Χριστός Ανέστη!!!
αιτωλός έγραψε:
…Σε αυτα που παραθετεις προβληματιζεται…
Όχι φίλε Αιτωλέ. Σε αυτά που παρέθεσα τελευταίως, αλλά και σε αυτά που παρέθεσα πριν, καθόλου δεν προβληματίζεται ο Μέγας Βασίλειος, αλλά έχει κατασταλαγμένες θέσεις. Ιδού:
Ομιλία έκτη
οὕτω καὶ νῦν τὸν ἥλιον τοῦτον τῷ φανοτάτῳ ἐκείνῳ ἐπισκευάσας φωτὶ ὁ τῶν ὅλων δημιουργὸς περὶ τὸν κόσμον ἀνῆψε.
(Εξαήμερος, τόμος 4ος, ς΄ 11. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
…έτσι και τώρα ο δημιουργός των όλων, κατασκευάζοντας τον ήλιον αυτόν ως φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός (= του φωτός που δημιουργήθηκε την Πρώτη ημέρα (Γεν. 1,3) «καὶ εἶπεν ὁ Θεός· γενηθήτω φῶς· καὶ ἐγένετο φῶς.»), τον άναψε…
Ξεκάθαρη λοιπόν η θέση του Μεγάλου Βασιλείου. Τον ήλιο μόνο θεωρεί αυτόφωτο ως φορείο του φωτεινότατου εκείνου φωτός, διότι με αυτό, ό Δημιουργός Θεός, άναψε μόνο τον ήλιο, όχι και τη σελήνη, την οποία μοιραία τη θεωρεί ετερόφωτη.
Διότι αν θεωρούσε ότι και η σελήνη είναι αυτόφωτη θα εκφραζόταν ως εξής:
…έτσι και τώρα ο δημιουργός των όλων, κατασκευάζοντας τον ήλιο και τη σελήνη ως φορεία του φωτεινότατου εκείνου φωτός τους άναψε…
Αλλά όμως ΔΕΝ εκφράστηκε έτσι.
Λαμβανομένου υπ’ όψη την πιο πάνω αποκρυσταλλωμένη θέση του Μεγάλου Βασιλείου, ας ερμηνευτεί το τμήμα εκείνο, που εσφαλμένα το ερμηνεύεις. Υιοθετώντας την άποψη ότι ο Μέγας Βασίλειος θεωρεί αυτόφωτη τη σελήνη:
Καὶ μή μοι λέγε ἐπείσακτον εἶναι τῆς σελήνης τὸ φῶς, διότι μειοῦται μὲν πρὸς ἥλιον φερομένη, αὔξεται δὲ πάλιν ἀφισταμένη. Οὐδὲ γὰρ ἐκεῖνο ἡμῖν ἐξετάζειν ἐν τῷ παρόντι πρόκειται…
Ερμηνεία:
Και μη μου λέγεις ότι το φως της σελήνης είναι επίκτητο, διότι ελαττώνεται όταν πλησιάζει τον ήλιο αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται. Είναι μεν επίκτητο, αλλά δεν είναι επίκτητο για τους λόγους που νομίζεις. Κλειδί είναι η φράση: "Οὐδὲ γὰρ ἐκεῖνο ἡμῖν ἐξετάζειν ἐν τῷ παρόντι πρόκειται" = Και δεν εξετάζουμε τώρα το θέμα εκείνο…
Εξαήμερος, ομιλία Θ΄
ἐπειδὴ οὐδὲν περὶ σχημάτων ὁ τοῦ Θεοῦ θεράπων Μωϋσῆς διελέχθη, οὐδὲ εἶπε δέκα καὶ ὀκτὼ μυριάδας σταδίων τὸ περίμετρον ἔχειν τῆς γῆς· καὶ τὸ ἀπ᾿ αὐτῆς σκίασμα, ἐν τῇ ὑπὸ γῆν τοῦ ἡλίου κινήσει, ἐπὶ πόσον χωρεῖ τοῦ ἀέρος οὐ διεμέτρησε· καὶ πῶς τοῦτο τῇ σελήνῃ προσενεχθὲν τὰς ἐκλείψεις ποιεῖ. Ἐπειδὴ τὰ μηδὲν πρὸς ἡμᾶς ὡς ἄχρηστα ἡμῖν ἀπεσιώπησεν·
(Εξαήμερος, τόμος 4ος, Θ΄4. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
επειδή δεν είπε τίποτε περί σχημάτων ο δούλος του Θεού Μωϋσής… Ούτε εμέτρησεν εις πόσην απόστασιν εντός του αέρος εκτείνεται η σκιά της γης, όταν ο ήλιος διέρχεται υποκάτω αυτής, και πως η σκιά αυτή πίπτει επί της σελήνης και κάνει τας εκλείψεις. Διότι όσα δεν μας ενδιαφέρουν τα απεσιώπησεν ως άχρηστα δι’ ημάς.
Στην πάνω παράθεση όπου γίνεται λόγος για την επιστημονική ανακάλυψη, της οποίας ήταν γνώστης ο Μέγας Βασίλειος, σχετικά με την έκλειψη της σελήνης, και η οποία απεδείκνυε το ετερόφωτο της σελήνης, βλέπουμε ότι συμβάδιζε με τη θέση του μεγάλου Βασιλείου:
οὕτω καὶ νῦν τὸν ἥλιον τοῦτον τῷ φανοτάτῳ ἐκείνῳ ἐπισκευάσας φωτὶ ὁ τῶν ὅλων δημιουργὸς περὶ τὸν κόσμον ἀνῆψε.
Βεβαίως αυτήν την επιστημονική ανακάλυψη, και πολλές άλλες που έχουν γίνει, και που θα γίνουν, τις απεσιώπησε η Αγία Γραφή ως άχρηστες για εμάς, διότι είναι ανακαλύψεις δευτερευούσης σημασίας. Ευνόητο είναι, ότι αυτές οι επιστημονικές ανακαλύψεις είναι σχετικές με την εξιχνίαση θεμάτων, των οποίων η άμεση παρατήρηση είναι εξασφαλισμένη.
Η Αγία Γραφή μας ενημερώνει υπεύθυνα σε θέματα που για την εξιχνίασή τους απουσιάζει παντελώς η άμεση παρατήρηση, όπως: Της αρχής του σύμπαντος, της αρχής της ζωής, και της χρονολόγησης. Θέματα δηλαδή που υπερβαίνουν το ταβάνι των δυνατοτήτων της επιστήμης, με συνέπεια να μη μπορεί να τα εξιχνιάσει.
Όπως αντιλαμβάνεσαι η Αγία Γραφή είναι πρωτίστως ενημερωτικό Βιβλίο, ώστε να μας προφυλάσσει από διάφορες πλάνες της επιστήμης, όταν αυτή επιχειρεί να διατυπώνει θεωρίες, σχετικές με τα πιο πάνω μεγάλα θέματα, αντίθετες από τις αποδεδειγμένες περιγραφές της Αγίας Γραφής.