Η αρετή της Νηστείας

1
Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΝΗΣΤΕΙΑ

Ν η σ τ ε ύ ε ι ς; Απόδειξέ το μέσα από τα έργα σου…
Ε ά ν δεις φτωχό, να τον ελεήσεις.
Ε ά ν δεις εχθρό, να συμφιλιωθείς μαζί του.
Ε ά ν δεις μια όμορφη γυναίκα, να μην την κοιτάξεις.
Ας μη νηστεύει μόνον το στόμα… αλλά και το μάτι και η ακοή και τα χέρια και τα πόδια και όλα τα μέλη του σώματος.
Τα χέρια, από την αρπαγή και την πλεονεξία.
Τα πόδια, από τους δρόμους που οδηγούν σε αμαρτωλά θεάματα.
Τα μάτια, να μην πέφτουν λάγνα πάνω σε όμορφα πρόσωπα ούτε να περιεργάζονται τα κάλλη άλλων.
Δεν τρως κρέας;
Τα μάτια σου, ας μη φάνε την ακολασία.
Η ακοή σου, ας μη δέχεται κακολογίες και διαβολές.
Το στόμα, ας νηστεύσει από αισχρά λόγια και λοιδορίες.
Αφού δεν είμαστε σαν τα ζώα, γιατί πρέπει να δαγκώνουμε και να τρώμε τους αδελφούς μας;

Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος


http://nisteia.wordpress.com/
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Γιατί κάνουμε νηστεία ;

2
Γιατί νηστεύουμε την Μεγάλη Τεσσαρακοστή (Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου)

Για πιο λόγο νηστεύουμε τις σαράντα αυτές ημέρες; Την παλαιά εποχή πολλοί πιστοί προσέρχονταν στα μυστήρια χωρίς καμιά προετοιμασία και μάλιστα κατά την εποχή που ο Χριστός τα συνέστησε. Αντιλαμβανόμενοι οι πατέρες την παρακαλούμενη βλάβη από την απροετοίμαστη προσέλευσι, αφού συγκεντρώθηκαν καθιέρωσαν σαράντα ημέρες νηστείας, προσευχών, ακροάσεως του θείου λόγου και συνάξεων, ώστε, αφού καθαρισθούμε όλοι μας με κάθε επιμέλεια και με προσευχές και με ελεημοσύνη και με νηστεία και με ολονύκτιες παρακλήσεις και με δάκρυα μετανοίας και με εξομολόγησι και με όλα τα άλλα, να προσέλθουμε έτσι στην Θεία Κοινωνία με καθαρή κατά το δυνατό συνείδηση.

Και ότι μ αὐτὸ κατώρθωσαν μεγάλα πράγματα, συνηθίζοντας μας με την συγκατάβασι αυτή στην νηστεία, γίνεται φανερό από το εξής: Αν εμείς όλο τον χρόνο επιμείμουμε να φωνάζουμε και να κηρύσσουμε την νηστεία, κανείς δεν προσέχει στα λόγια μας· αν όμως έλθη ο καιρός της νηστείας της Τεσσαρακοστής, τότε, χωρίς κανείς να προτρέπη ούτε και να συμβουλεύη και ο πιο νωθρός αφυπνίζεται και ακολουθεί την προτροπή και την συμβουλή, που επιβάλλει ο καιρός.

