Μελετά Και Διδάσκει Για Την Γενοκτονία Του «Εξ Ανατολάς...

1
Μελετά και διδάσκει για την γενοκτονία του «εξ Ανατολάς Ελληνισμού» σε πανεπιστήμιο του Σίνδεϋ

Συνέντευξη Δήμητρα Συμεωνίδου
Λέκτορας στις μελέτες γενοκτονιών από το 1998 ο κ. Διαμαντής Παναγιώτης
«Στην Ελλάδα οι αρχές φοβούνται να μιλήσουν για τη γενοκτονία, μην θίξουν κανέναν. Δεν είναι θέμα προσβολής, αυτή είναι η ιστορική αλήθεια, η ταυτότητα μας, μαζί με τον εμφύλιο πόλεμο και την χούντα, μαζί με την κατοχή, η Ελληνική γενοκτονία ήταν καθοριστικό γεγονός για τον Ελληνισμό», θα πει ο Διαμαντής Παναγιώτης
«Όταν ξεκίνησα το μάθημα, το 1999, ο γενικός πρόξενος της Τουρκίας, γνωστός στο Σίδνεϋ, πήγε στο πανεπιστήμιο και είπε «θα σας …ξεσκεπάσω σαν κέντρο αντιτουρκικής προπαγάνδας» και πολλά άλλα και του απάντησε ο αντιπρύτανης «σας ευχαριστώ πολύ για την επίσκεψη, πάρτε ένα καφέ και άντε στο καλό»…
Μελετά και διδάσκει για την γενοκτονία του «εξ Ανατολάς Ελληνισμού» από το 1998 στο πανεπιστήμιο τεχνολογίας του Σίδνεϋ (UTS) στην Αυστραλία και βρέθηκε για πρώτη φορά στο Θρυλόριο για να ανακοινώσει νεότερα στοιχεία της μελέτης του.Ο λέκτορας Διαμαντής Παναγιώτης εξειδικευμένος στις μελέτες γενοκτονιών ήταν το πρόσωπο που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον στην πίτα του συλλόγου Ποντίων «Η Κερασούντα και το Γαρς», αφού το πλούσιο διδακτικό κι ερευνητικό έργο που έχει αναπτύξει του επιτρέπει να έχει άποψη πάνω σε θέματα γενοκτονιών. Ο λέκτορας με ομιλίες σε Αυστραλία, Ελλάδα και Αγγλία και δημοσιευμένα κείμενα σε ακαδημαϊκά περιοδικά, όπως το «Genocide Perspectives» και το «Modern Greek Studies», μίλησε στο «Χ» για το αντικείμενο της διδασκαλίας του, την αντιμετώπιση του ζητήματος στη χώρα μας και την σχέση του με το Θρύλοριο.
Ποιο είναι το αντικείμενο ενός λέκτορα στις μελέτες γενοκτονιών, που διδάσκεται σε ένα μακρινό πανεπιστήμιο της Αυστραλίας, τη στιγμή που δεν διδάσκεται σε κάποιο πανεπιστήμιο της Ελλάδας;
-Για μελέτες γενοκτονιών υπάρχουν τέσσερα προγράμματα στην Αυστραλία, σε τέσσερα πανεπιστήμια. Το μόνο που εισάγει σε μεγάλο βαθμό την Ελληνική γενοκτονία είναι το δικό μας πρόγραμμα στο Σίδνεϋ. Υπάγεται στο πλαίσιο των πολιτικών επιστημών και είναι θεωρητικό παρά πρακτικό, δηλαδή το κάθε μέρος του προγράμματος εξετάζει πως και γιατί γίνονται οι γενοκτονίες. Μέσα από τα θεωρητικά πλαίσια κοιτάζουμε διάφορες περιπτώσεις, τους Εβραίους, τους Αρμένιους. Δεν γίνεται σύγκριση των εμπειριών, δηλαδή ποιος πέρασε τα χειρότερα, αλλά σύγκριση του ότι βλέπουμε τα ίδια να γίνονται εδώ και εκεί συνέχεια. Μελετάμε την γραφειοκρατία και τον ρόλο της, όπως και το ρόλο των κυβερνήσεων και φτάνουμε στο τελευταίο σημείο, στην ίδια την εκτέλεση της γενοκτονίας, δηλαδή στις σφαγές.
Η μελέτη αυτή φτάνει και στην σύγχρονη εποχή και μιλάμε και για σύγχρονες γενοκτονίες;
-Φτάνουμε μέχρι το Σουδάν, τη Ρουάντα, το Ανατολικό Τιμόρ, όλα.
Για να διδάσκετε γενοκτονία πάει να πει ότι έχει αναγνωριστεί στην Αυστραλία;
-Το διδακτορικό μου ήταν πάνω στο «γιατί η ελληνική γενοκτονία, ήταν γενοκτονία». Συμπληρώνει και ολοκληρώνει κάποια θεωρητικά πλαίσια για να αναγνωριστεί σαν γενοκτονία και η διδακτορική μου διατριβή ήταν πάνω σε αυτό, γιατί η εμπειρία των Ποντίων, των Θρακών, των Μικρασιατών, εκπληρώνει αυτά τα θεωρητικά πλαίσια.
