Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

10
dominique έγραψε:Η ψυχή του ανθρώπου είναι αυτή που πλάστηκε «κατ ̉ εικόνα»,[1] Θεού, και η διαφορά από τα άλλα ζώα δεν είναι υλική. Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέγει: «χρη γινώσκειν, ότι ο άνθρωπος και τοις αψύχοις κοινωνεί και της των αλόγων μετέχει ζωής και της των λογικών μετείληφε νοήσεως»[2].
Συνεπώς το "κατ εικόνα" πηγαίνει στην ψυχή. Δηλαδή στο θείο και αθάνατο εκείνο μέρος του ανθρώπου και όχι στο γήινο και υλικό.

Συνεπώς το σημείο της γενέσεως που λέει "7 καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς," μας μιλάει για το σώμα και το σημείο εκείνο της γενέσεως που λέει "ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴν ζωῆς, καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν" μας μιλάει για την ψυχή.

Ως εδώ καλά
dominique έγραψε: Σχολιάζοντας ο Μ. Βασίλειος το χωρίο «είπεν ο Θεός· ποιήσωμεν άνθρωπον κατ’ εικόνα[3] ημετέραν και καθ ̉ ομοίωσιν», λέγει: «ημείς μεν γαρ εσμέν η ψυχή κι ο νους, καθ̉ ον κατ ̉ εικόνα του κτίσαντος γεγενήμεθα»[4]. Ο Θεός εμφυσά στον άνθρωπο την πνοή Του και αυτομάτως τον ζωοποιεί, δηλαδή εμφυτεύεται στον άνθρωπο η ψυχή και του μεταλαμπαδεύει την πνευματική «φύση»[5], που αυτό είναι το «κατ ̉ εικόνα». Ας μείνουμε όμως στο ότι ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο κατ ̉ εικόνα.
Τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος λοιπόν έπλασαν τον άνθρωπο κατ εικόνα δηλαδή ως πνευματικό ον. Ας δούμε και το καθ ομοίωση :
dominique έγραψε: Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέγει στην περί ανθρώπου διδασκαλία «εκ γης μεν το σώμα διαπλάσας, ψυχήν δε λογικήν και νοεράν δια του οικείου εμφυσήματος δους αυτώ, όπερ δη θείαν εικόνα φαμέν˙ το μεν γάρ «κατ ̉ εικόνα» το νοερόν δηλοί και αυτεξούσιον, το δε «καθ ̉ ομοίωσις την της αρετής κατά το δυνατόν ομοίωσιν[6]».
Εδώ μας λέει ο Ιωάννης Δαμασκηνός ότι το καθ ομοίωσης δηλώνει την δυνατότητα του ανθρώπου να μπορεί να ομοιάζει με τον Θεό ως προς την αρετή . Κι εδώ ασφαλώς μιλάει ξεκάθαρα για μη σωματική ομοίωση όπως και στο καθ εικόνα.
dominique έγραψε: Ο Μέγας Αθανάσιος λέγει: «το δε εμφύσημα εκείνο, ψυχήν εδημιούργησεν εν τω ανθρώπω, λογικήν και νοεράν»[7], ενώ ο Ωριγένης αναφέρει «ότι δε το κατ ̉ εικόνα αι πράξεις χαρακτηρίζουσι, και ουχί η του σώματος μορφή»[8], και συμπληρώνει «τον αυτόν τρόπον ου του πρώτου μόνο γέγονε κατ ̉ εικόνα, αλλά παντός ανθρώπου˙ το γαρ ποιήσωμεν άνθρωπον κατ ̉ εικόνα, και καθ ̉ ομοίωσιν ημετέραν, φθάνει επί πάντας ανθρώπους»[9].

Ο Επιφάνιος Κύπρου λέγει «που δε εστιν η που πεπλήρωται το κατ ̉ εικόνα αυτώ μόνω έγνωσται τω Θεώ κατά χάριν τω ανθρώπω δωρησαμένω το κατ ̉ εικόνα»[10]. Έτσι η ανθρώπινη ψυχή βρίσκεται στην πιο στενή σχέση με το θείο αρχέτυπο, τόσο ώστε φτάνει να αντιπροσωπεύεται με το «κατ ̉ εικόνα».

Η ιδιαιτερότητα του ανθρώπου, λόγω της πνευματικής του σχέσης με το Δημιουργό του, της ασύγκριτης θέσης του στη Δημιουργία και της απαράμιλλης αξίας του σ ̉ αυτήν, στηρίζεται στο «κατ ̉ εικόνα» Θεού, η οποία αντιδιαστέλλει ουσιωδώς τον άνθρωπο από τα άλλα κτίσματα.
Προφανώς εννοεί παραπάνω ότι ο άνθρωπος έχει το λογικό (τη νοερά και λογική φύση) μέρος, το οποίο δεν μπορεί να συγκριθεί με το λογικό των ζώων.
dominique έγραψε: Η έκφραση αυτή, συμπυκνώνει μία βασική για την χριστιανική πιστή θεολογική αλήθεια, πάνω στην οποία θεμελιώνεται η Ορθόδοξος περί του ανθρώπου δογματική διδασκαλία της Αγίας Γραφής και οικοδομείται γενικά η ανθρωπολογία του Χριστιανισμού.

