Τι κρύβουν τα νέα βιομετρικά διαβατήρια ...
Δημοσιεύτηκε: 01 Δεκ 2008, 02:47
Τι κρύβουν τα νέα βιομετρικά διαβατήρια
Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2008
www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=33&artId=238256
Πόσο καλά προστατευμένα είναι τα προσωπικά μας δεδομένα που φωλιάζουν στο τσιπάκι των νέων διαβατηρίων; Μιλώντας στο «Βήμα» ο ερευνητής Φαν Μπικ, ο οποίος «έσπασε» το σύστημα προστασίας τους, τονίζει ότι χρειάζεται αναβάθμιση των συστημάτων ελέγχου. Παράλληλα, η κοινωνική συγκυρία επιβάλλει την άμεση εφαρμογή αυστηρότερων ελέγχων
Τα νέα «αναβαθμισμένα» βιομετρικά διαβατήρια βρίσκονται προ των πυλών. Σύμφωνα με τον κανονισμό αριθ. 2252/2004 του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόσο η χώρα μας όσο και τα υπόλοιπα κράτη-μέλη καλούνται από τις 28 Ιουνίου του 2009 να εφαρμόσουν την έκδοση των νέων διαβατηρίων, στα οποία θα συμπεριλαμβάνονται τα δακτυλικά αποτυπώματα του κατόχου.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν βέβαια από μια τέτοια εξέλιξη, η οποία αφορά την προσθήκη νέων ψηφιακών προσωπικών δεδομένων στα επίσημα αυτά έγγραφα, είναι άπειρα. Πέρα από την εξακρίβωση των στοιχείων του κατόχου, τα δακτυλικά αποτυπώματα θα χρησιμοποιούνται και για τον εντοπισμό υπόπτων; Θα φυλάσσονται όλα σε μια συγκεκριμένη τράπεζα δεδομένων, όπου θα πιστοποιείται η ασφάλειά τους; Υπάρχει άραγε η δυνατότητα να «σπάσει» κανείς τις, κατά τις αρχές, «αδιάτρητες» δικλίδες ασφαλείας πλαστογραφώντας τα διαβατήρια και κλέβοντας τα δακτυλικά αποτυπώματα του κατόχου; Αυτές και άλλες πολλές είναι οι απορίες που γεννιούνται στο μυαλό μας στο άκουσμα της νέας και τεχνολογικά προηγμένης εφαρμογής. Τι από όλα αυτά όμως ισχύει στην πραγματικότητα;
Τι περιέχει το τσιπάκι
Όπως είπε στο «Βήμα» αρμόδιος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., το μόνο που θα διαφοροποιεί τα νέα βιομετρικά διαβατήρια από τα υπάρχοντα είναι η προσθήκη των ψηφιακών δακτυλικών αποτυπωμάτων στο ειδικό μικροτσίπ ταυτοποίησης μέσω ραδιοσυχνοτήτων RFΙD (Radio Frequency Ιdentification), το οποίο με τη βοήθεια ραδιοκυμάτων επιτρέπει την ανάγνωση των στοιχείων που φέρει από απόσταση κάποιων εκατοστών.
«Τα μοναδικά νέα στοιχεία που θα συμπεριληφθούν στο νέο διαβατήριο θα είναι τα δακτυλικά αποτυπώματα και συγκεκριμένα οι απλές αποτυπώσεις των δύο δεικτών του δεξιού και του αριστερού χεριού» εξηγεί. «Ήδη υπάρχει το τσιπάκι μέσα στο υπάρχον βιομετρικό διαβατήριο, όπου υπάρχουν οι φωτογραφίες και τα στοιχεία της προσωπικής του κατάστασης, τα οποία αναγράφονται και επάνω στη σελίδα του διαβατηρίου» προσθέτει ο ίδιος. Κάτι τέτοιο, όπως υποστηρίζει, βοηθά στο να εξακριβώνεται ότι το άτομο που φέρει το διαβατήριο είναι και ο νόμιμος κάτοχός του.
Τι θα γίνει όμως με τα διαβατήρια που θα βρίσκονται ακόμη σε ισχύ; «Τα προηγούμενα διαβατήρια των οποίων η ημερομηνία λήξης δεν έχει επέλθει θα ισχύουν κανονικά, δεν καταργούνται. Όπως επίσης ισχύουν και τα διαβατήρια πριν από τις 26.8.2006,τότε που δεν διέθεταν ακόμη τσιπάκι» υπογραμμίζει ο αξιωματικός.
Πώς ξεκλειδώνουν τα στοιχεία
Βασικό ρόλο στη χρήση των νέων βιομετρικών διαβατηρίων παίζει το πρωτόκολλο Υποδομής Δημόσιου Κλειδιού (ΥΔΚ). Ένας συνδυασμός λογισμικού, τεχνολογιών κρυπτογράφησης και υπηρεσιών ο οποίος θα καθιστά δυνατή τη δημιουργία μιας ασφαλούς υποδομής διαδικτυακών επικοινωνιών. Με τον τρόπο αυτόν οι εξουσιοδοτημένοι χρήστες- που στην προκειμένη περίπτωση θα είναι τα κράτη-μέλη- θα μπορούν να «ξεκλειδώνουν» τα δεδομένα του εγγράφου καθιστώντας έτσι δυνατή την επικύρωση των ψηφιακών στοιχείων ως προς τη γνησιότητά τους, ενώ παράλληλα θα εμφανίζει οποιαδήποτε τροποποίηση έχουν υποστεί.
Για την ενεργοποίηση και την εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος χρειάζονται ειδικοί κωδικοί, οι οποίοι για λόγους ασφαλείας αλλάζουν κατά διαστήματα. «Πρόκειται για ένα σύστημα υποδομής το οποίο μοιράζεται σε όλες τις χώρες που εκδίδουν τέτοια διαβατήρια. Εφαρμόζοντάς το στα ηλεκτρονικά συστήματα και στους ειδικούς ψηφιακούς “αναγνώστες” (readers) οι αρμόδιες αρχές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν αν το συγκεκριμένο διαβατήριο που ελέγχουν έχει πραγματικά εκδοθεί στη χώρα που αναγράφεται σε αυτό και δεν είναι “μαϊμού”»περιγράφει ο αξιωματικός. «Δηλαδή, βάζοντας το κλειδί που εμείς μοιράζουμε στις άλλες χώρες, μπορεί ο αρμόδιος να βλέπει κατά πόσο το διαβατήριο που περνά ανήκει πράγματι στη χώρα που αναφέρει ή είναι πλαστογραφημένο».
Ως προς τη χρήση των δακτυλικών αποτυπωμάτων των πολιτών η παράγραφος 3 του άρθρου 4 της συμβιβαστικής τροπολογίας, που αντικαθιστά τις τροπολογίες 14 και 26 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού αριθ. 2252/2004, ξεκαθαρίζει: «Μετά την έκδοση των διαβατηρίων ή ταξιδιωτικών εγγράφων ,τα βιομετρικά στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί για τον σκοπό αυτόν χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για σκοπούς ελέγχου των συνόρων και μόνο για την εξακρίβωση: α)της γνησιότητας του εγγράφου και β)της ταυτότητας του κατόχου μέσω άμεσα διαθέσιμων συγκρίσιμων χαρακτηριστικών στις περιπτώσεις που είναι υποχρεωτική η επίδειξη διαβατηρίου ή άλλων ταξιδιωτικών εγγράφων σύμφωνα με τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ.
562/2006 (Κώδικας Συνόρων του Σένγκεν)». Ενώ τονίζει: «Τα βιομετρικά στοιχεία αποθηκεύονται αποκλειστικά στο μέσο αποθήκευσης και δεν τηρούνται σε βάση δεδομένων».
Σύμφωνα με πρόσφατη ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Ελευθεριών και Δικαιωμάτων των Πολιτών, τα παιδιά κάτω των 12 ετών θα εξαιρούνται από τη συγκεκριμένη διαδικασία καθώς τα δακτυλικά τους αποτυπώματα, ιδιαίτερα σε νεαρές ηλικίες, δεν αποτελούν αξιόπιστα τεκμήρια, καθ΄ ότι μπορεί να υποστούν αλλαγές. Παρ΄ όλα αυτά, στο πλαίσιο της καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης και εμπορίας παιδιών (trafficking), όλα τα παιδιά κάτω των 14 ετών θα πρέπει να διαθέτουν προσωπικό διαβατήριο, το οποίο μάλιστα δεν μπορεί να έχει ισχύ άνω των τριών ετών.
