Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

1
Εικόνα
Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

Αρχιμ. Αθανασίου Αναστασίου, Καθηγουμένου της Ι. Μ. Μεγάλου Μετεώρου


Ο ορθολογισμός θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η υπερβολική εμπιστοσύνη στη λογική μας η αναγωγή της σε υπέρτατη αυθεντία και απόλυτη αξία. Είναι αμαρτητική νοοτροπία και βιοθεωρία, και όχι κάποια απλή αμαρτία. Είναι κατ’ ουσίαν απιστία. Ο ορθολογισμός είναι η πιο χαρακτηριστική και ύπουλη εκδήλωση της υπερηφάνειας, η οποία υποκρύπτεται κάτω από όλες τις αμαρτίες μας, υφέρπει σε κάθε μας πράξη και δηλητηριάζει όλα τα καλά έργα μας. Αυτή οδηγεί στην αυτοδικαίωση και τελικά στην αμετανοησία, κλείνοντας έτσι τη θύρα του θείου ελέους. Η υπερηφάνεια είναι η αρχή και το τέλος όλων των κακών. Κατά τον μακαριστό Γέροντα Σωφρόνιο του Έσσεξ η υπερηφάνεια «αποτελεί την μόνιμη απειλή της ανθρώπινης ζωής», «βρίσκεται στην ρίζα όλων των τραγωδιών του ανθρώπινου γένους» και αποτελεί «την ουσία του άδη».Ο υπερήφανος άνθρωπος, λαϊκός, κληρικός ή μοναχός, γίνεται άτομο και προσφέρει τον πνευματικό θάνατο και τον άδη, την κόλαση, όχι μόνο στον εαυτό του, αλλά και στην οικογένεια του, στο κοινόβιό του και σε όλο το περιβάλλον του.

Ο ορθολογιστής υποβάλλει την αγνή και πηγαία πίστη σε λογικές διαδικασίες, ζητώντας επιχειρήματα και αποδείξεις. Πιστεύει μόνο σε ό,τι μπορεί να κατανοηθεί και να γίνει αποδεκτό με το μυαλό. Γι’ αυτό και οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα, αλλά και πολλοί χριστιανοί μας, αμφιβάλλουν ή και δεν πιστεύουν στην αθανασία της ψυχής, στην ύπαρξη της άλλης ζωής, στην ανάσταση των νεκρών, στον παράδεισο και την κόλαση. Αρνούνται ακόμη την ύπαρξη του διαβόλου, του προαιώνιου αυτού εχθρού μας. Αγνοούν ότι ο διάβολος είναι πρόσωπο με νου και με θέληση, και ότι αυτός αποτελεί την αιτία και την πηγή του κακού, δεχόμενοι γενικά και αόριστα την ύπαρξη μόνο «δυνάμεων του κακού».

Αμφισβητούν τα μυστήρια της Εκκλησίας μας, όπως της Ιεράς Εξομολογήσεως, της Θείας Κοινωνίας, του Γάμου, ο οποίος τείνει να αντικατασταθεί από μια απλή συμβίωση, μια ελεύθερη σχέση, εκτός γάμου. Αρνούνται ή δέχονται επιλεκτικά τα δόγματα της πίστεως μας, τις εντολές του Ευαγγελίου, τη λατρεία, την ευσέβεια και την παράδοση της Εκκλησίας μας, επειδή δεν μπορούν να τα συλλάβουν με την λογική και το μυαλό τους.

Να διευκρινίσουμε σε αυτό το σημείο ότι η αναφορά μας στο αρνητικό φαινόμενο του ορθολογισμού και στις ανάλογες συνέπειές του στην πνευματική ζωή του καθενός σε καμία περίπτωση δεν έχει την έννοια της υποτιμήσεως ή της παραγνωρίσεως της λογικής, αυτής της ύψιστης δωρεάς του Θεού προς τον άνθρωπο, η οποία τον διαφοροποιεί από τα άλογα ζώα και τα υπόλοιπα κτίσματα.

Ο ορθολογιστής αντικαθιστά την αναφορά και την εμπιστοσύνη στον Θεό, που είναι η πίστη, με τη σκέψη και τη διάνοια. Έτσι όμως καταργείται ουσιαστικά η πίστη, αφού ο Θεός δεν μας αποδεικνύεται, αλλά μας φανερώνεται. Μας αποκαλύπτεται μυστικά. Βιώνεται καρδιακά και πηγαία, απλά, ταπεινά και αθόρυβα. Γι’ αυτό και ο ορθολογισμός συνιστά ουσιαστικά απιστία· μια άλλη μορφή αθεΐας, χειρότερη ίσως από την απόλυτη και καθαρή αθεΐα, αφού μας εφησυχάζει και μας παραπλανά πως δήθεν πιστεύουμε.

Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που καθιστά τον ορθολογισμό, την ορθολογιστική θεώρηση της πίστεως, ένα από τα σοβαρότερα εμπόδια, και τα δυσεπίλυτα προβλήματα που απειλούν και αλλοιώνουν την πνευματική πορεία των σύγχρονων πιστών και επιβουλεύονται τη σωτηρία τους.

Θα λέγαμε ότι ο ορθολογισμός δεν είναι απλά και μόνο μία συγκεκριμένη αμαρτία, δεν είναι μία πτώση, ένα λάθος, που είναι ανθρώπινο και φυσιολογικό να συμβαίνει σε κάθε πιστό, που αγωνίζεται για τη σωτηρία του, αφού κανείς δεν είναι αναμάρτητος ή αλάνθαστος. Γι’ αυτό και όλες οι πτώσεις και όλα τα αμαρτήματα μας συγχωρούνται, όταν με ειλικρινή μετάνοια και συντριβή τα εναποθέσουμε στο πετραχήλι του πνευματικού μας, με το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως.

Ο ορθολογισμός λοιπόν ξεπερνά τα στενά όρια της αμαρτίας και λειτουργεί αλλοιωτικά και διαφορετικά, υποσκάπτοντας τα ίδια τα θεμέλια και ουσιώδη της πίστεως. Καταργεί τη σχέση, την εμπιστοσύνη, την ελπίδα, γιατί στηρίζεται μόνον στα δικά μας λογικά συμπεράσματα, στις ατομικές μας αντιλήψεις και στην ατομική μας νοοτροπία και βιοθεωρία.

Νους και λόγος

Για να κατανοήσουμε καλύτερα την διαφορά ανάμεσα στην «καλή» και «κακή» χρήση της ανθρώπινης λογικής (που είναι ο ορθολογισμός), θα ήταν χρήσιμο να αναπτύξουμε εν συντομία την διδασκαλία της Εκκλησίας μας για την φύση και την λειτουργία της.

Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή και την ορθόδοξη πατερική παράδοση, ο άνθρωπος έχει δύο γνωστικά κέντρα. Δηλαδή δύο οδούς, δύο τρόπους μέσα από τους οποίους μπορεί να γνωρίσει τα πράγματα, την κτιστή φυσική δημιουργία και τον ίδιο τον Θεό.

Τα δύο αυτά κέντρα είναι ο νους (που οι πατέρες τον ταυτίζουν με την καρδιά) και ο λόγος (δηλαδή η λογική, η διάνοια, το μυαλό). Ο νους έχει την έδρα του στην καρδιά και ο λόγος (η λογική) στον εγκέφαλο. Ο νους είναι το κέντρο της ψυχής, γι’ αυτό και οι Πατέρες τον ονομάζουν «το ηγεμονικόν της ψυχής». Με το νου, που είναι η θεωρητική ενέργεια της ψυχής (γι’ αυτό και αναφέρεται και ως «οφθαλμός της ψυχής»), ο άνθρωπος αποκτά τη γνώση και την εμπειρία του Θεού, γίνεται μέτοχος της θείας Αποκαλύψεως.

Ο λόγος (ή λογική) είναι η πρακτική ενέργεια της ψυχής. Με το λόγο (τη λογική) ο άνθρωπος γνωρίζει τη φύση και την κτιστή δημιουργία. Η γνώση της δημιουργίας του Θεού βοηθάει, βεβαίως, τον άνθρωπο να φθάσει και στην γνώση του ιδίου του Θεού, την οποία όμως αποκτά με το νου. Με τη λογική, δηλαδή, δεν μπορούμε να γνωρίσουμε το Θεό. Η λογική μας οδηγεί στην ανάγκη της πίστεως στο Θεό. Η αληθινή, όμως, γνώση του Θεού γίνεται με το νου, με την καρδιά δηλαδή.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο, που δεν επιτρέπει στο σύγχρονο άνθρωπο να φθάσει στη γνώση του Θεού, είναι ακριβώς αυτό: ότι προσπαθεί να Τον γνωρίσει με λάθος τρόπο, χρησιμοποιώντας λανθασμένα μέσα. Αντικαθιστά δηλαδή το νου (την καρδιά) με το λόγο (τη λογική) και καταλήγει έτσι στον ορθολογισμό και στην αδυναμία να γνωρίσει αληθινά το Θεό.

