Μην θυσιάζεις την ελευθερία σου για να έχεις επίπλαστη ειρήνη

1
Υπάρχει μία άποψη την οποία καταθέτει ο Πλάτωνας στο βιβλίο του "Πολιτικός", το οποίο ασχολείται γενικώς μ την οργάνωση της πολιτείας. Εκεί λοιπόν αναφέρει ότι υπάρχει ένα "πάθος ανυπόφορο και τρομερό". Είναι εκείνο το πάθος κατά το οποίο οι πολίτες προκειμένου να διατηρήσουν την πλασματική ειρήνη τους καταντάνε να χάνουν την αξιοπρέπεια τους και να γίνονται εν τέλει δούλοι.
Ξένος.
Αυτή λοιπόν η διαφορά τούτων των ειδών είναι βεβαίως μία παιδική
άσκησις. Εις τα σπουδαία όμως ζητήματα καταντά να γίνη η χειροτέρα
ασθένεια διά μίαν πόλιν.
Νέος Σωκράτης.
Ποία εννοείς λοιπόν;
Ξένος.
Φυσικά εννοώ όλην την προπαίδευσιν διά την ζωήν. Διότι βεβαίως άλλοι
μεν είναι υπερβολικά αξιοπρεπείς και είναι πρόθυμοι να ζουν πάντοτε
ήσυχα
, και όσον εξαρτάται από αυτούς φροντίζουν μόνον διά τας ιδικάς
των υποθέσεις, διότι και μέσα εις τον τόπον των φέρονται κατ' αυτόν
τον τρόπον προς όλους, και απέναντι των εξωτερικών πολιτειών είναι
επίσης πρόθυμοι με πάσαν θυσίαν να έχουν ειρήνην. Και λοιπόν εξ
αιτίας αυτής της μεγάλης κλίσεως η οποία είναι υπέρ το δέον
υπερβολική, όταν ζουν κατά την προαίρεσίν των, και οι ίδιοι γίνονται
απόλεμοι
χωρίς να το καταλάβουν και τους νέους τους διαθέτουν κατά
τον ίδιον τρόπον, και κάθε στιγμήν είναι εις την διάθεσιν των εχθρών των, και δι' αυτό εις ολίγα έτη και οι ίδιοι και τα παιδιά των και
όλη η πόλις από ελεύθεροι γίνονται πολλάκις δούλοι χωρίς να το
καταλάβουν.

Νέος Σωκράτης.
Είπες ένα πάθος ανυπόφορον και τρομερόν.
Ξένος.
Αλλά πάλιν τι γίνονται όσοι έχουν κλίσιν περισσοτέραν προς την
ανδρείαν; Άραγε δεν προδιαθέτουν τας πόλεις των πάντοτε προς κάποιον
πόλεμον, και ένεκα της υπερβολικής επιθυμίας της τοιαύτης ζωής
καταντούν να γίνουν εχθροί με πολλούς και δυνατούς, και ή τας
καταστρέφουν ολότελα, ή τας κάμνουν υποδούλους και υποτελείς εις τους
εχθρούς των τας ιδικάς των πατρίδας;
Νέος Σωκράτης.
Αυτό είναι αληθές
Φυσικά ο Πλάτωνας εδώ αναφέρει ότι υπάρχει και το ανάποδο, δηλαδή η υπερβολική ανδρεία, η οποία εκθέτει τους ανθρώπους να είναι συνεχώς εχθρικοί κάτι που επίσης είναι ανεπιθύμητο.

Σκοπός του θέματος είναι να φανεί ότι η "πλαστή ειρήνη" και μάλιστα "πάση θυσία" μπορεί να έχει κακές συνέπειες έως και υποδούλωση των πολιτών.

- κατά τον Πλάτωνα πάντα.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Μην θυσιάζεις την ελευθερία σου για να έχεις επίπλαστη ειρήνη

2
Και οχι μόνο κατά τον Πλάτωνα.

Υπάρχει η πραγματική ειρήνη και η επίπλαστη ειρήνη.

Εμείς τι ειρήνη έχουμε;


Είναι αναλόγως τι θέλει να πετύχει αυτός που βρίσκεται απο πάνω.

Αφού πρώτα γέμισε τον άνθρωπο με πλούτη,αγαθά,χαρές,ευφορία ,την επίπλαστη ειρήνη δηλαδή,τον έκανε να νομίζει οτι τα έχει ανάγκη,μετά του δημιούργησε τον φόβο οτι θα τα χάσει.

Kαι απο τον φόβο μπορεί να θυσιάσει ακόμα και την ελευθερία του,χωρίς να το κατανοεί.

Με λίγα λόγια,η επίπλαστη ειρήνη,δημιουργεί και την επίπλαστη ελευθερία

Για μένα η επίπλαστη ειρήνη συνδέεται άμεσα με οποιαδήποτε είδους εσφαλμένη εξάρτηση του άνθρωπου σε κάτι.

Re: Μην θυσιάζεις την ελευθερία σου για να έχεις επίπλαστη ειρήνη

3
grecko έγραψε:Και οχι μόνο κατά τον Πλάτωνα.

Υπάρχει η πραγματική ειρήνη και η επίπλαστη ειρήνη.

Εμείς τι ειρήνη έχουμε;


Είναι αναλόγως τι θέλει να πετύχει αυτός που βρίσκεται απο πάνω.

Αφού πρώτα γέμισε τον άνθρωπο με πλούτη,αγαθά,χαρές,ευφορία ,την επίπλαστη ειρήνη δηλαδή,τον έκανε να νομίζει οτι τα έχει ανάγκη,μετά του δημιούργησε τον φόβο οτι θα τα χάσει.

Kαι απο τον φόβο μπορεί να θυσιάσει ακόμα και την ελευθερία του,χωρίς να το κατανοεί.

Με λίγα λόγια,η επίπλαστη ειρήνη,δημιουργεί και την επίπλαστη ελευθερία

Για μένα η επίπλαστη ειρήνη συνδέεται άμεσα με οποιαδήποτε είδους εσφαλμένη εξάρτηση του άνθρωπου σε κάτι.
απολύτως σωστά.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Μην θυσιάζεις την ελευθερία σου για να έχεις επίπλαστη ειρήνη

5
grecko έγραψε:Kαι παράλληλα με την επίπλαστη ειρήνη,υπάρχει και η επίπλαστη ελευθερία.
Ασφαλώς. Αυτά είναι αλληλένδετα.

Στην επίπλαστη ειρήνη, προκειμένου να μην τη χάσει κάποιος , θυσιάζει την αξιοπρέπεια του. Παράδειγμα : Δεν επαναστατεί όταν καταπατούν τα δικαιώματα του. Το αποτέλεσμα είναι ότι βρίσκεται σε μία εμπόλεμη κατάσταση, ενώ νομίζει ότι διατηρεί πνευματική ειρήνη. Στην πραγματικότητα του έχουν κυρήξει πόλεμο και εθελοτυφλεί. Στο τέλος χάνει τα πάντα.

Στην επίπλαστη ελευθερία, νομίζει ότι είναι ελύθερος και προκειμένου να μη χάσει την ελευθερία του συντηρεί ένα σύστημα που θεωρεί ότι του παρέχει την ελευθερία. Παράδειγμα : Ο Καπιταλισμός. Νομίζει πως είναι ελεύθερος επειδή ζει σε μία καταναλωτική κοινωνία όπου έχει τη ψευδαίσθηση ότι έχει ελευθερία, ενώ στην πραγματικότητα είναι πλήρως ελεγχόμενος, στη δουλειά του, στο σπίτι του, στο πορτοφόλι του, στη συνείδηση του.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν
Απάντηση

Επιστροφή στο “Αρχαία Ελλάδα”

cron