Τι κρύβει το σχέδιο Ερντογάν για τον “δεύτερο Βόσπορο”.

1
MANΩΛΗΣ ΚΩΣΤΙΔΗΣ
Εικόνα
Το σχέδιο κατασκευής του “Δεύτερου Βοσπόρου” στην Κωνσταντινούπολη θα έχει σημαντικές και ισως αρνητικές επιπτώσεις και για τη χώρα μας.
Η πρώτη επίπτωση είναι αυτή η εφαρμογή της Συνθήκης της Λωζάνης και της συνθήκης του Μοντρέ. Αυτές οι συνθήκες ισχύουν για τα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι τι θα συμβεί οταν ολοκληρωθεί η διώρυγα της Κωσνταντινούπολης που όπως τονίζει ο Ερντογάν μπορεί να είναι έτοιμη σε 10 χρόνια απο σήμερα. Στη διώρυγα θα ισχύει η συνθήκη της Λωζάνης και η αναθεώρηση της με τη συνθήκη του Μοντρέ.
Οι δυο συνθήκες προβλέπουν:

Η συνθήκη της Λωζάνης σε καιρό ειρήνης προβλέπει “Πλήρης ελευθερία ναυσιπλοΐας και διόδου, ημέρας τε και νύχτας, οιαδήποτε και αν ή η σημαία και το φορτίον, άνευ ουδεμιάς διατυπώσεως, τέλους ή υποχρεώσεως οιασδήποτε, υπό την επιφύλαξιν των διεθνών υγειονομικών διατάξεων, εφ’ όσον δεν πρόκειται περί αμέσως παρεχομένων υπηρεσιών, ως τελών πλοηγίας, φάρων, ρυμουλκίσεως ή άλλων ομοίας φύσεως, και χωρίς να θίγωνται τα επί του προκειμένου εξασκούμενα δικαιώματα υπό των ήδη παραχωρηθεισών υπό της Τουρκικής Κυβερνήσεως υπηρεσιών και επιχειρήσεων.”

Η συνθήκη Μοντρέ

“Πολεμικά πλοία, εκτός αυτών που εμπίπτουν στην κατηγορία που περιγράφεται στην προηγούμενη παράγραφο (ελαφρά επιφανείας, μικρά πολεμικά ή βοηθητικά πλοία), θα έχουν το δικαίωμα της διέλευσης μόνο υπό τις συνθήκες που περιγράφονται στο άρθρο 11 και 12″.

Άρθρο 12: “Τα κράτη της Μαύρης Θάλασσας θα έχουν το δικαίωμα διέλευσης διαμέσου των Στενών με το σκοπό να αφιχθούν στις βάσεις τους υποβρύχια που κατασκευάσθηκαν ή αγοράσθηκαν εκτός περιοχής Μαύρης Θάλασσας, ή που ήσαν για επισκευή σε ναυπηγεία εκτός Μαύρης Θάλασσας”.

Άρθρο 13: Επιβάλλει προειδοποίηση στην Τουρκία για διέλευση πολεμικών πλοίων (κανονικά οκτώ (8) ημέρες για κράτη της Μαύρης Θάλασσας και δεκαπέντε (15) ημέρες για τα άλλα κράτη).

Άρθρο 24: “Η Τουρκία θα επιβλέπει την εκτέλεση όλων των προβλέψεων της παρούσας Συνθήκης σχετικά με τη διέλευση πολεμικών πλοίων διαμέσου των Στενών. “

- Δεύτερο ζήτημα που πρέπει να προβληματίσει την Ελλάδα είναι ο αγωγός Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης. Ενα βασικό πλεονέκτημα για την κατασκευή αυτου του αγωγού ήταν οι καθυστερήσεις στο Βόσπορο.
Τα πετρελαιοφόρα και πολλά μεγάλα πλοία περίμεναν 2 ακόμη και 3 ημέρες ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες κια την κίνηση.
Τώρα η διέλεευση όλων των πλοίων θα συντομεύσει σημαντικά και το συγκριτικό πλεονέκτημα του πετρελαιαγωγού θα εκλήψει.