Το «κατ ̉ εικόνα» αναφέρεται στο πρότυπο σύμφωνα με το οποίο δημιουργήθηκε ο άνθρωπος. Το πρότυπο είναι η εικόνα του Θεού, και κυρίως είναι ο Υιός, ως το πρωτότυπο της εικόνας του ανθρώπου, είναι ουσιαστικά ο Τριαδικός Θεός[17].

Το «κατ ̉ εικόνα Θεού» προσδιορίζουν, σύμφωνα με την πατερική θεολογία, ορισμένα ιδιάζοντα γνωρίσματα, τα οποία έχουν σχέση με την πνευματική όσο και με την υλική σφαίρα του όλου ανθρώπου. Τα γνωρίσματα αυτά είναι πνευματικής και ηθικής φύσεως και συνδέονται με τη δημιουργία του ανθρώπου ως πνευματικού όντος και τη στενή εσωτερική σχέση και συγγένειά του με το Θεό, αλλά και υλικής φύσεως τα οποία τον ξεχωρίζουν από τα λοιπά θεία κτίσματα.

Οι ερμηνευτές πατέρες και εκκλησιαστικοί συγγραφείς διακρίνουν είτε τη νοερά και λογική φύση του ανθρώπου (νοητική ικανότητα, γνωστική δύναμη) ως πνευματικό γνώρισμα της οντότητάς του[18], είτε το αυτεξούσιο και την ελευθερία της βουλήσεώς του, ως ηθικό γνώρισμα του προσώπου[19] του και το πρότυπό της άπειρης λογικότητας του Θεού και της απόλυτης ελευθερίας[20]. Το κυρίαρχο στον άνθρωπο είναι η ψυχή και κυρίως οι νοητικές, βουλητικές και θυμικές[21] του δυνάμεις με τις οποίες είναι προικισμένος ιδιαίτερα από το δημιουργό Θεό.
Δηλαδή έχουμε νοερά και λογική φύση. Εκείνο που οι αρχαίοι έλεγαν "θείο μέρος" του ανθρώπου (γιατί έχουμε και το ζωώδες).
dominique έγραψε: Επομένως, η πάνω στον κόσμο κυριαρχία, στην οποία συνίσταται το «κατ ̉ εικόνα», και η λογική, κυρίως, φύση του ανθρώπου σχετίζονται το ένα με το άλλο ως αίτιο προς αποτέλεσμα. Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο «κατ ̉ εικόνα αυτού και ομοίωσιν», «για να εξουσιάζει όλη την ορατή φύση και τα πάθη, που γεννιούνται μέσα στον ίδιο τον εαυτό του˙ να είναι κύριος, και όχι δούλος. Εάν, όμως, προδίδοντας την αρχή αυτή, εξουσιάζεται μάλλον, παρά εξουσιάζει, τότε χάνει και την ύπαρξή του ως άνθρωπος, και μετατοπίζει τον εαυτό του στην κατηγορία των αλόγων»[22].
Δηλαδή δεν πρέπει να αφήνουμε να επικρατήσει το ζωώδες μέρος πάνω στο νοερό και λογικό.
dominique έγραψε: Παρατηρούμε, έτσι, μία κλιμακωτή αναλογικά ιεράρχηση, βασισμένη στο «κατ ̉ εικόνα». Όπως ο όλος άνθρωπος κυριαρχεί πάνω στην έξω φύση, έτσι και η ψυχή (το αυτεξούσιο) του ανθρώπου θα πρέπει να κυριαρχεί πάνω στο σώμα του˙ στη συνέχεια, το λογικό μέρος (η αθωότητα, η ακακία, αγαθότητα, η απάθεια, το κοινωνικό) της ψυχής θα πρέπει να κυριαρχεί πάνω στο άλογο (τα πάθη), και τέλος, η ενέργεια του Αγίου Πνεύματος θα πρέπει να κυριαρχεί πάνω σε όλη την ψυχή. «Δεν είπε απλώς, όσοι ζουν με το Πνεύμα του Θεού, αλλ ̉ όσοι Πνεύματι Θεού άγονται, δείχνοντας ότι, όπως ο κυβερνήτης του πλοίου και ο ηνίοχος[23] των ίππων, έτσι και το Πνεύμα θέλει να είναι κυρίαρχό της ζωής μας. Και όχι μόνο το σώμα, αλλά και αυτή την ψυχή υποβάλλει σε τέτοιες καθοδηγήσεις. Γιατί ο Θεός ούτε εκείνη θέλει να είναι αυθέντης, αλλά και εκείνης την εξουσία έθεσε κάτω από την δύναμη του Πνεύματος»[24]

