Re: Πολυεθνικά-ελληνικά Super Market και Ψυχολογικές Στρατηγικές Χειραγώγησης

10
Νευρομάρκετινγκ:
Τι απαντούν οι Μαρκετίερ επώνυμων Προϊόντων και Υπηρεσιών

Στο πλαίσιο της αναζήτησης του Ε. Μ. κατά πόσο έχει εφαρμογή στις Επιχειρήσεις, η «Έρευνα Νευρομάρκετινγκ», επικοινωνήσαμε επιλεγμένα με Μαρκετίερ της Αγοράς, καλώντας τους να τοποθετηθούν στα παρακάτω τέσσερα ερωτήματα. Οι απόψεις που διατυπώνονται, μας διευκρίνισαν, είναι προσωπικές, εντούτοις φανερώνουν πως ο δρόμος για την επανάσταση που κρύβει η Μέθοδος αυτή ανοίγεται διάπλατα μπροστά μας!

Ερωτήσεις:



Ποιες εκ των Αισθήσεων (όραση, ακοή, όσφρηση, αφή, γεύση) χρησιμοποιείτε στο Στρατηγικό Σχεδιασμό της Επικοινωνίας σας, με στόχο τη Δημιουργία και Ενίσχυση της εικόνας ενός brand σας;
Σε ποιο Στάδιο Ανάπτυξης ενός Προϊόντος θεωρείτε ότι μπορεί η Έρευνα Νευρομάρκετινγκ να συνδράμει αποδοτικότερα (εξέταση προϊόντος, εξέταση διαφήμισης, branding κ.ά.);
Λαμβάνοντας υπόψη τα πλεονεκτήματα που ανακύπτουν από τη χρήση της " Έρευνας Νευρομάρκετινγκ", πόσο σημαντικό θεωρείτε το Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα που προσφέρει σε σχέση με τις συμβατικές μεθόδους Έρευνας;
Πολλές οργανώσεις έχουν ταχθεί ενάντια στη χρήση εφαρμογών Νευρομάρκετινγκ, επικαλούμενες ηθικούς λόγους.
Άλλοι το χαρακτηρίζουν ως μια καινοτόμα εφαρμογή υποστήριξης αποτελεσματικών αποφάσεων. Ποια είναι η άποψή σας;





Η χρήση της «Έρευνας Νευρομάρκετινγκ» αποτελεί από μόνη της Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα
Νίκος Γαλανός, Διευθυντής Μάρκετινγκ Γ. Κ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ Α.Ε.

Επικεντρωνόμαστε στην αίσθηση της όρασης και της ακοής διαχωρίζοντας το στρατηγικό σχεδιασμό της επικοινωνίας μας εντός και εκτός των βιβλιοπωλείων μας. Εντός των βιβλιοπωλείων, πέρα από τις συνήθεις μεθόδους προβολής, όπως οι αφίσες, οθόνες, τα stands κ. ο. κ. , δίνουμε έμφαση στη δημιουργία πρωτότυπων βιτρίνων και θεματικών ενοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό χρησιμοποιούμε την εκάστοτε κατάλληλη μουσική επένδυση, την οποία εγγυάται το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό μας. Εκτός βιβλιοπωλείων προωθούμε την αλληλεπίδραση με τον πιθανό πελάτη, στοχεύοντας κυρίως στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας λήψης αγοραστικής απόφασης (need recognition).
Πιστεύουμε ότι σε όλα τα στάδια ανάπτυξης η έρευνα Νευρομάρκετινγκ μπορεί να προσφέρει. Κυρίως όμως στη διαδικασία που ακολουθεί το positioning του προϊόντος. Έχοντας σχεδιάσει έναν perceptual map, το Νευρομάρκετινγκ έρχεται ως πολυμεταβλητής να καθορίσει το ακριβές σημείο στόχευσης των ενεργειών μας.
Η χρήση της έρευνας Νευρομάρκετινγκ αποτελεί από μόνη της ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς εξετάζει ως παραμέτρους όλες τις αισθήσεις του ανθρώπου. Πέρα από τον αποτελεσματικότερο σχεδιασμό της επικοινωνίας μιας εταιρείας, αφήνει παρακαταθήκη το πληρέστερο δυνατό προφίλ των πελατών. Ακόμη λοιπόν και αν δεν οδηγήσει στη βέλτιστη χάραξη επικοινωνιακής πολιτικής, σίγουρα θα μας αποτρέψει από την εφαρμογή της χείριστης.
Αν υποθέσουμε ότι η δημιουργία συναισθημάτων που οδηγεί σε μια αγορά προϊόντος είναι ηθικά αμφισβητήσιμη, τότε δε βρίσκω λόγο να μην πούμε το ίδιο και για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις. Ανήθικη θα ήταν μια αγορά που βασίστηκε στην ασύμμετρη πληροφόρηση του πελάτη και όχι στην επίκληση των αισθήσεών του. Αντίστοιχα ανήθικο κατά αυτή τη λογική είναι και το άρωμα που φοράει το ταίρι μας.

