Μέγας Βασίλειος : Αυτόφωτη η Σελήνη;

1
Το θέμα μας ξεκίνησε εδώ : http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 241#p67241 στο πλαίσιο της ανάγνωσης της Γένεσις και στην προσπάθεια κατανόησης του περιεχομένου που μιλάει για Φωστήρες, όπως επίσης και στην ερμηνεία που δίνει ο Μέγας Βασίλειος στην Ομιλία εις την Εξαήμερον
Vassilis_1 έγραψε:Χριστός Ανέστη!!!
LAPTONAS έγραψε:
Στη Γένεσις 1:16 λέει "καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τοὺς δύο φωστῆρας τοὺς μεγάλους, τὸν φωστῆρα τὸν μέγαν εἰς ἀρχὰς τῆς ἡμέρας καὶ τὸν φωστῆρα τὸν ἐλάσσω εἰς ἀρχὰς τῆς νυκτός"

Δηλαδή η σελήνη κατά το Μωυσή είναι ένας φωστήρας (δηλαδή παράγει φως)…
Αγαπητέ LAPTONAS, ΔΕΝ λέει ο Μωυσής ότι η σελήνη παράγει φως, απλά λέει ότι είναι φωστήρας, όπως πράγματι, είναι!

Λοιπόν, η σωστή λήψη αυτών που διαβάζουμε, σίγουρα, είναι δείγμα διευρυμένης σκέψης.
Φίλτατε εδώ ο Αιτωλός σου γράφει ότι κατά Μ.Βασίλειο η Σελήνη είναι αυτόφωτος. Πέρα από αυτό:

Ο ήλιος λέγεται φωστήρας γιατί παράγει φως. Η κατάληξη γενικώς του -ήρας δηλώνει παραγωγή. Όπως ο αναπτήρας ανάβει, ο απορροφητήρας απορροφάει κ.ο.κ.ε.

Η σελήνη λοιπόν γιατί λέγεται φωστήρας ; Αφού δεν παράγει κανένα φως. Δεν έχει καμία σχέση με τον ήλιο ώστε να την θεωρήσουμε μικρό φωστήρα...

Επίσης από που και ως που είναι αρχή της ημέρα και της νύκτας ο Ήλιος και η Σελήνη ;Διότι λέει " τοῦ διαχωρίζειν ἀνὰ μέσον τῆς ἡμέρας καὶ ἀνὰ μέσον τῆς νυκτός·" Αφού η νύχτα δεν υπάρχει πραγματικά. Ξέρουμε εδώ και πολλές δεκαετίες ότι "νύχτα" είναι απλά η πλευρά της γης η οποία δεν την βλέπει ο Ήλιος. Άσε που υπάρχουν σημεία στο πλανήτη που δεν έχουν 24ωρα ημερονύκτια αλλά 6 μήνες (πόλοι).

Δεν βλέπω να υπάρχει κάποιο βαθύτερο θεολογικό μήνυμα σε αυτά, 1:14-1:17.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

2
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε:Χριστός Ανέστη!!!
LAPTONAS έγραψε:
Στη Γένεσις 1:16 λέει "καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τοὺς δύο φωστῆρας τοὺς μεγάλους, τὸν φωστῆρα τὸν μέγαν εἰς ἀρχὰς τῆς ἡμέρας καὶ τὸν φωστῆρα τὸν ἐλάσσω εἰς ἀρχὰς τῆς νυκτός"

Δηλαδή η σελήνη κατά το Μωυσή είναι ένας φωστήρας (δηλαδή παράγει φως)…
Αγαπητέ LAPTONAS, ΔΕΝ λέει ο Μωυσής ότι η σελήνη παράγει φως, απλά λέει ότι είναι φωστήρας, όπως πράγματι, είναι!

Λοιπόν, η σωστή λήψη αυτών που διαβάζουμε, σίγουρα, είναι δείγμα διευρυμένης σκέψης.
Φίλτατε εδώ ο Αιτωλός σου γράφει ότι κατά Μ.Βασίλειο η Σελήνη είναι αυτόφωτος. Πέρα από αυτό:

Ο ήλιος λέγεται φωστήρας γιατί παράγει φως. Η κατάληξη γενικώς του -ήρας δηλώνει παραγωγή. Όπως ο αναπτήρας ανάβει, ο απορροφητήρας απορροφάει κ.ο.κ.ε.

