Παλι ΠΣΕ συναντηση/ Τζαμαικα

1
Διεθνής Συνάντηση κορυφής των Χριστιανών για θέματα καταστολής της βίας και της επικράτησης της Ειρήνης


Με ευθύνη του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών (ΠΣΕ) ξεκίνησε στους Πανεπιστημιακούς χώρους του Κίνγκστον στη Τζαμάϊκα Διεθνές Συνέδριο με τη συμμετοχή Χριστιανών από 193 χώρες (χίλιοι περίπου σύνεδροι) για να εξετάσουν τις ευθύνες και τη συμβολή του Χριστιανισμού στην καταστολή της βίας και στην επικράτηση της ειρήνης στη σύγχρονη ταραγμένη κοινωνία μας, σε τοπικό επίπεδο, εθνικό, περιφερειακό και διεθνές.

Το Συνέδριο αυτό είναι αποτέλεσμα σκληρής εργασίας δέκα ετών να ενθραρρυνθούν οι Χριστιανοί σε όλο το πλανήτη της γής να ξεκινήσουν πρωτοβουλίες για την ειρηνική συνύπαρξη των ατόμων και των λαών, αποδεχόμενοι την αναγκαιότητα του αμοιβαίου σεβασμού της προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, της θρησκευτικής ελευθερίας και της επιλογής του διαλόγου ως μέσου ρυθμίσεως οποιονδήποτε κοινωνικών και πολιτικών διαφορών με ενίσχυση του θεσμού της Δημοκρατίας και της συνεργασίας για την αντιμετώπιση των υφιστάμενων απειλών σε βάρος της ανθρωπότητας (εγκληματικότητα, ρατσισμός, τρομοκρατία, καταστροφή του περιβάλλοντος, μετανάστευση, κοινωνική αλληλεγγύη και θρησκευτική ανεκτικότητα).

Με τις ραγδαίες κοινωνικές και πολιτικές αναταράξεις σε Μουσουλμανικές χώρες στη Μέση Ανατολή κι ιδιαίτερα στην Βόρειο Αφρική, όπως στη Λιβύη, στη Συρία, στην Υεμένη και ενωρίτερα στην Τυνησία, στην Αίγυπτο και αλλού, ένας νέος κόσμος γεννιέται με νέες ελπίδες για την επικράτηση των αγαθών της παγκόσμιας ειρήνης και την ενίσχυση της Δημοκρατίας, αλλά και την ευαισθησία της Διεθνούς Κοινότητας για τη προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η συμβολή των Χριστιανών προς τη κατεύθυνση αυτή είναι σημαντική.

Μέσα στα πλαίσια αυτά οι Ορθόδοξοι οι οποίοι σήμερα υπερβαίνουν τα τρακόσια εκατομμύρια του παγκόσμιου πληθυσμού καλούνται να διαδραματίσουν το δικό τους ρόλο για τη καταστολή της βίας και την επικράτηση της Ειρήνης. Για το θέμα της ευθύνης των απανταχού Ορθοδόξων για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών αναφέρεται σε εγκύκλιον του ο Παναγιώτατος Οικουμενικός μας Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος που θα αναγνωσθεί την επόμενη Κυριακή.

Οι Σύνεδροι θα έχουν την ευκαιρία να ενημερώσουν και να ενημερωθούν για τις υφιστάμενες πρωτοβουλίες της Διεθνούς Κοινότητας και Τοπικών Εκκλησιών και Οργανισμών για τη καταστολή της βίας σε βάρος ανυπεράσπιστων ανθρώπων και λαών, αλλά και βία σε βάρος του Περιβάλλοντος και του Πλανήτη μας και της ενίσχυσης της Ειρήνης και της προστασίας της Δημιουργίας του Θεού Στο τέλος του Συνεδρίου θα ετοιμασθούν προτάσεις για κοινή δράση προς τη κατεύθυνση αυτή.

