Πότε και σε ποιους υπακούομε

1
Πότε και σε ποιους υπακούομε

1. Υπάκουε σε όλους τους πατέρες και αδελφούς, σε ότι σου ζητούν, σε ότι δεν είναι αντίθετο στον νόμο τού Θεού, στον κανονισμό της μονής, στο τυπικό της και στις ρυθμίσεις των προεστώτων. Μα μην υπακούεις με κανένα τρόπο σε ό,τι είναι κακό, έστω και αν θα έχεις να αντιμετωπίσεις εξ' αιτίας της σταθερότητάς σου και της μη ανθρωπαρεσκείας σου ταραχή και πόνο.

2. Να ζητείς τις συμβουλές των ενάρετων και συνετών πατέρων και αδελφών αλλά και να τις δέχεσαι με μεγάλη προσοχή και επιφύλαξη! Μην παρασύρεσαι από συμβουλές, με βάση την πρώτη τους επίδραση επάνω σου! Λόγω των παθών σου και της τύφλωσής σου μια εμπαθής και επιζήμια συμβουλή μπορεί να σου φανεί ελκυστική μόνο και μόνο εξ αιτίας τής άγνοιας και απειρίας σου· ή και γιατί τέρπει κάποιο κρυμμένο πάθος σου, άγνωστο σε σένα, που ζει στα βάθη της καρδιάς σου.

3. Με δάκρυα και στεναγμούς, μέσα από τα βάθη της καρδιάς σου, παρακάλεσε τον Θεό να μην επιτρέψει να απομακρυνθείς από το πανάγιο θέλημά Του και να μην ακολουθήσεις ανθρώπινη θέληση, που βρίσκεται σε κατάσταση πτώσης, είτε αυτή είναι η δική σου, είτε του πλησίον σου, του γέροντά σου. Τόσο για τους δικούς σου λογισμούς, όσο και για τις σκέψεις και συμβουλές του πλησίον σου, συμβουλεύσου το Ευαγγέλιο.

4. Οι ματαιόδοξοι και οι φίλαυτοι έχουν το χόμπυ να διδάσκουν και να δίνουν οδηγίες. Δεν ενδιαφέρονται για την αξία της συμβουλής των. Δεν τους απασχολεί καν η σκέψη, ότι μπορεί και να προκαλέσουν στον πλησίον τους πληγή αθεράπευτη, με την λανθασμένη συμβουλή τους! Μία τέτοια συμβουλή ένας άπειρος αρχάριος την παίρνει με άκριτη εμπιστοσύνη, που προκαλεί ένα φούντωμα της σαρκός και του αίματος.

Τέτοιων γερόντων:

τους χρειάζεται μία επιτυχία, όποια και αν είναι η φύση της!

τους χρειάζεται μία εντύπωση, όποια και αν είναι η προέλευσή της! Θέλουν να κάνουν εντύπωση στον αρχάριο, να τον υποδουλώσουν ηθικά! Θέλουν τον ανθρώπινο έπαινο! Θέλουν να έχουν την φήμη αγίων! Την φήμη ότι είναι συνετοί πνευματικοί «γέροντες», διδάσκαλοι με χάρισμα προορατικό.

τους χρειάζεται να θρέψουν την αχόρταγη ματαιοδοξία τους, την υπερηφάνειά τους! Η προσευχή τού Προφήτη ήταν πάντοτε σωστή. Πιο πολύ σωστή φαίνεται σήμερα: «Σώσον με Κύριε, ότι εκλέλοιπεν όσιος· ότι ωλιγώθησαν αι αλήθειαι από τών υιών τών ανθρώπων. Μάταια ελάλησεν έκαστος προς τον πλησίον αυτού χείλη δόλια εν καρδία, και εν καρδία ελάλησε κακά» (Ψαλμ. 11, 2-3).

Ψεύτικος και υποκριτικός λόγος δεν μπορεί παρά να είναι κακός και επιζήμιος. Για να αντιμετωπίσει κανείς μια τέτοια διάθεση, είναι αναγκαίο να λάβει προληπτικά μέτρα.