Αν λοιπόν σε ρωτήση ο Ιουδαίος και ο ειδολάτρης, για ποιόν λόγο νηστεύεις , μη πης, ότι νηστεύεις για το Πάσχα η για την θυσία του Σταυρού, γιατί θα του δώσης μεγάλη αφορμή για αντεκλίσεις. Γιατί δεν νηστεύουμε για το Πάσχα ούτε για τον Σταυρό, αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα, επειδή πρόκειται να προσέλθουμε στα μυστήρια· γιατί το Πάσχα δεν είναι αιτία νηστείας ούτε πένθους, αλλά υπόθεσης ευφροσύνης και χαράς. Γιατί ο Σταυρός συνέτριψε την αμαρτία, έγινε καθάρσιο της οικουμένης, έγινε αιτία συμφιλιώσεως και εξαλείψεως της πολυχρόνιας έχθρας, άνοιξε τις πύλες του ουρανού, έκανε τους εχθρούς φίλους, επανέφερε στον ουρανό, τοποθέτησε στα δεξιά του θρόνου του Θεού την ανθρώπινη φύσι και μας πρόσφερε αμέτρητα άλλα πνευματικά αγαθά. Δεν πρέπει λοιπόν να πενθούμε ούτε να θλιβώμαστε, αλλά να αγαλλώμαστε και να χαιρώμαστε. Γι αυτό και ο Παύλος λέγει ̇ «Σε μένα ας μη συμβή να καυχηθώ για τίποτε άλλο, παρά μόνο για τον σταυρό του Κυρίου μας Ιησού Χριστού» (Γαλ. 6,14). Και πάλι ̇ «Ο Θεός δείχνει την αγάπη του προς εμάς με το ότι, αν και ήμασταν αμαρτωλοί, ο Χριστός πέθανε για μας» (Ρωμ. 5,8). Κάτι παρόμιο λέγει και ο Ιωάννης ̇ «Γιατί τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο» (Ιω. 3,16). Πες όμως, πως; Αφού άφησε κατά μέρος όλα τα άλλα, ανέφερε τον σταυρό. Γιατί, αφού είπε, «τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο», πρόσθεσε, «ώστε έδωσε τον Μονογενή Υιο του να σταυρωθή, ώστε να μη χαθή ο καθένας που πιστεύη σ αὐτὸν, αλλά να έχη ζωή αιώνια» (Ιω. 3,16). Αν είναι λοιπόν ο Σταυρός αφορμή αγάπης και καύχημα, ας μη λέμε, ότι πενθούμε γι αυτόν. Γιατί δεν πενθούμε για εκείνον – μη γένοιτο – αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα. Γι' αυτό νηστεύουμε.

(Κατά Ιουδαίων, Λόγος Γ , ΕΠΕ 34,176 – 180. PG 48,722)


http://agiameteora.net/index.php/pateri ... kosti.html
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]

Re: Γιατί νηστεύουμε;

3
Η νηστεία: Το αληθινό νόημα και περιεχόμενό της (Ιερά Μονή Σαγματά)


Παρά το γεγονός ότι οι Ορθόδοξοι χριστιανοί τηρούν, και προσπαθούν να τηρούν τις νηστείες που έχει θεσπίσει η εκκλησία, αγνοούν οι πιο πολλοί απ΄ αυτούς τους χριστιανούς, τη σημασία, το νόημα και το περιεχόμενο της νηστείας. Από την άλλη πλευρά, εκείνοι που δεν νηστεύουν θεωρούν τη νηστεία σαν "παπαδική εφεύρεση", ή περιττό τύπο, που δεν έχει σχέση με τη ζωή ενός συγχρόνου "προοδευτικού", "μορφωμένου", "πολιτισμένου" κλπ ανθρώπου. Γι' αυτό το λόγο και οι πρώτοι και οι δεύτεροι είναι ανάγκη να κοιτάξουν βαθύτερα και να συνειδητοποιήσουν μερικές αλήθειες γύρω από τη νηστεία, που οπωσδήποτε δεν είναι σκοπός , αλλά μέσον για την τελειοποίηση του ανθρώπου.

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο πατώντας εδώ
''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n[/align]

Re: Γιατί νηστεύουμε;

4
Αν το δούμε καθαρά διατροφικά η κρεατοφαγία είναι κάτι που πρέπει να αποφεύγεται, ή τουλάχιστον να μετριάζεται , δηλαδή να προσθέτουμε στα γεύματα μας και ιχθυρά, και καρπούς, και φρούτα και λαχανικά και γαλακτοκομικά και όσπρια ώστε να μειώνουμε τις βλαβερές ουσίες του κρέατος, δηλαδή τα ζωικά λιπαρά οξέα. Συν τοις άλλοις επειδή το κρέας στις μέρες μας εκτρέφεται σε πολύ κακές συνθήκες, συνήθως η αποφυγή του κρέατος εγγυάται ότι θα αποφύγουμε και βλαβερά χημικά που πιθανόν βρίσκονται στο κρέας, όπως υπολείμματα χημικών συστατικών, αντιβιοτικά κτλ. Με αυτό το τρόπο ο άνθρωπος βελτιώνεται βιολογικά, και επειδή η δύναμη και η υγεία και η ευφυΐα είναι βιολογικά στοιχεία βελτιώνονται και αυτά.

