Αναφορές περί Αγίας Τριάδος (και όχι πολλών θεών) στην Π.Δ.

1
Νομίζω οτι καλό θα ήταν να ανοιξει νεο θέμα σχετικά με τις αναφορές τις Αγίας Τριάδος στην ΠΔ.
Spartan έγραψε:Εσένα τώρα μπορεί να σου φαίνεται "ακατανόητο εφόσον μιλάει για Θεό να μην εννοούμε την Αγία Τριάδα", το γεγονός όμως είναι ότι στην εποχή που γράφτηκε η Γέννεση της Παλαιάς Διαθήκης, δεν υπήρχε ο Υϊός, άρα και η έννοια της Τριαδικής υπόστασης του Θεού.
Οπότε κατά ποία έννοια και με ποιά λογική θα μπορούσε ο συγγραφέας του συγκεκριμένου χωρίου (που ήταν Εβραίος λόγιος-ραβίνος και ως γνωστόν στους Εβραίους δεν υπάρχει η έννοια της Αγίας Τριάδος), να εννοεί την Αγία Τριάδα χρησιμοποιώντας πληθυντικό;
Ναι,με μια σημαντική διαφορά όμως,το οτι δεν αναφέρεται ως ξεχωριστό πρόσωπο ο Υιός ,δεν σημαίνει οτι δεν υπήρχε,ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα υπήρχαν και υπάρχουν,όσο υπάρχει ο Πατήρ.

Ο συγγραφέας του χωρίου ήταν ο Μωυσής,στον οποίο πιστεύουμε οτι αποκαλύφτηκαν τα γεγονότα της Γένεσεως υπο του Θεού,οχι του Πατρός μόνο,για αυτό ονομάζεται και θεόπτης ,για αυτό και εμφανίζεται στην Μεταμόρφωση του Χριστού και γίνονται τόσες αναφορές στο πρόσωπό του απο τον ίδιο τον Χριστό.

Άρα αμα δεχόμαστε οτι ο Θεός του τα αποκάλυψε, που ο Θεός πάντοτε ήταν Τριαδικός,ακόμα και αν δεν είχε αποκαλυφθεί άμεσα η Τριαδικότητα,αλλά έμμεσα,τότε όταν ο Θεός αναφερόταν στον Ευατό Του με το ποιήσωμεν,είναι φύσει αδύνατο να μην χρησιμοποιήσει πληθυντικό,γιατί θα αναιρούσε τον ευατό Του.

Παραθέτω απο τον Δαμασκηνό(θέλω να πιστεύω οτι δεν εννοείς αυτό,αλλά το βάζω καΛού κακού ,για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.
Ἔκδοσις ἀκριβὴς τῆς ὀρθοδόξου πίστεως Κεφ.8
Δεν υπήρχε χρόνος που ο Πατέρας ήταν χωρίς τον
Υιό, αλλά ο Πατέρας και ο Υιός, που γεννήθηκε απ’ Αυτόν, υπήρχαν συγχρόνως·
διότι χωρίς Υιό, δεν καλείται Πατέρας. Εάν δεν είχε Υιό, δεν θα ήταν Πατέρας·
κι αν απόκτησε κατόπιν Υιό, έγινε Πατέρας μετά τη γέννηση, χωρίς να είναι
πριν απ’ αυτήν· και μεταβλήθηκε από το να μην είναι Πατέρας στην κατάσταση
να γίνει Πατέρας, το οποίο είναι χειρότερο από κάθε βλασφημία.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

2
dominique έγραψε:
Noμίζω το σωστό είναι να λέμε οτι δεν είχε αποκαλυφθεί πλήρως ,οχι οτι δεν υπήρχε η έννοια,γιατί μου φαίνεται λίγο ακατανόητο εφόσον μιλάει για Θεό να μην εννοούμε την Αγία Τριάδα.

....

Ελπίζω να βοήθησα λίγο.

Σωστά τα λες Dominique...!!!
Εννοείται οτι η Αγία Τριάδα υπάρχει (και διαφαίνεται) και στην Παλαιά Διαθήκη - Η Αλήθεια για τον Τριαδικό Θεό δεν αλλάζει ποτέ). Απλώς δεν είχε αποκαλυφθεί πλήρως στα χρόνια της Παλαιάς Διαθήκης.
Υπάρχουν αρκετές αναφορές "περίεργες" στην Παλαιά Διαθήκη που το αποδεικνύουν...

