Σελίδα 1 από 1

Η κλίμακα των αρετών.

Δημοσιεύτηκε: 16 Μαρ 2013, 22:36
από evaggelia
Εικόνα
Ἡ ἐλάττωσις τοῦ κακοῦ γεννᾶ τὴν ἀποχὴ ἀπὸ τὸ κακό.

Ἡ ἀποχὴ ἀπὸ τὸ κακὸ εἶναι ἡ ἀρχὴ τῆς μετανοίας.

Ἡ ἀρχὴ τῆς μετανοίας εἶναι ἡ ἀρχὴ τῆς σωτηρίας.

Ἡ ἀρχὴ τῆς σωτηρίας εἶναι ἡ καλὴ πρόθεσις.

Ἡ καλὴ πρόθεσις γεννᾶ τοὺς κόπους.

Ἀρχὴ τῶν κόπων εἶναι οἱ ἀρετές.

Ἡ ἀρχὴ τῶν ἀρετῶν εἶναι τὸ ἄνθος τῆς πνευματικῆς ζωῆς.

Τὸ ἄνθος τῆς ἀρετῆς εἶναι ἡ ἀρχὴ τῆς πνευματικὴς ἐργασίας.

Ἡ πνευματικὴ ἐργασία εἶναι τέκνο τῆς ἀρετῆς καὶ αὐτῆς τέκνο ἡ συνέχισις καὶ συχνότης τῆς ἐργασίας.

Καρπὸς καὶ τέκνο τῆς συνεχοῦς καὶ ἐπιμελοῦς ἐργασίας εἶναι ἡ ἕξις: (ἡ μόνιμη δηλαδὴ συνήθεια).

Τέκνο τῆς ἕξεως εἶναι ἡ ποίωσις (νὰ γίνει δηλαδὴ ἡ ἀρετὴ ἕνα μὲ τὴν ψυχή. Φυσικὴ κατάστασίς της).

Ἡ ποίωσις στὸ καλὸ γεννᾶ τὸ φόβο τοῦ Θεοῦ.

Ὁ φόβος γεννᾶ τὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν - εἶτε τῶν ἐπουρανίων εἶτε τῶν ἐπιγείων.

Ἡ τήρησις τῶν ἐντολῶν εἶναι ἀπόδειξις τῆς ἀγάπης πρὸς τὸν Θεόν.

Ἀρχὴ τῆς ἀγάπης εἶναι τὸ πλῆθος τῆς ταπεινώσεως.

Τὸ πλῆθος δὲ τῆς ταπεινώσεως εἶναι θυγατέρα τῆς ἀπαθείας.

Ἡ ἀπόκτησις τῆς ἀπαθείας εἶναι ἡ πληρότης τῆς ἀγάπης, δηλαδὴ ἡ πλήρης κατοίκησις τοῦ Θεοῦ σὲ ὅσους ἔγιναν μὲ τὴν ἀπάθεια «καθαροὶ τῇ καρδίᾳ ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸ ὄψονται».

Ἡ ἱστορία εἶναι μιὰ μακρόχρονη προεργασία τοκετοῦ: ἐδῶ κάτω ὑφαίνεται ἀργὰ τὸ πνευματικὸ σῶμα μας, ὅπως τὸ φυσικὸ σῶμα μέσα στὸν κόλπο τῆς μητέρας.

Ἀντίθετα ὅμως ἀπ᾿ ὅ,τι τὸ παιδὶ μέσα στὸ μητρικὸ κόλπο, ὁ ἄνθρωπος στὴν πορεία του γιὰ τὸν ἐξαγνισμό, δέχεται πολλὲς ἀποκαλύψεις, γιὰ τὴ ζωὴ στὴν ὁποία πρόκειται νὰ γεννηθεῖ.

Άγιος Νικόλαος Καβάσιλας http://www.pentapostagma.gr/2013/03/kli ... z2NjfzKdTs

Re: Η κλίμακα των αρετών.

Δημοσιεύτηκε: 21 Μαρ 2013, 02:10
από LAPTONAS
Πάντα καλά θέματα επιλέγει η φίλη αλλά έχω μια απορία ..αν τελικά τα κατανοούμε το ίδιο όλοι. Όταν λέει "απάθεια" τι εννοεί;;;
Α) απουσία πάθους, συναισθηματικής φόρτισης;;
Β) αδιαφορία (απαθής αντίδραση) ;;
Γ) Απάθεια ως απομάκρυνση από τα διαβλητά πάθη;
Δ) απουσία αντίδρασης σε κρίσιμες περιστάσεις;;

Re: Η κλίμακα των αρετών.