Ταυτότητες και άδειες οδήγησης
Ανάμεσα στους άμεσους στόχους του ελληνικού κράτους είναι και η αντικατάσταση των σημερινών ταυτοτήτων και των αδειών οδήγησης από τη νέα γενιά των υπερσύγχρονων επίσημων εγγράφων που θα έχουν τη μορφή πιστωτικής κάρτας. Είναι άλλωστε γεγονός ότι η Ελλάδα συγκριτικά με άλλες χώρες (όπως π.χ. η Κύπρος), που εδώ και αρκετά χρόνια απολαμβάνουν τα προνόμια των νέων αυτών τεχνολογιών σε ταυτότητες και άδειες οδήγησης, βρίσκεται αρκετά πίσω στον συγκεκριμένο τομέα. Από τις 19.1.2009 όμως αυτό αναμένεται να αλλάξει αρχικά με τις άδειες οδήγησης και στην πορεία (δεύτερο εξάμηνο του 2009) με τις ταυτότητες.
«Οι νέες άδειες θα αρχίσουν να τυπώνονται περί το τέλος του πρώτου μήνα του νέου έτους» αναφέρει ο αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. «Σε πρώτη φάση η αλλαγή θα πραγματοποιηθεί στις νέες άδειες για τους νέους οδηγούς και στις ανανεώσεις. Σε βάθος χρόνου θα γίνει σιγά σιγά και η αντικατάσταση των παλιών αδειών, ωστόσο μιλάμε για ένα χρονοδιάγραμμα το οποίο φτάνει περί τα 30 χρόνια». Γεγονός που διαφοροποιεί τη συγκεκριμένη διαδικασία από εκείνη των διαβατηρίων, όπου υπήρχε αυστηρός χρονικός περιορισμός. «Τα διαβατήρια είναι αποδεικτικό ταυτότητας, έγγραφο ασφαλείας, το οποίο παρέχει τη δυνατότητα ταξιδιού και παραμονής στο εξωτερικό, οπότε η ανάγκη της άμεσης αλλαγής είναι επιτακτικότερη» εξηγεί ο αρμόδιος.
Λείπουν τα μηχανήματα
Το «κώλυμα» της τεχνολογίας των νέων διαβατηρίων, τουλάχιστον στο παρόν στάδιο, όπως μας ανέφερε ο ίδιος, εντοπίζεται στο γεγονός ότι πολλές χώρες δεν έχουν ακόμη εγκαταστήσει στους συνοριακούς σταθμούς τα απαιτούμενα συστήματα ανάγνωσης. «Πρόκειται για τους ειδικούς “readers” που επιτρέπουν την ανάγνωση και την εξακρίβωση των στοιχείων του διαβατηρίου και της ταυτότητας του κατόχου. Όταν όμως αυτοί λείπουν, τότε πραγματοποιείται μόνο μακροσκοπικός έλεγχος, δηλαδή το τι βλέπουμε μπροστά μας. Μόλις εγκατασταθούν τα μηχανήματα, η πιστοποίηση θα είναι ακόμη πιο εύκολη. Γιατί είναι συνδυασμός: εγώ βγάζω ένα αξιόπιστο ταξιδιωτικό έγγραφο με πολλά μέτρα ασφαλείας αλλά και ο άλλος που θα με δεχθεί θα πρέπει να έχει τους “αναγνώστες”, το κλειδί της χώρας προέλευσης, ώστε να μπορεί να πραγματοποιήσει την αντιπαραβολή» περιγράφει γλαφυρά. «Το διαβατήριο άλλωστε περιέχει συγκεκριμένα μέτρα ασφαλείας, όπως π.χ. ο βασικός έλεγχος πρόσβασης και η ενεργός πιστοποίηση, που προστατεύουν την κλωνοποίηση του εγγράφου ή την κλοπή των ψηφιακών δακτυλικών αποτυπωμάτων».
Η ενσωμάτωση των δακτυλικών αποτυπωμάτων έχει ήδη εφαρμοστεί στα γερμανικά διαβατήρια. Μάλιστα η πρόωρη αυτή εφαρμογή ξεσήκωσε την έντονη αντίδραση του γερμανικού οργανισμού χάκερ Chaos Computer Club eV. (CCC), τα μέλη του οποίου έσπευσαν να χαρακτηρίσουν τους γερμανούς πολίτες «πειραματόζωα» που αποδέχθηκαν την εφαρμογή μιας «τρωτής», όπως υποστηρίζουν, τεχνολογίας. Προς ένδειξη διαμαρτυρίας τους, τον Μάρτιο του 2008 κατάφεραν να αποσπάσουν και να δημοσιεύσουν τα δακτυλικά αποτυπώματα του υπουργού Εσωτερικών της χώρας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2008
www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=33&artId=238256
Πόσο καλά προστατευμένα είναι τα προσωπικά μας δεδομένα που φωλιάζουν στο τσιπάκι των νέων διαβατηρίων; Μιλώντας στο «Βήμα» ο ερευνητής Φαν Μπικ, ο οποίος «έσπασε» το σύστημα προστασίας τους, τονίζει ότι χρειάζεται αναβάθμιση των συστημάτων ελέγχου. Παράλληλα, η κοινωνική συγκυρία επιβάλλει την άμεση εφαρμογή αυστηρότερων ελέγχων
Τα νέα «αναβαθμισμένα» βιομετρικά διαβατήρια βρίσκονται προ των πυλών. Σύμφωνα με τον κανονισμό αριθ. 2252/2004 του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόσο η χώρα μας όσο και τα υπόλοιπα κράτη-μέλη καλούνται από τις 28 Ιουνίου του 2009 να εφαρμόσουν την έκδοση των νέων διαβατηρίων, στα οποία θα συμπεριλαμβάνονται τα δακτυλικά αποτυπώματα του κατόχου.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν βέβαια από μια τέτοια εξέλιξη, η οποία αφορά την προσθήκη νέων ψηφιακών προσωπικών δεδομένων στα επίσημα αυτά έγγραφα, είναι άπειρα. Πέρα από την εξακρίβωση των στοιχείων του κατόχου, τα δακτυλικά αποτυπώματα θα χρησιμοποιούνται και για τον εντοπισμό υπόπτων; Θα φυλάσσονται όλα σε μια συγκεκριμένη τράπεζα δεδομένων, όπου θα πιστοποιείται η ασφάλειά τους; Υπάρχει άραγε η δυνατότητα να «σπάσει» κανείς τις, κατά τις αρχές, «αδιάτρητες» δικλίδες ασφαλείας πλαστογραφώντας τα διαβατήρια και κλέβοντας τα δακτυλικά αποτυπώματα του κατόχου; Αυτές και άλλες πολλές είναι οι απορίες που γεννιούνται στο μυαλό μας στο άκουσμα της νέας και τεχνολογικά προηγμένης εφαρμογής. Τι από όλα αυτά όμως ισχύει στην πραγματικότητα;
Τι περιέχει το τσιπάκι
Όπως είπε στο «Βήμα» αρμόδιος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., το μόνο που θα διαφοροποιεί τα νέα βιομετρικά διαβατήρια από τα υπάρχοντα είναι η προσθήκη των ψηφιακών δακτυλικών αποτυπωμάτων στο ειδικό μικροτσίπ ταυτοποίησης μέσω ραδιοσυχνοτήτων RFΙD (Radio Frequency Ιdentification), το οποίο με τη βοήθεια ραδιοκυμάτων επιτρέπει την ανάγνωση των στοιχείων που φέρει από απόσταση κάποιων εκατοστών.
«Τα μοναδικά νέα στοιχεία που θα συμπεριληφθούν στο νέο διαβατήριο θα είναι τα δακτυλικά αποτυπώματα και συγκεκριμένα οι απλές αποτυπώσεις των δύο δεικτών του δεξιού και του αριστερού χεριού» εξηγεί. «Ήδη υπάρχει το τσιπάκι μέσα στο υπάρχον βιομετρικό διαβατήριο, όπου υπάρχουν οι φωτογραφίες και τα στοιχεία της προσωπικής του κατάστασης, τα οποία αναγράφονται και επάνω στη σελίδα του διαβατηρίου» προσθέτει ο ίδιος. Κάτι τέτοιο, όπως υποστηρίζει, βοηθά στο να εξακριβώνεται ότι το άτομο που φέρει το διαβατήριο είναι και ο νόμιμος κάτοχός του.
Τι θα γίνει όμως με τα διαβατήρια που θα βρίσκονται ακόμη σε ισχύ; «Τα προηγούμενα διαβατήρια των οποίων η ημερομηνία λήξης δεν έχει επέλθει θα ισχύουν κανονικά, δεν καταργούνται. Όπως επίσης ισχύουν και τα διαβατήρια πριν από τις 26.8.2006,τότε που δεν διέθεταν ακόμη τσιπάκι» υπογραμμίζει ο αξιωματικός.