Από τα ανωτέρω γίνεται φανερό πως παραιτούμαι από τη λογική μου δεν σημαίνει ότι γίνομαι παράλογος. Η πίστη δεν είναι παράλογη, αλλά υπέρλογη. Δεν κατανοείται, αλλά βιώνεται. Πίστη δεν σημαίνει κατανόηση, αλλά εμπιστοσύνη. Δεν αντιβαίνει στον ορθό λόγο, αλλά τον υπερβαίνει, τον ξεπερνά. Το υπέρλογο μέσα στην Ορθοδοξία δεν είναι η κατάργηση της λογικής, αλλά η μετακένωση και ανύψωση της στην αποδοχή των εμπειριών της θείας Αποκαλύψεως. Το υπέρλογο είναι η απόλυτη διάθεση του εαυτού μας, η αυτοεγκατάλειψή μας στο θέλημα και στο έλεος του Θεού. Το λογικό είναι το «στένεμα» του Θεού και η σμίκρυνση του στις προσωπικές μας ανάγκες και απαιτήσεις, στο εγωιστικό θέλημά μας. Το υπέρλογο είναι να αφήνω στο Θεό ανοιχτό το δρόμο της καρδιάς μου για να ‘ρθει και να ενεργήσει μέσα μου με το δικό Του τρόπο, που δεν είναι ούτε λογικός, ούτε άλογος, ούτε παράλογος, αλλά είναι υπέρλογος. Είναι η αιώνια Αλήθεια του Θεού, είναι η πηγή και η οδός της σωτηρίας μας. Το υπέρλογο είναι η υπαγωγή της λογικής μας στη Λογική του Θεού. Είναι η προσπάθεια που κάνουμε για να δεχθούμε τη Λογική του Θεού, όταν αυτή δεν συμφωνεί με τη δική μας.

Σκοπός του χριστιανού είναι ο Ουρανός. Πατρίδα του είναι ο Ουρανός. Ο χριστιανός είναι ουρανοπολίτης και στόχος κεντρικός της ζωής του είναι να γνωρίσει το Θεό και να ενωθεί μαζί Του, να φθάσει δηλαδή στη θέωση. Το απόλυτο ζητούμενο της πνευματικής μας πορείας παραμένει πάντοτε η θέωση, που επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την κάθαρση της καρδιάς και το φωτισμό του νου. Ο φωτισμός λοιπόν του νου οφείλει να είναι η κύρια επιδίωξη μας, και όχι η καλλιέργεια της λογικής. Ο φωτισμένος νους είναι αυτός που οδηγεί στο Θεό και όχι η ανεπτυγμένη λογική. Ο φωτισμένος νους είναι η ανταμοιβή του Θεού για την εκχώρηση της λογικής μας σ’ Αυτόν. Γι’ αυτό και η προσπάθειά μας θα πρέπει να είναι ο φωτισμός του νου και όχι η εξάσκηση της λογικής μας.

Η πνευματική γνώση

Ο στόχος όμως αυτός επιτυγχάνεται κυρίως με την «πνευματική γνώση». Πνευματική γνώση είναι πίστη, είναι εμπειρία, είναι θείος φωτισμός, είναι Θεία χάρις και Θεογνωσία.

Η πνευματική αυτή γνώση δεν είναι απόρροια της λογικής του μυαλού μας. Δεν κατέχεται μόνον από τους ευφυείς, από τους μορφωμένους, από τους επιστήμονες. Δεν απαιτεί σύνθετη σκέψη, πολύπλοκες αναλύσεις και συλλογισμούς. Η πνευματική γνώση είναι δώρο του Θεού που προσφέρεται σε όλους, μορφωμένους και αγράμματους, γνωστικούς και αδαείς, έξυπνους και απλοϊκούς, σε όλους όσοι έχουν απλή, ταπεινή και καθαρή καρδιά. Η πίστη είναι δώρο του Θεού στους απλούς και ταπεινούς ανθρώπους, και όχι αποτέλεσμα λογικής επεξεργασίας.

