αιτωλος έγραψε:Vassilis_1 έγραψε:Ο Μέγας Βασίλειος λοιπόν, εκφράζει τη σωστή θέση. Χαρακτηρίζει ως “φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός”, ΜΟΝΟ τον ήλιο, όχι και τη σελήνη.
Τώρα αν εσύ θέλεις να ισχυρισθείς ότι ο Μέγας Βασίλειος θεωρεί τη σελήνη αυτόφωτο σώμα, παράπεμψέ μας στο ανάλογο σημείο του βιβλίου.
ομιλια εκτη
Καὶ μή μοι λέγε ἐπείσακτον εἶναι τῆς σελήνης τὸ φῶς, διότι μειοῦται μὲν πρὸς ἥλιον φερομένη, αὔξεται δὲ πάλιν ἀφισταμένη...
Χριστός Ανέστη!!!
Ας επιμηκυνθεί φίλε Αιτωλέ το τμήμα που παρέθεσες. Θα δεις, ότι θα φωτιστούμε περισσότερο:
Καὶ μή μοι λέγε ἐπείσακτον εἶναι τῆς σελήνης τὸ φῶς, διότι μειοῦται μὲν πρὸς ἥλιον φερομένη, αὔξεται δὲ πάλιν ἀφισταμένη. Οὐδὲ γὰρ ἐκεῖνο ἡμῖν ἐξετάζειν ἐν τῷ παρόντι πρόκειται, ἀλλ᾿ ὅτι ἕτερον μὲν αὐτῆς τὸ σῶμα, ἕτερον δὲ τὸ φωτίζον. Τοιοῦτον δή τί μοι νόει καὶ ἐπὶ τοῦ ἡλίου. Πλὴν ὅτι ὁ μὲν λαβὼν ἅπαξ καὶ ἐγκεκραμένον ἑαυτῷ τὸ φῶς ἔχων, οὐκ ἀποτίθεται· ἡ δὲ συνεχῶς οἷον ἀποδυομένη καὶ πάλιν ἐπαμφιαζομένη τὸ φῶς…
(Εξαήμερος, τόμος 4ος, ς΄ 16-17. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
Και μη μου λέγεις ότι το φως της σελήνης είναι επίκτητον, διότι ελαττώνεται μεν όταν πλησιάζη τον ήλιον, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται. Και δεν εξετάζομεν τώρα το θέμα εκείνο, αλλά το ότι άλλο πράγμα είναι το σώμα της και άλλο το φώς της. Κάτι τέτοιον πρέπει να φαντασθής και δια τον ήλιον. Με την διαφοράν ότι εκείνος έλαβε το φώς μιαν φοράν και το κρατεί αναμεμιγμένον με την μάζαν του, και δεν το αφήνει. ενώ η σελήνη συνεχώς ξεντύνεται τρόπον τινά το φώς και το ξαναφορεί…
Με πιο απλά Ελληνικά:
«Και μη μου λέγεις ότι το φως της σελήνης είναι επίκτητον, διότι ελαττώνεται μεν όταν πλησιάζη τον ήλιον, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται.»
Δηλαδή, για αυτόν τον συγκεκριμένο λόγο, μη μου λέγεις ότι το φως της σελήνης είναι επίκτητο. Για ποιόν λόγο πες μας Μέγα Βασίλειε: Για το ότι, ελαττώνεται το φώς της μεν όταν πλησιάζει τον ήλιο, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται.
Για το ότι, ελαττώνεται το φώς της μεν όταν πλησιάζει τον ήλιο, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται.
Επειδή λοιπόν συμβαίνει η πιο πάνω πραγματικότητα, μη νομίσουμε ότι ειδικά εξ’ αυτής, είναι επίκτητο το φώς της σελήνης.
Δεν αντιφάσκει φίλε Αιτωλέ ο Μέγας Βασίλειος. Και η συνέχεια του κειμένου θα το αποδείξει αυτό.
Και δεν εξετάζομεν τώρα το θέμα εκείνο, αλλά το ότι άλλο πράγμα είναι το σώμα της και άλλο το φώς της. Κάτι τέτοιον πρέπει να φαντασθής και δια τον ήλιον. Με την διαφοράν ότι εκείνος έλαβε το φώς μιαν φοράν και το κρατεί αναμεμιγμένον με την μάζαν του, και δεν το αφήνει. ενώ η σελήνη συνεχώς ξεντύνεται τρόπον τινά το φώς και το ξαναφορεί…
Με την διαφορά λοιπόν ότι εκείνος (= ο ήλιος) έλαβε το φώς μια φορά και το κρατεί αναμεμιγμένο με την μάζα του και δεν το αφήνει.
Δεν λέει όμως ο Μέγας Βασίλειος τα ίδια και για τη σελήνη. Τι λέει;
ενώ η σελήνη συνεχώς ξεντύνεται τρόπον τινά το φώς και το ξαναφορεί…
αιτωλός έγραψε:
Ο Μ.Βασιλειος επιμενει οτι η σεληνη παραγει φως…
Ερώτηση: Αν θεωρούσε ο Μέγας Βασίλειος ότι η σελήνη παράγει φώς, θα έλεγε ότι ξεντύνεται το φως που παράγει;;;!!!