Πχ. Φιλοξενία του Αβραάμ, που ουσιαστικά λένε οι πατέρες οτι εμφανίστηκε υπό την μορφή των τριών ξένων (αγγέλων) η Αγία Τριάδα στον Αβραάμ.
Ή ο πληθυντικός μέσα στην Παλαιά Διαθήκη (ποιήσωμεν...όχι "ποιήσω"), αλλά και σε άλλα σημεία που αναφέρεται σε κάποιο άλλο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας (το Άγιο Πνεύμα).

Μη σας φαίνεται περίεργο.

Σχόλιο απο Διαχείριση: Αντιγράφτηκε απο άλλο θέμα
«Όσο κι αν είναι λίγοι αυτοί όπου διατηρούν την ευσέβεια, αυτοί είναι η Εκκλησία» (Αγ.Νικηφόρος)\n\n«Μὴ φοβοῦ τὸ μικρὸν ποίμνιον· ὅτι εὐδόκησεν ὁ πατὴρ ὑμῶν δοῦναι ὑμῖν τὴν βασιλείαν.» (Λουκ.ιβʼ32)

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

3
omg έγραψε: Υπάρχουν αρκετές αναφορές "περίεργες" στην Παλαιά Διαθήκη που το αποδεικνύουν...
Σωστά, στον παρακάτω ψαλμό φαίνεται πως ο βασιλιάς Δαυιδ γνωρίζει για τα Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος.

εἶπεν κύριος τῷ κυρίῳ μου κάθου ἐκ δεξιῶν μου ἕως ἂν θῶ τοὺς ἐχθρούς σου ὑποκάτω τῶν ποδῶν σου;


Είπε ο Κύριος (Πατήρ) στον Κύριό μου (Υιος).


Σχόλιο απο Διαχείριση: Αντιγράφτηκε απο άλλο θέμα

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

4
Δαν. 7,13 ἐθεώρουν ἐν ὁράματι τῆς νυκτὸς καὶ ἰδοὺ μετὰ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ ὡς υἱὸς ἀνθρώπου ἐρχόμενος ἦν καὶ ἕως τοῦ παλαιοῦ τῶν ἡμερῶν ἔφθασε καὶ ἐνώπιον αὐτοῦ προσηνέχθη.
Δαν. 7,14 καὶ αὐτῷ ἐδόθη ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ βασιλεία, καὶ πάντες οἱ λαοί, φυλαί, γλῶσσαι αὐτῷ δουλεύσουσιν· ἡ ἐξουσία αὐτοῦ ἐξουσία αἰώνιος, ἥτις οὐ παρελεύσεται, καὶ ἡ βασιλεία αὐτοῦ οὐ διαφθαρήσεται.-

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

5
Και αναφορές στο Άγιο Πνεύμα υπάρχουν στην Π.Δ:

Judges 3:10-14
3:10 καὶ ἐγένετο ἐπ᾽ αὐτὸν πνεῦμα κυρίου καὶ ἔκρινεν τὸν Ισραηλ καὶ ἐξῆλθεν εἰς πόλεμον πρὸς Χουσαρσαθαιμ καὶ παρέδωκεν κύριος ἐν χειρὶ αὐτοῦ τὸν Χουσαρσαθαιμ βασιλέα Συρίας ποταμῶν καὶ ἐκραταιώθη ἡ χεὶρ αὐτοῦ ἐπὶ τὸν Χουσαρσαθαιμ
Micah 3:8-10
3:8 ἐὰν μὴ ἐγὼ ἐμπλήσω ἰσχὺν ἐν πνεύματι κυρίου καὶ κρίματος καὶ δυναστείας τοῦ ἀπαγγεῖλαι τῷ Ιακωβ ἀσεβείας αὐτοῦ καὶ τῷ Ισραηλ ἁμαρτίας αὐτοῦ

όμως όσο αναφορά το κείμενο της Γένεσις που λέει "1:26 καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν" όπως επίσης και στο " ἰδοὺ ᾿Αδὰμ γέγονεν ὡς εἷς ἐξ ἡμῶν" , αμφιβάλλω ότι μιλάει για την Αγία Τριάδα. Αμφιβάλλω κυρίως γιατί μελετώντας τους βαβυλωνιακούς μύθους της Γένεσις οι οποίοι είναι κατά πολύ αρχαιότεροι της Μωυσαικής Γένεσις βλέπουμε πολλά κοινά, με τη διαφορά ότι σε αυτούς υπάρχει πάνθεο, που δικαιολογεί 100% την αναφορά σε Α' πληθυντικό.