Προληπτικά μέτρα

1. Λέγει ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος:

«Μελέτα την Αγία Γραφή και τα συγγράμματα των αγίων Πατέρων, ιδιαίτερα τα πρακτικά τους κεφάλαια. Και συγκρίνοντας την διδασκαλία τους με την διδασκαλία και την διαγωγή του δασκάλου σου και γέροντα σου, φρόντιζε να βλέπεις σαν σε καθρέφτη (στην ζωή και συμπεριφορά του), την ποιότητά του, για να καταλάβεις, πώς πρέπει να ενεργείς και συ. Εάν η διδασκαλία του συμφωνεί με την Αγία Γραφή, δέξου την, κάμε την δική σου, και συγκράτησέ την στον νου σου. Μα αν είναι κακή και λανθασμένη, να την απορρίψεις, για να μην πέσεις σε πλάνη. Γιατί πρέπει να το ξέρεις, ότι πολλοί ψευδοδιδάσκαλοι και απατεώνες παρουσιάσθηκαν στις ημέρες μας» (Φιλοκ. τόμ. Γ', σ. 242, κεφ. λγ').

Ο όσιος Συμεών έζησε τον δέκατο αιώνα, εννέα αιώνες πριν από τις μέρες μας. Νά λοιπόν, ότι και τότε μέσα στην αγία Εκκλησία τού Χρίστου ακούστηκε η φωνή ενός δικαίου, να θρηνεί για την έλλειψη αληθινών πνευματοφόρων οδηγών, και για την πληθώρα ψευδοδιδασκάλων!



Με την πάροδο τού χρόνου οι καλοί οδηγοί λιγόστεψαν ακόμη περισσότερο. Έτσι αναγκάστηκαν οι άγιοι Πατέρες να συνιστούν όλο και πιο πολύ, να φροντίζομε να παίρνομε τα διδάγματά μας απ' ευθείας από την Αγία Γραφή και τα Πατερικά συγγράμματα.



2. Ο όσιος Νείλος Σόρσκι, αναφερόμενος στους παλαιότερους Πατέρες λέγει:

«Δεν είναι εύκολη υπόθεση (γράφουν) να βρει κανείς έναν απλανή οδηγό γι' αυτήν την θαυμαστή πρακτική (την αληθινή μοναχική καρδιακή προσευχή). Απλανή ονομάζομε εκείνον, του οποίου θεωρία και πράξη μαρτυρείται από την Αγία Γραφή, και έχει αποκτήσει πνευματική διάκριση. Ακόμη και τότε ήταν πολύ δύσκολο να εύρει κανείς απλανή διδάσκαλο. Τώρα έχουν λιγοστέψει σε φοβερό βαθμό! Πρέπει λοιπόν κανείς, για να τον εύρει, να ψάξει όσο πιο καλά μπορεί. Και αν δεν καταστεί δυνατό να βρεθεί τέτοιος διδάσκαλος, τότε οι άγιοι Πατέρες μας συνιστούν, να διαβάζομε την Αγία Γραφή, να ακούμε τον ίδιο τον Κύριο. Ο Χριστός λέγει: «Ερευνάτε τας Γραφάς, ότι υμείς δοκείτε εν αυταίς ζωήν αιώνιον έχειν» (Ιω. 5, 39). «Όσα γάρ προεγράφη, εις την ημετέραν διδασκαλίαν προεγράφη» (Ρωμ. 15, 4), (Αγίου Νείλου Σόρσκι, Κανονισμός ή Παράδοση, πρόλογος).

Ο άγιος Νείλος έζησε τον 15ον αιώνα. Ίδρυσε μία σκήτη, ένα μοναστήρι, όχι μακριά από το Μπέλοε Όζερο (Λευκή Λίμνη), όπου ασκήτεψε στην προσευχή και στην μόνωση. Είναι πολύ ωφέλιμο να ακούσουν οι γέροντες της δικής μας εποχής, και να το λάβουν υπ' όψη τους, με πόση ταπείνωση και αυταπάρνηση μιλάει ο άγιος Νείλος, για τις διδασκαλίες, που έκανε στους αδελφούς του.