Επίσης οι Πατέρες διακρίνουν τα χαρίσματα της κοινωνικότητας, της δημιουργικότητας και της κυριαρχικότητας[25] του ανθρώπου, τα οποία υποδηλώνονται από τις συναφείς βιβλικές εκφράσεις «άρσεν και θήλυ»[26] «αυξάνεσθε και πληθύνεσθε»[27], «κατακυριεύσατε» και «άρχετε»[28].
Κατά τους πατέρες η «εικών» βρίσκεται μέσα στην ψυχή του ανθρώπου[29] «μυστικά», ασυνείδητα, από την στιγμή της συλλήψεώς του˙ υπάρχει, πριν το Εγώ την αντιληφθεί και αρχίσει να την επεξεργάζεται λογικά. Όταν ο άνθρωπος αποκτά συνείδηση αυτής της εικόνας μέσα του, λέμε ότι η θεία πραγματικότητα εισέρχεται σ ̉ αυτόν (φωτισμός), έστω και αν «εν δυνάμει» προϋπήρχε μέσα του.
Ορισμένοι πατέρες αναζητούν το «κατ ̉ εικόνα» στη «σοφία»[30], στο «αγαθόν», στην «ευποιΐα» του ανθρώπου καθώς και στην αθανασία[31] της ψυχής.
Θα συμφωνούσα με αυτούς τους πατέρες καθώς εμείς οι άνθρωποι διαθέτουμε την δυνατότητα και μπορούμε να ενωθούμε με εκείνο το αιώνιο και αθάνατο πρότυπο σύμφωνα με το οποίο δημιουργηθήκαμε και να επιτύχουμε την αθανασία μας.
dominique έγραψε: Ο άνθρωπος είναι πλασμένος κατ ̉ εικόνα Θεού. Αυτό βέβαια το κατ ̉ εικόνα δεν αναφέρεται στο σώμα, αλλά κυρίως και πρωτίστως στην ψυχή. Στον άνθρωπο το κατ’ εικόνα είναι το κύριο και φυσικό χαρακτηριστικό γνώρισμα της ψυχής, μη υποκείμενον ουδ᾿ επ᾿ ελάχιστον εις απώλειαν, αλλά μεταδιδόμενον από των πρωτοπλάστων εις πάντας τους απογόνους αυτών. Το κατ᾿ εικόνα είναι ο αναφαίρετος θησαυρός, ο υπό του δημιουργού κληροδοτηθείς εις τους πρωτόπλαστους, «ίνα μεταβιβασθή υπ᾿ αυτού εις τους απογόνους του, δικαίους και αμαρτωλούς»

Αποσπάσματα απο το Η ψυχή του ανθρώπου δημιουργία του Αγίου Πνεύματος

[*]http://ierosnaosagandreou.blogspot.com/ ... st_10.html
:good :0607
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

11
dominique έγραψε:Η ψυχή είναι κτιστή, αφού δημιουργήθηκε από τον Θεό. Βασική πηγή μας είναι η αποκάλυψη που δόθηκε στον Μωϋσή: «και έπλασεν ο Θεός τον άνθρωπον, χουν από της γης, και ενεφύσησεν εις το πρόσωπον αυτού πνοήν ζωής, και εγένετο ο άνθρωπος εις ψυχήν ζώσαν» (Γεν. Β’, 7). Αυτό το χωρίο μας περιγράφει την δημιουργία της ψυχής του ανθρώπου. Ερμηνεύοντας το ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει ότι είναι απαραίτητο να δη κανείς τα λεγόμενα με τους οφθαλμούς της πίστεως, και ότι λέγονται «μετά πολλής της συγκαταβάσεως και δια την ασθένειαν την ημετέραν». Το «έπλασεν ο Θεός τον άνθρωπον και ενεφύσησεν» είναι «ανάξιον Θεού∙ αλλά δι’ ημάς και το ασθενές το ημέτερον ούτω ταύτα διηγείται η θεία Γραφή, ημίν συγκαταβαίνουσα, ίνα ταύτης αξιωθέντες της συγκαταβάσεως, ανελθείν προς το ύψος εκείνο ισχύσωμεν»[10]. Ο τρόπος με τον οποίο ο Θεός έπλασε το σώμα του ανθρώπου και το έκανε εις ψυχήν ζώσαν, που περιγράφει η θεία Γραφή, είναι συγκαταβατικός. Περιγράφεται έτσι για την δική μας ασθένεια.

Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός γράφει ότι όσα λέγονται περί του Θεού ανθρωποπαθώς «συμβολικώς εστι λελεγμένα», έχουν δε υψηλότερο νόημα, αφού «απλούν το θείον και ασχημάτιστον». Και επειδή η Γραφή λέγει ότι ενεφύσησεν ο Θεός στο πρόσωπο του ανθρώπου, ας δούμε την ερμηνεία περί του στόματος του Θεού, που κάνει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός: «Στόμα δε και λαλιάν το ενδεικτικόν της βουλήσεως αυτού εκ του παρ’ ημίν δια στόματος και λαλιάς σημαίνεσθαι τα εγκάρδια νοήματα»[11]. Βέβαια άλλο είναι το στόμα και άλλο το εμφύσημα, αλλά το αναφέρω σαν ενδεικτικό, αφού υπάρχει μια σχέση και συνάφεια. Γενικά, όπως λέγει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, όλα όσα σωματικώς έχουν διατυπωθή για τον Θεό, εκτός από αυτά που έχουν λεχθή για την σωματική επιδημία του Λόγου, «κεκρυμμένην έχει τινά έννοιαν εκ των καθ’ ημάς τα υπέρ ημάς εκδιδάσκουσαν»[12].