Η σελήνη λοιπόν γιατί λέγεται φωστήρας ; Αφού δεν παράγει κανένα φως. Δεν έχει καμία σχέση με τον ήλιο ώστε να την θεωρήσουμε μικρό φωστήρα...

Επίσης από που και ως που είναι αρχή της ημέρα και της νύκτας ο Ήλιος και η Σελήνη ;Διότι λέει " τοῦ διαχωρίζειν ἀνὰ μέσον τῆς ἡμέρας καὶ ἀνὰ μέσον τῆς νυκτός·" Αφού η νύχτα δεν υπάρχει πραγματικά. Ξέρουμε εδώ και πολλές δεκαετίες ότι "νύχτα" είναι απλά η πλευρά της γης η οποία δεν την βλέπει ο Ήλιος. Άσε που υπάρχουν σημεία στο πλανήτη που δεν έχουν 24ωρα ημερονύκτια αλλά 6 μήνες (πόλοι).

Δεν βλέπω να υπάρχει κάποιο βαθύτερο θεολογικό μήνυμα σε αυτά, 1:14-1:17.
Ενα,ενα για να συνενοηθουμε.
1)Ο Μ.Βασιλειος επιμενει οτι η σεληνη παραγει φως και σε καμμια περιπτωση δεν το δεχεται απο αλλο ουρανιο σωμα.
Αρα ο μεγαλος μας Αγιος δεν κανει τιποτε αλλο απο το να μεταφερει τις επιστημονικες αποψεις της εποχης του.
2)Η σεληνη για εμας,τους παρατηρητες κατοικους της γης,οντως ''παραγει''φως.Μπορει να κανει αντανακλαση,αλλα για εμας αυτο το φως ερχεται διαμεσω της σεληνης.Αρα ορθα για εμας ειναι φωστηρας.
3)Υπαρχει σκοτος φιλε laptona.Κανεις λαθος.Η πλευρα της γης που δεν βλεπει προς τον ηλιο,βλεπει προς το υπολοιπο διαστημα,οπου οι αστερες απεχουν παρα πολυ για να νικησουν το σκοτος.Αρα και εδω,πολυ ορθα μας λεει οτι ο ηλιος και η σεληνη κανουν τον διαχωρισμο της ημερας και της νυχτας.Και οχι μονον αυτο,οριζουν και τα διαστηματα,24ωρο,εβδομαδα,μηνα,ετος.

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

3
LAPTONAS έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε:Χριστός Ανέστη!!!
LAPTONAS έγραψε:
Στη Γένεσις 1:16 λέει "καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τοὺς δύο φωστῆρας τοὺς μεγάλους, τὸν φωστῆρα τὸν μέγαν εἰς ἀρχὰς τῆς ἡμέρας καὶ τὸν φωστῆρα τὸν ἐλάσσω εἰς ἀρχὰς τῆς νυκτός"

Δηλαδή η σελήνη κατά το Μωυσή είναι ένας φωστήρας (δηλαδή παράγει φως)…
Αγαπητέ LAPTONAS, ΔΕΝ λέει ο Μωυσής ότι η σελήνη παράγει φως, απλά λέει ότι είναι φωστήρας, όπως πράγματι, είναι!

Λοιπόν, η σωστή λήψη αυτών που διαβάζουμε, σίγουρα, είναι δείγμα διευρυμένης σκέψης.
...Η σελήνη λοιπόν γιατί λέγεται φωστήρας ;
Σε αυτήν την ερώτηση (και όχι μόνο), σου έχει δώσει εύστοχη απάντηση ο Αιτωλός:
Η σεληνη για εμας,τους παρατηρητες κατοικους της γης,οντως ''παραγει''φως.Μπορει να κανει αντανακλαση,αλλα για εμας αυτο το φως ερχεται διαμεσω της σεληνης.Αρα ορθα για εμας ειναι φωστηρας.
Τώρα, ας δούμε τι λέει ο Μέγας Βασίλειος: (Εξαήμερος, τόμος 4ος, ς΄ 11. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
…ο δημιουργός των όλων, κατασκευάζοντας τον ήλιον αυτόν ως φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός (= του φωτός που δημιουργήθηκε την Πρώτη ημέρα (Γεν. 1,3) «καὶ εἶπεν ὁ Θεός· γενηθήτω φῶς· καὶ ἐγένετο φῶς.»), τον άναψε…
Ο Μέγας Βασίλειος λοιπόν, εκφράζει τη σωστή θέση. Χαρακτηρίζει ως “φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός”, ΜΟΝΟ τον ήλιο, ΟΧΙ και τη σελήνη.