Πώς ξεκλειδώνουν τα στοιχεία
Βασικό ρόλο στη χρήση των νέων βιομετρικών διαβατηρίων παίζει το πρωτόκολλο Υποδομής Δημόσιου Κλειδιού (ΥΔΚ). Ένας συνδυασμός λογισμικού, τεχνολογιών κρυπτογράφησης και υπηρεσιών ο οποίος θα καθιστά δυνατή τη δημιουργία μιας ασφαλούς υποδομής διαδικτυακών επικοινωνιών. Με τον τρόπο αυτόν οι εξουσιοδοτημένοι χρήστες- που στην προκειμένη περίπτωση θα είναι τα κράτη-μέλη- θα μπορούν να «ξεκλειδώνουν» τα δεδομένα του εγγράφου καθιστώντας έτσι δυνατή την επικύρωση των ψηφιακών στοιχείων ως προς τη γνησιότητά τους, ενώ παράλληλα θα εμφανίζει οποιαδήποτε τροποποίηση έχουν υποστεί.
Για την ενεργοποίηση και την εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος χρειάζονται ειδικοί κωδικοί, οι οποίοι για λόγους ασφαλείας αλλάζουν κατά διαστήματα. «Πρόκειται για ένα σύστημα υποδομής το οποίο μοιράζεται σε όλες τις χώρες που εκδίδουν τέτοια διαβατήρια. Εφαρμόζοντάς το στα ηλεκτρονικά συστήματα και στους ειδικούς ψηφιακούς “αναγνώστες” (readers) οι αρμόδιες αρχές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν αν το συγκεκριμένο διαβατήριο που ελέγχουν έχει πραγματικά εκδοθεί στη χώρα που αναγράφεται σε αυτό και δεν είναι “μαϊμού”»περιγράφει ο αξιωματικός. «Δηλαδή, βάζοντας το κλειδί που εμείς μοιράζουμε στις άλλες χώρες, μπορεί ο αρμόδιος να βλέπει κατά πόσο το διαβατήριο που περνά ανήκει πράγματι στη χώρα που αναφέρει ή είναι πλαστογραφημένο».
Ως προς τη χρήση των δακτυλικών αποτυπωμάτων των πολιτών η παράγραφος 3 του άρθρου 4 της συμβιβαστικής τροπολογίας, που αντικαθιστά τις τροπολογίες 14 και 26 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού αριθ. 2252/2004, ξεκαθαρίζει: «Μετά την έκδοση των διαβατηρίων ή ταξιδιωτικών εγγράφων ,τα βιομετρικά στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί για τον σκοπό αυτόν χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για σκοπούς ελέγχου των συνόρων και μόνο για την εξακρίβωση: α)της γνησιότητας του εγγράφου και β)της ταυτότητας του κατόχου μέσω άμεσα διαθέσιμων συγκρίσιμων χαρακτηριστικών στις περιπτώσεις που είναι υποχρεωτική η επίδειξη διαβατηρίου ή άλλων ταξιδιωτικών εγγράφων σύμφωνα με τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ.
562/2006 (Κώδικας Συνόρων του Σένγκεν)». Ενώ τονίζει: «Τα βιομετρικά στοιχεία αποθηκεύονται αποκλειστικά στο μέσο αποθήκευσης και δεν τηρούνται σε βάση δεδομένων».
Σύμφωνα με πρόσφατη ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Ελευθεριών και Δικαιωμάτων των Πολιτών, τα παιδιά κάτω των 12 ετών θα εξαιρούνται από τη συγκεκριμένη διαδικασία καθώς τα δακτυλικά τους αποτυπώματα, ιδιαίτερα σε νεαρές ηλικίες, δεν αποτελούν αξιόπιστα τεκμήρια, καθ΄ ότι μπορεί να υποστούν αλλαγές. Παρ΄ όλα αυτά, στο πλαίσιο της καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης και εμπορίας παιδιών (trafficking), όλα τα παιδιά κάτω των 14 ετών θα πρέπει να διαθέτουν προσωπικό διαβατήριο, το οποίο μάλιστα δεν μπορεί να έχει ισχύ άνω των τριών ετών.