Η πνευματική γνώση δεν σπουδάζεται στα πανεπιστήμια και τα σπουδαστήρια του κόσμου, δεν αναγνωρίζεται με διπλώματα και μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών, δεν αποτελεί αντικείμενο επιστημονικών ερευνών. Η πνευματική γνώση είναι υπόθεση της καρδιάς, είναι φωτισμένος νους, είναι μετοχή στην αγάπη, τη χάρη και τη δόξα του Θεού, είναι η Αποκάλυψη της Αλήθειας του Θεού στη ζωή μας και στον κόσμο ολόκληρο. Εργαστήριο της πνευματικής γνώσεως είναι η πίστη και η ελπίδα. Η εμπιστοσύνη στο Θεό και η αυτοεγκατάλειψή μας στην άπειρη αγάπη και πρόνοιά Του. Είναι η καθημερινή άσκηση και τήρηση των εντολών του Θεού. Είναι η εξάσκηση της αγάπης δια της φιλανθρωπίας και της ελεημοσύνης ενεργούμενης. Είναι η φιλαδελφία, η καλοσύνη και η ιλαρότητα.

Ο ορθολογισμός, περνώντας από όλες τις πτώσεις της υπερηφάνειας, μας οδηγεί τελικά στην αυτοδικαίωση· γιατί μας πείθει ότι έχουμε δίκιο. Και εφ’ όσον οι σκέψεις μας, τα λόγια μας και οι πράξεις μας είναι λογικές, άρα είναι ορθές και δίκαιες. Έχουμε λοιπόν δίκιο, άρα και δικαίωμα να το επιβάλλουμε ως γνώμη, ως επιθυμία και ως συμπεριφορά. Από το σημείο αυτό ξεκινά μία ατελεύτητη πορεία προς την μηδέποτε επιτυγχανομένη – γιατί είναι και ακόρεστη – αυτοδικαίωσή μας, που μας παρασύρει σε μια αλυσίδα διαρκώς μεγαλύτερων και βαρύτερων αμαρτημάτων.

Ο Φαρισαίος της παραβολής (Λουκ.18,9-14) είναι ο αντιπροσωπευτικότερος τύπος του αυτοδικαιούμενου ανθρώπου. Καυχάται για τις αρετές του, θεωρεί τον εαυτό του δίκαιο και συγχρόνως εξουθενώνει τον τελώνη, βλέποντας τον αμαρτωλό, κατώτερό του. Ο αυτοδικαιούμενος γίνεται ο ίδιος κριτής του εαυτού του και του απονέμει τον τίτλο του δικαίου, πιστεύοντας ότι ο Θεός είναι υποχρεωμένος να τον ανταμείψει.

Ο αυτοδικαιούμενος άνθρωπος είναι εκείνος που πάσχει από ψυχολογικά προβλήματα, επειδή απωθεί την ενοχή του. Γίνεται έτσι νευρικός, διαταραγμένος ανικανοποίητος, απαιτητικός, ανυπόμονος, ανυπάκουος, αυθάδης, εριστικός. Ακολουθώντας το παράδειγμα του Εωσφόρου, δεν θέλει να ζητήσει συγχώρηση και να ομολογήσει τις αμαρτίες του. Επαναλαμβάνει ως επωδό τα λόγια του μηδενιστή Αλμπέρτ Καμύ: «Είχα δίκιο, έχω οπωσδήποτε δίκιο, θα έχω πάντα δίκιο», και ορθώνει μόνος του ανυπέρβλητο φράγμα στην άβυσσο του Θείου ελέους.

Ο ορθολογισμός είναι συμπυκνωμένη υπερηφάνεια, αλαζονεία, αυτοδικαίωση, αυτάρκεια και αυτονομία. Γι’ αυτό και αλλοτριώνει τον άνθρωπο, τον απομονώνει και τον απομακρύνει από το Θεό και από τους συνανθρώπούς του. Ο ορθολογιστής καθίσταται έτσι στοιχείο διαλυτικό της φιλίας, του γάμου, της οικογένειας, του κοινοβίου και της κοινωνίας.

Τελικά ο ορθολογιστής, παρά τη λαμπρότητα των επιτευγμάτων του, καταλήγει να είναι ο κουρασμένος, ο κενός, ο ανικανοποίητος, ο απογοητευμένος σύγχρονος άνθρωπος. Αυτός που βιώνει καθημερινά το δράμα της υπαρξιακής αγωνίας του, της ανασφάλειάς του και του αδιεξόδου, στο οποίο τον παγιδεύει η λογική του και η αυτοπεποίθηση του στις οποίες τόσο στηρίχτηκε.

Θα πρέπει λοιπόν να βγούμε από τα όρια της πεπερασμένης ανθρώπινης λογικής και να μπούμε στην απεραντοσύνη, στον πλούτο και την ευλογία της λογικής του Θεού.