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

4
LAPTONAS έγραψε:Ο Μέγας Βασίλειος λοιπόν, εκφράζει τη σωστή θέση. Χαρακτηρίζει ως “φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός”, ΜΟΝΟ τον ήλιο, ΟΧΙ και τη σελήνη.


Συνεπώς ο Μέγας Βασίλειος, δεν μιλάει για αυτόφωτο σελήνη, αλλά για φορέα του φωτός του ήλιου που είναι και το σωστό.
Οχι φιλε laptona,ο μεγας Βασιλειος ειναι ξεκαθαρος.Θεωρει την σεληνη αυτοφωτο σωμα.Αυτο που παρεθεσες δεν εχει καμμια σχεση με το αυτοφωτο ή οχι της σεληνης.Μας λεει απλως οτι το πρωτο φως της γενησης το φιλοξενησε ο ηλιος και οχι η σεληνη.
Για τα υπολοιπα συμφωνω με την πολυ ωραια τοποθετηση της dominique

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

5
Vassilis_1 έγραψε:Ο Μέγας Βασίλειος λοιπόν, εκφράζει τη σωστή θέση. Χαρακτηρίζει ως “φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός”, ΜΟΝΟ τον ήλιο, όχι και τη σελήνη.
Τώρα αν εσύ θέλεις να ισχυρισθείς ότι ο Μέγας Βασίλειος θεωρεί τη σελήνη αυτόφωτο σώμα, παράπεμψέ μας στο ανάλογο σημείο του βιβλίου.
ομιλια εκτη
Καὶ μή μοι λέγε ἐπείσακτον εἶναι τῆς σελήνης τὸ φῶς, διότι μειοῦται μὲν πρὸς ἥλιον φερομένη, αὔξεται δὲ πάλιν ἀφισταμένη.
Και μη μου λεγης οτι το φως της σεληνης ειναι ξενον(ερχεται δηλαδη εις αυτην απο αλλην πηγην),διοτι ολιγοστευει μεν οταν η σεληνη πλησιαζη προς τον ηλιο,αυξανει δε παλιν οταν απομακρυνεται

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

6
αιτωλος έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε:Ο Μέγας Βασίλειος λοιπόν, εκφράζει τη σωστή θέση. Χαρακτηρίζει ως “φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός”, ΜΟΝΟ τον ήλιο, όχι και τη σελήνη.
Τώρα αν εσύ θέλεις να ισχυρισθείς ότι ο Μέγας Βασίλειος θεωρεί τη σελήνη αυτόφωτο σώμα, παράπεμψέ μας στο ανάλογο σημείο του βιβλίου.
ομιλια εκτη
Καὶ μή μοι λέγε ἐπείσακτον εἶναι τῆς σελήνης τὸ φῶς, διότι μειοῦται μὲν πρὸς ἥλιον φερομένη, αὔξεται δὲ πάλιν ἀφισταμένη...
Χριστός Ανέστη!!!