Ταυτότητες και άδειες οδήγησης
Ανάμεσα στους άμεσους στόχους του ελληνικού κράτους είναι και η αντικατάσταση των σημερινών ταυτοτήτων και των αδειών οδήγησης από τη νέα γενιά των υπερσύγχρονων επίσημων εγγράφων που θα έχουν τη μορφή πιστωτικής κάρτας. Είναι άλλωστε γεγονός ότι η Ελλάδα συγκριτικά με άλλες χώρες (όπως π.χ. η Κύπρος), που εδώ και αρκετά χρόνια απολαμβάνουν τα προνόμια των νέων αυτών τεχνολογιών σε ταυτότητες και άδειες οδήγησης, βρίσκεται αρκετά πίσω στον συγκεκριμένο τομέα. Από τις 19.1.2009 όμως αυτό αναμένεται να αλλάξει αρχικά με τις άδειες οδήγησης και στην πορεία (δεύτερο εξάμηνο του 2009) με τις ταυτότητες.
«Οι νέες άδειες θα αρχίσουν να τυπώνονται περί το τέλος του πρώτου μήνα του νέου έτους» αναφέρει ο αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. «Σε πρώτη φάση η αλλαγή θα πραγματοποιηθεί στις νέες άδειες για τους νέους οδηγούς και στις ανανεώσεις. Σε βάθος χρόνου θα γίνει σιγά σιγά και η αντικατάσταση των παλιών αδειών, ωστόσο μιλάμε για ένα χρονοδιάγραμμα το οποίο φτάνει περί τα 30 χρόνια». Γεγονός που διαφοροποιεί τη συγκεκριμένη διαδικασία από εκείνη των διαβατηρίων, όπου υπήρχε αυστηρός χρονικός περιορισμός. «Τα διαβατήρια είναι αποδεικτικό ταυτότητας, έγγραφο ασφαλείας, το οποίο παρέχει τη δυνατότητα ταξιδιού και παραμονής στο εξωτερικό, οπότε η ανάγκη της άμεσης αλλαγής είναι επιτακτικότερη» εξηγεί ο αρμόδιος.
Λείπουν τα μηχανήματα
Το «κώλυμα» της τεχνολογίας των νέων διαβατηρίων, τουλάχιστον στο παρόν στάδιο, όπως μας ανέφερε ο ίδιος, εντοπίζεται στο γεγονός ότι πολλές χώρες δεν έχουν ακόμη εγκαταστήσει στους συνοριακούς σταθμούς τα απαιτούμενα συστήματα ανάγνωσης. «Πρόκειται για τους ειδικούς “readers” που επιτρέπουν την ανάγνωση και την εξακρίβωση των στοιχείων του διαβατηρίου και της ταυτότητας του κατόχου. Όταν όμως αυτοί λείπουν, τότε πραγματοποιείται μόνο μακροσκοπικός έλεγχος, δηλαδή το τι βλέπουμε μπροστά μας. Μόλις εγκατασταθούν τα μηχανήματα, η πιστοποίηση θα είναι ακόμη πιο εύκολη. Γιατί είναι συνδυασμός: εγώ βγάζω ένα αξιόπιστο ταξιδιωτικό έγγραφο με πολλά μέτρα ασφαλείας αλλά και ο άλλος που θα με δεχθεί θα πρέπει να έχει τους “αναγνώστες”, το κλειδί της χώρας προέλευσης, ώστε να μπορεί να πραγματοποιήσει την αντιπαραβολή» περιγράφει γλαφυρά. «Το διαβατήριο άλλωστε περιέχει συγκεκριμένα μέτρα ασφαλείας, όπως π.χ. ο βασικός έλεγχος πρόσβασης και η ενεργός πιστοποίηση, που προστατεύουν την κλωνοποίηση του εγγράφου ή την κλοπή των ψηφιακών δακτυλικών αποτυπωμάτων».
Η ενσωμάτωση των δακτυλικών αποτυπωμάτων έχει ήδη εφαρμοστεί στα γερμανικά διαβατήρια. Μάλιστα η πρόωρη αυτή εφαρμογή ξεσήκωσε την έντονη αντίδραση του γερμανικού οργανισμού χάκερ Chaos Computer Club eV. (CCC), τα μέλη του οποίου έσπευσαν να χαρακτηρίσουν τους γερμανούς πολίτες «πειραματόζωα» που αποδέχθηκαν την εφαρμογή μιας «τρωτής», όπως υποστηρίζουν, τεχνολογίας. Προς ένδειξη διαμαρτυρίας τους, τον Μάρτιο του 2008 κατάφεραν να αποσπάσουν και να δημοσιεύσουν τα δακτυλικά αποτυπώματα του υπουργού Εσωτερικών της χώρας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.