( Περιοδικό ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ τ. 26 Απρίλιος-Ιούλιος 2008)
<<ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΔΕΝ ΣΚΕΠΑΖΕΙ ΟΥΔΕΝ ΑΠΟ ΣΟΥ ΚΑΙ Η ΝΥΞ ΛΑΜΠΕΙ ΩΣ Η ΗΜΕΡΑ ΕΙΣ ΣΕ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΩΣ ΤΟ ΦΩΣ>>

Re: Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

2
Θα πρέπει λοιπόν να βγούμε από τα όρια της πεπερασμένης ανθρώπινης λογικής και να μπούμε στην απεραντοσύνη, στον πλούτο και την ευλογία της λογικής του Θεού.
Ναι ..ναι ..ναι και σύμφωνα με τη "λογική του Θεού" που μας σερβίρει ο τάχα εκπρόσωπος του, το ιερατείο, μέσω του .."θεόπνευστου" εβραικού βιβλίου της "Γενέσεως" ..κάποιος εξωκοσμικός θεός ένιωσε μοναξιές και δημιούργησε αυτό τον Κόσμο/άστρα/Γη/ανθρώπους/ζωα/φυτά κλπ κλπ.. που δεν υπήρχε πριν..
Ωραία...
και τότε όμως ΠΟΙΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ αυτόν τον δημιουργό Θεό;
Σύμφωνα με τον γίγαντα της Λογικής Αριστοτέλη, και την εφαρμογή της λογικής μεθόδου του μείζονος λόγου, εάν οι κατα πολύ κατώτεροι άνθρωποι/ζωα/φυτα δημιουργήθηκαν από τον κατά πολύ ανώτερο θεό τότε κατά ΜΕΙΖΟΝΑ ΛΟΓΟ αυτός ο ανώτερος θεός θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί από ένα ΚΑΤΑ ΠΟΛΥ ΑΝΩΤΕΡΟ ΤΟΥ άλλον θεό δημιουργό και έτσι καταλήγουμε στην τρέλα και στην ανάγκη ύπαρξης άπειρων θεών δημιουργών ο ένας κατά πολύ ανώτερος από τον άλλον.
Κάποιοι ισχυρίζονται ότι δεν δημιούργησε κανένας τον θεό αλλά αυτός είναι τάχα αίωνιος και άπειρος..
Ωραία..
Και τότε γιατί να μη γλιτώσουμε ένα βήμα και να ισχυριστούμε ότι δεν υπάρχει τέτοιος θεός αφού έτσι και αλλιώς δεν τον βλέπουμε, αλλά ΤΟ ΠΑΡΑΤΗΡΉΣΙΜΟ ΣΥΜΠΑΝ (ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ) υπάρχει και είναι αιώνιο και άπειρο και πέραν αυτού δεν υπάρχει τίποτε αφού αυτό περιέχει μέσα του τα πάντα αιωνίως! Εξ'ορισμού η αρχ.ελληνική λέξη ΣΥΜΠΑΝ αυτό ακριβώς σημαίνει γιατί για τους αρχ.έλληνες αυτή ήταν η υπερτατη κοσμική αλήθεια!

Απαντήστε λοιπόν κύριοι της "εξ'αποκαλύψεως αλήθειας" και ...μαύρα κουραφέξαλα!

Re: Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

3
Και για να σας στείλω αδιάβαστους όλους σας τώρα ακόμα και το μηδεν δηλαδή ακόμα και σε ένα χώρο ακίνητο-νεκρό-στατικό ουδετερο ηλεκτρομαγνητικώς & βαρυτικως, ακόμα και σε αυτό το χώρο υπάρχει κάτι και αυτός είναι ο αδρανής στατικός δωδεκαεδρικός αιθέρας , δηλαδή άπειρα ατέρμονα "σημειακά" δωδεκάεδρα εφαπτόμενα το ένα δίπλα στο άλλο απολύτως δίχως καμία προστριβή !!!

Αυτό για όσους ισχυριστούν ότι κάποτε το σύμπαν μπορεί να ήταν και άνευ "ζωντανής" κινούμενης ύλης...και άρα τάχα δεν υπήρχε τίποτε..και άρα δεν είναι αιώνιο..

αυτή η κατάσταση αδρανούς αιθήρος για τους αρχαίους έλληνες λεγόταν περιοχή των ΜΗ ΟΝΤΩΝ ("των ανύπαρκτων!") και ταυτίζεται με τον αριθμό μηδέν! Για τους έλληνες ακόμα και το τίποτε σήμαινε κάτι!