Ας επιμηκυνθεί φίλε Αιτωλέ το τμήμα που παρέθεσες. Θα δεις, ότι θα φωτιστούμε περισσότερο:
Καὶ μή μοι λέγε ἐπείσακτον εἶναι τῆς σελήνης τὸ φῶς, διότι μειοῦται μὲν πρὸς ἥλιον φερομένη, αὔξεται δὲ πάλιν ἀφισταμένη. Οὐδὲ γὰρ ἐκεῖνο ἡμῖν ἐξετάζειν ἐν τῷ παρόντι πρόκειται, ἀλλ᾿ ὅτι ἕτερον μὲν αὐτῆς τὸ σῶμα, ἕτερον δὲ τὸ φωτίζον. Τοιοῦτον δή τί μοι νόει καὶ ἐπὶ τοῦ ἡλίου. Πλὴν ὅτι ὁ μὲν λαβὼν ἅπαξ καὶ ἐγκεκραμένον ἑαυτῷ τὸ φῶς ἔχων, οὐκ ἀποτίθεται· ἡ δὲ συνεχῶς οἷον ἀποδυομένη καὶ πάλιν ἐπαμφιαζομένη τὸ φῶς…
(Εξαήμερος, τόμος 4ος, ς΄ 16-17. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
Και μη μου λέγεις ότι το φως της σελήνης είναι επίκτητον, διότι ελαττώνεται μεν όταν πλησιάζη τον ήλιον, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται. Και δεν εξετάζομεν τώρα το θέμα εκείνο, αλλά το ότι άλλο πράγμα είναι το σώμα της και άλλο το φώς της. Κάτι τέτοιον πρέπει να φαντασθής και δια τον ήλιον. Με την διαφοράν ότι εκείνος έλαβε το φώς μιαν φοράν και το κρατεί αναμεμιγμένον με την μάζαν του, και δεν το αφήνει. ενώ η σελήνη συνεχώς ξεντύνεται τρόπον τινά το φώς και το ξαναφορεί…

Με πιο απλά Ελληνικά:
«Και μη μου λέγεις ότι το φως της σελήνης είναι επίκτητον, διότι ελαττώνεται μεν όταν πλησιάζη τον ήλιον, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται.»
Δηλαδή, για αυτόν τον συγκεκριμένο λόγο, μη μου λέγεις ότι το φως της σελήνης είναι επίκτητο. Για ποιόν λόγο πες μας Μέγα Βασίλειε: Για το ότι, ελαττώνεται το φώς της μεν όταν πλησιάζει τον ήλιο, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται.
Για το ότι, ελαττώνεται το φώς της μεν όταν πλησιάζει τον ήλιο, αυξάνεται δε πάλιν όταν απομακρύνεται.
Επειδή λοιπόν συμβαίνει η πιο πάνω πραγματικότητα, μη νομίσουμε ότι ειδικά εξ’ αυτής, είναι επίκτητο το φώς της σελήνης.

Δεν αντιφάσκει φίλε Αιτωλέ ο Μέγας Βασίλειος. Και η συνέχεια του κειμένου θα το αποδείξει αυτό.
Και δεν εξετάζομεν τώρα το θέμα εκείνο, αλλά το ότι άλλο πράγμα είναι το σώμα της και άλλο το φώς της. Κάτι τέτοιον πρέπει να φαντασθής και δια τον ήλιον. Με την διαφοράν ότι εκείνος έλαβε το φώς μιαν φοράν και το κρατεί αναμεμιγμένον με την μάζαν του, και δεν το αφήνει. ενώ η σελήνη συνεχώς ξεντύνεται τρόπον τινά το φώς και το ξαναφορεί…
Με την διαφορά λοιπόν ότι εκείνος (= ο ήλιος) έλαβε το φώς μια φορά και το κρατεί αναμεμιγμένο με την μάζα του και δεν το αφήνει.

Δεν λέει όμως ο Μέγας Βασίλειος τα ίδια και για τη σελήνη. Τι λέει;
ενώ η σελήνη συνεχώς ξεντύνεται τρόπον τινά το φώς και το ξαναφορεί…
αιτωλός έγραψε:
Ο Μ.Βασιλειος επιμενει οτι η σεληνη παραγει φως…
Ερώτηση: Αν θεωρούσε ο Μέγας Βασίλειος ότι η σελήνη παράγει φώς, θα έλεγε ότι ξεντύνεται το φως που παράγει;;;!!!

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

7
Αχ βρε Βασιλη,το τραβας απο δω το τραβας απο εκει για να αποδειξεις τα αναποδεικτα.
Το συμπληρωμα που παρεθεσες αποδεικνυει οτι θεωρει και την σεληνη αυτοφωτη,οπως και τον ηλιο.Με την διαφορα οτι ο ηλιος δεν χανει ποτε το φως του ενω η σεληνη ναι.
Εξαλλου το κομματι στο οποιο λεει οτι, οσο η σεληνη απομακρυνεται απο τον ηλιο τοσο δυναμωνει το φως της,αποδεικνυει περιτρανα οτι δεν γνωριζαν την εποχη εκεινη οτι το φως της σεληνης προερχεται απο τον ηλιο.
Εξαλλου σου τονισα παλιοτερα οτι υπαρχουν παρα πολλα(π.χ-μελισσες,ψαρια)που μας δειχνουν οτι οι αποψεις της εποχης του Μ.Βασιλειου ηταν τελειως λαθος.

