Ο ψυχολογικός πόλεµος ή οι ψυχολογικές επιχειρήσεις (PSYOPS), όπως είναι ο εκσυγχρονισµένος όρος, ως πολεµική τακτική είναι τόσο παλιές όσο και ο ίδιος ο πόλεµος.
Ένας άλλος άνθρωπος του πολέµου, ο µογγόλος στρατηγός Τζέκινς Χαν, συνήθιζε να χρησιµοποιεί άτοµα τα οποία προπορεύονταν των επιδροµών του, ούτως ώστε να προειδοποιούν τους κατοίκους των περιοχών που σκόπευε να κατακτήσει για τη βαναυσότητα και τη βαρβαρότητα των πολεµικών του ενεργειών, των οποίων εκείνοι είχαν υπάρξει µάρτυρες.
Τα PSYOPS χρησιµοποιούνται προκειµένου να προετοιµάσουν το έδαφος για την κήρυξη ενός πολέµου.
Οι ψυχολογικές επιχειρήσεις αποτελούν την ανθρώπινη πλευρά του πληροφοριακού πολέµου. Υπάρχουν τρεις κατηγορίες ψυχολογικού πολέµου:
(1) Επιχειρήσεις ενάντια στην εθνική βούληση,
(2) Επιχειρήσεις ενάντια στους αντιπάλους ∆ιοικητές και
(3) Επιχειρήσεις ενάντια στο ηθικό των στρατιωτών στο πεδίο της µάχης.
Επισης
Οι ΨΕΠ μπορούν να διακριθούν σε 3 κατηγορίες με βάση το "στόχο" οπότε και εφαρμόζονται ανάλογα:
1. Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει τον εχθρό και τους υποστηρικτές του. Οι ΨΕΠ αποσκοπούν στην άσκηση προπαγάνδας για το περιορισμό της διάθεσης αντίστασης ή συνέχισης των συγκρούσεων.
2. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι πολίτες και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας που διεξάγει τις ΨΕΠ με σκοπό την εμπέδωση της πίστης στο δίκαιο και αίσιο τέλος του αγώνα, τη μεγιστοποίηση των προσπαθειών και τη θωράκιση έναντι των εχθρικών ΨΕΠ.
3. Η τρίτη κατηγορία αφορά συμμαχικές ή φίλιες χώρες και ομάδες ανθρώπων. Οι ΨΕΠ αποσκοπούν στη συμπαράσταση και υποστήριξη τους.
Σε όλες τις παραπάνω επιχειρήσεις χρησιµοποιούνται ηλεκτρονικά µέσα, κυρίως τα ΜΜΕ, σε συνδυασµό µε άλλες τεχνικές για την επίτευξη του αντικειµενικού σκοπού. Οι ψυχολογικές επιχειρήσεις ξεφεύγουν του αντικειµένου του άρθρου και δεν κρίνεται σκόπιµο να τύχουν µεγαλύτερης ανάλυσης.
Οι τακτικές των PSYOPS διακρίνονται σε «Λευκές PSYOPS», κάτι που δηλώνει ανοικτά και με ακρίβεια ποιος είναι ο χορηγός του προϊόντος και «Μαύρες PSYOPS»- οι Ψυχολογικές Επιχειρήσεις που εμφανίζονται ότι παράγονται από μία πηγή, όμως για την ακρίβεια δημιουργούνται από κάποια άλλη.
Οι λευκές ψυχολογικές επιχειρήσεις προέρχονται από µία πηγή πληροφόρησης η ταυτότητα της οποίας είναι γνωστή. Τα λευκά PSYOPS δεν ψεύδονται εσκεµµένα µιας και η αποτελεσµατικότητά τους βασίζεται στην αξιοπιστία όσων µεταδίδουν. Μια τέτοια περίπτωση είναι το Radio Sawa, ραδιοφωνικός σταθµός τής κυβέρνησης των ΗΠΑ που εκπέµπει στις χώρες της Μέσης Ανατολής και απευθύνεται στους νεαρούς Aραβες µε πολύ αραβική και δυτική ποπ µουσική σε συνδυασµό µε νέα και ανακοινώσεις, προωθώντας τα αµερικανικά συµφέροντα.