Επομένως η ψυχή, όπως και το σώμα, είναι κτίσμα Θεού[13].

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ερμηνεύοντας το εμφύσημα αυτού του Θεού, λέγει ότι είναι «ου μόνον ανοίας αλλά και ατοπίας μεστός ο λόγος» ότι το εμφύσημα στον Αδάμ ήταν η ψυχή και ότι μεταδόθηκε η ψυχή στο σώμα από την ουσία του Θεού. Αν αυτό ήταν αληθινό τότε δεν θα ήταν σε άλλον σοφή και σε άλλον μωρά και ασύνετη, ούτε στον έναν θα ήταν ψυχή δικαία και στον άλλον ψυχή άδικη. Η ουσία του Θεού «ου μερίζεται ουδέ αλλοιούται, αλλ’ εστιν αναλλοίωτος». Το εμφύσημα λοιπόν του Θεού ήταν η «του αγίου Πνεύματος ενέργεια». Όπως ο Χριστός είπε «λάβετε Πνεύμα άγιον», έτσι και το θείο εμφύσημα «ανθρωπίνως ακουόμενον, Πνεύμά εστι το προσκυνητόν και άγιον». Κατά τον άγιον, δεν είναι ψυχή ένα κομμάτι του Θεού, αλλά η ενέργεια του Παναγίου Πνεύματος, που έκτισε και δημιούργησε ψυχή, χωρίς να γίνη αυτό ψυχή. «Τούτο το Πνεύμα προελθόν, ουκ αυτό γέγονε ψυχή, αλλά ψυχήν έκτισεν∙ ουκ αυτό εις ψυχήν μετεβλήθη, αλλά ψυχήν εδημιούργησε∙ δημιουργόν γαρ το Πνεύμα το Άγιον, κοινωνεί τη δημιουργία του σώματος και τη δημιουργία της ψυχής. Πατήρ γαρ και Υιός και Πνεύμα Άγιον τη θεία δυνάμει δημιουργεί το πλάσμα»


http://img.pathfinder.gr
Προηγουμένως είδαμε ότι το χωρίο «και έπλασεν ο Θεός τον άνθρωπον, χουν από της γης, και ενεφύσησεν εις το πρόσωπον αυτού πνοήν ζωής, και εγένετο ο άνθρωπος εις ψυχήν ζώσαν» ερμηνεύεται ως "ο άνθρωπος δημιουργήθηκε με νοερά και λογική ψυχή εμφυσημένη στο υλικό σώμα". Τώρα βλέπουμε ότι "Το εμφύσημα του Θεού ήταν η «του αγίου Πνεύματος ενέργεια».

Δηλαδή το Άγιο Πνεύμα δημιούργησε "ψυχή ζώσα" στον άνθρωπο.
dominique έγραψε:Πολλοί εξηγούν πως, όταν λέει στην Αγία Γραφή ότι ο Θεός εφύσηξε πνοή ζωής στο πρόσωπο του Αδάμ - τον πρωτόπλαστο άνθρωπο που δημιούργησε από τον πηλό της γης - πρέπει να σημαίνει πως μέχρι εκείνη τη στιγμή, δεν υπήρχε ούτε ανθρώπινη ψυχή, ούτε πνεύμα μέσα στον Αδάμ, παρά μόνο η σάρκα που είχε δημιουργηθεί από το χώμα της γης. Αυτή η ερμηνεία είναι λανθασμένη, διότι ο Κύριος δημιούργησε τον Αδάμ από το χώμα της γης, με την σύσταση που ο αγαπημένος μας πατερούλης, ο άγιος απόστολος Παύλος περιγράφει: 23 Αὐτὸς δὲ ὁ Θεὸς τῆς εἰρήνης ἁγιάσαι ὑμᾶς ὁλοτελεῖς, καὶ ὁλόκληρον ὑμῶν τὸ πνεῦμα καὶ ἡ ψυχὴ καὶ τὸ σῶμα ἀμέμπτως ἐν τῇ παρουσίᾳ τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ τηρηθείη. (Θεσσαλονικείς Α' 5:23) Όλα αυτά τα τμήματα της φύσεώς μας είχαν δημιουργηθεί από το χώμα της γης, και ο Αδάμ δεν δημιουργήθηκε νεκρός, αλλά σαν ένα ενεργό όν, όπως όλα τα άλλα έμβια πλάσματα του Θεού που ζουν στη γη. Το θέμα είναι, πως αν ο Κύριος ο Θεός δεν είχε φυσήξει κατόπιν στο πρόσωπο του Αδάμ την πνοή της ζωής (δηλαδή την Χάρη του Κυρίου και Θεού, το Άγιο Πνεύμα...), Αδάμ θα παρέμενε χωρίς να έχει μέσα του το Άγιο Πνεύμα, το Οποίο τον ανυψώνει στο θεοπρεπές αξίωμα. Όσο τέλειος και αν είχε δημιουργηθεί, και ανώτερος από όλα τα υπόλοιπα πλάσματα του Θεού, ως κορωνίδα της Δημιουργίας επί της γης, θα ήταν σαν όλα τα άλλα πλάσματα, τα οποία, αν και έχουν σώμα, ψυχή και πνεύμα, το καθένα σύμφωνα με το είδος του, όμως δεν έχουν μέσα τους το Άγιο Πνεύμα. Όταν όμως ο Θεός εφύσηξε στο πρόσωπο του Αδάμ την πνοή της ζωής, τότε, σύμφωνα με τον λόγο του Μωυσέως, ο άνθρωπος έγινε ψυχή ζώσα. (Γένεσις 2:7), δηλαδή, τελείως και με κάθε τρόπο σαν τον Θεό, και σαν Αυτόν, παντοτεινά αθάνατος.