Όσο η τελική απόφαση είναι ενσυνείδητη, δε θεωρώ ότι τίθεται θέμα ηθικής.



Το «Νευρομάρκετινγκ» βάζει στο στόχαστρο των Μαρκετίερ το μυαλό του Καταναλωτή Σωτήρης Σπυρακόπουλος, Διευθυντής Μάρκετινγκ ΦΑΓΕ Α. Ε.

Μία από τις πιο κλασικές αναζητήσεις του Μάρκετινγκ είναι «πώς θα κερδίσουμε την καρδιά του καταναλωτή» και μάλιστα σε απαξιωτική σχεδόν αντίθεση με το «μυαλό» του.
Οι επαγγελματίες της έρευνας καταναλωτή συχνά μιλάνε για «μερίδιο αγάπης», σε αντίθεση με το γνωστό «μερίδιο αγοράς», ακριβώς για να δώσουν έμφαση στη σπουδαιότητα της «ψυχής» των brands και στον τρόπο που αυτά μιλάνε στην «καρδιά» μας. Και βέβαια οι ομάδες Μάρκετινγκ και Διαφήμισης αγωνιούν πάνω από τα προγράμματα επικοινωνίας που θα ρίξουν στη μάχη με τρόπαιο την «καρδιά» του καταναλωτή.
Ειρωνικά σχεδόν το Νευρομάρκετινγκ έρχεται και βάζει στο στόχαστρο των μαρκετίερ το μυαλό του καταναλωτή. Και το κάνει με τρόπο κυριολεκτικό. Η τεχνολογία επιτρέπει σήμερα το «διάβασμα» του ανθρώπινου εγκεφάλου. Με το fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging), μια καθαρά ιατρική τεχνολογία, οι μαρκετίερ μπορούν σήμερα να δουν, κυριολεκτικά, σε μια οθόνη πώς αντιδράει ο ανθρώπινος εγκέφαλος (λογική, αισθήσεις, συναισθήματα) στα διάφορα ερεθίσματα και να έχουν ποσοτικά και άρα μετρήσιμα αποτελέσματα ως προς την αποτελεσματικότητα, π. χ. , μιας τηλεοπτικής καμπάνιας. Το fMRI δεν είναι η μόνη τεχνολογία που υποστηρίζει το Νευρομάρκετινγκ.
Πολύ ενδιαφέρον, όμως, έχει η συζήτηση που προκαλεί η εφαρμογή του Νευρομάρκετινγκ ως προς την ηθική πλευρά των εφαρμογών του. «Είναι σωστό να διαβάζουμε το μυαλό του καταναλωτή για να τον ωθήσουμε σε περισσότερες αγορές;». «Μήπως το Νευρομάρκετινγκ είναι ο τελειότερος διαθέσιμος τρόπος χειραγώγησης και ελέγχου της αγοραστικής συμπεριφοράς;». Δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που το «κλασικό» μάρκετινγκ έχει κατηγορηθεί για σύγχρονες παθήσεις, όπως η παχυσαρκία, ο εθισμός σε βλαπτικές ουσίες ή η προτροπή στον τζόγο. Μήπως τώρα δίνονται πραγματικές λαβές στους πολέμιους του Μάρκετινγκ; Το ερώτημα είναι αν το Νευρομάρκετινγκ προσπαθεί να ελέγξει τη συμπεριφορά του καταναλωτή ή αν προσπαθεί απλά να την κατανοήσει καλύτερα. Δεν είναι καινούργιο οι μαρκετίερ να προσπαθούν να αναλύσουν, να εξηγήσουν και τελικά, το πιο σημαντικό γι' αυτούς, να προβλέψουν την αγοραστική και καταναλωτική συμπεριφορά. Ειδικά η πρόβλεψη («τελικά θα αγοράσουν ή όχι το συγκεκριμένο marketing mix;») είναι πολύ ενδιαφέρουσα.