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

8
αιτωλος έγραψε:...δεν γνωριζαν την εποχη εκεινη οτι το φως της σεληνης προερχεται απο τον ηλιο...
Χριστός Ανέστη!!!

Άλλοι μπορεί. Ο Μέγας Βασίλειος όμως το γνώριζε. Τα πιο κάτω θα το αποδείξουν.

(Εξαήμερος, τόμος 4ος, Θ΄4. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
επειδή δεν είπε τίποτε περί σχημάτων ο δούλος του Θεού Μωϋσής... Ούτε εμέτρησεν εις πόσην απόστασιν εντός του αέρος εκτείνεται η σκιά της γης, όταν ο ήλιος διέρχεται υποκάτω αυτής, και πως η σκιά αυτή πίπτει επί της σελήνης και κάνει τας εκλείψεις. Διότι όσα δεν μας ενδιαφέρουν τα απεσιώπησεν ως άχρηστα δι’ ημάς.
Κατάλαβες φίλε Αιτωλέ; Ετερόφωτη θεωρεί ο Μέγας Βασίλειος τη σελήνη, γνωρίζοντας ότι παίρνει το φως της από τον ήλιο.

Re: Ας ερευνήσουμε τη Γένεσις - Κεφάλαιο Πρώτο

9
Vassilis_1 έγραψε:
αιτωλος έγραψε:...δεν γνωριζαν την εποχη εκεινη οτι το φως της σεληνης προερχεται απο τον ηλιο...
Χριστός Ανέστη!!!

Άλλοι μπορεί. Ο Μέγας Βασίλειος όμως το γνώριζε. Τα πιο κάτω θα το αποδείξουν.

(Εξαήμερος, τόμος 4ος, Θ΄4. Μετάφραση Στέργιου Σάκκου).
επειδή δεν είπε τίποτε περί σχημάτων ο δούλος του Θεού Μωϋσής... Ούτε εμέτρησεν εις πόσην απόστασιν εντός του αέρος εκτείνεται η σκιά της γης, όταν ο ήλιος διέρχεται υποκάτω αυτής, και πως η σκιά αυτή πίπτει επί της σελήνης και κάνει τας εκλείψεις. Διότι όσα δεν μας ενδιαφέρουν τα απεσιώπησεν ως άχρηστα δι’ ημάς.
Κατάλαβες φίλε Αιτωλέ; Ετερόφωτη θεωρεί ο Μέγας Βασίλειος τη σελήνη, γνωρίζοντας ότι παίρνει το φως της από τον ήλιο.
Βρες μου πρωτα το γνησιο αποσπασμα και μετα τα ξαναλεμε.Εγω δεν βαζω ερμηνειες διχως την παραθεση του γνησιου.
Δες εδω
αιτωλος έγραψε:
Vassilis_1 έγραψε:Ο Μέγας Βασίλειος λοιπόν, εκφράζει τη σωστή θέση. Χαρακτηρίζει ως “φορείον του φωτεινότατου εκείνου φωτός”, ΜΟΝΟ τον ήλιο, όχι και τη σελήνη.
Τώρα αν εσύ θέλεις να ισχυρισθείς ότι ο Μέγας Βασίλειος θεωρεί τη σελήνη αυτόφωτο σώμα, παράπεμψέ μας στο ανάλογο σημείο του βιβλίου.
ομιλια εκτη
Καὶ μή μοι λέγε ἐπείσακτον εἶναι τῆς σελήνης τὸ φῶς, διότι μειοῦται μὲν πρὸς ἥλιον φερομένη, αὔξεται δὲ πάλιν ἀφισταμένη.
Και μη μου λεγης οτι το φως της σεληνης ειναι ξενον(ερχεται δηλαδη εις αυτην απο αλλην πηγην),διοτι ολιγοστευει μεν οταν η σεληνη πλησιαζη προς τον ηλιο,αυξανει δε παλιν οταν απομακρυνεται
Απάντηση

Επιστροφή στο “Ανάγνωση και ερμηνεία της Αγίας Γραφής”

cron