Τέτοιο απόλυτο μηδέν είναι πολύ δύσκολο (και μάλλον αδύνατον) να δημιουργηθεί ακόμα και στα καλύτερα επιστημονικά εργαστήρια παραγωγής τεχνητού κενού!

Re: Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

4
ΑΔΙΑΒΑΣΤΗ ΕΜΕΝΑ ΔΕΝ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΠΟΤΕ ΔΩΣ ΜΟΥ ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ...
<<ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΔΕΝ ΣΚΕΠΑΖΕΙ ΟΥΔΕΝ ΑΠΟ ΣΟΥ ΚΑΙ Η ΝΥΞ ΛΑΜΠΕΙ ΩΣ Η ΗΜΕΡΑ ΕΙΣ ΣΕ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΩΣ ΤΟ ΦΩΣ>>

Re: Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

5
Πριν δούμε τη φύση αυτού του θεϊκού όντος, ίσως διασαφή­σουμε περισσότερο τα πράγματα, αν δώσουμε μια σύντομη πε­ριγραφή του διαγράμματος του αριστοτελικού σύμπαντος. Εί­ναι σφαιρικό, με τους απλανείς στην περιφέρεια της και τη γη, σφαιρική και αυτή, ακίνητη στο κέντρο. Στο εσωτερικό της εξώτατης σφαίρας βρίσκονται, η μία μέσα στην άλλη, οι σφαί­ρες που μεταφέρουν τους πλανήτες, τον ήλιο και τη σελήνη. Αυτές οι σφαίρες αποτελούνται από το πέμπτο στοιχείο (ή «πεμπτουσία»), συγκεκριμένα τον αιθέρα, μια ουσία αόρατη, καθαρότερη από τη φωτιά. Τα αστέρια και οι πλανήτες έχουν στερεωθεί σε κάποιο σημείο στις αντίστοιχες σφαίρες τους και περιστρέφονται με την περιφορά της όλης σφαίρας. Κάθε σφαίρα περιστρέφεται γύρω από έναν άξονα και η φαινομενι­κά ακανόνιστη κίνηση των πλανητών εξηγείται με την υπόθε­ση ότι οι σφαίρες τους δεν περιστρέφονται γύρω από τους ίδιους άξονες ή με τις ίδιες ταχύτητες προς την εξώτερη σφαί­ρα των απλανών, και από το ότι κάθε σφαίρα μεταδίδει την κίνηση της στη σφαίρα που είναι αμέσως μέσα της. Έτσι η κίνηση όλων των σφαιρών, εκτός της σφαίρας της εξώτατης περιφέρειας, αποτελεί συνδυασμό της δικής τους περιστροφής με τις κινήσεις των σφαιρών που βρίσκονται επάνω τους· και έξυπνες μαθηματικές λύσεις προτάθηκαν από τους αρχαίους αστρονόμους, για να εξηγηθούν οι προφανείς κινήσεις με βά­ση αυτή την υπόθεση. Αυτή την υπαγωγή των εμφανώς ακα­νόνιστων κινήσεων των πλανητών σε ένα συνδυασμό κυκλικών κινήσεων, σαν τις κινήσεις που μπορούμε να έχουμε στο εσω­τερικό μιας ομάδας σφαιρών που περιστρέφονται προς διαφο­ρετικές κατευθύνσεις, διατήρησαν οι Ευρωπαίοι αστρονόμοι ως τα χρόνια του Kepler.

Κάτω από τις ουράνιες σφαίρες του αιθέρα βρίσκονται οι υποσελήνιες περιοχές των κατώτερων στοιχείων (γη, νερό, αέ­ρας και φωτιά). Κάθε στοιχείο έχει φυσική κίνηση, από τις οποίες η του αιθέρα είναι κυκλική και οι των ζευγών γη-νερό, αέρας-φωτιά προς τα κάτω και προς τα πάνω αντίστοιχα. Έτσι το βάρος και η ελαφρότητα ερμηνεύονται ως εσωτερικές «δυνάμεις» μέσα στα ίδια τα στοιχεία.

Απομένει μόνο να προσθέσουμε ότι ο αιθέρας, όπως στην παμπάλαιη ελληνική αντίληψη, είναι ζωντανός και έχει αίσθη­ση, είναι πράγματι θεϊκός, το ίδιο και οι σφαίρες και τα ουρά­νια σώματα που αποτελούνται από αιθέρα, ή από μείγμα αι­θέρα και φωτιάς.

Για να ξαναγυρίσουμε στον υπέρτατο θεό, δείξαμε ότι πρέ­πει να είναι ακίνητος, αιώνιος και τέλειος. Έπεται πως πρέ­πει να είναι αυλός. Επί πλέον, αν βρίσκεται εκτός κινήσεως και τίποτε μέσα του δεν είναι «δυνάμει», θα πρέπει να είναι καθαρή «ενέργεια». Θα πρέπει να θυμηθούμε ότι στη φιλοσο­φία του Αριστοτέλη, με την έμφαση που δίνει στην έννοια της λειτουργίας, η απόκτηση της μορφής, ως στατικής κατάστασης ή δομής, δεν αποτελεί ακόμα το υψηλότερο στάδιο υπάρξεως για οτιδήποτε. Το στάδιο αυτό δεν συνίσταται στην κατοχή των δυνατοτήτων, αλλά στην άσκηση τους. Αυτό είναι η «ενέργεια» . Ενώ «κίνησις» είναι η κοπιώδης πορεία της ανά­πτυξης, της πραγμάτωσης, η «ενέργεια» είναι η ακώλυτη ροή της δραστηριότητας που καθίσταται δυνατή, άπαξ και επιτευ­χθεί η πραγμάτωση. Έτσι η έννοια του Θεού ως ακίνητης - ή αμετάβλητης - καθαρής μορφής, αν και παραμένει μη ικανο­ποιητική - για πολλούς λόγους - για το θρησκευτικό πνεύμα, δεν είναι και τόσο ψυχρή και στατική, όσο φαίνεται εκ πρώ­της όψεως. Ως καθαρή πραγματικότητα είναι ο Θεός, αν και δεν περιέχει «κίνησιν», αιωνίως ενεργός με μία δραστηριότητα που δεν κουράζει, αλλά είναι πάντα ευχάριστη. Η ουσιώδης ιδιότητα του είναι η ζωή. ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ...http://www.ekivolos.gr/aristotelis.htm
<<ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΔΕΝ ΣΚΕΠΑΖΕΙ ΟΥΔΕΝ ΑΠΟ ΣΟΥ ΚΑΙ Η ΝΥΞ ΛΑΜΠΕΙ ΩΣ Η ΗΜΕΡΑ ΕΙΣ ΣΕ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΩΣ ΤΟ ΦΩΣ>>

Re: Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

6
Ανοίγεις ένα τεράστιο θέμα αγαπητή, το θέμα "Αιθέρας"..
Αυτό για να κατανοηθεί επαρκώς θέλει εκατοντάδες ώρες κοπιώδους μελέτης και επίπεδο νοημοσύνης αρκετά άνω του μέσου όρου.
Ο Αριστοτέλης, και ειδικά ο Πυθαγόρας μιλούσαν για τον Αίθερα κάπως κρυπτικά, ειδικά και ο δεύτερος που δυστυχώς ήταν ένθερμος οπαδός του μυστικισμού (υποθέτω ότι θα τον συμπαθούσες περισσότερο από εμένα! χεχε) και έκρυβε πολλά στοιχεία γύρω από αυτόν με την "λογική" ότι οι ευρύτερες μάζες δεν έπρεπε να γνωρίζουν!! Ε αυτό μισώ και πολεμώ αγαπητή!! Αυτόν τον πολλές φορές γελοίο ψευδο-ελιτισμό της γνώσης! Ναι η γνώση είναι φοβερό όπλο και θέλει πολλές φορές σοφιά για να διαχειριστείς τέτοια δύναμη σωστά, αλλά προς τι αυτός ο ψευδο-ελιτισμός;; Τα κινητρά τους δεν ήταν καθαρά!
Δες παρακάτω:
Είχαν βρει και τους άρρητους αριθμούς οι Πυθαγόρειοι και επειδή κατατρομοκρατήθηκαν με την ιδέα ότι υπάρχουν ατέρμονες αριθμοί και άρα όχι τέλειοι - ολοκληρωμένοι.. τους κράτησαν μυστικούς από τον όχλο ή αλλιώς απόρρητους - εκ του άρρητου , απο εκεί βγηκε και η λέξη απόρρητος..
Σήμερα ευτυχώς όλοι γνωρίζουν τους άρρητους αριθμούς "π" και "φ" και έχουμε φτιάξει υπέροχα μαθηματικά θεωρήματα με αυτούς και η ανθρωπότητα πήγε πολύ μπροστά με τη συλλογική ανοιχτή ελεύθερη εργασία των μαθηματικών!
Ο Πυθαγόρας και το συνάφι του με τους απόρρητους άρρητους φρέναρε την πρόοδο της ανθρωπότητας με τον ηλίθιο μυστικισμό του ή μυστηριασμό του, δηλαδή να σκεπάζει τη γνώση με πέπλο μυστηρίου και άλλες τέτοιες βλακείες!
Πήρες μια γεύση λοιπόν τι θέλω να πω!