Η τεχνολογία δίνει τώρα τη δυνατότητα να προβλέψουν, χωρίς να κατανοούν πλήρως. Οι μαρκετίερ ως τώρα κατέφευγαν στα «γιατί» για να φτάσουν στο «πώς». Το Νευρομάρκετινγκ μπορεί πιθανώς να δώσει απαντήσεις στο «πώς» (τι χρώμα packaging, τι ύφος, τι σενάριο κ. λπ. ), χωρίς να είναι απαραίτητο να εξηγηθούν όλα τα «γιατί». Σε μια υπερ-απλοϊκή τοποθέτηση, ή «ανάβεις» τα σωστά «λαμπάκια» του εγκεφάλου ή όχι. Και οι μαρκετίερ μπορούν να ελπίζουν σε εκείνο το μαγικό «go» ή «no go», ποσοτικοποιημένο και σχεδόν αναμφισβήτητο. Το Νευρομάρκετινγκ «μοιράζει» γλυκές υποσχέσεις ότι θα απαλλαχθούν οι μαρκετίερ από το βασανιστικό εκείνο ένστικτο που μας λέει ότι συχνά οι καταναλωτές άλλα μας λένε στις «συμβατικές» έρευνες και άλλα τελικά πράττουν. Όχι από πρόθεση να μας παραπλανήσουν. Απλά ούτε οι ίδιοι δεν ξέρουν πάντα τι πραγματικά τους παρακινεί σε αγορά. Μένει να αποδειχθεί (άλλωστε είναι νεαρό ως πεδίο του μάρκετινγκ) ότι μπορεί να τηρήσει αυτές τις υποσχέσεις. Εννοείται ότι το Νευρομάρκετινγκ και οι σχετικές με αυτό μέθοδοι έρευνας πρέπει να εφαρμόζονται με τήρηση όλων των κανόνων δεοντολογίας της έρευνας καταναλωτή και εντός νομιμότητας όσον αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων, αν και όπου μπαίνει τέτοιο ζήτημα. Πάντως, το Νευρομάρκετινγκ δεν έχει δυνατότητα να ελέγξει τη συμπεριφορά, μόνο να κατανοήσει, καλύτερα, να αποκαλύψει με γραφικό τρόπο, τι μας παρακινεί.

Ας σκεφτούμε τι σημαίνει αυτό.

Αν οι μαρκετίερ μπορέσουν έτσι να προσφέρουν καλύτερα (ποιοτικότερα, ωραιότερα, πρακτικότερα, λειτουργικότερα κ. λπ. ) προϊόντα, μάρκες που «μιλάνε» γλώσσα που αγγίζει, επικοινωνία που γοητεύει, σε τιμή που αντιστοιχεί στην αντιλαμβανόμενη αξία τους, τότε θα έχουμε και πιο ευχαριστημένους καταναλωτές. Και θα είναι πιο ευχαριστημένοι, γιατί θα έχουν καλύτερες μάρκες που τους αγγίζουν περισσότερο. Η ιστορία του Mάρκετινγκ δείχνει ότι το καταναλωτικό κοινό είναι ευφυές, δεν μπορείς να το κοροϊδέψεις, τουλάχιστον όχι μεσο-μακροπρόθεσμα και όχι σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Τελικά, οι μεγάλες μάρκες πρέπει να είναι «τίμιες» για να τις αγοράζει το κοινό σε βάθος χρόνου. Το Νευρομάρκετινγκ, που μένει να αποδειχθεί αν μπορεί να κάνει τη διαφορά, δεν θα αποπλανήσει τους καταναλωτές ώστε να αγοράζουν περισσότερο τις μάρκες μας.