υπάρχει κάποια Πατερική αναφορά που να εξηγεί για ποιο λόγο οι παραπάνω 2 αναφορές μιλούν για την Αγία Τριάδα ;
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

6
LAPTONAS έγραψε:Αμφιβάλλω κυρίως γιατί μελετώντας τους βαβυλωνιακούς μύθους της Γένεσις οι οποίοι είναι κατά πολύ αρχαιότεροι της Μωυσαικής Γένεσις
Ουτε αυτο ειναι σιγουρο.Υπαρχουν ομως σημαντικες διαφορες και πανω απ'ολα ειναι εμφανης η μυθοπλασια,εν αντιθεση με την Βιβλο
Η βιβλική αφήγηση για τη δηµιουργία του κόσµου είναι η µοναδική αληθινή αφήγηση δηµιουργίας,
χωρίς ίχνος µυθολογίας και παραλογισµού. Από αυτή την άποψη είναι ασύγκριτη και υπερέχει από κάθε
άλλη αρχαία κοσµογονία ή φιλοσοφία. «Αντανακλά µια ανεπτυγµένη µονοθεϊστική άποψη, µε µια σειρά
των δηµιουργικών φάσεων τόσο λογική, που η σύγχρονη επιστήµη δεν µπορεί να αναιρέσε
http://www.christianity-science.gr/file ... Mythoi.pdf

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

7
LAPTONAS έγραψε:Και αναφορές στο Άγιο Πνεύμα υπάρχουν στην Π.Δ:

Judges 3:10-14
3:10 καὶ ἐγένετο ἐπ᾽ αὐτὸν πνεῦμα κυρίου καὶ ἔκρινεν τὸν Ισραηλ καὶ ἐξῆλθεν εἰς πόλεμον πρὸς Χουσαρσαθαιμ καὶ παρέδωκεν κύριος ἐν χειρὶ αὐτοῦ τὸν Χουσαρσαθαιμ βασιλέα Συρίας ποταμῶν καὶ ἐκραταιώθη ἡ χεὶρ αὐτοῦ ἐπὶ τὸν Χουσαρσαθαιμ
Micah 3:8-10
3:8 ἐὰν μὴ ἐγὼ ἐμπλήσω ἰσχὺν ἐν πνεύματι κυρίου καὶ κρίματος καὶ δυναστείας τοῦ ἀπαγγεῖλαι τῷ Ιακωβ ἀσεβείας αὐτοῦ καὶ τῷ Ισραηλ ἁμαρτίας αὐτοῦ

όμως όσο αναφορά το κείμενο της Γένεσις που λέει "1:26 καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν" όπως επίσης και στο " ἰδοὺ ᾿Αδὰμ γέγονεν ὡς εἷς ἐξ ἡμῶν" , αμφιβάλλω ότι μιλάει για την Αγία Τριάδα. Αμφιβάλλω κυρίως γιατί μελετώντας τους βαβυλωνιακούς μύθους της Γένεσις οι οποίοι είναι κατά πολύ αρχαιότεροι της Μωυσαικής Γένεσις βλέπουμε πολλά κοινά, με τη διαφορά ότι σε αυτούς υπάρχει πάνθεο, που δικαιολογεί 100% την αναφορά σε Α' πληθυντικό.

υπάρχει κάποια Πατερική αναφορά που να εξηγεί για ποιο λόγο οι παραπάνω 2 αναφορές μιλούν για την Αγία Τριάδα ;

Να ρωτησω και εσενα το ιδιο που ειχα ρωτησει. Εχεις βρει καποιο ορθοδοξο θεολογο που να εχει την ιδια αποψη, με αυτη που εκφραζεις σε σχεση με τον α πληθυντικο στη Γεννεση ;Κατα τη γνωμη σου με ποιο τροπο δικαιολογειται ο α πληθυντικος ;
καί συγκόψουσι τάς μαχαίρας αυτών είς άροτρα καί τάς ζιβύνας αυτών είς δρέπανα, καί ού λείψετε έθνος επ έθνος μάχαιραν, καί ού μή μάθωσιν έτι πολεμείν (Προφητης Ησαιας β 4 )

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

8
george1 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:Και αναφορές στο Άγιο Πνεύμα υπάρχουν στην Π.Δ:

Judges 3:10-14
3:10 καὶ ἐγένετο ἐπ᾽ αὐτὸν πνεῦμα κυρίου καὶ ἔκρινεν τὸν Ισραηλ καὶ ἐξῆλθεν εἰς πόλεμον πρὸς Χουσαρσαθαιμ καὶ παρέδωκεν κύριος ἐν χειρὶ αὐτοῦ τὸν Χουσαρσαθαιμ βασιλέα Συρίας ποταμῶν καὶ ἐκραταιώθη ἡ χεὶρ αὐτοῦ ἐπὶ τὸν Χουσαρσαθαιμ
Micah 3:8-10
3:8 ἐὰν μὴ ἐγὼ ἐμπλήσω ἰσχὺν ἐν πνεύματι κυρίου καὶ κρίματος καὶ δυναστείας τοῦ ἀπαγγεῖλαι τῷ Ιακωβ ἀσεβείας αὐτοῦ καὶ τῷ Ισραηλ ἁμαρτίας αὐτοῦ

όμως όσο αναφορά το κείμενο της Γένεσις που λέει "1:26 καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν" όπως επίσης και στο " ἰδοὺ ᾿Αδὰμ γέγονεν ὡς εἷς ἐξ ἡμῶν" , αμφιβάλλω ότι μιλάει για την Αγία Τριάδα. Αμφιβάλλω κυρίως γιατί μελετώντας τους βαβυλωνιακούς μύθους της Γένεσις οι οποίοι είναι κατά πολύ αρχαιότεροι της Μωυσαικής Γένεσις βλέπουμε πολλά κοινά, με τη διαφορά ότι σε αυτούς υπάρχει πάνθεο, που δικαιολογεί 100% την αναφορά σε Α' πληθυντικό.

υπάρχει κάποια Πατερική αναφορά που να εξηγεί για ποιο λόγο οι παραπάνω 2 αναφορές μιλούν για την Αγία Τριάδα ;
Να ρωτησω και εσενα το ιδιο που ειχα ρωτησει. Εχεις βρει καποιο ορθοδοξο θεολογο που να εχει την ιδια αποψη, με αυτη που εκφραζεις σε σχεση με τον α πληθυντικο στη Γεννεση ;Κατα τη γνωμη σου με ποιο τροπο δικαιολογειται ο α πληθυντικος ;
Κοίτα george, Οι θεολόγοι όπως και οι πιστοί δεν εκφράζουν την δική τους άποψη γενικώς, αλλά αυτή που θέτει το δόγμα στο οποίο ανήκουν ή η εκκλησία η οποία λειτουργεί ιεραρχικά από πάνω προς τα κάτω και όχι το αντίθετο. Εγώ λοιπόν δεν παραβλέπω την θέση που θέτει το δόγμα, απλά θέτω τον δικό μου προβληματισμό επί τάπητος και περιμένω να λάβω μία ικανοποιητική θεολογική απάντηση πάνω σε αυτό - την οποία λαμβάνω σπανίως φυσικά - γιατί αυτά τα ερωτήματα είναι γενικώς δύσκολα να απαντηθούν.

Κατά τη γνώμη μου ο α'πληθυντικός πρέπει να είναι ασσυροβαβυλωνιακό κατάλοιπο, διότι ο Μωυσής διδάχτηκε την Γένεσις στην Αίγυπτο, την οποία είχαν πάρει οι Αιγύπτιοι από τους Βαβυλώνιους. Οι αντίστοιχη ασσυροβαβυλωνιακή έκδοση ήταν το έπος Ενούμα Έλις και κατά τη γνώμη μου αποτέλεσε κατά κάποιο τρόπο την βάση για την συγγραφή τμημάτων της Γένεσις , αφού περιέχει α.την μάχη των "θεών" β.τον εγκλεισμό τους στα Τάρταρα γ.την Βασιλεία Ενός Θεού δ.την Δημιουργία του Ανθρώπου (που διατάχθηκε από τον Βασιλέα των Θεών) ε. τον μετέπειτα κατακλυσμό του Ουτναμπιστίμ (αντι Νώε) για να εξοντωθεί το γένος των ..."αμαρτωλών" ...ανθρώπων κτλ .... δηλαδή πολλά όμοια στοιχεία με τη Γένεσις, για να είναι τυχαία.

Η Ορθόδοξη άποψη ποια είναι τελικά ;

από αυτά που συζητάμε βγαίνει το συμπέρασμα ότι ο Μωυσής είχε "μερική αποκάλυψη" (όχι πλήρης) αφού έγραψε σε Α' πληθυντικό, εννοώντας την Αγία Τριάδα αλλά για αυτόν "δεν είχε αποκαλυφθεί" ακόμα η έννοια της Αγίας Τριάδος, ενώ η "αποκάλυψη" έγινε δια του Αγίου Πνεύματος κατά το θέλημα του Θεού σε εμάς τους Ορθόδοξους....

αν είναι έτσι παιδιά, τότε το ίδιο μπορούμε να πούμε και για όλους τους άλλους που διατύπωσαν παρόμοια γνώμη για τον Θεό π.χ. τον Ερμή το Τρισμέγιστο, Τους ορφικούς, τους Πυθαγόρειους κτλ (ότι είχαν δηλαδή μερική αποκάλυψη).