- Τρίτο ζήτημα είναι η στρατιωτική πλευρά. Η διώρυγα θα είναι ενα φυσικό εμπόδιο προς την Κων/πολη. Θα έχει πλάτος 150 περίπου μέτρα και ανάμεσα του θα περνουν τα νερά της θάλασσας.
Η Ελλάδα και η Βουλγαρία θα πρέπει να αναθεωρήσουν τα σχέδια τους για έφοδο στην Κωνσταντινούπολη καθώς εκτός απο τον Έβρο μπροστά τους θα υπάρχει ενα μεγαλύτερο εμπόδιο. Ισως γι’αυτο και θα κατασκευαστεί δυτικά της Πόλης και οχι στην Ασιατική όχθη.

- Τέταρτο ζήτημα είναι το περιβαλλοντολογικό. χιλιάδες χρόνια τα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων μεταφέρουν τα νερά του Αιγαίου προς την Μαύρη Θάλασσα και αντιθέτως.
Με την Διώρυγα αυτή κανείς δεν μπορεί ακόμη να προβλέψει τι θα συμβεί στο οικοσύστημα και ποιες ισορροπίες μπορούν να αλλάξουν.
Τούρκοι περιβαλλοντολόγοι ήδη μιλούν για ” έγκλημᔨκαθώς τα ψάρια μπορούν να χάσουν την πορεία τους που ακολουθούν χιλιάδες χρόνια και τα μολυσμένα νερά της Μαύρης Θάλασσας μπορούν να φτάσουν στο Αιγαίο.
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]

Re: Τι κρύβει το σχέδιο Ερντογάν για τον “δεύτερο Βόσπορο”.

2
Η Ρωσία εξέφρασε τον "έντονο σκεπτικισμό της για το έργο της σύζευξης της θάλασσας του Μαρμαρά μα την Μαύρη Θάλασσα" και προειδοποίησε την Άγκυρα "να σεβαστεί την Συνθήκη του Μοντρέ, η οποία διέπει τον έλεγχο των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων". Ο Ρώσος πρεσβευτής στην Τουρκία Βλαντιμίρ Ιβανόφσκι είπε στην Χουριέτ ότι "Η Ρωσία εξακολουθεί να προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς προβλέπει το έργο και στην ουσία διέψευσε τις πληροφορίες που ανέφεραν ότι.... το έργο θα χρηματοδοτηθεί από ρωσικές εταιρείες. "Για να υπάρξει ένα σχόλιο, θα πρέπει να γνωρίζουμε περισσότερα για το έργο. Αλλά ακόμη και το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών δεν έχει πολλές πληροφορίες σχετικά με αυτό. Βρισκόμαστε στο στάδιο της συλλογής πληροφοριών ", δήλωσε ο Ρώσος πρέσβης,οποίος έθεσε και ένα λογικό ερώτημα. Πως θα αποδόσει οικονομικά ο ισθμός που εξήγγειλε να διανοίξει ο Ρ.Τ.Ερντογάν στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας;


«Περισσότερα πλοία που περνούν σημαίνει περισσότερα έσοδα από τα τέλη διέλευσης. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος που μπορεί να είναι κερδοφόρα μία επένδυση. Αλλά αν είναι ελεύθερη διέλευση μέσω του Βοσπόρου, τότε γιατί ο καθένας θα χρησιμοποιήσει αυτό το κανάλι; " είπε ο Ρώσος πρεσβευτής . "Όπως βλέπετε, είμαστε σήμερα αντιμέτωποι με περισσότερα ερωτήματα από απαντήσεις."
Γιατί η Ρωσία έχει πρόβλημα με το φαραωνικών διαστάσεων έργο που εξήγγειλε ο Ρ.Τ.Ερντογάν; Γιατί ενώ βάσει της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936 η Τουρκία υποχρεούται να εγγυάται την ελεύθερη διέλευση των πλοίων σε καιρό ειρήνης. Περιορίζει βέβαια σημαντικά το πέρασμα των μη τουρκικών πολεμικών πλοίων. Οι όροι της σύμβασης ήταν η πηγή διαμάχης για χρόνια, κυρίως όσον αφορά τη στρατιωτική πρόσβαση της Σοβιετικής Ένωσης προς τη Μεσόγειο.