Σεραφειμ του Σαρωφ
Δεν είναι απαραίτητο να πλάστηκε νεκρό ον όπως λέγεται παραπάνω από τον Άγιο Σεραφείμ. Ο άνθρωπος δηλαδή κάλλιστα μπορεί να δημιουργήθηκε πρώτα ως θνητό ενεργό ον όπως όλα τα θνητά ζώα και στην συνέχεια να του εμφυσήθηκε η αθάνατη ψυχή από το Άγιο Πνεύμα με αποτέλεσμα να απέκτησε την "νοερά και λογική φύση" και το καθ ομοίωση και την αθανασία.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

12
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε:Αγαπητέ LAPTONAS, στα της κοσμογονίας έχουμε ασφαλέστατο οδηγό τις αποδεδειγμένες περιγραφές της Αγίας Γραφής. Οπότε τα όσα λέει ο Πλάτων περιττεύουν.
Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος καί ἡ ἑλληνική παιδεία

Πρός τούς Χριστιανούς πού ἀπέρριπταν τήν κλασική ἑλληνική παιδεία...
Σαφέστατος Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ψέγει τους Χριστιανούς που ἀπέρριπταν γενικά τήν κλασική ἑλληνική παιδεία!

Άρα, φίλε LAPTONAS, ο Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος δεν αναφέρεται ειδικά στο θέμα που μας απασχολεί, = στο πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε τους φιλόσοφους αρχαίους, και μη, όταν αυτοί εκφράζουν απόψεις στο θέμα της κοσμογονίας. Εσύ, στο θέμα αυτό, επιχείρησες να παρουσιάσεις ως αναλυτή τον Πλάτωνα.

Ας δούμε όμως τη σαφή θέση, του Μεγάλου Βασιλείου, ειδικά για το της κοσμογονίας θέμα που μας απασχολεί. Δηλαδή, για το πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε τους φιλόσοφους αρχαίους, και μη (και γενικά πάσαν την επιστήμη, την οποία αποκαλεί «μωρανθείσαν σοφίαν»), όταν επιχειρούν να διατυπώνουν θεωρίες, συγκρινόμενες με τις αποδεδειγμένες, σχετικά με τα της κοσμογονίας, περιγραφές της Αγίας Γραφής. Ιδού:
Δι’ αυτήν λοιπόν την αιτίαν να θεωρήσω τα λόγια του Πνεύματος κατώτερα από την μωρανθείσαν σοφίαν;… Αυτό νομίζω δεν το αντελήφθησαν μερικοί, και επεχείρησαν να προσδώσουν εις το κείμενο (της Γραφής) κάποιαν δήθεν «σοβαρότητα» προερχομένη από την διάνοιάν των, και να χρησιμοποιήσουν σειράς παραγωγικών αποδείξεων και αλληγορικάς ερμηνείας. Αλλ’ αυτό σημαίνει ότι θεωρεί κανείς τον εαυτόν του σοφώτερον από τα λόγια του Πνεύματος, και με το πρόσχημα της εξηγήσεως παρεισάγει τας δικάς του αντιλήψεις. Επομένως να εννοούνται όπως εγράφησαν.(Εξαήμερος, τόμος 4ος, Θ΄4. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
Βεβαίως, το: «Αυτό νομίζω δεν το αντελήφθησαν μερικοί, και επεχείρησαν να προσδώσουν εις το κείμενο (της Γραφής) κάποιαν δήθεν «σοβαρότητα» προερχομένη από την διάνοιάν των», προσαρμόζεται και σε ορισμένους σημερινούς, που υποστηρίζουν, ότι τάχα μπορεί να συμβαδίσει, ως «σοβαρή» εξήγηση της περιγραφής της Αγίας Γραφής, η προερχομένη από την φαντασία των σκοταδιστών, θεωρία της εξέλιξης, ή της χρονολόγησης, ή του Big Bang κλπ.!!!

Σαφέστατος λοιπόν ο Μέγας Βασίλειος για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε «την μωρανθείσαν σοφίαν». Μια και μοναδική κίνηση χρειάζεται. Στον κάλαθο των αχρήστων πάσα θεωρία της (παλαιάς, νέας, και μελλοντικής), σχετιζόμενη με τις αποδεδειγμένες περιγραφές της Αγίας Γραφής.

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

13
Vassilis_1 έγραψε: Εσύ, στο θέμα αυτό, επιχείρησες να παρουσιάσεις ως αναλυτή τον Πλάτωνα.
Νομίζω είναι ευνόητο πως παρουσιάστηκε μία προ τύπωση "της εικόνας" κατά την οποία ο Δημιουργός έπλασε το κόσμο - την οποία υποστήριζε 5 αιώνες προ Χριστού ο Πλάτωνας. Αν μη τι άλλο έχει ιστορική αξία γιατί δείχνει τις κοσμογονικές σκέψεις των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων οι οποίες έχουν πολλές ομοιότητες με τις σημερινές ερμηνείες (τυχαίο;).

Κατά το Σωκράτη , αν και δε νομίζω να έχεις τις στοιχειώδεις γενικές γνώσεις για να συζητήσεις πάνω στις σκέψεις των προγόνων μας, ο άνθρωπος έχει το θνητό μέρος (ζωώδες και μεταβλητό )και το θείο (αθάνατο και ουράνιο) με το οποίο μπορεί να επικρατήσει και να τελειωθεί. Βλέπεις μεγάλες διαφορές από την σημερινή θεολογία πάνω στο καθ εικόνα και κατ ομοίωση ανάμεσα σε αρχαίους και αγίους ; :132
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

14
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε: Εσύ, στο θέμα αυτό, επιχείρησες να παρουσιάσεις ως αναλυτή τον Πλάτωνα.
Νομίζω είναι ευνόητο πως παρουσιάστηκε...
Πράγματι ευνόητο είναι ότι παρουσιάστηκε ένα κολοσσιαίο λάθος του Πλάτωνα:
ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό (= τον άνθρωπο)…
Όχι φίλε μου Θεός ΔΕΝ γέννησε τον άνθρωπο, αλλά τον έπλασε.

Στα της κοσμογονίας είναι τόσο αναλυτικές οι αποδεδειγμένες περιγραφές της Αγίας Γραφής, που κάθε σφαλερή άποψη του κάθε φιλοσόφου, είναι εμφανέστατη.
Για αυτό ο μέγας Βασίλειος για να μας προφυλάξει από τα τεράστια λάθη των φιλοσόφων (και γενικά της επιστήμης), τους αποκαλεί «μωρανθείσαν σοφίαν», όταν αυτοί επιχειρούν να έχουν λόγο στα της κοσμογονίας:
“Δι’ αυτήν λοιπόν την αιτίαν να θεωρήσω τα λόγια του Πνεύματος κατώτερα από την μωρανθείσαν σοφίαν;… Αυτό νομίζω δεν το αντελήφθησαν μερικοί, και επεχείρησαν να προσδώσουν εις το κείμενο (της Γραφής) κάποιαν δήθεν «σοβαρότητα» προερχομένη από την διάνοιάν των, και να χρησιμοποιήσουν σειράς παραγωγικών αποδείξεων και αλληγορικάς ερμηνείας. Αλλ’ αυτό σημαίνει ότι θεωρεί κανείς τον εαυτόν του σοφώτερον από τα λόγια του Πνεύματος, και με το πρόσχημα της εξηγήσεως παρεισάγει τας δικάς του αντιλήψεις. Επομένως να εννοούνται όπως εγράφησαν.(Εξαήμερος, τόμος 4ος, Θ΄4. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
"να εννοούνται όπως εγράφησαν" = να παραδεχόμαστε τα της κοσμογονίας κατά γράμμα.

Προσοχή λοιπόν να μη θεωρήσουμε τα λόγια του Πνεύματος = «καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς,..» (Γεν. 2,7), κατώτερα από την μωρανθείσαν σοφίαν = Πλάτων: «ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό» = τον άνθρωπο…

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

15
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε: Εσύ, στο θέμα αυτό, επιχείρησες να παρουσιάσεις ως αναλυτή τον Πλάτωνα.
Νομίζω είναι ευνόητο πως παρουσιάστηκε μία προ τύπωση "της εικόνας" κατά την οποία ο Δημιουργός έπλασε το κόσμο - την οποία υποστήριζε 5 αιώνες προ Χριστού ο Πλάτωνας. Αν μη τι άλλο έχει ιστορική αξία γιατί δείχνει τις κοσμογονικές σκέψεις των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων οι οποίες έχουν πολλές ομοιότητες με τις σημερινές ερμηνείες (τυχαίο;).