Η αλήθεια όμως είναι ότι ο Μωυσής ουδέποτε μίλησε ο ίδιος για την Αγία Τριάδα. Αν ζούσε σήμερα και έλεγε τα ίδια, θα τον βγάζαμε αιρετικό, γιατί ο Μωυσής ουδέποτε διατύπωσε κάτι παρόμοιο με το Δόγμα της Αγίας Τριάδος..
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Αναφορές περί Αγίας Τριάδος στην Π.Δ.

9
Επειδή μου τέθηκε το ερώτημα ποιοι Πατέρες αναφέρουν οτι ο πληθυντικός αφορά την Αγία Τριάδα.
Σας αναφέρω ενδεικτικά.


http://www.impantokratoros.gr/agia-triada.el.aspx

α) Ποιήσωμεν...

Η Τριαδική αλήθεια παρουσιάζεται ήδη στο πρώτο κεφάλαιο του πρώτου βιβλίου της άγιας Γραφής:
«Και είπεν ο Θεός, ας δημιουργήσουμε άνθρωπο σύμφωνα με τη δική μας εικόνα και ομοίωση (κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν) και ας εξουσιάζουν στα ψάρια της θάλασσας και στα πετεινά του ουρανού και στα κτήνη και σ' όλη τη γη και σ' όλα τα ερπετά που σύρονται πάνω στη γη. Και εδημιούργησε ο Θεός τον άνθρωπο, σύμφωνα με την εικόνα του Θεού τον εδημιούργησε, άνδρα και γυναίκα εποίησεν αυτούς» (Γέν. α' 26-27).

Εδώ παρουσιάζεται ο Θεός να «βουλεύεται» απευθυνόμενος σε κάποιον ή κάποιους: «ποιήσωμεν άνθρωπον», ας δημιουργήσουμε, λέγει, υπογραμμίζοντας ότι ο άνθρωπος είναι καρπός της θείας βούλησης και ενέργειας όχι ενός, αλλά περισσοτέρων θείων προσώπων. Η «εικόνα», σύμφωνα με την οποία επρόκειτο να δημιουργηθεί ο άνθρωπος ήταν μία. Όμως ανεφέρετο όχι μόνο στο πρόσωπο που ομιλούσε, αλλά και στα πρόσωπα εκείνων με τους οποίους «εβουλεύετο». Τελικά η αγία Γραφή εγκαταλείπει τον πληθυντικό αριθμό και υπογραμμίζει ότι ο άνθρωπος εδημιουργήθη από τον Θεό και «κατ' εικόνα Θεού». Η περικοπή παρουσιάζει όχι μόνο την ταυτότητα της ουσίας των Τριών θείων προσώπων («κατ' εικόνα ημετέραν και ομοίωσιν»), αλλά και την ταυτότητα θελήματος και ενεργείας («και εποίησεν ο Θεός...»).

«Προς ποίον ωμίλει ο Θεός, ώστε να ομιλεί προστάζων;» ρωτάει ο Μ. Αθανάσιος αναφερόμενος στο «ποιήσωμεν άνθρωπον...» (Γεν. α' 26). «Εάν λοιπόν ωμίλει εις αυτά που εγίνοντο και έδιδε διαταγάς εις αυτά, θα ήτο περιττός ο λόγος, διότι δεν υπήρχον ακόμη, αλλ' επρόκειτο να γίνουν· ουδείς ομιλεί εις αυτόν που δεν υπάρχει, ούτε δίδει διαταγάς, διά να γίνει αυτό που δεν έχει ακόμη γίνει. Διότι εάν ο Θεός διέτασσε αυτά που επρόκειτο να δημιουργηθούν, θα έπρεπε να λέγει- γίνε ουρανέ... και δημιουργήσου άνθρωπε... Από αυτά φαίνεται ο Θεός να συνομιλεί περί τούτων με κάποιον πλησίον Του».

Για τον Υιό και Λόγο του Θεού γνωρίζουμε πως παρευρίσκετο κατά τη δημιουργία (Παροιμ. η' 27. Ψαλμ. λβ' 6. Ιω. α' 3. Εφεσ. γ' 9. Κολ. α' 16. Εβρ. α' 2. Αποκ. γ' 14. δ' 11). Ακόμη ο Υιός κάνει ό,τι κάνει και ο Πατέρας (Ιω. ε' 19). Ο Μ. Βασίλειος αναφέρει πως ο Θεός, με το «ποιήσωμεν...» απευθύνεται προς τον Υιό, που είναι «απαύγασμα της δόξης και χαρακτήρ της υποστάσεως αυτού» (Εβρ. α' 15) και «εικών του Θεού του αοράτου» (Κολ. α' 15), «προς την ιδίαν την εικόνα Του, την ζώσαν, εκείνην που είπε, "εγώ και ο Πατήρ εν εσμέν" (Ιω. ι' 30) και "ο εωρακώς εμέ εώρακε τον Πατέρα" (Ιω. ιδ’ 9)• εις εκείνην λέγει το "ποιήσωμεν άνθρωπον κατ' εικόνα ημετέραν". Όπου μία εικών, πού το ανόμοιον;».