Δημοσιεύτηκε: 21 Μαρ 2013, 02:31
από evaggelia
Εγώ θα έλεγα ότι απάθεια εννοεί να μην αφήνουμε τις καταστάσεις και τους λογισμούς να μας παρασύρουν σε πάθη όπως είπες , τρόπο ζωής, πράξεις η ακόμα και σκέψεις που θα μας εμποδίζουν σε όλο αυτό τον χώρο και τον χρόνο να νιώθουμε την αγάπη στην καρδιά μας για το θεό... Ένα είναι το σίγουρο η ΑΓΑΠΗ μας δημιούργησε αλλά το μυαλό μας μας κυβερνά.... Ας φροντίσουμε λοιπόν να έχουμε σε πλήρη αρμονία και τα δυο!

Re: Η κλίμακα των αρετών.

Δημοσιεύτηκε: 21 Μαρ 2013, 02:48
από LAPTONAS
Και τι διαφορά έχει αυτή η κλίμακα από τη Σωκρατική προσέγγιση που σκοπεύει στην ευδαιμονία;;;

Πηγήhttp://www.academia.edu/1810690/_
Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΠΕΡΙ “ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ” ΚΑΙΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ

Μετά την εφαρμογή του ελέγχου μέσω της υποβολής ερωτημάτων στο Μέλητο , ο Σωκράτης συνεχίζει την « Απολογία » του διατυπώνοντας τους παρευρισκομένους μια οξύμωρη διαπίστωση. Του προξενεί πράγματι μεγάλη απορία το γεγονός ότι οι περισσότεροι σχεδόν Αθηναίοι δεν ντρέπονται που πασχίζουν να αποκτήσουν χρήματα, τιμές και δόξες, ενώ συνάμα δεν ενδιαφέρονται να μεριμνούν για την «επιμέλεια της ψυχής » τους, μέσω της φρόνησης και με στόχο την αλήθεια . Υπερτονίζει μάλιστα το γεγονός ότι όλα τα ανθρώπινα αγαθά, τόσο σε προσωπικό, όσο και συλλογικό επίπεδο προκύπτουν από την
αρετή και όχι η αρετή από εκείνα, ενώ παράλληλα θέτει τη δραστηριότητά του στην υπηρεσία του Θεού για το καλό της πόλης. Έτσι, ως ο εντεταλμένος του Θεού μέσω του δελφικού χρησμού προσπαθεί να πείσει τους ανθρώπους να επιμεληθούν την ψυχή τους, εφαρμόζοντας ταυτόχρονα και ο ίδιος στην πράξη
, τα όσα θεωρητικά πρεσβεύει.

Re: Η κλίμακα των αρετών.

Δημοσιεύτηκε: 21 Μαρ 2013, 12:09
από omg
Α, "Η Κλίμαξ"...!!! :541 :good
Πολύ ωραίο βιβλίο για διάβασμα.

Ειδικά "Η Κλίμαξ" του Αγίου Ιωάννου του Σιναϊτου στην πολύ ωραία έκδοση της "Ιεράς Μονής Παρακλήτου / Ωρωπός Αττικής, έτους 2009", που έχει και ωραίο σκληρό εξώφυλλο αλλά κυρίως πολύ καλή δουλειά στα κείμενα μέσα η συγκεκριμένη έκδοση.

Μέσα το βιβλίο μας λέει στην αρχή στην Εισαγωγή λοιπόν οτι...

Η κλίμαξ διαιρείται σε 30 λόγους.
Η διαίρεση λέει έχει Χριστολογική Χροιά ("τον τριακοστόν Βαθμόν εν τη νοερά κλίμακι εκληρώσατο).

Οι τρείς πρώτοι λόγοι αποτελούν την εισαγωγή:
Απάρνησις των εγκοσμίων, απομάκρυνσις από την "Αίγυπτον".
Στην συνέχεια παρουσιάζονται τέσσερις βασικές αρετές

- Υπακοή
- Μετάνοια
- Μνήμη του Θανάτου
- Χαροποιόν Πένθος.

...οι ρίζες πικρές αλλά οι καρποί γλυκείς...

Από τον όγδοο, μέχρι τον εικοστό έκτο λόγο περιγράφονται τα σκληρά πάθη.

- Οργή
- Μνησικακία
- Καταλαλιά
- Πολυλογία
- Ψεύδος
- Ακηδία
- Γαστριμαργία
- Ανηθικότης
- Φιλαργυρία
- Αναισθησία
- Ύπνος
- Δειλία
- Κενοδοξία
- Υπερηφάνια
- Βλασφημία
- Πονηρία

προς τα οποία καλείται να πολεμήσει ο πνευματικός αγωνιστής. Όχι μόνο τα πάθη αλλά και οι αντίστοιχες αρετές

- Αοργησία
- Σιωπή
- Εγκράτεια
- Αγνεία
- Σωφροσύνη
- Ακτημοσύνη
- Αγρυπνία
- Πραότης
- Απλότης
- Ταπεινοφροσύνη

που οφείλει να κατακτήσει.