Οι φιλόσοφοι (όπως ο Πυθαγόρας και οι μαθητές του) νήστευαν μόνιμα το κρέας για να έχουν καθαρό πνεύμα, δηλαδή είχαν διαπιστώσει ότι με την κρεοφαγία θολώνει η σκέψη.

Οι κουμουνιστές στις συζητήσεις τους περί ταξικής αδικίας έλεγαν ότι η νηστεία όπως εφαρμόζεται στις μέρες μας δεν είναι δίκαιη, γιατί οι πλούσιοι μπορούν να τρώνε όλη μέρα χταποδάκια, γαριδούλες, και ένα σωρό εδέσματα ενώ οι πτωχοί έτρωγαν φασολάδες. Αναγνώριζαν δηλαδή ότι αν η νηστεία ήταν "θεοφιλής" λόγω περιορισμό του τύπου τροφών τότε αυτό ήταν άδικο επειδή στους πλούσιους ήταν ευκολότερη η νηστεία, συνεπώς ή ο θεός ευνοούσε τους πλούσιους, ή η νηστεία δεν έχει να κάνει με διαχωρισμό του τύπου τροφής.

Στους ασκητές, ο περιορισμός του κρέατος και τον υποπροϊόντων έχει συγκεκριμένη λειτουργία, οι νηστείες είναι εξουθενωτικές με αποτέλεσμα το σώμα να ατροφεί και να περιορίζονται οι σαρκικές επιθυμίες (παθοκτόνος) και ταυτόχρονα να οξύνεται το πνεύμα. Ο σκοπός δηλαδή για να το πούμε απλά είναι ο περιορισμός των παθών ο οποίος επιτυγχάνεται ευκολότερα όταν οι τροφές είναι περιορισμένες. Όταν λοιπόν η νηστεία τελειώσει και ο άνθρωπος επαναφέρει την κανονική διατροφή, έχει απαλλαγεί από τις σαρκικές συνήθειες και είναι πλέον ακμαίος και έχει καλύτερο αυτοέλεγχο απέναντι στις επιθυμίες τους γιατί κατά την νηστεία έχει αποκτήσει το συνήθειο να αποφεύγει την άκρατη κρεοφαγία και τις επιθυμίες της σαρκός. Σε κάποιους ανθρώπους οι σαρκικές επιθυμίες αποκτάνε έλεγχο πάνω τους και τους καταστρέφουν τη ζωή γιατί ενδίδουν χωρίς μέτρο συνεπώς η νηστεία είναι το απόλυτο γιατρικό σε αυτούς τους ανθρώπους. Σε άλλους που έχουν να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα υγείας, μία νηστεία με περιορισμό τροφής μπορεί να είναι θανατηφόρα, συνεπώς η νηστεία δεν είναι λειτουργική για αυτούς.

ο σκοπός της νηστείας εν τέλη είναι παθοκτόνος. Αν κάποιος μπορεί να μην έχει πάθη και χωρίς να νηστεύει τότε δεν υπάρχει λόγος να νηστεύει. Αν πάλι νηστεύει αλλά δεν περιορίζονται τα πάθη του, τότε στην ουσία η νηστεία δεν έχει κανένα νόημα.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί νηστεύουμε;

5
Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει θεσμοθετήσει τη νηστεία για όλα τα μέλη της είτε έχουν νικήσει τα πάθη τους, είτε όχι.

Ας δούμε τι λέει ο Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Ι. Θεοδωρόπουλος, σχετικά με το θέμα της νηστείας.

Αντιγράφουμε από το βιβλίο του «ΥΠΟΘΗΚΕΣ ΖΩΗΣ»:
Αυτοί που ενσυνείδητα παραθεωρούν το θέμα της νηστείας, χωρίς να έχουν λόγους υγείας, πολύ φοβάμαι ότι δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για τη σωτηρία της ψυχής τους.