Ανάμεσα στους ομιλητές είναι ο πρώην Πρωθυπουργός της Νορβηγίας κ. Bondevik, Πρόεδρος του Κέντρου του Όσλο για θέματα Ειρήνης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ο π. Πρόεδρος της Διεθνούς Αμνηστείας Dr. Oestricher,o γιός του γνωστού Νομπελίστα Αντιρατσιστή Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και Αξιωματούχοι των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Human Trafficking και για τις Κληματολογικές Αλλαγές.

Υπευθυμίζουμε στους αναγνώστες του Amen.gr, ότι οι Ορθόδοξοι εκπρόσωποι ούτε θα παρακολουθήσουν ούτε θα συμμετάσχουν στην ευχαριστιακή λειτουργία που οργανώνουν από κοινού οι εκπρόσωποι των μη Ορθοδόξων Αντιπροσωπειών. Οι Ορθόδοξοι θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε Διορθόδοξον Συλλείτουργο στον Ιερό Ναό της τοπικής Ορθόδοξης ενορίας που υπάγεται στην Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Αμερικής του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου χωρίς τη παρουσία των πρώτων. Τη θέση αυτή του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής ασπάζονται ομόφωνα κι όλοι οι συμμετάχοντες εκπρόσωποι των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Στο Πατριαρχικό του μήνυμα προς τους Συνέδρους ο Αλεξανδρινός Προκαθήμενος κ. Θεόδωρος, μεταξύ άλλων, τονίζει τα ακόλουθα:

"Η ανθρωπότης καταβάλλει προσπαθείας, όπως η έχθρα και η δυσπιστία, αι δηλητηριάζουσαι την διεθνή ατμόσφαιραν, παραχωρήσωσι την θέσιν εις την φιλίαν και την αλληλοκατανόησιν, όπως η άμιλλα εις τον εξοπλισμόν αντικατασταθή υπό ολοκληρωτικού και πλήρους αφοπλισμού, όπως ο πόλεμος, ως μέσον επιλύσεως των διεθνών προβλημάτων, αποβληθή διά παντός από την ζωήν της κοινωνίας.

Κατά τα ανωτέρω η Ορθόδοξος Εκκλησία αγωνίζεται πάντοτε διά την επικράτησιν των χριστιανικών ιδεωδών της ειρήνης, της ελευθερίας, της ισότητος, της αδελφοσύνης, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αγάπης μεταξύ των λαών. Αυτή αύτη, η εν Χριστώ Αποκάλυψις χαρακτηρίζεται «ευαγγέλιον της ειρήνης», διότι ο Χριστός, «ειρηνοποιήσας διά του αίματος του Σταυρού» τα πάντα, «ευηγγελίσατο ειρήνην τοις μακράν και τοις εγγύς»[10] και κατέστη «η ειρήνη ημών». Η ειρήνη αύτη, η «πάντα νουν υπερέχουσα», ως είπεν ο ίδιος ο Κύριος εις τους μαθητάς Του κατά την εσπέραν του Μυστικού Δείπνου, είναι ευρυτέρα και ουσιαστικωτέρα από την ειρήνην, την οποίαν επαγγέλλεται ο κόσμος: «Ειρήνην αφίημι υμίν, ειρήνην την εμήν δίδωμι υμίν, ου καθώς ο κόσμος δίδωσιν, εγώ δίδωμι υμίν». Και τούτο, διότι η ειρήνη του Χριστού είναι ο ώριμος καρπός της εν αυτώ ανακεφαλαιώσεως των πάντων, της αναδείξεως της ιερότητος και του μεγαλείου του ανθρωπίνου προσώπου ως εικόνος Θεού, της προβολης της οργανικής ενότητος εν αυτώ του ανθρωπίνου γένους και του κόσμου, της εν τω σώματι του Χριστού καθολικότητος των ιδεωδών της ειρήνης, της ελευθερίας, της ισότητος και της κοινωνικής δικαιοσύνης, και τέλος, της καρποφορίας της χριστιανικής αγάπης μεταξύ των ανθρώπων και των λαών του κόσμου. Η πραγματική ειρήνη είναι ο καρπός της επικρατήσεως επί της γης όλων αυτών των χριστιανικών ιδεωδών. Είναι η άνωθεν ειρήνη, περί της οποίας πάντοτε εύχεται η Ορθόδοξος Εκκλησία εις τας καθημερινάς της δεήσεις, εξαιτουμένη ταύτην παρά του Θεού, του τα πάντα δυναμένου και εισακούοντος τας προσευχάς των μετά πίστεως Αυτώ προσερχομένων".