Κατά το Σωκράτη , αν και δε νομίζω να έχεις τις στοιχειώδεις γενικές γνώσεις για να συζητήσεις πάνω στις σκέψεις των προγόνων μας, ο άνθρωπος έχει το θνητό μέρος (ζωώδες και μεταβλητό )και το θείο (αθάνατο και ουράνιο) με το οποίο μπορεί να επικρατήσει και να τελειωθεί. Βλέπεις μεγάλες διαφορές από την σημερινή θεολογία πάνω στο καθ εικόνα και κατ ομοίωση ανάμεσα σε αρχαίους και αγίους ; :132
Laptona,να σε ρωτησω κατι σχετικο με τους αρχαιους Ελληνες,μιας και ειδικευεσαι σε αυτο.Ειμαστε σιγουροι οτι οι αναζητησεις-ιδεες των φιλοσοφων,σχετικα με τα θεματα που συζηταμε,δεν προηλθαν απο καποια στοιχειωδη πρωτη γνωση της Π.Διαθηκης;;

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

16
Vassilis_1 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε: Εσύ, στο θέμα αυτό, επιχείρησες να παρουσιάσεις ως αναλυτή τον Πλάτωνα.
Νομίζω είναι ευνόητο πως παρουσιάστηκε...
Πράγματι ευνόητο είναι ότι παρουσιάστηκε ένα κολοσσιαίο λάθος του Πλάτωνα:
ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό (= τον άνθρωπο)…
Όχι φίλε μου Θεός ΔΕΝ γέννησε τον άνθρωπο, αλλά τον έπλασε.
Ο Πλάτωνας δεν μιλάει για τον άνθρωπο εδώ (που πλάστηκε) αλλά για ολόκληρο το κτιστό σύμπαν (μεταβλητό) το οποίο έγινε (=γεννήθηκε - παράχθηκε) κατ εικόνα του άκτιστου (αμετάβλητου) από το Δημιουργό Πατέρα. Επομένως το σχόλιο σου καθώς και το συμπέρασμα σου είναι άκυρα.
Vassilis_1 έγραψε: Προσοχή λοιπόν να μη θεωρήσουμε τα λόγια του Πνεύματος = «καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς,..» (Γεν. 2,7), κατώτερα από την μωρανθείσαν σοφίαν = Πλάτων: «ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό» = τον άνθρωπο…
Μωρανθείσα σοφία έχεις μάλλον εσύ διότι όπως είδαμε ο Πλάτων λέγοντας «ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό» δεν μιλάει για τον άνθρωπο. :0607
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

17
αιτωλος έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε: Εσύ, στο θέμα αυτό, επιχείρησες να παρουσιάσεις ως αναλυτή τον Πλάτωνα.
Νομίζω είναι ευνόητο πως παρουσιάστηκε μία προ τύπωση "της εικόνας" κατά την οποία ο Δημιουργός έπλασε το κόσμο - την οποία υποστήριζε 5 αιώνες προ Χριστού ο Πλάτωνας. Αν μη τι άλλο έχει ιστορική αξία γιατί δείχνει τις κοσμογονικές σκέψεις των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων οι οποίες έχουν πολλές ομοιότητες με τις σημερινές ερμηνείες (τυχαίο;).

Κατά το Σωκράτη , αν και δε νομίζω να έχεις τις στοιχειώδεις γενικές γνώσεις για να συζητήσεις πάνω στις σκέψεις των προγόνων μας, ο άνθρωπος έχει το θνητό μέρος (ζωώδες και μεταβλητό )και το θείο (αθάνατο και ουράνιο) με το οποίο μπορεί να επικρατήσει και να τελειωθεί. Βλέπεις μεγάλες διαφορές από την σημερινή θεολογία πάνω στο καθ εικόνα και κατ ομοίωση ανάμεσα σε αρχαίους και αγίους ; :132
Laptona,να σε ρωτησω κατι σχετικο με τους αρχαιους Ελληνες,μιας και ειδικευεσαι σε αυτο.Ειμαστε σιγουροι οτι οι αναζητησεις-ιδεες των φιλοσοφων,σχετικα με τα θεματα που συζηταμε,δεν προηλθαν απο καποια στοιχειωδη πρωτη γνωση της Π.Διαθηκης;;
Οι αρχαίοι φιλόσοφοι (Πυθαγόρας, Πλάτωνας κτλ) μελέτησαν και στην αρχαία Αίγυπτο , στην Ηλιούπολη -> δηλαδή στα ίδια "λημέρια" που μυήθηκε και ο αρχιερέας Μωυσής.
Πλούταρχος παραθέτει μια πιο λεπτομερή αναφορά στους Έλληνες φιλόσοφους που επισκέφτηκαν την Αίγυπτο και συμβουλεύτηκαν τους Αιγύπτιους ιερείς στο έργο του Ηθικά - Περί Ίσιδος και Οσίριδος. Έτσι, ο Θαλής, ο Εύδοξος, ο Σόλωνας, ο Πυθαγόρας, (μερικοί κατατάσσουν και τον Λυκούργο), και ο Πλάτωνας, ταξίδεψαν στην Αίγυπτο και συζήτησαν με τους ιερείς. Ο Εύδοξος διδάχθηκε από τον Χόνουφι της Μέμφιδος, ο Σόλων από τον Σώγχι τον Σαΐτη, και ο Πυθαγόρας από τον Οίνουφι της Ηλιούπολης[3].
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF% ... E%B7%CF%82

Εκεί βρισκόταν η "στοιχειώδης πρώτη γνώση". Αυτή αποτυπώθηκε όχι στην Π.Δ. αλλά στο Πεντάτευχος από τον Μωυσή, ο οποίος ήταν αρχιερέας μυημένος στην "Αιγυπτιακή σοφία" όπως ήταν και οι διάφοροι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι που είδαμε:

22 καὶ ἐπαιδεύθη Μωϋσῆς πάσῃ σοφίᾳ Αἰγυπτίων, ἦν δὲ δυνατὸς ἐν λόγοις καὶ ἐν ἔργοις.(Πράξεις Αποστόλων 7:22).