Από την άλλη, τα µαύρα PSYOPS ή µαύρη προπαγάνδα από τη φύση τους στηρίζονται στο ψέµα µε σκοπό να οδηγήσουν στην πολιτική και στρατιωτική παραπλάνηση.
Κατάµαυρη προπαγάνδα έλαβε χώρα στο Ιράκ. Μία σειρά από σκάνδαλα στις ΗΠΑ έφεραν στην επιφάνεια την παχυλή κυβερνητική χρηµατοδότηση σε εταιρείες δηµοσίων σχέσεων για την παραγωγή ψευδών ειδήσεων. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο βρετανικός «Guardian», «Ηθοποιοί παίρνουν τη θέση δηµοσιογράφων και τα “νέα” µεταδίδονται σαν να είναι αληθινά. Η ίδια πρακτική έχει υιοθετηθεί και στο Ιράκ, όπου εφηµερίδες πληρώνονται για να δίνουν χώρο σε τέτοιου είδους πλαστά ρεπορτάζ».
Διαδικτυακή προπαγάνδα
Η διαρκής ανάπτυξη του διαδικτύου δηµιουργεί διαφορετικά δεδοµένα ως προς τις νέες µορφές των ψυχολογικών επιχειρήσεων. Οι δυνατότητες του νέου µέσου ξεδιπλώθηκαν ώς ένα βαθµό στην περίπτωση του βοµβαρδισµού τής Σερβίας από το ΝΑΤΟ. Μετά την καταστροφή από πύραυλο του κτιρίου της σερβικής κρατικής τηλεόρασης στο κέντρο του Βελιγραδίου, επειδή είχε θεωρηθεί όργανο της προπαγάνδας τού Μιλόσεβιτς, η κυβέρνηση των ΗΠΑ «µεγαλόψυχα» αποφάσισε να µην «κόψει» την πρόσβαση των Σέρβων στο διαδίκτυο. Θεώρησε ότι µε αυτό τον τρόπο θα είχαν τη δυνατότητα να πληροφορηθούν για τα εγκλήµατα ενάντια στην ανθρωπότητα που ετοίµαζε το καθεστώς Μιλόσεβιτς στο Κόσοβο. Υπό αυτή την έννοια, ο πόλεµος στο Κόσοβο µπορεί να θεωρηθεί ως ο πρώτος «πόλεµος του διαδικτύου».
Η σπουδαιότητά του γίνεται ακόµα περισσότερο αντιληπτή αν αναλογιστούµε ότι τα περισσότερα βίντεο µε δηλώσεις τροµοκρατών, εξτρεµιστών και λοιπών διαφωνούντων αρχικά «ανεβαίνουν» στο διαδίκτυο.
Παρ’ όλα όµως τα νέα µέσα που έχουν εµπλουτίσει το «οπλοστάσιο» της µαζικής επικοινωνίας και τα οποία λειτουργούν µε έναν πιο εκλεπτυσµένο και αδιαφανή τρόπο (διαδίκτυο, sms, δορυφόροι, ιπτάµενες πλατφόρµες µετάδοσης εκποµπών) ο στόχος των ψυχολογικών επιχειρήσεων παραµένει ο ίδιος. Η καλλιέργεια κλίµατος αναστάτωσης και εξέγερσης στο εσωτερικό τού εχθρού, αλλά και η απόκτηση ηθικού πλεονεκτήµατος (εµείς είµαστε οι καλοί του παραµυθιού και οι άλλοι οι κακοί) ώστε να νοµιµοποιηθεί στα µάτια της παγκόσµιας κοινής γνώµης η προετοιµαζόµενη πολεµική επιχείρηση.
Ψυχολογικές επιχειρήσεις (Psychological Operations / PSYOPS)
1Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !