Κατασκευή Υπηκόων

1
Απόσπασμα από Κατασκευή Υπηκόων του Ε.Α. Ραυλερ

Στο σχολείο κατασκευάζονται άνθρωποι. Η διαδικασία της κατασκευής ανθρώπων λέγεται εκπαίδευση. Η οικογένεια, ο κινηματογράφος, η τηλεόραση, το θέατρο, το ραδιόφωνο, οι εφημερίδες, τα βιβλία και τα πλακάτ είναι σχολεία με την ευρύτερη έννοια. Όλα τα κέντρα που μεταδίδουν πληροφορίες είναι σχολεία.

Για την κατασκευή πραγμάτων χρησιμοποιούνται εργαλεία. Το εργαλείο με το οποίο κατασκευάζονται άνθρωποι είναι η πληροφορία. Όταν οι άνθρωποι δεν υπακούουν σε φυσικές ανάγκες, στη συνήθεια ή στη βία, οι πράξεις τους εξαρτώνται από τα όσα ξέρουν. Ακόμα και οι συνήθειες δημιουργούνται ως ένα βαθμό από πληροφορίες. Αφού οι πράξεις ενός ανθρώπου καθορίζουν την πορεία της ζωής του, οι πληροφορίες που παίρνει αυτός ο άνθρωπος καθορίζουν πώς θα ζήσει. Τα σχολεία δε φτιάχνουν μόνον ανθρώπους, τα σχολεία φτιάχνουν και βιογραφίες.
Εικόνα
Τη φύση της πληροφορίας μπορεί να την καταλάβει κανείς μόνον αν εξετάσει την επίδραση της στη ζωή των ανθρώπων. Αν θέλει κανείς να καταλάβει καλύτερα τη φύση των εργαλείων, πρέπει να ξέρει για ποιο σκοπό προορίζονται. Ο σκοπός διαμορφώνει το εργαλείο. Δεν υπάρχει εργαλείο χωρίς σκοπό. Δεν υπάρχει πληροφορία χωρίς σκοπό. Οι πληροφορίες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ανθρώπων, είναι ανάλογες με το είδος ανθρώπου που θέλει να κατασκευάσει κανείς.

Αν θέλει κανείς να φτιάξει έναν άνθρωπο κατάλληλο για να επισκευάζει χαλασμένα αυτοκίνητα, δε θα το κατορθώσει αυτό χρησιμοποιώντας πληροφορίες με τις οποίες δημιουργείται ένας κτηνίατρος.

Αν θέλει κανείς να φτιάξει έναν άνθρωπο που να περνάει εθελοντικά όλη του τη ζωή στο στρατό, πρέπει να τον επεξεργασθεί με πληροφορίες διαφορετικές από εκείνες που κάνουν κάποιον να λατρεύει αγελάδες.

Οι πληροφορίες που δεχόμαστε συναρθρώνονται στο κεφάλι μας και σχηματίζουν κρίσεις και πεποιθήσεις. Οι κρίσεις και οι πεποιθήσεις είναι μέρη του μηχανισμού που κατευθύνει τις πράξεις μας.

Ένα από τα σημαντικότερα γρανάζια σ’ αυτόν το μηχανισμό είναι η πεποίθηση ότι, εκτός από λίγες εξαιρέσεις, είμαστε κύριοι των πράξεων μας. Η συμφωνία μας με τις πράξεις μας και τα αποτελέσματα τους μπορεί να είναι μικρότερη ή μεγαλύτερη. Όσο πιο πολύ πιστεύουμε ότι η θέληση μας είναι το θεμέλιο των πράξεων μας, χόσο μεγαλύτερη είναι η συμφωνία μας. Όσο πιο πολύ πιστεύουμε όιι οι πράξεις μας υποκινούνται από μια ξένη θέληση, τόσο μικρότερη είναι η συμφωνία μας.