Ημείς», λέγει ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς, είμεθα «το ειρηνικόν γένος» , είμεθα οι ειρηνικοί στρατιώται του Χριστού. Η ειρήνη είναι συνώνυμον της δικαιοσύνης".

Χριστιανική “AGAPE” κόντρα στη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση


Άρχισαν στο Κίνγκστον της Τζαμάικας, στα πλαίσια της Παγκόσμιας Οικουμενικής Συνδιάσκεψης για την Ειρήνη, οι εργασίες της “AGAPE” (ακρωνύμιο της επιτροπής Alternative Globalization Addressing People and Earth (Εναλλακτική Παγκοσμιοποίηση με Κέντρο τον Άνθρωπο και το Περιβάλλον).

Η Παγκόσμια Οικουμενική Συνδιάσκεψη για την Ειρήνη αποτελεί το επιστέγασμα της δεκαετίας για της υπέρβαση της βίας (DOV) του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών, με την ευκαιρία της οποίας η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος εξαπέλυσε σχετική εγκύκλιο που θα διαβαστεί στις Εκκλησίες την Κυριακή 22 Μαΐου.

H AGAPE ασχολείται με το πως πρέπει να απαντήσει η χριστιανική κοινότητα κίνηση στην πρόκληση της νεοφιλελεύθερης οικονομικής παγκοσμιοποίησης, θέμα που βρίσκεται στο επίκεντρο των οικουμενικών συζητήσεων πάνω από μία δεκαετία. Τη συζήτηση προκάλεσαν θεολόγοι από το φτωχό Νότο με κείμενό τους σε συνδιάσκεψη στη Zambia το 1995 με τα παρακάτω λόγια: «Σήμερα η παγκόσμια οικονομία έχει προσλάβει ιερό χαρακτήρα και έχει ανυψωθεί σε έναν αυτοκρατορικό θρόνο. Κατέλαβε τη θέση των ανθρώπων, που την δημιούργησαν. Η παγκόσμια οικονομία έχει γίνει δημιουργός της ανθρώπινης ύπαρξης. Σφετερίζεται την κυριότητα του Θεού και αξιώνει μία ελευθερία, την οποία έχει μόνο ο Θεός. Για μας, ως χριστιανούς, τίθεται σε αυτή την περίπτωση θέμα ειδωλολατρίας – η αλλιώς διατυπωμένο – θέμα επιλογής ανάμεσα στον Θεό και τον Μαμμωνά… Με τους μηχανισμούς της παγκόσμιας οικονομίας διακυβεύεται η ίδια η αξιοπιστία του Ευαγγελίου».