«Δεν πρέπει να αφήνει κανείς να κρύβει τον λόγο τού Θεού με την αμέλειά του. Οφείλει να ομολογεί την αδυναμία του, αλλά και να μην κρύβει την αλήθεια τού Θεού. Διαφορετικά γίνεται ένοχος. Παραβαίνει εντολή τού Θεού. Μην κρύβουμε λοιπόν τον λόγο τού Θεού. Ας τον κηρύττουμε, όσο πιο πολύ μπορούμε. Οι Άγιες Γραφές και τα λόγια των αγίων Πατέρων είναι τόσο πολλά, σαν την άμμο της θαλάσσης. Αν εμείς τα ερευνήσομε, θα έχουμε την δυνατότητα να τα διδάσκουμε σ' αυτούς που έρχονται σ’ εμάς και τα ζητούν! Ή (πιο σωστά), δεν θα είμαστε εμείς που θα διδάσκουμε, (εμείς είμαστε ανάξιοι για τέτοιο έργο), αλλά μέσα από την Αγία Γραφή θα διδάσκουν τότε οι ευλογημένοι άγιοι Πατέρες μας» (Αγίου Νείλου Σόρσκι, Παράδοση).

Δεν είναι περιττό να κάμουμε την παρατήρηση και να υπενθυμίσουμε, ότι ο άγιος Νείλος, παρ' ότι ήτο πλήρης χάριτος και Πνεύματος, ποτέ δεν τόλμησε να εξηγήσει την αγία Γραφή με δικό του τρόπο, δίνοντας δικές του ερμηνείες. Ο όσιος Νείλος ακολουθούσε πάντοτε την ερμηνεία των αγίων Πατέρων. Η οδός της ταπεινοφροσύνης είναι η μόνη οδός που οδηγεί με ασφάλεια, με σιγουριά, στην σωτηρία.

3. Τι θαυμάσιο πρότυπο για μία σύγχρονη διδασκαλία! Απόλυτα ψυχωφέλιμο και για τον υποτακτικό και για τον γέροντα! Σωστή έκφραση μετρημένης προκοπής! Καταδικάζει την φιλαυτία, την έπαρση, την ασύνετη προπέτεια, την θρασύτητα, δηλ. τις κακίες, στις οποίες καταντούν εκείνοι, που μιμούνται (στα εξωτερικά μόνο!) τον Μέγα Βαρσανούφιο και άλλους σημειοφόρους Πατέρες, χωρίς ποτέ να φροντίσουν να αποκτήσουν την χάρη, που είχαν εκείνοι! Έτσι, ό,τι για κείνους ήταν έκφραση της άφθονης παρουσίας του Αγίου Πνεύματος μέσα τους, τώρα σε ανθρώπους που προσπαθούν να τους μιμηθούν, χωρίς να έχουν διάκριση, υποκριτικά, καταντάει έκφραση βαθειάς άγνοιας, αυταπάτης, υπερηφάνειας και θρασύτητας


Έχομε ευθύνη

Re: Πότε και σε ποιους υπακούομε

2
Πολύ σημαντικό,αλλά υπάρχει και άλλη μια παράμετρος που κατά την άποψή μου ελοχεύει μεγάλο κίνδυνο.

Η προσωπική άποψη του πιστού.
Και εξηγώ,όταν ένας πιστός έχει μια προσωπική άποψη επι ενός θέματος και ένας γέροντας ή ιερέας ή η εκκλησία του λέει το αντίθετο,συνήθως ακολουθούν λογισμοί οπως τέτοιον ιερέα που λέει αυτά δεν ακολουθώ,κανείς δεν έχει το αλάθητο, ο γέροντας κάνει λάθος.
Τέτοιοι λογισμοί όμως,μπορεί να οδηγήσουν τον καθένα να σηκώνει το δικό του μπαιράκι,να αμφισβητεί τους Πατέρες,να αμφιβάλλει για την αγιότητα των αγίων,να αμφισβητεί το σύνολο της Εκκλησίας θεωρώντας την άποψη του ορθή και υπεράνω όλων.

Ανυπακοή κάνουμε μονο σε οτι αφορά θέματα πίστεως και αιρέσεων.

Re: Πότε και σε ποιους υπακούομε

3
grecko έγραψε:Πολύ σημαντικό,αλλά υπάρχει και άλλη μια παράμετρος που κατά την άποψή μου ελοχεύει μεγάλο κίνδυνο.

Η προσωπική άποψη του πιστού.
Προσωπική άποψη που δεν συμπλέει με την Γραφή και τους Αγίους υπάρχει και μέσα στη Εκκλησία, κυρίως μέσα στην Εκκλησία σήμερα, grecko!

Re: Πότε και σε ποιους υπακούομε

4
Εννοείται για μέσα στην Εκκλησία μιλάμε, εφόσον μιλάμε για πιστούς.

Αν αυτός όμως που ειναι μέσα στην εκκλησία ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο την Γραφή και τους Πατέρες,το πιο πιθανό είναι να βλέπει οτι όλοι οι υπόλοιποι δεν συμπλέουν.

Re: Πότε και σε ποιους υπακούομε

5
Ό Γέρων Γαβριήλ του 'Αγ. Όρους ."Πότε δικαιολογείται ή ανυπακοή εις τούς πνευματικούς" 4



Πότε δικαιολογείται ή ανυπακοή εις τούς πνευματικούς



- Πολλοί Πατριάρχες και Δεσπότες γέροντα ακούμε να λένε πώς ό Πάπας είναι όντως Εκκλησία. Εμείς τί πρέπει να κάνουμε; Πρέπει να κάνουμε υπακοή σέ αυτούς;


Οφείλουμε υπακοή στους Δεσποτάδες μας, στους πνευματικούς μας, όταν ορθοτομούν τον λόγο της αληθείας. Όταν όμως δεν ορθοτομούν το λόγο της αλήθειας και λένε αιρετικά πράγματα, όχι μόνο σέ αυτούς δεν πρέπει να κάνουμε υπακοή, αλλά και σέ ένα Άγγελο από τον ουρανό αν κατέβει και μάς πει αντίθετα με αυτά πού διδάσκει ή Εκκλησία δεν πρέπει να κάνουμε υπακοή.


Έχουμε καθήκοντα προς τούς πνευματικούς μας Πατέρες και καθήκοντα προς τον Θεό. Τά καθήκοντα προς τον Θεόν είναι υπέρτερα τών καθηκόντων προς τούς πνευματικούς μας Πατέρες. Αν ένα καθήκον προς τούς πνευματικούς μας Πατέρες συγκρούεται με το καθήκον μας προς τον Θεόν, τότε παύει να ισχύει, καταργείται.

Παράδειγμα έχουμε την Αγία Γραφή. Τί διαβάζουμε στις Πράξεις τών Αποστόλων; Οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι, οι Ιουδαίοι αρχιερείς ήτανε οι πνευματικοί ηγέτες στην εποχή του Κυρίου μας. Έπιασαν τούς Αποστόλους, τούς έβαλαν φυλακή και τούς είπαν να μή κηρύττουν. Πήγε Άγγελος Κυρίου και τούς έβγαλε και τούς είπε να κηρύξουν. Τούς ξανάπιασαν και τους είπαν:
Τί σάς είπαμε; Γιατί δεν κάνετε υπακοή; Εμείς είμαστε οι πνευματικοί ηγέτες!

Τότε απολογήθηκε ό Απόστολος Πέτρος: «Πειθαρχείν δει Θεω μάλλον ή άνθρώποις» (Πράξ. 5,29).

Ό Απόστολος Παύλος τί λέει προς τούς Γαλάτας- (1,8) «αλλά και εάν ημείς ή άγγελος εξ ουρανού εύαγγελίζηται υμίν παρ' ό εύηγγελισάμεθα υμίν, άνάθεμα έστω».

Ήταν δυνατόν ποτέ ένας Άγγελος να πάει στους Γαλάτας και να κηρύξει αντίθετα από αυτά πού δίδαξε ό Απόστολος Παύλος; Όχι βέβαια! Έ, τότε γιατί το γράφει ό Απόστολος αυτό; Άσκοπο είναι; Περιττό είναι; Άστοχο είναι;

Έτσι είκή κι ώς έτυχε το έβαλε;

Το έβαλε για να μή παρασυρθούμε και πούμε ό Δεσπότης μας είναι Άγιος. Με την προσευχή του ανασταίνει νεκρούς, άνορθεΐ παραλύτους, άνοίγει τά μάτια από τυφλούς, μετακομίζει όρη με ένα πρόσταγμα του. Όλα να τά κάνει αυτά, εφόσον λέει κάτι πού δεν συμφωνεί με την Εκκλησία, δεν πρέπει να τον κάνουμε υπακοή.