Η φράση ότι κάποιος ξέρει τι κάνει σημαίνει πως αυτός ο κάποιος καταλαβαίνει τους Λόγους των πράξεων του και προβλέπει τα αποτελέσματα τους. Αν εξετάσουμε τις πράξεις μας από αυτή τη σκοπιά, θα διαπιστώσουμε ότι μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις ξέρουμε τι κάνουμε.

Τις περισσότερες πράξεις μας τις εκτελούμε χωρίς να καταλαβαίνουμε τους λόγους ή τα αποτελέσματα τους, συχνά μάλιστα χωρίς να καταλαβαίνουμε ούτε το ένα ούτε το άλλο. Όσα παραδείγματα και αν επιστρατεύσουμε για ν’ αποδείξουμε το αντίθετο, θα διαπιστώσουμε ότι πολύ λίγα παραδείγματα ταιριάζουν για ν’ αποδείξουν ότι ξέρουμε τι κάνουμε. Δεν παίζει κανένα ρόλο από ποιον τομέα της ζωής μας παίρνουμε τα παραδείγματα αυτά ή αν κατέχουν σημαντική ή ασήμαντη θέση στη ζωή μας.

Αυτό θα το δούμε καθαρά, αν πάρουμε μια συχνή και καθημερινή αλληλουχία πράξεων, όπως η οδήγηση ενός αυτοκινήτου. Ελάχιστοι οδηγοί ξέρουν ποιες διεργασίες προκαλούν στον κινητήρα του αυτοκινήτου τους με τα χέρια και τα πόδια τους. Ελάχιστοι οδηγοί ξέρουν τι είναι ένας κινητήρας. Ξέρουν μόνο το τελικό αποτέλεσμα μιας μακριάς. αλυσίδας από αποτελέσματα: το αυτοκίνητο τρέχει πιο γρήγορα ή πιο αργά ή σταματάει. Ελάχιστοι ξέρουν τι γίνεται στο εσωτερικό της μηχανής, σε ποιες πιέσεις είναι εκτεθειμένα τα διάφορα ντεπόζιτα, τα έμβολα, οι κύλινδροι ή οι μπιέλες.

Αυτό το παράδειγμα μας κάνει να εξετάσουμε το ζήτημα της μεγαλύτερης ή μικρότερης χρησιμότητας των πληροφοριών. Αραγε δεν είναι αρκετό να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να σταματήσουμε ή να επιταχύνουμε το αυτοκίνητο μας; Αραγε δεν είναι περιττό να μάθουμε λεπτομέρειες για τη διαδικασία της καύσης που γίνεται στον κινητήρα; Μπορεί να είναι σωστό ότι κάποιος που ξέρει ποιες ακριβώς μηχανικές και χημικές διεργασίες προκαλεί η πίεση του ποδιού στο πεντάλ, πλεονεκτεί κάπως απέναντι στους οδηγούς που δεν ξέρουν τίποτα για τις διαδικασίες που μεσολαβούν ανάμεσα στην κίνηση του ποδιού τους και την επιτάχυνση, αλλά είναι αμφίβολο αν θα ωφεληθεί ο συνολικός πληθυσμός όταν όλοι οι οδηγοί αυτοκινήτων αποκτήσουν τις θεωρητικές γνώσεις που έχουν οι μηχανικοί αυτοκινήτων.

Μπορούμε να φανταστούμε ένα αυτοκίνητο να «μένει» καταμεσής στη Σαχάρα και τους επιβάτες του να πεθαίνουν από τη δίψα, επειδή κανένας τους δεν ήξερε ότι ο ιμάντας του ανεμιστήρα μπορεί ν’ αντικατασταθεί με μια νάιλον κάλτσα. Ωστόσο, πολύ λίγοι θα βρεθούν να υποστηρίξουν την υποχρεωχική επέκταση του μαθήματος οδήγησης.

Ο αριθμός των ανθρώπων που πεθαίνουν στην έρημο κάθε δέκα χρόνια, επειδή τους λείπουν μερικές τεχνικές πληροφορίες, είναι ελάχιστος.
Το παράδειγμα με το αυτοκίνητο δείχνει ότι υπάρχουν καταστάσεις, στις οποίες ο άνθρωπος μπορεί να παραιτηθεί από την κατανόηση των πράξεων του χωρίς να πάθει ζημιά.

Το λιγότερο που μπορεί να πει κανείς είναι το εξής: οι φυσικοχημικές πληροφορίες που σχετίζονται με τη μηχανή εσωτερικής καύσης δε θ’ άλλαζαν τη ζωή των αυτοκινητιστών οι αυτοκινητιστές δε θα έπαυαν να οδηγούν αυτοκίνητο, δε θα οδηγούσαν ούτε πιο αργά ούτε πιο γρήγορα ούτε πιο σίγουρα.

Είπαμε ότι η συμφωνία μας με τις πράξεις μας μπορεί να είναι μικρότερη ή μεγαλύτερη, ανάλογα με το αν πιστεύουμε ότι ενεργούμε αυτόβουλα ή αν πιστεύουμε ότι εξυπηρετούμε ξένες προθέσεις. Η ακριβέστερη γνώση των όρων υπό τους οποίους κινείται το αυτοκίνητο μας, δε θ’ άλλαζε σε τίποτα τη συμφωνία μας με την πράξη μας να οδηγούμε αυτοκίνητο. Δεν είναι και τόσο σημαντικό το ότι δεν ξέρουμε τι κάνουμε την ώρα που οδηγούμε. Αρκεί να εκτελούμε τις σωστές κινήσεις.
Σ’ αυτή την περίπτωση δεν είμαστε εντελώς κύριοι των πράξεων μας· το να συμπιέζει ένα έμβολο μια ορισμένη ποσότητα μίγματος βενζίνης-αέρα στο ένα έκτο του όγκου της, δεν ήταν δική μας θέληση αλλά θέληση του κατασκευαστή. Ωστόσο είμαστε σύμφωνοι με τις πράξεις μας. Σ’ αυτή την περίπτωση εξακολουθούμε να συμφωνούμε, ακόμα και όταν ανακαλύπτουμε ότι κάποιος άλλος κατευθύνει τις πράξεις μας.
Αυτό δεν οφείλεται στο γεγονός ότι οι παραπάνω πληροφορίες έχουν μικρότερη σημασία απ’ ό,τι άλλες πληροφορίες. Οφείλεται στο ότι ελέγχουμε άμεσα τους παραγωγούς, τουλάχιστο σ’ ό,τι αφορά την εξωτερική κίνηση του αυτοκινήτου μας. Οι παραγωγοί δεν έχουν καμιά πιθανότητα να πουλήσουν αυτοκίνητα που δεν κινούνται.

Υπάρχουν διαδικασίες στις οποίες οι παραγωγοί αυτοκινήτων δεν υπόκεινται σ’ αυτόν τον άμεσο έλεγχο από εμάς, όπως, λόγου χάρη, στην περίπτωση της φθοράς του υλικού και των εξαρτημάτων της μηχανής. Εδώ διαπιστώνουμε ότι η συμφωνία μας με τις πράξεις μας (δηλαδή την αγορά του αυτοκινήτου και την οδήγηση) συρρικνώνεται από τη στιγμή που διαθέτουμε ακριβέστερες πληροφορίες, θα προτιμούσαμε να οδηγούμε ένα άλλο αυτοκίνητο* αλλά η αγανάκτηση μας εναντίον ενός ορισμένου συγκροτήματος αυτοκινήτων δεν έχει συνέπειες, γιατί δεν μπορούμε ν’ αποκτήσουμε τις απαραίτητες πληροφορίες για την παραγωγή των άλλων συγκροτημάτων. Ποιος, άραγε, θα συμφωνούσε να μικραίνουν συστηματικά οι εταιρείες τη διάρκεια ζωής του υλικού και των εξαρτημάτων, με τη βοήθεια εργαστηριακών πειραμάτων, όπως μαθεύτηκε ότι κάνουν ορισμένες αμερικανικές εταιρείες;

Όσο συχνότερα κάνουμε πράξεις χωρίς να ξέρουμε τους λόγους, τις προϋποθέσεις και τα αποτελέσματα τους, τόσο συχνότερα γινόμαστε οι ίδιοι λόγος, προϋπόθεση και αποτέλεσμα των πράξεων άλλων. Όσο περισσότερο πιστεύουμε ότι είμαστε κύριοι πράξεων, των οποίων οι πραγματικοί κύριοι είναι άλλοι, τόσο περισσότερο θα είναι άλλοι οι κύριοί μας.