Η Γενική Συνέλευση του ΠΣΕ στη Harare της Ζιμπάμπουε το 1998, έλαβε υπόψη της τις εκκλήσεις των εκκλησιών-μελών του συμβουλίου, κατέγραψε τις δονήσεις του κόσμου και τις μετασχημάτισε σε ζωτική οικουμενική δύναμη για το μέλλον. Σε σχετικό κείμενο για την παγκοσμιοποίηση με τίτλο «Αντίσταση στην κυριαρχία – κατάφαση στη ζωή: Η πρόκληση της παγκοσμιοποίησης» και που υιοθετήθηκε από την Γενική Συνέλευση τονίζεται: «Η παγκοσμιοποίηση αποτελεί ποιμαντική, ηθική, θεολογική και πνευματική πρόκληση για τις Εκκλησίες και κυρίως για την οικουμενική κίνηση. Το όραμα πίσω από την παγκοσμιοποίηση ανταγωνίζεται το όραμα της ενότητας της ανθρωπότητας και του συνόλου των πλασμάτων που κατοικούν στη γη. Η παγκοσμιοποιημένη οικουμένη της κυριαρχίας βρίσκεται σε αντίθεση με την οικουμένη της πίστης και της αλληλεγγύης, η οποία αποτελεί την κινητήρια δύναμη και το αίτιο της οικουμενικής κίνησης. Η λογική της παγκοσμιοποίησης πρέπει να τεθεί υπό αμφισβήτηση μέσω μιας εναλλακτικής πρότασης ζωής της κοινωνίας». Η Η Γ.Σ. πρότεινε να στοχαστούν και να αντιδράσουν Εκκλησίες και χριστιανοί «από την προοπτική της πίστεως». Για το σκοπό αυτό απηύθυνε προς τις Εκκλησίες-μέλη το ουσιαστικό ερώτημα και ταυτόχρονα έκκληση: «Πως ζούμε την πίστη μας στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης;».

Ως απάντηση στο ερώτημα αυτό ξεκίνησε το πρόγραμμα της AGAPE, η πρώτη φάση της οποίας κορυφώθηκε το 2006 στη Θ´ Γ.Σ. στο Porto Alegre της Βραζιλίας. Στη συνέχεια ξεκίνησε μια διαδικασία μελέτης του θέματος «Φτώχεια, Πλούτος και Οικολογία: Οι επιπτώσεις της οικονομικής παγκοσμιοποίησης» ως ανταπόκριση στην κλήση για περαιτέρω ανάπτυξη και εντατικοποίηση της AGAPE. Αναγνωρίζοντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει ειρήνη χωρίς οικονομική δικαιοσύνη, προτάθηκε να συνδεθεί η διαδικασία της AGAPE με τη «Δεκαετία για την υπέρβαση της βίας» («Decade to Overcome Violence»=DOV) και από κοινού να συζητήσουν και να υιοθετήσουν μια Διακήρυξη περί «Δίκαιης Ειρήνης» («Just Peace») κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Οικουμενικής Συνδιάσκεψης για την Ειρήνη (International Ecumenical Peace Convocation=IEPC), που αρχίζει τις εργασίες της αύριο, Τρίτη, 17 Μαίου με το γενικό θέμα με θέμα «Δόξα στον Θεό και ειρήνη στη γη».

Στις εργασίες της επιτροπής της AGAPE από Ορθόδοξη πλευρά μετέχει ο καθηγητής Πέτρος Βασιλειάδης, ενώ κατά τα τελευταία χρόνια στην όλη διαδικασία έλαβαν μέρος το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ και η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητροπόλεως Βόλου με μεταπτυχιακό σεμινάριο που συνδιοργάνωσαν με την Θεολογική Σχολή της Χαϊδελβέργης, τα πρακτικά του οποίου πρόκειται να δημοσιευθούν τις επόμενες εβδομάδες από την Ακαδημία του Βόλου, η οποία δημοσίευσε τα πρακτικά και μιας άλλης Ορθόδοξης συμβολής στο θέμα με τίτλο «Και επί γης Ειρήνη», το οποίο παρουσιάστηκε πριν από μερικές μέρες στη Θεσσαλονίκη.

* Σημείωση: Ο Χάρης Ανδρεόπουλος είναι δημοσιογράφος, συνεργάτης της εφημ. “Eλευθερία” της Λάρισας, της πύλης εκκλησιαστικών ειδήσεων “Amen.gr” και θεολόγος καθηγητής Β/θμιας εκπαίδευσης (http://religiousnet.blogspot.com )
πηγη Amen.gr
Απάντηση

Επιστροφή στο “Οικουμενιστικές κινήσεις”

cron