Μάλλον θα «σπρώξει» τους μαρκετίερ να φτιάχνουν καλύτερες μάρκες.






Είναι υπερβολικό να φοβόμαστε ότι το «Νευρομάρκετινγκ» θα «Διαβάζει» τις Ιδιωτικές Σκέψεις των Ανθρώπων
Τίνα Τορίμπαμπα, Communications Executive «Hilton Athens»

Στον τομέα της έντυπης διαφήμισης, που χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο η εταιρεία μας, πρωταρχικό ρόλο παίζουν κυρίως η όραση και η αφή. Όταν προβαίνουμε σε προβολή below the line, παίρνουμε υπόψη μας και τις πέντε αισθήσεις, ώστε να παραπέμπουμε όσο γίνεται στην ολοκληρωμένη εμπειρία που βιώνει κάποιος στο ξενοδοχείο μας.
Πιστεύω ότι το branding είναι από τους πιο ενδιαφέροντες τομείς του Νευρομάρκετινγκ, αφού οι καταναλωτές έχουν ισχυρές και συνήθως υποσυνείδητες αντιδράσεις στα brands. Κατανοώντας καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί αυτή η διαδικασία, μπορούμε να δημιουργήσουμε πιο αποτελεσματικές στρατηγικές μάρκετινγκ.
Το Νευρομάρκετινγκ μπορεί να δώσει πιο αντικειμενικά στοιχεία για την ανταπόκριση των καταναλωτών και να βοηθήσει στην καλύτερη προώθηση των εταιρειών και των προϊόντων τους.
Στις διάφορες έρευνες που διεξάγονται πολλοί ερωτώμενοι, ενσυνείδητα ή ασυνείδητα, δεν απαντάνε πάντα με ειλικρίνεια στα ερωτηματολόγια των ερευνών αγοράς. Το Νευρομάρκετινγκ μπορεί να ξεπεράσει αυτόν το σκόπελο φθάνοντας πιο κοντά στο ανθρώπινο ασυνείδητο.
Μια τέτοιου είδους εξέλιξη της επιστήμης είναι φυσικό να αντιμετωπίζεται στην αρχή με σκεπτικισμό και να φέρνει στο μυαλό μας οργουελικά σενάρια περί περιορισμού της ανθρώπινης βούλησης.

Όπως συμβαίνει συνήθως σ' αυτές τις περιπτώσεις, το νόμισμα έχει δύο όψεις και η λελογισμένη χρήση της καινούργιας αυτής πρακτικής έχει μεγάλη σημασία.

Πρόκειται για μια βελτιωμένη επιστημονική μέθοδο εξέτασης της ανθρώπινης συμπεριφοράς σε σχέση με το εμπορικό περιβάλλον.

Είναι μάλλον υπερβολικό να φοβόμαστε ότι το Νευρομάρκετινγκ θα «διαβάζει» τις ιδιωτικές σκέψεις των ανθρώπων και θα τους παρασύρει σε αθέλητη συμπεριφορά. (Λέμε τώρα)

www.epistimonikomarketing.gr
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Πολυεθνικά-ελληνικά Super Market και Ψυχολογικές Στρατηγικές Χειραγώγησης

11
Τομογραφίες εγκεφάλου προβλέπουν ποιες διαφημίσεις είναι αποτελεσματικές.

Οι διαφημιστικές εταιρείες δαπανούν τεράστια ποσά ρωτώντας ομάδες εθελοντές ποια είναι τα γούστα τους και ποιες διαφημίσεις θα έβρισκαν πιο ελκυστικές. Φαίνεται όμως ότι υπάρχει μια πιο αποτελεσματική τακτική, σύμφωνα με...
ερευνητές που μπόρεσαν να προβλέψουν τις αντιδράσεις του κόσμου εξετάζοντας εγκεφαλικές τομογραφίες.