Γιώργος Μάρης
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]

Re: Κατασκευή Υπηκόων

2
Μερικοί θα πουν: αν έχω τα μάτια μου δεκατέσσερα, δε θα πραγματοποιήσω ποτέ τις προθέσεις άλλων. Μόνον οι βλάκες ζουν για τους άλλους.


Το πόσα ξέρουμε για τις συνθήκες υπό τις οποίες ενεργούμε, δεν το αποφασίζουμε οι ίδιοι.

1361 Κατασκευή Υπηκόων: Η εξυπνάδα δεν προστατεύει από τη ΒλακείαΤα όσα ξέρουμε γι’ αυτές τις συνθήκες εξαρτώνται από τις πληροφορίες που δεχόμαστε. Η επιρροή μας στο ζήτημα «ποιες πληροφορίες δεχόμαστε» είναι περιορισμένη. Δεν μπορούμε να βρούμε πληροφορίες που δεν ξέρουμε ότι μας λείπουν. Ορισμένες πληροφορίες είναι ιδιοκτησία.

Οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν το γεγονός ότι ζουν ως το μεγαλύτερο αγαθό τους. Ωστόσο είναι πρόθυμοι να διακινδυνέψουν αυτό το αγαθό υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Το λιγότερο που μπορεί να πει κανείς γι’ αυτές τις προϋποθέσεις είναι ότι πρέπει να είναι ελπίδες για την απόκτηση άλλων αγαθών. Είναι αρκετό να είναι ελπίδες, δε χρειάζεται να είναι εγγυήσεις. Τα αγαθά προς τα οποία στρέφεται η ελπίδα, πρέπει να έχουν ένα ορισμένο μέγεθος.

Ποια αγαθά είναι σε θέση να υπερνικήσουν την αγάπη του ανθρώπου για τη ζωή; Αν σκεφθούμε την ακατανίκητη δύναμη του φόβου μπροστά στο θάνατο, θα ήταν λογικό να υποθέσουμε ότι για τους περισσότερους ανθρώπους κανένα αγαθό δεν είναι αρκετά μεγάλο ώστε να το ανταλλάξουν με τη ζωή. Είναι προτιμότερο να ζει κανείς άσχημα παρά να πεθαίνει.

Υπάρχει η ιστορία του ανθρώπου που είχε χάσει τη δουλειά του και δεν ήξερε πώς να ζήσει τη γυναίκα του και τα παιδιά του. Πήγε, λοιπόν, σ’ ένα τσίρκο και πρότεινε στον διευθυντή να πηδήσει, αντί μιας ορισμένης αμοιβής, από το ψηλότερο σημείο της σκηνής στην πίστα, χωρίς δίχτυ. Ο διευθυντής δέχτηκε. Δε φανταζόταν ότι ο άνθρωπος εκείνος θα σκοτωνόταν. Ο άνθρωπος πέθανε και τα λεφτά που κέρδισε έτσι έθρεψαν τη γυναίκα και τα παιδιά του.