Υπήρξαν αντιδράσεις όσον αφορά αυτό το μάθημα;
-Από τους γνωστούς παράγοντες οπωσδήποτε. Μάλιστα όταν ξεκίνησα το μάθημα, το 1999, ο γενικός πρόξενος της Τουρκίας, γνωστός στο Σίδνεϋ, πήγε στο πανεπιστήμιο και είπε «θα σας …ξεσκεπάσω σαν κέντρο αντιτουρκικής προπαγάνδας» και πολλά άλλα και του απάντησε ο αντιπρύτανης «σας ευχαριστώ πολύ για την επίσκεψη, πάρτε ένα καφέ και άντε στο καλό». Πέρυσι κλείσαμε 10 χρόνια του μαθήματος. Φέτος μάλιστα έχουμε 61 σπουδαστές, από τους οποίους οι δύο είναι ελληνικής καταγωγής. Το σημαντικό για εμένα είναι ότι στέλνουμε το μήνυμα, όχι μόνο της γενοκτονίας, αλλά της ελληνικής ιστορίας σε μη Έλληνες.
Γνωρίζετε αν υπάρχει αυτό το μάθημα και σε άλλα πανεπιστήμια, συνεργάζεστε με κάποια άλλα ιδρύματα;
-Εντός Αυστραλίας υπάρχουν, εκτός δεν ξέρω για κανένα. Πολλά πανεπιστήμια υπάρχουν που έχουν προγράμματα γενοκτονιών, αλλά δεν ξέρω αν κάποιο εκτός του δικού μας εισάγει συστηματικά την ελληνική γενοκτονία, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπάρχει η ειδικότητα, δεν υπάρχουν τα άτομα που το έχουν μελετήσει σε βαθμό που να μπορούν να το διδάξουν.
Συνεργασίες με ελληνικά πανεπιστήμια ώστε αυτές οι γνώσεις και η πληροφόρηση να φτάσει και στην χώρα μας υπάρχουν; Γιατί νομίζω ότι φοβόμαστε στην Ελλάδα να μιλήσουμε για την γενοκτονία.
-Μπορεί να ακουστώ λίγο σκληρός, αλλά δεν φοβούνται οι αρχές λίγο, αλλά πάρα πολύ, μην θίξουμε κανέναν. Δεν είναι θέμα προσβολής, αυτή είναι η ιστορική αλήθεια, η ταυτότητα μας, θέλουμε δεν θέλουμε, μαζί με τον εμφύλιο πόλεμο και την χούντα, μαζί με την κατοχή του 1941-1945, η ελληνική γενοκτονία ήταν καθοριστικό για τον Ελληνισμό γεγονός και είναι μεγάλο κρίμα που δεν διδάσκεται συστηματικότατα σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Υπάρχουν διάφοροι εκπαιδευτικοί, ιστορικοί, ερευνητές, εδώ στην Θράκη, ο Φάνης Μαλκίδης ο φίλος μου, στην Φλώρινα ο Κώστας Φωτιάδης, στην Αθήνα ο Βλάσης Βερτζίδης, αλλά είναι απομονωμένοι. Σαν άτομα κάνουν μεγάλη δουλειά, αλλά σε καμία περίπτωση εντός Ελλάδος δεν υπάρχει το μάθημα της γενοκτονίας και αυτό γίνεται επειδή, πέρα από τα πολιτικά, φόβους και τα λοιπά, δεν υπάρχει ειδικότητα στο μάθημα των γενοκτονιών, δεν έχει σπουδάσει κανείς στην Ελλάδα ή από την Ελλάδα το μάθημα των γενοκτονιών, είναι ειδικός κλάδος των πολιτικών επιστημών που υπάρχει μόλις 20 χρόνια, δεν είναι παλιός.
Πώς προέκυψε η ομιλία στο Θρυλόριο, υπάρχει κάποια σχέση, καταγωγή από την περιοχή;
-Όχι, είμαι Γιαννιώτης στην καταγωγή, βρίσκομαι στο Θρυλόριο λόγω της σχέσης που έχουμε στην ιστορία και με αυτό το Αυστραλιανό μέρος της Ποντιακής ιστορίας. Γνωρίζω για το Θρυλόριο πάρα πολλά χρόνια, γιατί σε ένα βιβλίο, στην καλύτερη ιστορία του Αυστραλιανού Ελληνισμού, υπάρχει μια παράγραφος για το Θρυλόριο και από εκεί έμαθα για το Θρυλόριο, για τον Ροδίτη και για τα άλλα χωριά γύρω από την Κομοτηνή που ιδρύθηκαν από έναν Αυστραλό. Οι Αυστραλοί έχουν πολύ βαθιά ιστορία στην Ελλάδα και γι’ αυτό πιστεύω ότι και το πανεπιστήμιο δίνει τόσο ενδιαφέρον στο μάθημα το δικό μας. Στο μάθημα που διδάσκουμε δηλαδή για την αντίδραση της διεθνής κοινότητας, δίνουμε αρκετή έμφαση στον ρόλο των Αυστραλών στον ελλαδικό χώρο και δεν είναι μόνο η δράση, είναι τα κείμενα που αφήσανε αυτοί οι άνθρωποι, είναι οι φωτογραφίες που αφήσανε. Ήμουν εδώ και δύο εβδομάδες στο Ισραήλ, σε ένα μάθημα ειδικά για τις γενοκτονίες, σε ένα πρόγραμμα με υποτροφία και τελείωσα την Παρασκευή και με την ευκαιρία πετάχτηκα στην Ελλάδα να γνωρίσω και από κοντά το Θρυλόριο. Είναι η τρίτη μου επίσκεψη στην Θράκη, αλλά η πρώτη φορά που έρχομαι στο Θρυλόριο. Θα πάω να δω και τους δικούς μου και θα επιστρέψω στην Αυστραλία την Παρασκευή.
Από "ΧΡΟΝΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ"
ΣΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΤΟΝ ΚΟΡΦΟ ΩΣ ΠΟΤΕ ΘΑ ΦΩΛΙΑΖΟΥΝ ΗΓΕΤΕΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ.\nΟΥ ΠΟΣΟΙ ΑΛΛΑ ΠΟΥ.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Γενικά περί Ελλάδας”