ο τάφος του Αλέξανδρου;

1
"Νέα σημαντικότατα ευρήματα, αποκάλυψε η περιοχή της Βεργίνας, τα οποία προσφέρουν νέα στοιχεία, αλλά και θέτουν νέα ερωτήματα.
Τελευταία μέρα της ανασκαφής και αρχαιολόγοι και εργάτες βρέθηκαν μπροστά σε μια αναπάντεχη ανακάλυψη. Ένα εύρημα που δεν έμοιαζε σε τίποτα με τα προηγούμενα, πλην του ολόχρυσου στεφανιού που βρίσκονταν μέσα σε χρυσό κυλινδρικό δοχείο πάνω από οστά και σχεδόν εφάμιλλο αυτού που βρέθηκε στον τάφο του Φιλίππου.
Με τον τίτλο «Συγκλονιστικά ευρήματα ήρθαν στο φως από τις ανασκαφές στη Βεργίνα» εκδόθηκε ανακοίνωση από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, ενώ ακολουθεί ένα πολύ προσεχτικά διατυπωμένο κείμενο για το εύρημα...


Σε δηλώσεις της σε εφημερίδες η υπεύθυνη καθηγήτρια της ανασκαφής Χρυσούλα Σααλτσόγλου-Παλιαδέλη αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «Πρόκειται για ιδιαίτερα ασυνήθιστη περίπτωση, που ψάχνει ακόμη για την ερμηνεία της, εντελώς σπάνια, αν όχι μοναδική στα ανασκαφικά χρονικά» και σε άλλο σημείο σημειώνει πως ««Δεν έχουμε κανένα στοιχείο ταφής, για παράδειγμα κάποια κτερίσματα. Άρα κάνουμε λόγο για απόκρυψη ή για απόθεση».


Αν τώρα γυρίσουμε το χρόνο πίσω, τριάντα χρόνια πριν, τότε θα δούμε στα πρωτοσέλιδα των τοπικών εφημερίδων μια εξίσου μικρή, λιτή και προσεχτικά διατυπωμένη ανακοίνωση για τα ευρήματα που έφερε στο φως ο Μανόλης Ανδρόνικος, ο οποίος είχε ασφαλώς καταλάβει ότι βρίσκεται μπροστά σε κάτι πολύ σημαντικό, αλλά δεν μπορούσε να πει περισσότερα πριν γίνουν οι απαραίτητες έρευνες.
Το ίδιο συμβαίνει και τώρα. Ενώ στον τίτλο της ανακοίνωσης οι αρχαιολόγοι του ΑΠΘ κάνουν λόγο για συγκλονιστικά ευρήματα εκδηλώνοντας τον ενθουσιασμό τους, εντούτοις στη συνέχεια περιορίζονται σε μια περιγραφή των ευρημάτων, δίνοντας ελάχιστα στοιχεία για τον τόπο και τον τρόπο ταφής, μολονότι είναι σίγουρο ότι υπάρχουν υποψίες ή ενδείξεις για την ταυτότητα του «άγνωστου» νεκρού. Περιμένουν μόνο τις αποδείξεις που θα προκύψουν από την εξέταση: των υλικών και τη σύσταση των σκευών, των οστών, τον προσδιορισμό της ηλικίας, το φύλο κλπ

Ταυτόχρονα όμως οι αρχαιολόγοι πρέπει να εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους τα οστά με το χρυσό και αναμφισβήτητα βασιλικό στεφάνι, βρέθηκαν εκτός των ορίων του νεκροταφείου της βασιλικής νεκρόπολης, αλλά και τους λόγους απόκρυψης ή απόθεσης ενός νεκρού στο πιο δημόσιο και πιο ιερό σημείο της οχυρωμένης πόλης.



Αν όμως πρόκειται για μια απλή απόθεση, τότε γιατί δεν έγινε στο χώρο του νεκροταφείου με τις γνωστές τελετές και όλα όσα συνοδεύουν έναν νεκρό σύμφωνα με τα έθιμα της εποχής; Πρόκειται μήπως για απόκρυψη νεκρού; Και για ποιο λόγο έγινε;
Οι σκέψεις ενός απλού πολίτη που έχει διαβάσει λίγη ιστορία μπορεί να τον οδηγήσουν πολύ μακριά…
Μήπως πρόκειται για τον τάφο του Μ. Αλεξάνδρου; Οι ιστορικές πηγές αναφέρουν ότι ο νεκρός Αλέξανδρος σύμφωνα με επιθυμία του οδηγούνταν για ταφή στην έρημο της Σίουα στο ναό του Άμμωνα Δία. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι ετάφη εκεί, άλλες ότι ο Πτολεμαίος άλλαξε τη διαδρομή και τον έθαψε στην Αλεξάνδρεια, ακολουθώντας τα Μακεδονικά έθιμα σύμφωνα με τα οποία ο νεκρός πρέπει να θάβεται σε πόλη που έμενε ή έκτισε.



Υπάρχει και η τρίτη άποψη που λέει ότι τα οστά του μεγάλου στρατηλάτη μεταφέρθηκαν στη Μακεδονία με ευθύνη της μητέρας του Ολυμπιάδος, όταν έφερε εδώ τη γυναίκα του Ρωξάνη και το γιο του Αλέξανδρο Δ΄, σε μια εποχή πολιτικής αστάθειας και αλλεπάλληλων δολοφονιών για την κατάληψη του θρόνου του Μακεδονικού Βασιλείου. ( Ίσως έτσι εξηγείται η απόκρυψη)
Ιδιαίτερη σημασία αποκτά ο προσδιορισμός της ηλικίας του νεκρού, καθώς το φύλο, όπως υποστηρίζεται, φαίνεται από το είδος του στεφανιού που είναι φύλλα βελανιδιάς και χρησιμοποιούνταν στους άρρενες, ενώ στις γυναίκες το στεφάνι ήταν φτιαγμένο από φύλλα μυρτιάς.
Αν αποδειχθεί ότι ο νεκρός ήταν ηλικίας 30- 40 ετών, τότε βρισκόμαστε πράγματι σε συγκλονιστικό εύρημα για το οποίο θα πρέπει να πασχίσουν οι αρχαιολόγοι να το τεκμηριώσουν και να παρουσιάσουν ατράνταχτα στοιχεία για την ταυτότητα του νεκρού, όποιος κι αν είναι, ώστε να μην υπάρχουν αμφισβητήσεις ή σενάρια…επιστημονικής φαντασίας".


Αναδημοσίευση από: http://www.xanthiblogs.gr/
«Γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς»
Απάντηση

Επιστροφή στο “Θεματολογία περί Μέγα Αλέξανδρου”

cron