Η αυτοθυσία αυτού του είδους είναι κάτι το σπάνιο. Αν έκανε κανείς μια σφυγμομέτρηση και πρότεινε σ’ όλους τους υγιείς άνδρες από είκοσι ως σαράντα χρόνων να εξαγοράσει τη ζωή τους με μισό εκατομμύριο μάρκα το κεφάλι, το πιθανότερο είναι ότι δε θα μαζεύονταν μ’ αυτό τον τρόπο ούτε όσοι άνδρες χρειάζονται για να συγκροτήσουν ένα λόχο της «Μπούντεσβερ». Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι: οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν το ζήτημα του θανάτου τους με σύνεση και περίσκεψη.
Είναι αλήθεια ότι πολλοί άνθρωποι απαρνούνται τη ζωή τους χωρίς να έχουν κανένα αντάλλαγμα. Κάθε χρόνο μεγαλώνει ο αριθμός των ανδρών που το σκάνε από τον αμερικανικό στρατό για να μη σκοτωθούν από Βιετναμέζους. Αλλά ο αριθμός εκείνων που σκοτώθηκαν από τότε που άρχισε ο αμερικανικός πόλεμος στο Βιετνάμ είναι μεγαλύτερος: στις αρχές του 1971 ήταν γύρω στους 50.000. Το μοσχαρίσιο κρέας δεν έγινε φτηνότερο με το θάνατο τους, η σχολική μόρφωση των έγχρωμων Αμερικανών δεν έγινε καλύτερη, τα νερά και ο αέρας δεν έγιναν καθαρότερα. Ο αριθμός των Αμερικανών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας πλησιάζει ακόμα χα τριάντα εκατομμύρια. Είναι δύσκολο να βρεθεί κάποιος που ωφελήθηκε από αυτή την αιματοχυσία.

Ωστόσο υπάρχει μια σειρά από άτομα, για τα οποία ο θάνατος εκείνων των 50.000 Αμερικανών έφερε ένα όφελος, που αλλιώτικα δε θα το είχαν αποκτήσει. Γι’ αυτό ακριβώς το όφελος έπρεπε να σκοτωθούν εκείνοι οι 50.000 Αμερικανοί. Βέβαια δεν ήταν ανάγκη να είναι ακριβώς 50.000, θα έφταναν και 45.000 ή και 40.000 μονάχα. Αλλά στον πόλεμο τον αριθμό των νεκρών τον αποφασίζει και ο εχθρός.

Γιώργος Μάρης
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]

Re: Κατασκευή Υπηκόων

3
Αν κανείς θέλει να θεωρεί ένας άνθρωπος σωστή τη φράση: «Το να ληστεύει κανείς μια τράπεζα είναι αθώα πράξη σε σύγκριση με το να είναι κανείς ιδιοκτήτης μιας τράπεζας», τότε πρέπει να τον επεξεργασθεί με πληροφορίες διαφορετικές από εκείνες που χρειάζονται για να τον κάνει να σέβεται τον τραπεζίτη και να τον βοηθάει να πιάσει τον ληστή της τράπεζας.

Ο άνθρωπος μπορεί να προγραμματισθεί έτσι ώστε να θεωρεί σωστό είτε τον πρώτο είτε τον δεύτερο ισχυρισμό. Αν είναι δυνατό να φτιάξει κανείς ανθρώπους που χρόνια ολόκληρα στη σειρά εργάζονται κάθε μέρα μία, δύο ή περισσότερες ώρες για να χαρίσουν σ’ έναν μεγιστάνα του Τύπου, που μένει στο Αμβούργο, μερικούς πύργους, τυπογραφεία, μέγαρα και ελεύθερο χρόνο, κι άλλους ανθρώπους που σπάνε στο ξύλο όσους καταδικάζουν αυτό το κουτό μπαξίσι, τότε είναι εύκολο να φτιάξει κανείς ανθρώπους που να θεωρούν τους ψεύτικους ισχυρισμούς σωστούς.

‘Οταν λέμε ότι μπορεί κανείς να προγραμματισθεί έτσι ώστε να θεωρεί σωστή είτε τη μία είτε την άλλη πρόταση, πρέπει να εξηγήσουμε τι εννοούμε με τη λέξη «σωστή». Να τι νόημα δίνουμε σ’ αυτή την έννοια:
Υπάρχουν πολλές σκοπιές, από τις οποίες μπορεί κανείς να κρίνει αν κάτι είναι σωστό ή όχι. Το αν ένας ισχυρισμός είναι σωστός ή όχι εξαρτάται από το αν είναι προς το συμφέρον μας.

Ο Χέρμαν Γιόζεφ Αμπς, ο μεγάλος έμπορος του χρήματος, είπε κάποτε: «Ό,τι είναι καλό για τη ‘Ντόιτσε Μπανκ’, είναι καλό για τη Γερμανία». Για τη «Ντόιτσε Μπανκ» καλό είναι όταν οι ιδιοκτήτες της βγάζουν όλο και μεγαλύτερα κέρδη, όταν συγκεντρώνουν όλο και μεγαλύτερη περιουσία και όταν ασκούν όλο και μεγαλύτερη επιρροή στην κυβέρνηση. Στο Δεύτερο γερμανικό Παγκόσμιο Πόλεμο, χιλιάδες κρατούμενοι και αιχμάλωτοι πολέμου δούλευαν στο στρατόπεδο του Αουσβιτς για τους μετόχους της «Ντόιτσε Μπανκ», προτού δολοφονηθούν σε ειδικούς θαλάμους με δηλητηριώδη αέρια. Μια θυγατρική εταιρεία του συγκροτήματος «Φάρμπεν» έκανε χρυσές δουλειές, πουλώντας αυτά τα αέρια στις υπηρεσίες των Ες-Ες. Μετά τον πόλεμο, το συγκρότημα αυτό διαιρέθηκε στα συγκροτήματα ΒΑ5Ρ, «Μπάγερ-Λέβερκουζεν» «Φάρμπβερ-κε Χεχστ».

hollow Αυτοί που αποφασίζουν με ποιες πληροφορίες θα κατασκευασθούμε, ορίζουν ποιες δυνατότητες μας θα μάθουμεΤα εργατικά χέρια ήταν φτηνά στο Αουσβιτς, δε χρειαζόταν σχεδόν τίποτα για τη συντήρηση τους. Δεν ήταν ανάγκη να σκοτίζεται κανείς για τη σωματική υγεία των εργατών, γιατί όταν δεν μπορούσαν πια να δουλέψουν αρκετά τους έστελναν στους θαλάμους αερίων. Υπήρχαν αρκετοί αντικαταστάτες τους. Οι γερμανοί στρατιώτες, τα Ες-Ες και οι γερμανοί αστυνομικοί προμήθευαν στις επιχειρήσεις περισσότερους κρατουμένους απ’ όσους ξόδευαν αυτές, κι έτσι οι επιχειρήσεις —που ένα μέρος τους ήταν ιδιοκτησία της «Ντόιτσε Μπανκ» — δεν τσιγκουνεύονταν τους ανθρώπους. Αυτό ήταν καλό για την «Ντόιτσε Μπανκ». Ήταν όμως καλό για τη Γερμανία; Αν σκεφτεί κανείς ότι ο μεγάλος έμπορος του χρήματος δεν πέθανε στους θαλάμους αερίων και κανένας δεσμοφύλακας δεν τον έστειλε με το βούρδουλα να κάνει βαριά σωματική δουλειά, τότε η φράση του είναι σωστή. ΓΓ αυτόν ία εργοστάσια είναι κάτι σαν νησιά, η Γερμανία είναι το περιβάλλον των εργοστασίων. Ο κήπος της βίλας του είναι η Γερμανία. Ακόμα και σήμερα δεν είναι υποχρεωμένος να δουλεύει πλάι στην κυλιόμενη κορδέλα. Η φράση του είναι σωστή μόνο για τους ανθρώπους που έχουν μια τράπεζα ή ένα εργοστάσιο.

Για τους περισσότερους από εμάς ο ισχυρισμός του Αμπς είναι ψεύτικος. Δεν έχουμε τράπεζα, δεν έχουμε κανέναν να δουλεύει για εμάς. Κανένας αστυνομικός και κανένας στρατιώτης δε θα πήγαινε να πιάσει για λογαριασμό μας ανθρώπους και να τους στείλει με το βούρδουλα να δουλέψουν για εμάς. Ο ισχυρισμός του εμπόρου του χρήματος δεν είναι προς το συμφέρον μας.

Το φως που κάνει πιο ξεκάθαρα όλα τα σκοτεινά προβλήματα είναι το συμφέρον μας. Όταν δεν ξέρουμε το συμφέρον μας, δεν καταλαβαίνουμε ούτε τις πιο απλές κοινωνικές συσχετίσεις, οι περισσότερες ώρες που περνάμε στα θρανία δε χρησιμεύουν σε τίποτα. Δεν μπορεί να ξέρει κανείς τα συμφέροντα του, αν δεν ξέρει τις δυνατότητες του. Αν ένας πεινασμένος μπορεί ν’ αποκτήσει με την ίδια προσπάθεια δύο διαφορετικές ποσότητες τροφής, αλλά ξέρει μόνο τη μικρότερη, τότε αγνοεί το συμφέρον του ν’ αποκτήσει τη μεγαλύτερη ποσότητα.

Τις δυνατότητες του τις μαθαίνει κανείς με τις πληροφορίες. Εκείνοι που αποφασίζουν με ποιες πληροφορίες θα κατασκευασθούμε, αποφασίζουν ποιες δυνατότητες μας θα μάθουμε. Επομένως, αποφασίζουν ποια συμφέροντα θα θεωρούμε ως δικά μας.

Η πραγματοποίηση ξένων προθέσεων είναι αναπόφευκτη, όταν δε συμμετέχουμε στη διαμόρφωση του προγράμματος διδασκαλίας.
Ένας μαθητής που δεν ξέρει ποιες γνώσεις τού στερούν, δεν γνωρίζει τα συμφέροντα του. Δεν ξέρει ποια λάθη των δασκάλων πρέπει να καταπολεμήσει. Δεν ξέρει ποια κενά κρύβει το πρόγραμμα διδασκαλίας: δεν ξέρει ποια ζωή τού στερεί το πρόγραμμα διδασκαλίας. Δεν μπορεί κανείς να επιθυμεί κάτι που δεν το άκουσε ποτέ του.

Όποιος καταλαβαίνει ότι μπορεί να του κρύβουν τα συμφέροντα του, έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα για να τα ανακαλύψει. Για ποιο λόγο, άραγε, να μένουν κρυμμένα τα συμφέροντα μας; Τα συμφέροντα συνδέονται με πρόσωπα. Είναι αντιπαραγωγικό να λέει κανείς ότι το συμφέρον της γάτας είναι το ποντίκι.

Ε. Α. Ράουτερ

Πηγή http://thenetwar.com/2010/06/afti-pou-a ... -mathoume/
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]

Re: Κατασκευή Υπηκόων

4
ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΘΕΣΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΠΡΩΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΙΣ ΤΗΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΤΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΑΓΙΑ ΤΑΚΤΙΚΗ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΧΑΝΟΥΣ ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΚΟΣΜΟ ΑΑΑΑΑ ΜΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ ΣΤΑ ΓΚΑΤΣΕΤ ΤΗΣ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗΣ ΚΙΝΗΤΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΜΕ ΚΑΜΕΡΕΣ ΤΣΙΜΠΙ ΕΣ ΚΑΙ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΙΛΟΥΜΕΝΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΔΕ ΓΩΝΙΑ ΤΡΩΕΙ ΠΙΤΣΑ....
Δεν είμαστε όσα πιστεύουμε, αλλά όσα πράττουμε.

Re: Κατασκευή Υπηκόων

5
Τις δυνατότητες του τις μαθαίνει κανείς με τις πληροφορίες. Εκείνοι που αποφασίζουν με ποιες πληροφορίες θα κατασκευασθούμε, αποφασίζουν ποιες δυνατότητες μας θα μάθουμε. Επομένως, αποφασίζουν ποια συμφέροντα θα θεωρούμε ως δικά μας.
Και τα συμφέροντα τους ειναι αυτα που μας υποδεικνύουν ως συμφεροντα μας!
ωραιο κόλπο!
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !
Απάντηση

Επιστροφή στο “Βιομηχανία υποταγής συνειδήσεων”