Η Ρωσία θεωρεί ότι με τη νέα διώρυγα, η τουρκία αθ απεμπλακεί από τις υποχρεώσεις της της Συνθήκης του Μοντρέ και σταδιακά θα κλείσει τελείως το Βόσπορο για "περιβαλλοντικούς" λόγους και θα αφήσει μόνο την διώρυγα Μαρμαρά-Μαύρης Θάλασσας, ελεύθερη για την ναυσιπλοϊα. Κατ'αυτό τον τρόπο θα είναι πλέον στην διακριτική της ευχέρια το ποιος θα περνάει και ποιος όχι, ενώ θα επιβάλει και δυσβάσταχτα τέλη διέλευσης. Εκτός αυτού μεγάλα σκάφη όπως το εικονιζόμενο καταδρομικό κλάσης "Kirov", το περίφημο "Πιότρ Βελίκιν" θα είναι υπό τον απόλυτο έλεγχο της Άγκυρας σε ότι αφορά την είσοδο και έξοδο από την Μαύρη Θάλασσα.


Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]

Re: Τι κρύβει το σχέδιο Ερντογάν για τον “δεύτερο Βόσπορο”.

3
Το Σχέδιο «Διώρυγα Κωνσταντινουπόλεως» και η Συνθήκη του Μοντρέ

Εικόνα

Έντονο προβληματισμό προκάλεσε στη διεθνή κοινή γνώμη η αναγγελία σχεδίου διάνοιξης διώρυγας στην Κωνσταντινούπολη από τον πρωθυπουργό της Τουρκίας. Η υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου, το οποίο θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου. έχει περίπλοκες προεκτάσεις για το διεθνές καθεστώς των Στενών και αφορά άμεσα τις χώρες της περιοχής.

Πριν από λίγες μέρες ο ισλαμιστής πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Έρντογαν ανήγγειλε τις προθέσεις του για την κατασκευή διώρυγας στον ευρωπαϊκό τομέα του Νομού Κωνσταντινουπόλεως. Η εν λόγω διώρυγα θα ενώνει τον Εύξεινο Πόντο με την Προποντίδα, προσφέροντας μια εναλλακτική οδό για τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά πλοία που διέρχονται από το Βόσπορο.


Το σχέδιο διάνοιξης της διώρυγας, το οποία δεν υπολείπετε τίποτα των σύγχρονων υπερκατασκευών που υλοποιούνται στις πλούσιες χώρες του Περσικού Κόλπου, θα έχει μήκος δεκάδων χιλιομέτρων. Η κατασκευή της θα διαρκέσει περίπου μία δεκαετία και θα δαπανηθούν τουλάχιστον 10 δις. δολάρια. Η ακριβής τοποθεσία κατασκευής της διώρυγας δεν έχει οριστεί ακόμη, καθώς οι σχετικές μελέτες για την κατασκευή της αναμένεται να ολοκληρωθούν σε δύο χρόνια.


Η αναγγελία των προθέσεων της ισλαμικής κυβέρνησης της Τουρκίας να κατασκευάσει την εν λόγω διώρυγα έχει περιβαλλοντικές, οικονομικές, πολιτικές και κυρίως νομικές προεκτάσεις. Η κατασκευή της διώρυγας θα έχει βαριές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς η ανθρώπινη παρέμβαση θα ανατρέψει ισορροπίες αιώνων. Αρκεί να αναφέρει κανείς ότι με το χώμα που θα προκύψει από τη διάνοιξη, η ισλαμική κυβέρνηση σχεδιάζει να κατασκευάσει ακόμη και τεχνητά νησιά στην Προποντίδα, το οικοσύστημα της οποίας είναι ήδη επιβαρυμένο, κυρίως λόγω των έργων «ανάπλασης» στην περιοχή. Πολλοί είναι άλλωστε εκείνοι που θα προτιμούσαν να πραγματοποιηθεί η διάνοιξή της, σε περίπτωση που αυτό κριθεί απολύτως απαραίτητο, στον Κόλπο της Νικομήδειας, στην ασιατική ακτή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως το εν λόγω σενάριο είναι λιγότερο επιζήμιο για το περιβάλλον.



Το σχέδιο του Έρντογαν έχει επίσης οικονομικές προεκτάσεις. Η διάνοιξη της διώρυγας αυτή καθεαυτή συνεπάγεται μια τεράστια οικονομική δραστηριότητα, η οποία θα απασχολήσει σημαντικό εργατικό δυναμικό για μία δεκαετία. Η ισλαμική κυβέρνηση, δηλαδή, σχεδιάζει μία τεράστια επένδυση στην Ανατολική Θράκη για την οποία πρέπει να εξασφαλίσει πόρους. Οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι εξέφρασαν την πεποίθησή τους ότι με τον τρόπο αυτό θα εισρεύσει ξένο κεφάλαιο στη χώρα, το οποίο, βάσει της οικονομικής κρίσης που ταλανίζει τη Δύση, εκτιμούμαι ότι θα προέλθει μάλλον από την Ανατολή. Εξάλλου, όπως σε κάθε επένδυση, και στην περίπτωση της κατασκευής της εν λόγω διώρυγας στόχος είναι επίσης το κέρδος. Η χρήση όμως της εν λόγω διώρυγας, όταν κατασκευαστεί, δεν μπορεί παρά να είναι προαιρετική. Ανακύπτουν συνεπώς τεράστια πολιτικά και νομικά ζητήματα τα οποία αφορούν άμεσα τη χώρα μας.
Η διέλευση από μια τέτοια διώρυγα, η οποία εφόσον κατασκευάζεται με ίδιους πόρους, θα υπόκειται στην εθνική νομοθεσία. Θα ελέγχετε δηλαδή από την Τουρκία. Η διώρυγα όμως στοχεύει να αποτελέσει εναλλακτική οδό στα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία σύμφωνα με τις τουρκικές κυβερνήσεις απειλούνται καθημερινώς από τη διέλευση δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν υδρογονάνθρακες. Με αφορμή την εν λόγω απειλή, οι τουρκικές αρχές πριν από μια δεκαετία προχώρησαν παρανόμως στην επιβολή ενός κανονισμού διέλευσης από τα Στενά. Ωστόσο, το ισχύον καθεστώς των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, όπως αυτό καθορίζεται από τη Συνθήκη του Μοντρέ το 1936, διασφαλίζει την αβλαβή διέλευση από τα Στενά. Συνεπώς, ούτε η χρήση των Στενών μπορεί να περιοριστεί, ούτε η χρήση της διώρυγας μπορεί να επιβληθεί.


Το σχέδιο για την κατασκευή της διώρυγας όμως δεν είναι άμοιρο γεωστρατηγικών υπολογισμών. Η ισλαμική κυβέρνηση θα επιχειρήσει να αποσπάσει μια πολιτική απόφαση από τις υπερδυνάμεις, κυρίως τη Ρωσία, για τη χρήση της διώρυγας, η οποία είναι προαιρετική. Μία συμφωνία για τη χρήση της διώρυγας, όμως, φαίνεται ότι δε λειτουργεί παρά ως όχημα για την αλλαγή του καθεστώτος των Στενών. Κατασκευάζοντας τη διώρυγα και αποσπώντας τη δέσμευση για τη χρήση τής, η Άγκυρα, προφανώς, στοχεύει στην «αυτόβουλη» παραίτηση της διεθνούς κοινότητας από τη χρήση των Στενών στο διάστημα που θα ακολουθήσει.


Επειδή η τουρκική τακτική της επιβολής τετελεσμένων δεν μας είναι άγνωστη, και με αφορμή τις ανησυχητικές δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων περί της ακαταλληλότητας της περιόδου που διανύουμε για τη χάραξη της ΑΟΖ μας, εμείς θα επισημάνουμε κάποια ζητήματα. Καταρχάς, να σημειώσουμε ότι η χώρα μας έχει ιστορικούς, πολιτικούς, οικονομικούς και άλλους λόγους να προασπίζεται τα συμφέροντά της τόσο στην Προποντίδα όσο και στον Εύξεινο Πόντο. Εξάλλου, οι μεταβολές που προσπαθεί να επιβάλλει η Άγκυρα με τη δικαιολογία της κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης του Βοσπόρου, θα μεταφέρουν το πρόβλημα στα Δαρδανέλια με κίνδυνο ατυχημάτων στο Αιγαίο, τα οποία θα αποβούν μοιραία τόσο για την ελληνική γη όσο και για την πολλά υποσχόμενη «βαριά βιομηχανία» μας (τουριστικός τομέας).
Δεύτερον, η Συνθήκη του Μοντρέ του 1936, η οποία παρέχει ευρύτερα δικαιώματα και αρμοδιότητες στην Τουρκία απ’ ό,τι παρέχει το ισχύον Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας (1982) στο θέμα των Στενών, το οποίο δεν έχει υιοθετήσει ακόμη η Άγκυρα, έχει λήξει εδώ κι αρκετές δεκαετίες χωρίς όμως να το έχει καταγγείλει κανείς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα έπρεπε η διεθνής κοινότητα να είχε επικαλεστεί την επαναφορά του πιο φιλελεύθερου καθεστώτος για τα Στενά που είχε οριστεί στη Λωζάννη το 1923. Εναλλακτικά, η σύγκληση μιας νέας διάσκεψης θα καθόριζε τη συνέχιση ή τη μεταβολή του καθεστώτος των Στενών. Το γεγονός ότι η Συνθήκη του Μοντρέ παραμένει εκ των πραγμάτων σε ισχύ οφείλεται, όπως δηλώνουν και έμπειροι τούρκοι νομικοί, στις ευαίσθητες ισορροπίες ασφάλειας μεταξύ των παράκτιων κρατών του Εύξεινου Πόντου, με κυριότερη τη Ρωσία, της Δύσης και της ίδιας της Τουρκίας, η οποία φαίνεται να τις εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η ευνοϊκή αυτή κατάσταση για την Τουρκία θα μπορούσε να ανατραπεί ανά πάσα στιγμή, εξαιτίας της αλλαγής που μπορεί να επέλθει στις διεθνείς ισορροπίες (Ανατολή και Δύση).

Το μεγαλεπήβολο σχέδιο διάνοιξης διώρυγας που προωθεί η ισλαμική κυβέρνηση ΑΚΡ, εμφανίζεται σε μια στιγμή που η κατασκευή αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου συνεχίζεται με φρενήρεις ρυθμούς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μεταφορά υδρογονανθράκων από τα Στενά θα μειωθεί στο άμεσο μέλλον. Το γεγονός αυτό μας κάνει να πιστέψουμε ότι τα κίνητρα της τουρκικής διπλωματίας στοχεύουν στην αύξηση της ισχύος της στα Στενά, πράγμα που θα την παρέχει ακόμη ένα μοχλό πίεσης στα παράκτια κράτη. Το εν λόγω σενάριο μπορεί να ανατραπεί μόνο με την έμπρακτη και ορθολογική προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων στην ευρύτερη περιοχή.


Κ. Βοσπορίτης, ο νεώτερος



http://infognomonpolitics.blogspot.com/ ... _2470.html
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]
Απάντηση

Επιστροφή στο “Οι εξελίξεις στα Βαλκάνια”

cron