιδούσι τα μάταια και Ελληνικά ρήματα… (περί προϋπάρξεως ψυχών, αϊδιότητος του κόσμου κ.τ.λ. ), δια δε των τοιούτων λόγων εαυτούς τε απολλύουσι και ετέροις αιωνίας καταδίκης προξένους γινομένοις, ανάθεμα»
Μετά από αυτά τα συνεχή αναθέματα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, εναντίον των αιρετικών πλανών που εμπεριέχονται στην αρχαιοελληνική φιλοσοφία, το συμπέρασμα που βγαίνει είναι αυτό: Μακριά από τις βίβλους της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας, που με τις διάσπαρτες αιρετικές πλάνες της, υπάρχει άμεσος κίνδυνος να μολυνθούμε από αυτές, με επακόλουθο, ό,τι το πιό τραγικό, να γίνουμε δηλαδή αιρετικοί.

Re: Άγιος Νεκτάριος : Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

16
Ζήτησα μία σοβαρή απάντηση, ανάμεσα σε δύο Αγίους και εσύ προσθέτεις τρίτη πηγή....;

Εδώ συζητάμε τα λόγια του Αγίου Νεκταρίου τα οποία λένε όπως είδαμε τα αντίθετα από αυτά που στηρίζεις εσύ ότι λέει τάχα ο Άγιος Δαμασκηνός.

Ποιος έχει δίκιο ; Ο Άγιος Νεκτάριος ή ο Άγιος Δαμασκηνός ;

Ας απαντήσει και κανείς άλλος , δεν είναι κακό να υπάρχει συμμετοχή σε αυτό το θέμα.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Άγιος Νεκτάριος : Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

17
Η αρχαια Ελληνικη φιλοσοφια ειναι οι καρποι που ποιουσαν μονοι τους οι αρχαιοι Ελληνες .
Εαν (λεω εαν) δεν ερχοταν ο Χριστος στη γη τοτε καμια αρχαια φιλοσοφια και κανενας Μωσαϊκός νομος δεν θα μπορουσαν να σταματησουν την αυτοκαταστροφικη πορεια της ανθρωποτητας.
Ο Χριστός εδωσε την πραγματικη σημασια στην εννοια της αγαπης προς τον πλησιον κατι που δεν υπηρχε μεχρι τοτε.
Το θεμα ομως ειναι οτι παλι για καταστροφη παμε.
Οποτε κατι δεν παει καλα εδω.
Οι επιστημονες δινουν ζωη στον πλανητη με ημερομηνια ληξης στα τελη του 21ου αιωνα.
Ο οικονομικος και ο πραγματικος πολεμος μας απειλουν περισσοτερο απο ποτε να μας αφανισουν.
Τι ειναι αυτο λοιπον που λειπει και φτανουμε σε τετοιες καταστασεις.
Αυτο ειναι το ζητουμενο και οποιος το βρει κερδιζει.
Η αρχαιοελληνικη φιλοσοφια ασφαλως και μπορει να βοηθησει και αυτη σ' αυτη την αναζητηση.
Ματθαίου ιη΄\n18 Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅσα ἐὰν δήσητε ἐπὶ τῆς γῆς, ἔσται δεδεμένα ἐν τῷ οὐρανῷ, καὶ ὅσα ἐὰν λύσητε ἐπὶ τῆς γῆς, ἔσται λελυμένα ἐν τῷ οὐρανῷ.\n

Re: Άγιος Νεκτάριος : Ελληνικῆ φιλοσοφία παιδαγωγός τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν χριστιανισμὸν

18
LAPTONAS έγραψε:Ζήτησα μία σοβαρή απάντηση, ανάμεσα σε δύο Αγίους και εσύ προσθέτεις τρίτη πηγή....;

Εδώ συζητάμε τα λόγια του Αγίου Νεκταρίου τα οποία λένε όπως είδαμε τα αντίθετα από αυτά που στηρίζεις εσύ ότι λέει τάχα ο Άγιος Δαμασκηνός.

Ποιος έχει δίκιο ; Ο Άγιος Νεκτάριος ή ο Άγιος Δαμασκηνός ;

Ας απαντήσει και κανείς άλλος , δεν είναι κακό να υπάρχει συμμετοχή σε αυτό το θέμα.[/size]

Ταπεινή μου γνώμη: Καθείς έχει τις απόψεις του σε συγκεκριμένα θέματα. Δε σημαίνει πάντα ότι κάποιος έχει απόλυτο δίκιο σε κάτι ή ότι κάποιος άλλος έχει απόλυτο άδικο σχετικά με αυτό το θέμα.
Ακόμα κι αν μιλάμε για δύο Αγίους της Ορθοδοξίας.
Υπάρχουν πολλά θέματα πάνω στα οποία διαφωνούν (όχι με την έννοια της αντιπαράθεσης, αλλά της διαφορετικής γνώμης) διάφοροι άγιοι και πατέρες.
Υπάρχουν ακόμα και τρανταχτές περιπτώσεις όπου κάποιος άγιος αποδεδειγμένα έχει λαθέψει πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα.
Ενδεικτικά αναφέρω (μιας και αναφέρεστε σε αυτόν) την περίπτωση του Ιωάννη του Δαμασκηνού ο οποίος μεταξύ άλλων υποστήριζε τα εξής:

" Επτά γαρ πλανήτας είναι έφησαν, Ήλιον, Σελήνην, Δία, Ερμήν, Άρεα, Αφροδίτην, και Κρόνον. Αφροδίτην δε φασι τον ποτέ μεν Εωσφόρον, ποτέ δε Έσπερον γινόμενον. Πλανήτας δε τούτους εκάλεσαν, ότιπερ εναντίως του ουρανού ποιούνται την κίνησην. του γαρ ουρανού, και των λοιπών αστέρων εξ ανατολών επί δυσμάς κινουμένων, ούτοι μόνοι από δυσμών επί ανατολάς την κίνησην έχουσι. Και τούτι γνωσόμεθα εκ της σελήνης, μικρόν καθ' εσπέραν αναποδιζούσης."

//Επεξήγησις της Ορθόδοξης πίστης//
Πατρολογία Migne, τόμος Μ94.σελ.881.παρ.Α

Λέει λοιπόν ότι οι πλανήτες είναι επτά, αλλά πετυχαίνει μόνο τους πέντε αφού ο ήλιος δεν είναι πλανήτης και δεν γυρίζει γύρω από τη γη και η σελήνη επίσης δεν είναι πλανήτης αλλά δορυφόρος της γης.

Στον ίδιο τόμο λέει κι άλλα πολλά, όπως στη σελ. 901 όπου υποστηρίζει ότι "ο κόσμος εκτείνεται από τις Ινδίες μέχρι το Γιβραλτάρ", ότι "ο ωκεανός κυκλώνει όλο τον κόσμο και ένας ποταμός κυκλώνει όλο τον ωκεανό, με γλυκό νερό ξεκινώντας από τον Παράδεισο" και άλλα τέτοια "νόστιμα".

Αυτά όπως καταλαβαίνετε στην εποχή μας φαντάζουν αστεία πράγματα, όμως αυτό εννοείται ότι δεν υποτιμάει το συνολικό του έργο, του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, αλλά δείχνει, ότι όλοι κάνουν λάθη και ότι δεν πρέπει να υποστηρίζουμε με φανατισμό κάτι, επειδή αυτός που το έγραψε ορίστηκε από τους ανθρώπους ως άγιος.

Η σύγχρονη παράδοση της εκκλησίας, δέχεται ότι οι πατέρες έχουν δίκιο "μόνο εκεί που συμφωνούν όλοι".
Σε θέματα αμφιλεγόμενα, το σοφότερο το είπαν ο Σωκράτης και ο Απόστολος Παύλος:
"Δεν γνωρίζουμε".

Οπότε όταν δεν συζητάμε θέμα απόλυτα ξεκαθαρισμένο δογματικά και σωτηριολογικά, ας μην κρεμόμαστε από τα λεγόμενα ούτε του Δμασκηνού, ούτε κανενός άλλου παρά μόνο του Θεανθρώπου Χριστού που είπε "Ερευνάτε τας γραφάς" και "γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθειαν ελευθερώσει υμάς".

Προσωπικά στη συγκεκριμένη συζήτηση τάσσομαι υπέρ των λεγομένων του Αγίου Νεκταρίου και βέβαια υπέρ του φίλου laptonas διότι πιστεύω (όπως και ο άγιος) ότι η Ελληνική φιλοσοφία όταν μελετηθεί υπό το σωστό πρίσμα είναι αγωγός φωτός και αποτελεί την Χριστιανική προπαιδεία.
Όσο για την άποψη του Αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού για τον οποίο τρέφω τον δέοντα σεβασμό που αρμόζει σε άγιο της Ορθοδοξίας και μάλιστα σημαντικού αγίου με αξιοπρόσεκτο έργο, πιστεύω ότι στο συγκεκριμένο θέμα σφάλλει, όπως σφάλλει και σε άλλα θέματα που καταπιάστηκε και αυτό εύκολα καταδείχνεται αρκεί να μελετήσει κάποιος Πατρολογία όπου αναφέρονται τα θέματα αυτά.
Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείνΠλάτων
Κλειδωμένο

Επιστροφή στο “Eλληνισμός-Χριστιανισμός”