Αλλά στη δημιουργία παίρνει μέρος και το Άγιο Πνεύμα, όχι μόνο ο Υιός και Λόγος του Θεού:
«Με τον Λόγον του Κυρίου εστερεώθησαν οι ουρανοί και με το Πνεύμα του στόματος Αυτού η δύναμις αυτών» (Ψαλμ. λβ' 6), «το Πνεύμα του Θεού με δημιούργησε και η πνοή του Παντοδύναμου με διδάσκει» (Ιώβ λγ' 4. Πρβλ. Ψαλμ. ργ' 29-30).

«Ο γάρ Πατήρ διά του Λόγου εν Πνεύματι κτίζει τα πάντα», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μ. Αθανάσιος- «επειδή, όπου είναι ο Λόγος, εκεί είναι και το Άγιον Πνεύμα· και τα κτιζόμενα διά του Λόγου έχουν την δύναμιν της υπάρξεώς των από τον Υιόν διά του Πνεύματος (Ψαλμ. λβ' 6)... Λοιπόν έτσι αποδεικνύεται ότι το Πνεύμα ναι αδιαίρετον από τον Υιόν». Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι «ο Πατήρ διά του Υιού εν Αγίω Πνεύματι ποιεί τα πάντα- έτσι διατηρείται η ενότητα της Αγίας Τριάδος και έτσι κηρύσσεται εις την Εκκλησίαν ένας Θεός» (Πρβλ. Α' Κορ. η' 6. Ρωμ. ια' 36).

Όταν η αγία Γραφή αναφέρει «ποιήσωμεν...», εννοεί πως ο άνθρωπος και ολόκληρος η δημιουργία έχει ως «αρχική αιτία» τον Πατέρα, ως «δημιουργική» τον Υιόν και ως «τελειοποιούσα» το Άγιο Πνεύμα.


Κατά τη γνώμη μου ο α'πληθυντικός πρέπει να είναι ασσυροβαβυλωνιακό κατάλοιπο, διότι ο Μωυσής διδάχτηκε την Γένεσις στην Αίγυπτο, την οποία είχαν πάρει οι Αιγύπτιοι από τους Βαβυλώνιους.
Δηλαδή δεν πιστεύεις οτι έγινε αποκάλυψη στον Μωυσή εκ Θεου στο Σινά;
Επειδή αυτήν την θεωρία την έχω διαβάσει σε βιβλία,διαφωνώ κάθετα ,για τον λόγο οτι βασίζεται στην παλαιότητα ενος λαού.
Οτι ένας λαός είναι πιο παλιός,δεν σημαίνει οτι αντιγράφηκε.

Μπορεί να συνέβαινε και το εξής.

Η γνώση περι δημιουργίας ,μπορεί να είχε μείνει στην μνήμη όλων των λαών,με την πάροδο του χρόνου όμως έγιναν προσθήκες και αλλαγές,λόγω και της πολυθειστικής θρησκείας.
Έτσι οι μύθοι όλων των λαών πάνω κάτω ομοιάζουν,όμως η σωστή δημιουργία έπρεπε να δοθεί ορθά και αποκαλύφτηκε στον Μωυσή εκ Θεού.




ΑΓΙΟΥ ΕΦΡΑΙΜ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ

«ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΙΣ ΤΗ ΓΕΝΕΣΗ»


ΕΝΟΤΗΤΑ Α’

«Ὑπόμνημα τοῦ Μαρ Ἐφραίμ στό πρῶτο βιβλίο τῆς Πεντατεύχου.

1) Δέν ἤθελα νά συντάξω ὑπόμνημα στό πρῶτο βιβλίο, τή Γένεσι, γιά νά μήν ἐπαναλάβω ὅσα ἐξέθεσα στίς Ὁμιλίες καί Διαλέξεις μου. ᾽Επειδή, ὅμως, πιέσθηκα ἀπ᾽ τήν ἀγάπη τῶν φίλων, ἐκθέτω συνοπτικά ὅσα ἔχω διεξοδικά ἀναφέρει στίς Ὁμιλίες καί τίς Διαλέξεις μου.

2) Ἡ αἰτία πού ἔκανε τό Μωϋσῆ νά συγγράψη τή Γένεσι εἶναι ἡ ἑξῆς: ᾽Επειδή ὁ Δημιουργός εἶχε ἀποκαλυφθῆ στή συνείδησι τῶν ἀνθρώπων κατά τούς αἰῶνες πρίν (ἀπ᾽ τό Μωυσῆ) καί μέχρι ἀκόμη τίς ἡμέρες τοῦ Πύργου τῆς Βαβέλ, οἱ ἄνθρωποι διαλαλοῦσαν τά δημιουργήματα ὡς κτισθέντα (ἀπ᾽ τό Θεό)· καί ἀπό τίς ἡμέρες ἀκόμη τοῦ Πύργου τῆς Βαβέλ μέχρι τό Μωϋσῆ δέν ἔλειψαν μεταξύ τῶν ἀπογόνων τοῦ Σήμ ὅσοι διακήρυτταν τήν κτίσι ὡς δημιούργημα (τοῦ Θεοῦ). ῞Οταν, ὅμως, οἱ ἀπόγονοι τοῦ ῎Αβραμ περιπλανήθηκαν στήν Αἴγυπτο καί ἰσχυρίζονταν ὅτι δημιουργήθηκαν μαζί μέ τό σύμπαν χωρίς τή δημιουργική ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, ἀπορρίπτοντας ἐπίσης τίς τίμιες ἐντολές πού (ἀπ᾽ τό Θεό) ἐμφυτεύθηκαν στή φύσι μας καί θεωρώντας αὐθύπαρκτες (Ιtya) τίς (ἀπ᾽ τό Θεό) δημιουργημένες ἀπ᾽ τό μηδέν φύσεις, τότε ἔδωσαν τό ὄνομα Θεός σέ κτίσματα πού εἶχαν δημιουργηθῆ στήν ἀρχή. Ὁ Θεός θέλησε νά ἐπανορθώση διά τοῦ Μωϋσέως ὅσα στήν ἐποχή τοῦ Μωϋσέως ἦταν συγκεχυμένα, (ἀπό φόβο) μήπως τυχόν ἡ κακή αὐτή παράδοσι διαδοθῆ σ᾽ ὁλόκληρο τόν κόσμο.

3) Ἀποστέλλει, λοιπόν, τό Μωϋσῆ στούς Αἰγυπτίους, γιά νά ἀμβλύνη μέ τίς ἀκτῖνες τῆς ἀληθινῆς γνώσεως τήν πλάνη, ὅπου αὐτή ἐκδηλωνόταν· ἐνήργησε ἐπίσης μέσῳ αὐτοῦ θαύματα καί σημεῖα, γιά νά μήν ἀμφιβάλλουν οἱ ἄνθρωποι γιά ὅσα αὐτός ἐπρόκειτο νά γράψη. Γιά τόν ἴδιο λόγο (ὁ Θεός) τόν φώτισε καί... ἐπίσης μιά λαμπρότητα ἁπλώθηκε στό πρόσωπό του, γιά νά κάνη φανερό (ὁ Θεός) ὅτι αὐτός πού μιλοῦσε μέ τή γλῶσσα (τοῦ Μωϋσέως) ἦταν τό Πνεῦμα.

4) Μετά, λοιπόν, τά θαύματά του στήν Αἴγυπτο καί στήν ᾽Ερυθρά θάλασσα καί στήν ἔρημο, ὁ Μωϋσῆς συνέγραψε γιά τίς (ἀπ᾽ τό Θεό) δημιουργημένες ἀπ᾽ τό μηδέν φύσεις, γιά νά γνωρίζουν (οἱ ἄνθρωποι) ὅτι ἄν αὐτές ὀνομάσθηκαν ἀπό μερικούς αὐθύπαρκτες, αὐτό ὀφειλόταν σέ μιά ἀπάτη· συνέγραψε ἐπίσης γιά τά δημιουργήματα πού ἔγιναν ἀπ᾽ τό μηδέν καί (ἀπό πλάνη) λατρεύονταν σάν Θεοί.