Ο εικοστός έκτος λόγος, περί διακρίσεως, - πραγματικό αριστούργημα - ομιλεί γενικώς για τα πάθη, τις αρετές, τους λογισμούς και την απλανή διάκρισή τους.

Οι τέσσερις τελευταίοι λόγοι περιγράφουν τους γλυκείς καρπούς των ασκητικών μόχθων.
Η κατάκτησις
- της Ησυχίας,
- της Μακαρίας Προσευχής
- της Θεομιμήτου Απαθείας, της λυτρώσεως δηλαδή από τον σαλό των παθών και της
- Εναρέτου Τριάδος εν αρεταίς

ισοδυναμεί με ανάβασι στην κορυφή της Κλίμακος.


Το βιβλίο αυτό μπορεί να μας βοηθήσει όλους μας να "ανεβούμε την κλίμακα" και να φτάσουμε στον Παράδεισο.

Είναι πολύ καλό και ωφέλιμο, κυνηγήστε το να το βρείτε και να το διαβάσετε. Αξίζει... :-)
Εικόνα

Οι σοφοί αρχαίοι Έλληνες θυμάσαι που είχαν στήσει και άγαλμα για τον "Άγνωστο Θεό". Η αντίληψή τους για πολλά πράγματα ήταν κορυφαία.

Ο Χριστός δεν έκανε τίποτα άλλο από το να ενσαρκωθεί και να έρθει στην Γη ως απλός "προσιτός άνθρωπος" για να τον γνωρίσουμε από κοντά και να πάψει να είναι "άγνωστος" και απρόσιτος - ακατανόητος...και οι άνθρωποι τελικά να Δοξάζουν και να Ευχαριστούν για την ύπαρξή τους και για όλα, τον πραγματικό Θεό, να ακολουθήσουν το θέλημά Του (το οποίο μας Θεώνει κατά χάρην και εμάς όταν το ακολουθούμνε) και όχι τα διάφορα είδωλα και τους ..."αγνώστους Θεούς". :-)

Οι πρόγονοί μας, οι αρχαίοι Έλληνες,... ήταν "πολύ μπροστά" γενικώς... :-)

Re: Η κλίμακα των αρετών.

Δημοσιεύτηκε: 21 Μαρ 2013, 12:31
από Spartan
LAPTONAS έγραψε:Πάντα καλά θέματα επιλέγει η φίλη αλλά έχω μια απορία ..αν τελικά τα κατανοούμε το ίδιο όλοι. Όταν λέει "απάθεια" τι εννοεί;;;
Α) απουσία πάθους, συναισθηματικής φόρτισης;;
Β) αδιαφορία (απαθής αντίδραση) ;;
Γ) Απάθεια ως απομάκρυνση από τα διαβλητά πάθη;
Δ) απουσία αντίδρασης σε κρίσιμες περιστάσεις;;

Η απάθεια είναι όχι μόνο η αποφυγή εφάρματων – εμπαθών έργων, αλλά η εξάλειψη ακόμα και της επιθυμίας τους.

Απαθής είναι όποιος έχει κατανικήσει την προσκόλληση σ’ όλους τους λογισμούς που εξαναγκάζουν ή εξαπατούν, βρίσκεται πάνω απ’ όλα τα πάθη, δεν ταράζεται και δεν ενοχλείται από τίποτα εγκόσμιο, δεν φοβάται θλίψεις ή δυστυχίες ή κινδύνους και δεν τρομάζει ούτε μπροστά στο θάνατο, που τον θεωρεί ως σύμβολο της αιωνίας ζωής.

Απαθής είναι εκείνος, που, όταν βασανίζεται είτε από τους ανθρώπους είτε από τους δαίμονες, ούτε σημασία δίνει ούτε το θεωρεί αυτό κακό, λες και βασανίζεται κάποιος άλλος. Δεν φουσκώνει από κενοδοξία όταν δοξάζεται, και δεν θυμώνει όταν προσβάλλεται, αλλά, σαν παιδί, κλαίει με μετάνοια όταν τιμωρείται, και χαίρεται με απλότητα όταν παρηγορείται.

Η απάθεια δεν είναι ειδική αρετή, αλλά η περιεκτική ονομασία όλων των αρετών μαζί. Όταν ο άνθρωπος την κατακτήσει, μεταφέρεται από το Άγιο Πνεύμα στη ζωή. Γιατί χωρίς Αυτό δεν έχει την δύναμη το όλο πνευματικό σώμα, δηλαδή το σύνολο των αρετών.

ΟΣΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΒΕΛΙΤΣΚΟΦΣΚΥ