Πως «μπαίνουν» στο μυαλό

Οι τομογραφίες, αναφέρει η ερευνητική ομάδα στην επιθεώρηση Psychological Science, πραγματικά δείχνουν να μπαίνουν στο μυαλό του καταναλωτή, αφού είχαν μεγαλύτερη προβλεπτική ισχύ ακόμα και από εκτιμήσεις των ίδιων των εθελοντών που εξετάστηκαν.

Με άλλα λόγια, οι διαφημιστές ίσως θα ήταν σκόπιμο να μην ρωτούν τη γνώμη του κόσμου, αλλά να κοιτάζουν απευθείας στον εγκέφαλο των αποδεκτών τους.
Η Δρ Έμιλι Φολκ, νευροεπιστήμονας του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν στο Άν Άρμπορ, μελετούσε εδώ και χρόνια το ρόλο του μέσου προμετωπιαίου φλοιού, μιας περιοχής στο πρόσθιο μέρος του εγκεφάλου που ειδικεύεται σε ανώτερες νοητικές λειτουργίες.

Η δραστηριότητα αυτής της περιοχής, εξηγεί ο δικτυακός τόπος του Science, δείχνει να αυξάνεται όταν ένα άτομο ταυτίζεται με αυτό που βλέπει ή αναγνωρίζει την αξία του για τον εαυτό του. Σε προηγούμενη μελέτη της, η Δρ Φολκ είχε δείξει ότι η καταγραφή της δραστηριότητας στον μέσο προμετωπιαίο φλοιό μπορούσε να προβλέψει ποιοι εθελοντές θα επηρεάζονταν από ένα διαφημιστικό μήνυμα για τη χρήση αντηλιακού.

Το πείραμα

Αυτή τη φορά, η Φολκ και οι συνεργάτες της ήθελαν να εξετάσουν αν μπορούσαν να προβλέψουν την αντίδραση της ευρύτερης κοινής γνώμης εξετάζοντας έναν μικρό αριθμό εθελοντών. Ζήτησαν λοιπόν από 30 καπνιστές που ήθελαν να κόψουν το κάπνισμα να υποβληθούν σε λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) την ώρα που παρακολουθούσαν τηλεοπτικά σποτ κατά του τσιγάρου.

Όταν κλήθηκαν να βαθμολογήσουν αυτά τα σποτ ως προς την πιθανή αποτελεσματικότητά τους, οι εθελοντές έκριναν ότι το καλύτερο ήταν αυτό που έδειχνε μια γυναίκα να πηδάει από το παράθυρο για να πιάσει ένα αναμμένο τσιγάρο που έπεσε στο δρόμο. Ωστόσο η ανάλυση της εγκεφαλικής τους δραστηριότητας έδινε διαφορετική εικόνα: ο εγκέφαλος των εθελοντών αντιδρούσε περισσότερο σε ένα βίντεο με μαριονέτες, το οποίο μάλιστα οι εθελοντές είχαν αξιολογήσει ως το λιγότερο αποτελεσματικό. Η μεγάλη έκπληξη ήρθε όταν οι ερευνητές κάλεσαν τις αρμόδιες αρχές και ρώτησαν πόσοι άνθρωποι είχαν καλέσει στην ειδική γραμμή βοήθειας για τη διακοπή του καπνίσματος, στην οποία παρέπεμπαν οι διαφημίσεις.

Τα αποτελέσματα

Τα στοιχεία που είχε συγκεντρώσει τις υπηρεσίες επιβεβαίωσαν τις τομογραφίες και διέψευσαν τις δηλώσεις των εθελοντών: το βίντεο με τις μαριονέτες είχε οδηγήσει σε αύξηση των κλήσεων κατά 32 φορές, ενώ το βίντεο με τη γυναίκα που πηδάει τις αύξησε κατά μόλις 2,3 φορές.
Η αλήθεια είναι ότι η μελέτη της Δρ Φολκ πραγματοποιήθηκε σε σχετικά μικρό δείγμα εθελοντών και δεν εξέτασε τον πιθανό ρόλο άλλων περιοχών του εγκεφάλου.

Τα αποτελέσματα ήταν όμως τόσο εντυπωσιακά ώστε η ερευνητική ομάδα θα επιχειρήσει τώρα να προβλέψει ποιες ταινίες θα έχουν εμπορική επιτυχία εξετάζοντας εθελοντές την ώρα που βλέπουν τα τρέιλερ.


Newsroom ΔΟΛ
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Πολυεθνικά-ελληνικά Super Market και Ψυχολογικές Στρατηγικές Χειραγώγησης

12
Η ψυχολογία του supermarket

Οι «παγίδες» πίσω από τα ράφια

του Γιώργου Κόκουβα


Πηγαίνεις στο supermarket γιατί σου τελείωσε το γάλα, και βγαίνεις από αυτό με πέντε σακούλες και άδειο πορτοφόλι. Δεν σας συνέβη ποτέ; Τότε έχετε ανοσία στο marketing και στο merchandising, με τους νόμους των οποίων δουλεύει η αγορά. Η οργάνωση των προϊόντων και η διαρρύθμιση του χώρου ενός supermarket είναι ολόκληρη επιστήμη, ενώ διεθνείς αναλυτές έχουν εφεύρει έναν επιτυχημένο όρο για να περιγράψουν τον τρόπο που οι διάδρομοί του μας προ(σ)καλούν να αγοράσουμε: Trolleyology.
Μπαίνετε στο supermarket με το καροτσάκι σας και η περιήγηση στον ναό της καθημερινής αγοράς ξεκινά. Από ποιους «νόμους» διέπεται;
Παρακάτω ακολουθούν μερικοί εξακριβωμένοι από τους ειδικούς κανόνες βάσει των οποίων στήνονται τα περισσότερα καταστήματα. Σημειώστε πόσες ομοιότητες θα βρείτε με το supermarket της δικής σας γειτονιάς.


Η είσοδος
Κατ’ αρχήν, το πρώτο βήμα σας συνοδεύεται από την επίσημη είσοδό σας σε έναν «άλλο» κόσμο: Σε όλα τα supermarket υπάρχει ένα σιδερένιο κιγκλίδωμα, το οποίο ανοίγει μαγικά για να μπείτε, και κλείνει πίσω σας, σηματοδοτώντας το πέρασμά σας στο καταναλωτικό σύμπαν του supermarket. Το κάγκελο που κλείνει, λένε οι trolleyologists, κηρύσσει επίσημα την έναρξη του αγοραστικού σας ταξιδιού στους διαδρόμους που απλώνονται μπροστά σας.

Δείτε στο παρακάτω video τον Dr. Paul Harrison του Deakin University να εξηγεί πώς «στήνεται» η είσοδος των supermarkets:

phpBB [video]


Η καμπύλη του «ταξιδιού»
Οι στατιστικές δείχνουν πως όσοι, μετά την είσοδό τους, ακολουθούν πορεία αντίστροφη των δεικτών του ρολογιού, ξοδεύουν κατά μέσο όρο περίπου 1,50€ παραπάνω από όσους κινούνται δεξιόστροφα. Οι πιθανότητες λοιπόν η είσοδος να σας φέρνει στο δεξιό μέρος του supermarket κρύβει έναν «κίνδυνο» επιπλέον.

Η διακριτική γοητεία του… μανάβικου
Κατά πάσα πιθανότητα, ακριβώς μπροστά σας, μετά την είσοδο, βρίσκεται ο τομέας των φρούτων και των λαχανικών – και καθόλου τυχαία. Πρώτον, τα φρέσκα προϊόντα φαίνονται ακόμη πιο δελεαστικά όταν τα λούζει το φυσικό φως που μπαίνει από τις πόρτες του supermarket. Δεύτερον και κυριότερο, τα φρούτα και τα λαχανικά «φωνάζουν» υγεία και φρεσκάδα, έννοιες με τις οποίες οποιαδήποτε επιχείρηση θα χαιρόταν να ταυτιστεί – δεν είναι τυχαίο άλλωστε το ότι δεν πρόκειται να δείτε ποτέ στην είσοδο… χαρτί τουαλέτας.
Έτσι, οι πελάτες κάνουν μια στάση για να αγοράσουν φρέσκα ζαρζαβατικά, τα οποία δημιουργούν την αίσθηση της «υγιεινής» κατανάλωσης. Επομένως, με λιγότερες τύψεις, ο μέσος πελάτης θα κατευθυνθεί στην συνέχεια προς τον διάδρομο με τις σοκολάτες και τα πατατάκια, και θα πει στον εαυτό του πως αξίζει μια «επιβράβευση» για την προηγούμενη υγιεινή επένδυση. Περιττό να πούμε πως οι σοκολάτες και τα λαχταριστά σνακ βρίσκονται πάντα στους μεσαίους διαδρόμους.

Το γάλα και η… γαλαρία
Όπως είπαμε και προηγουμένως, μία από τις συχνότερες αφορμές για επίσκεψη στο supermarket είναι η ανατροφοδότηση του ψυγείου σας με γάλα, κι αυτό γιατί τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν σύντομη ημερομηνία λήξης, επομένως εγγυώνται συχνότερες επισκέψεις πελατών στους ιδιοκτήτες των supermarkets. Γι’ αυτό και εκείνοι φροντίζουν να τα τοποθετούν… πίσω-πίσω στο τελευταίο άκρο του καταστήματος, ώστε μέχρι να φτάσετε σε αυτό (που είναι η βασική αιτία εισόδου σας στο supermarket), να περάσετε μπροστά από μακριούς διαδρόμους με εκατοντάδες λαχταριστά και φανταχτερά προϊόντα. Στόχος τους είναι να σας αποσπάσουν την προσοχή ώστε να κάνετε όσο το δυνατόν περισσότερες «στάσεις» στους διαδρόμους, και να περάσετε περισσότερη ώρα μέσα στο κατάστημα, αφού έχει αποδειχθεί πως όσο μεγαλύτερη είναι η διάρκεια παραμονής του πελάτη στο supermarket, τόσο περισσότερα «ακουμπάει» στο ταμείο φεύγοντας.

Επόμενη στάση: Η μυρωδιά της κατανάλωσης
Κάπου στα μισά του δρόμου σας θα πέσετε πάνω στο delicatessen, τους πάγκους με τα κρέατα και τα τυροκομικά, και τέλος στον φούρνο του supermarket. Το μυστικό εδώ είναι το ίδιο το γεγονός πως διαμορφώνονται «μικρά μαγαζιά μέσα στο μαγαζί». Γιατί να υπάρχει φούρνος, την στιγμή που το ψωμί θα μπορούσε απλώς να πωλείται συσκευασμένο στα ράφια; Επειδή, αν παρατηρήσετε καλά, ο πάγκος του φούρνου, αναδίδει την γνώριμη μυρωδιά του ψωμιού, η οποία δημιουργεί το αίσθημα της πείνας, η οποία με την σειρά της μας ανοίγει την όρεξη και για άλλα τρόφιμα, όπως αυτά στους διπλανούς πάγκους του κρεοπωλείου ή στα ψυγεία.


Σταθείτε στο ύψος σας

Χωμένοι μέσα σε κάποιον από τους διαδρόμους, ψάχνετε το προϊόν που θέλετε – ας πούμε ότι είναι μια σοκολάτα. Η πιο πιθανή «χαρτογράφηση» των ραφιών είναι η εξής: Στα ράφια που βρίσκονται στο ύψος των ματιών σας θα βρίσκονται οι ακριβότερες, πιο πολυδιαφημισμένες μάρκες, αυτές δηλαδή που το supermarket θέλει να «σπρώξει» περισσότερο στο καλάθι σας. Στα χαμηλότερα ράφια, θα βρίσκονται τα προϊόντα της ίδιας της εταιρίας του supermarket, ενώ στην περίπτωση που κάποιο προϊόν απευθύνεται σε παιδιά, το «βαρύ πυροβολικό» θα βρίσκεται λίγο πιο χαμηλά από το μεσαίο ράφι, στο ύψος δηλαδή του παιδικού βλέμματος.

Δείτε με, είμαι προσφορά!

Όπου υπάρχει κάποιο ταμπελάκι, ακόμη κι αν δεν αναγράφει τίποτα άλλο παρά ένα πελώριο θαυμαστικό, θεωρείται αυτόματα μεγάλο κελεπούρι από τον μέσο πελάτη. Έντονο κόκκινο χρώμα και η ψυχολογία του κέρδους είναι αυτά τα οποία επιδρούν πάνω του, κι έτσι, ακόμη και κάτι που δεν είναι συμφέρον για εσένα, σου φαίνεται ως τέτοιο. Παράδειγμα: Σε ένα καλάθι, στην άκρη του διαδρόμου, βρίσκονται οι x φρυγανιές, με μεγάλο κόκκινο ταμπελάκι που λέει «Προσφορά! 2+1 δώρο!». Οι πιθανότητες να τις αγοράσετε πολλαπλασιάζονται, ακόμη κι αν στην λίστα σας γράφατε ένα πακέτο φρυγανιές. Τελικά θα φύγετε με τρία πακέτα, πληρώνοντας δύο, αλλά και πάλι θα δώσετε περισσότερα από όσα αρχικά σκοπεύατε. Αν θεωρείτε πως τα παραπάνω είναι υπερβολές, και πως εσείς μπορείτε να μείνετε πιστοί στην αρχική σας λίστα, μάθετε ότι έχει υπολογιστεί πως μόνο το 14% των ανθρώπων τα καταφέρνει.

Πώς να αποφύγετε τις «παγίδες»

► Ετοιμάστε μια λίστα με τα ψώνια σας, και μείνετε πιστοί σε αυτή: Γίνετε ένας από το 14% που τα καταφέρνουν, μένοντας εστιασμένοι στα αναγκαία. Μόνο και μόνο το ότι θα μπείτε στην διαδικασία να την καταρτίσετε, σας αποτρέπει από το σύνηθες «θα μπω στο supermarket και θα περιπλανιέμαι μέχρι να δω κάτι που χρειάζομαι».
► Αν χρειάζεστε γάλα, περάστε κατευθείαν στο πίσω μέρος του supermarket, χωρίς να «χαζεύετε» δεξιά κι αριστερά.
► Μην πηγαίνετε στο supermarket όταν… πεινάτε. Αυτό θα οδηγήσει σίγουρα σε αγορά περισσότερων ποσοτήτων τροφίμων από όσα χρειάζεστε, μόνο και μόνο χάρη στην… λιγούρα σας.
► Αποφύγετε τα τεμαχισμένα, συσκευασμένα προϊόντα, όταν έχετε την εναλλακτική: Μπορείτε για παράδειγμα να τεμαχίσετε και μόνοι σας το κοτόπουλο ή το μαρούλι, παρά να αγοράσετε τα σακουλάκια με την μαρουλοσαλάτα ή το τεμαχισμένο κοτόπουλο, που στοιχίζουν περισσότερο, ακριβώς επειδή κάποιος τα έκοψε και τα συσκεύασε – κάτι που προφανώς μπορείτε να κάνετε κι εσείς.
► Δοκιμάστε να περιηγηθείτε σε έναν διάδρομο και να επιλέξετε κάποιο προϊόν, σαν να μην γνωρίζατε την μάρκα του. Έτσι, θα καταλήξετε στο «όλα κρουασάν σοκολάτας είναι, γιατί να μην πάρω το οικονομικότερο;»

newingreece.blogspot.gr/2012/08/supermarket.html
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Πολυεθνικά-ελληνικά Super Market και Ψυχολογικές Στρατηγικές Χειραγώγησης

13
Η γιαγιά μου που ήταν δασκάλα με προετοίμασε για την κρίση εμφυσώντας στο μυαλό μου απλά μαθήματα οικιακής οικονομίας.

Άν κάνεις έρευνα αγοράς σε καθημερινή βάση και διαχειρίζεσαι έξυπνα τα χρήματά σου αγοράζοντας μόνο τα απολύτως απαραίτητα αγαθά της "κάθε μέρας" μπορείς ν' αποφύγεις αυτές τις παγίδες. Προϋπόθεση βέβαια είναι να συγκρίνεις τις αναγραφόμενες τιμές στις συσκευασίες και στο ράφι και να επιλέγεις προϊόντα σε τιμές που δεν επιβαρύνουν το budget.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Βιομηχανία υποταγής συνειδήσεων”

cron