Συνέγραψε περί Θεοῦ, ὁ ὁποῖος εἶναι ῞Ενας καί μέ τό μέρος τοῦ ὁποίου εἶχαν συμπαραταχθῆ χιλιάδες καί μυριάδες κοινωνοί. ῎Εγραψε σκιαγραφώντας τά μυστήρια τοῦ Υἱοῦ (τοῦ Θεοῦ), ὅταν δημιουργοῦνταν τά κτίσματα. Σκιαγράφησε τούς τύπους (τοῦ Υἱοῦ) διαζωγραφισμένους στά πρόσωπα τῶν Δικαίων προγόνων Του, καί ὅσες ἐξεικονίσεις τυπικά δηλώνονταν διαμέσου τῶν δραστηριοτήτων τῆς σωφρονιστικῆς του ράβδου. ῎Εγραψε περί τῶν ἀμεταθέτων ἐντολῶν, οἱ ὁποῖες εἶχαν περιπέσει σέ λήθη, προσθέτοντας ὅσα θά ἦταν ὠφέλιμα στό λαό, ὁ ὁποῖος διήνυε τότε ἀκόμη τήν παιδική του ἡλικία.

Read more: http://www.egolpion.com/efraim_genesis_ ... z3252Q1eyA

Απο την ενότητα 4η του ιδίου
28. Ἀφοῦ δέ μίλησε, γιά τά ἑρπετά καί τά ζῶα καί τά κτήνη, πού δημιουργήθηκαν τήν ἕκτη (ἡμέρα), πάλι ἔγραψε γιά τή δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος δημιουργήθηκε τήν ἴδια ἕκτη ἡμέρα, λέγοντας τά ἑξῆς: “Καί εἶπε ὁ Θεός...”.

῎Αραγε σέ ποιόν, ὅμως, μιλοῦσε ὁ Θεός; ᾽Εδῶ, ὅπως καί παντοῦ, ὅταν δημιουργοῦσε, φαίνεται ὅτι ὁ Θεός τό εἶπε στόν υἱό του· διότι ὁ εὐαγγελιστής λέει γιά ἐκεῖνον: “Πάντα δι᾽ αὐτοῦ ἐγένετο, καί χωρίς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδέ ἕν ὅ γέγονεν”(᾽Ιω 1, 3) (Τά πάντα δημιουργήθηκαν μέσῳ Αὐτοῦ (=τοῦ Χριστοῦ)· τίποτε δέν δημιουργήθηκε χωρίς τή μεσολάβησί Του) καί ὁ Παῦλος ἐπίσης περί αὐτοῦ ὁρίζει καί λέει: “᾽Εν αὐτῷ ἐκτίσθη τά πάντα, τά ἐν τοῖς οὐρανοῖς καί τά ἐπί τῆς γῆς, τά ὁρατά καί τά ἀόρατα”(Κολ 1, 16) (Μέσῳ Αὐτοῦ δημιουργήθηκαν ὅλα ὅσα ὑπάρχουν στόν οὐρανό καί ὅλα ὅσα ὑπάρχουν στή γῆ· ὅλα τά ὁρατά καί ὅλα τά ἀόρατα).

Read more: http://www.egolpion.com/efraim_genesis_ ... z325Z4Gvpm



Βέβαια για το αν αναφέρεται το πρόσωπο του Υιού στην Παλαιά Διαθήκη μας το λύνει ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός .

Κατα Λουκάν Ευαγγέλιον κεφάλαιο 24ο
Ὦ ἀνόητοι καὶ βραδεῖς τῇ καρδίᾳ τοῦ πιστεύειν ἐπὶ πᾶσιν οἷς ἐλάλησαν οἱ προφῆται! 26 οὐχὶ ταῦτα ἔδει παθεῖν τὸν Χριστὸν καὶ εἰσελθεῖν εἰς τὴν δόξαν αὐτοῦ; 27 καὶ ἀρξάμενος ἀπὸ Μωϋσέως καὶ ἀπὸ πάντων τῶν προφητῶν διερμήνευσεν αὐτοῖς ἐν πάσαις ταῖς γραφαῖς τὰ περὶ ἑαυτοῦ.
44 εἶπε δὲ αὐτοῖς· Οὗτοι οἱ λόγοι οὓς ἐλάλησα πρὸς ὑμᾶς ἔτι ὢν σὺν ὑμῖν, ὅτι δεῖ πληρωθῆναι πάντα τὰ γεγραμμένα ἐν τῷ νόμῳ Μωϋσέως καὶ προφήταις καὶ ψαλμοῖς περὶ ἐμοῦ. 45 τότε διήνοιξεν αὐτῶν τὸν νοῦν τοῦ συνιέναι τὰς γραφάς
Νομίζω όλα τα παραπάνω απαντάνε και στα ερωτήματά σου περι Μωυσέως .

Αν ψάξουμε και άλλο πιστεύω θα βρούμε ακόμα περισσότερα.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Ανάγνωση και ερμηνεία της Αγίας Γραφής”