Διαβάστε στο βίο τού Αγίου Συμεών τού Νέου Θεολόγου:

Ό Άγιος θέλει να φύγει από ηγούμενος και καλεί τον νέο ηγούμενο και όλη την αδελφότητα και τούς δίνει συμβουλές. Στο τέλος τί τούς λέει;
Αν και αυτός σαν άνθρωπος κάνει κάτι πού δεν συμφωνεί με την Εκκλησία, με αυτά πού διδάσκει ή Εκκλησία, τότε προσωρινά να κάνετε υπακοή και οι γεροντότεροι να πάνε να τον πούνε να κάνει διόρθωση. Και αν δεν κάνει διόρθωση, όχι μόνο σέ αυτόν να μή κάνετε υπακοή αλλά ούτε και σέ Άγγελο εξ ουρανού, αν έρθει να σάς το πει.
Αυτά είναι λόγια του Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου.
Έρχονται μερικοί ιερείς στο κελί και μου λένε:

Μου είπε ό Δεσπότης να στεφανώσω ένα ορθόδοξο με ένα ετερόδοξο.
Και όταν τού λέω ότι αυτό απαγορεύεται, οι κανόνες, ό Άγιος Νικόδημος στο Πηδάλιο.

Λέει δεν είναι Άγιον. Εμείς είμαστε! Θα κάνεις υπακοή σέ μάς. Τί λέει ό Απόστολος; «Πείθεσθε τοις ήγουμένοις υμών και ύπείκετε...» (Έβρ. 13:17).
Και άπαιτοΰνε από τούς ιερείς να κάνουν υπακοή και σέ πράγματα πού είναι αντίθετα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας.
Πώς ερμηνεύει ό ιερός Χρυσόστομος το «Πείθεσθε τοις ήγουμένοις υμών και ύπείκετε...»;

Ρωτάει ό Άγιος: Τι ουν, φησίν, όταν πονηρός, η, και μή
Και ρωτάει και προτρέπει ώς εξής: Πονηρός, πώς λέγεις; ει μεν πίστεως ένεκεν, φεύγε αυτόν και παραίτησαι, μή μόνον αν άνθρωπος, αλλά καν άγγελος εξ ουρανού κατιών. 


ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ.

Re: Πότε και σε ποιους υπακούομε

6
aetos64 έγραψε:
grecko έγραψε:Πολύ σημαντικό,αλλά υπάρχει και άλλη μια παράμετρος που κατά την άποψή μου ελοχεύει μεγάλο κίνδυνο.

Η προσωπική άποψη του πιστού.
Προσωπική άποψη που δεν συμπλέει με την Γραφή και τους Αγίους υπάρχει και μέσα στη Εκκλησία, κυρίως μέσα στην Εκκλησία σήμερα, grecko!
grecko έγραψε:Εννοείται για μέσα στην Εκκλησία μιλάμε, εφόσον μιλάμε για πιστούς.

Αν αυτός όμως που ειναι μέσα στην εκκλησία ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο την Γραφή και τους Πατέρες,το πιο πιθανό είναι να βλέπει οτι όλοι οι υπόλοιποι δεν συμπλέουν.
Άν όμως η Εκκλησία έχει διαφοροποιηθεί απο τους Πατέρες και συμπλέει με το κοσμικό, παγκόσμιο πνεύμα καί το σύνολο σχεδόν των αλλοιωμένων πιστών συμφωνεί, τότε ποιά σημασία έχει η Εκκλησία;

Άν ρωτήσεις μετά την Θεία λειτουργία, το κοινό για την γνώμη του σε σχέση με την κοινή λειτουργία Πάπα-Πατριάρχη, τι ποσοστό λες να το βλέπει θετικά;
Απάντηση

Επιστροφή στο “Διδασκαλιες αγιων και αποστάγματα πατερικης σοφιας”