Μόνο που όπως φαίνεται οι αρχαίοι Εβραίοι δεν ήξεραν ούτε κατά διάνοια τι έγραφε και εννοούσε ο Μωυσής. Διότι, την έννοια της αγίας τριάδος για παράδειγμα όπως είδαμε http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 78&t=16048 ουδέποτε την διδάχθηκαν , ενώ υπάρχει μέσα στο Πεντάτευχος (σύμφωνα πάντα με τους Αγίους Πατέρες μας μ.Χ.).

Το κατ εικόνα και καθ ομοίωση τώρα σαν ερμηνεία κατά περίεργο τρόπο, υπάρχει στην ελληνική φιλοσοφία, όπως περιγράφει ο Πλάτωνας αλλά δεν υπάρχει στην Π.Δ. ...(εκτός αν το αγνοώ προσωπικά εγώ οπότε ας το ανεβάσει κάποιος).

Μάλιστα κατά τη γνώμη μου η ερμηνεία που δίνουν οι Θεολόγοι Πατέρες της εκκλησίας στο "καθ εικόνα και καθ ομοίωση" προέρχεται ξεκάθαρα από την Ελληνική φιλοσοφική παιδεία που έλαβαν αφού όλοι οι μεγάλοι Άγιοι θεολόγοι είχαν πλούσια ελληνική παιδεία, όπως και ο απόστολος Παύλος κτλ κτλ :0607
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Τι είναι το κατ' εικόνα και το καθ' ομοίωσιν

18
LAPTONAS έγραψε:
Ο Πλάτωνας δεν μιλάει για τον άνθρωπο εδώ (που πλάστηκε) αλλά για ολόκληρο το κτιστό σύμπαν…
Όχι φίλε μου ο Πλάτων μιλάει και για τον άνθρωπο, και για το σύμπαν.
Θα παρατεθεί ένα τμήμα από αυτά που λέει, ώστε να αποδειχθεί αυτό.
ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό, το εθαύμασε… Επειδή δε αυτό ήτο ζώον (είχε ζωή) αιώνιον, ούτω και το σύμπαν τούτο επεχείρησε τοιούτο να το κάμη…
Με πιο απλά λόγια:
ο Πατήρ, ο γεννήσας (ποιο γέννησε, Πλάτων πες μας). Γέννησε το ζώον που είχε ζωή αιώνιον (= τον άνθρωπο), έτσι και το σύμπαν τούτο επεχείρησε να κάνει...

Εμφανής λοιπόν ο διαχωρισμός του ανθρώπου από το σύμπαν.
ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό, το εθαύμασε… Επειδή δε αυτό ήτο ζώον (είχε ζωή) αιώνιον
ούτω και το σύμπαν τούτο επεχείρησε τοιούτο να το κάμη
Πάντως χαίρομαι αγαπητέ LAPTONAS, που υιοθέτησες τελικά τη σωστή θέση που εκφράζει η Αγία Γραφή, ότι ο Αδάμ πλάσθηκε και όχι γεννήθηκε από το Θεό: «…τον άνθρωπο εδώ = τον Αδάμ (που πλάστηκε)…».

Διότι εδώ http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 934#p66934 που όταν προφανώς ήσουν επηρεασμένος από τον Πλάτωνα έγραφες:
…φίλε μου ο Αδάμ γεννήθηκε…
Δι’ αυτήν λοιπόν την αιτίαν να θεωρήσω τα λόγια του Πνεύματος κατώτερα από την μωρανθείσαν σοφίαν;… Αυτό νομίζω δεν το αντελήφθησαν μερικοί, και επεχείρησαν να προσδώσουν εις το κείμενο (της Γραφής) κάποιαν δήθεν «σοβαρότητα» προερχομένη από την διάνοιάν των, και να χρησιμοποιήσουν σειράς παραγωγικών αποδείξεων και αλληγορικάς ερμηνείας. Αλλ’ αυτό σημαίνει ότι θεωρεί κανείς τον εαυτόν του σοφώτερον από τα λόγια του Πνεύματος, και με το πρόσχημα της εξηγήσεως παρεισάγει τας δικάς του αντιλήψεις. Επομένως να εννοούνται όπως εγράφησαν.(Εξαήμερος, τόμος 4ος, Θ΄4. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
"να εννοούνται όπως εγράφησαν" = να παραδεχόμαστε τα της κοσμογονίας κατά γράμμα.

Προσοχή λοιπόν να μη θεωρήσουμε τα λόγια του Πνεύματος = «καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς,..» (Γεν. 2,7), κατώτερα από την μωρανθείσαν σοφίαν = Πλάτων: «ο Πατήρ, ο γεννήσας αυτό» = τον άνθρωπο…
Απάντηση

Επιστροφή στο “Ανάγνωση και ερμηνεία της Αγίας Γραφής”