Re: Γιατί νηστεύουμε;

6
Αν είναι να νηστεύει κανείς επειδή το έχει θεσμοθετήσει η εκκλησία τότε επίσης είναι δώρον άδωρον.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί νηστεύουμε;

7
Τα μέλη οφείλουν να ακούνε την Ορθόδοξη Εκκλησία στην οποία ανήκουν. Διότι η Εκκλησία είναι ο στύλος και το εδραίωμα της αληθείας (Α΄ Τιμόθεον 3/γ΄ 15).
Άρα η υπακοή στη Εκκλησία, και, στο θέμα της νηστείας, όχι μόνο δώρον άδωρον δεν είναι, αλλά πηγή ευλογιών.

Re: Γιατί νηστεύουμε;

8
Πολύ ωραία, ας ανοίξουμε λοιπόν μία συζήτηση με θέμα την υπακοή.
Vassilis_1 έγραψε:Τα μέλη οφείλουν να ακούνε την Ορθόδοξη Εκκλησία στην οποία ανήκουν. Διότι η Εκκλησία είναι ο στύλος και το εδραίωμα της αληθείας (Α΄ Τιμόθεον 3/γ΄ 15).
Άρα η υπακοή στη Εκκλησία, και, στο θέμα της νηστείας, όχι μόνο δώρον άδωρον δεν είναι, αλλά πηγή ευλογιών.
Βασίλη από την μία μιλάς για υπακοή στην εκκλησία και από την άλλη επικαλείσαι τον Θεωδορόπουλο .
Vassilis_1 έγραψε: Ας δούμε τι λέει ο Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Ι. Θεοδωρόπουλος, σχετικά με το θέμα της νηστείας.
Γνωρίζεις ότι ο Αρχιμανδρίτης Θεοδωρόπουλος είναι από τους ποιο ανυπάκουους ιερείς της εκκλησίας μας ; Ξέρεις σε τι κόντρα είχε έρθει με τον Πατριάρχη σε θέματα εκκλησιαστικά ;

Διάβασε την επιστολή που έστειλε στον Πατριάρχη :
http://www.impantokratoros.gr/0E59A0BF.el.aspx

Αφού λοιπόν "τα μέλη οφείλουν να ακούνε την Ορθόδοξη Εκκλησία στην οποία ανήκουν" τότε γιατί ο αρχιμανδρίτης Θεωδορόπουλος δεν ακούει τυφλά την Εκκλησία στην οποία ανήκει αλλά φέρει αντιρρήσεις στο θέμα του οικουμενισμού και στις κινήσεις του Πατριάρχη μας ;
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί νηστεύουμε;

9
Υπάρχουν άνθρωποι που απλά νηστεύουν τυπικώς επειδή έτσι είθισται ή οπως το λέτε είναι θεσμοθετημένο.
Δεν θεσμοθετήθηκε απο την εκκλησία,αλλά απο τον ίδιο τον Θεό.
Πολλοί απο αυτούς για διάφορους λόγους δεν γνωρίζουν το πραγματικό νόημα της νηστείας,που είναι κυρίως πνευματικό, και απλά την κάνουν επειδή είθισται,μπορεί μεν να μην τρώνε,αλλά για παράδειγμα μπορεί να κατακρίνουν και να τρώνε τις σάρκες των αδερφών τους.

Υπο αυτήν την οπτική,νομίζω πως είναι δώρον άδωρον,γιατί τότε δεν κάνεις νηστεία,αλλά κάτι σαν δίαιτα.


Διαβάστε το κείμενο απο εδώ ,τα εξηγεί όλα,μάλιστα λέει οτι η τυπική νηστεία κατά γράμμα και τυπικό,χωρίς πνευματική νηστεία είναι άχρηστη.
Φιλούμενος έγραψε: Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο πατώντας εδώ
Ως προς την υπακοή,αν μου επιτρέπετε,άλλο υπακοή στην εκκλησία ή στον πνευματικό και άλλο υπακοή όταν κινδυνεύει η πίστη και τα δογματα.

Εκεί όπως λένε και οι άγιοι..

ἐντολὴ γὰρ Κυρίου μὴ σιωπᾶν ἐν καιρῷ κινδυνευούσης πίστεως· λάλει
γάρ, φησί, καὶ μὴ σιώπα·


Δείτε εδω--> http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 61&t=16477
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !
Απάντηση

Επιστροφή στο “Διδασκαλιες αγιων και αποστάγματα πατερικης σοφιας”