Re: Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

7
Μπορώ να σου δώσω και ένα κείμενο να διαβάσεις όπου θα καταλάβεις τα μέγιστα για τον Αιθέρα (ΔΩΔΕΚΑΕΔΡΟ) μακριά από μυστικισμούς και πέπλα μυστηρίου των Αριστοτελο-Πλατωνο-Πυθαγόρειων φιλοσόφων..
Αλλά πρώτων σε προειδοποιώ ότι θα σου θείξει τα θεμελιώδη θρησκευτικά σου πιστεύω (θα ενοχληθείς τα μέγιστα!), εκτός αν επικεντρωθείς μόνο στο επιστημονικό του κομμάτι και αγνοήσεις την πιπεράτη "σάλτσα" του κειμένου.
Κατά δεύτερον για να το κατανοήσεις πρέπει να έχεις μια στοιχειώδη γνώση και εμπειρία θετικών επιστημών (κυρίως φυσικής/χημείας) που δεν ξέρω αν έχεις, και πάλι όμως θα κλονιστούν και αυτές οι πεποιθήσεις σου καθώς το κείμενο είναι καθ'όλα ανατρεπτικό σε όλα τα επίπεδα..
Όπως και χει ως οπαδός της ελεύθερης διακίνησης της γνώσης άνευ μυστηρίων στο δίνω και η ευθύνη για το τι θα το κάνεις από εκεί και πέρα είναι ολότελα δικιά σου... και όσων άλλων το πάρουν..



Tο κείμενο ονομάστηκε από κάποιους "Ανδρομέδια Ελληνική Φυσική" και περιέχει ένα σκιαγράφημα των ενιαίων επιστημών της ΟΕΑ, είναι άγνωστο όμως ποιοι βρήκαν αυτές τις απίστευτες γνώσεις και πως τις έβγαλαν μέσα από τα αρχαία κείμενα μας και αλλού, και κατά πόσο τις βρήκαν μόνοι τους ή και με ενδεχόμενη εξωγενή - εξωγήινη βοήθεια.
Όπως και να χει είναι συναρπαστικό και εντελώς ανατρεπτικό! Αν μη τι άλλο θα καταλάβεις για πρώτη φορά τι πραγματικά είναι ο Αιθέρας.. δηλαδή το Σύμπαν..το οποίο σύμφωνα με τελευταίες επιστημονικές παρατηρήσεις (κοσμικού υπόβαθρου-κοσμικής ακτινοβολίας) είναι όντως ένα ΔΩΔΕΚΑΕΔΡΟ!!!

Re: Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας.

8
Όπως και χει ως οπαδός της ελεύθερης διακίνησης της γνώσης άνευ μυστηρίων στο δίνω και η ευθύνη για το τι θα το κάνεις από εκεί και πέρα είναι ολότελα δικιά σου...
Η ΕΥΘΎΝΗ ΤΟΥ ΤΙ ΘΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ..ΟΜΩΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΣΤΑΛΑΞΕΙ ΣΤΟ ΤΙ ΝΑ ΠΙΣΤΕΨΟΥΝ ΣΤΟ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΑ ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΝΙΩΘΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΛΕΜΕ... ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΑΥΤΟΥΣ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ ΟΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΤΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΤΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ ΤΟΥΣ Η ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΠΛΑΝΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΜΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ ΞΕΚΙΝΑ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΜΑΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ... ΚΟΙΤΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΑ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΜΠΑΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΙΚΆ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΑΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΓΩΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΤΟΝ ΣΩΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ....ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΚΑΙ ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ YERMAK ΠΟΥ ΜΟΥ ΔΙΝΕΙΣ ΤΗΝ ΑΦΟΡΜΗ ΝΑ ΑΝΑΠΤΎΞΟΥΜΕ ΤΕΤΟΙΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ...
<<ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΔΕΝ ΣΚΕΠΑΖΕΙ ΟΥΔΕΝ ΑΠΟ ΣΟΥ ΚΑΙ Η ΝΥΞ ΛΑΜΠΕΙ ΩΣ Η ΗΜΕΡΑ ΕΙΣ ΣΕ ΤΟ ΣΚΟΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΩΣ ΤΟ ΦΩΣ>>
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πνευματικές αναζητήσεις”