Συμφωνώ γιατί είναι προφανές ότι το αντικείμενο του Εκκλησιαστή είναι η ματαιότητα μακρυά από τον ήλιο και η κατανόηση του σκότους.M__ έγραψε:Ξαναδιαβάζοντας τον Εκκλησιαστή μου δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι η πτώση του Σολομώντα του έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσει και αυτό το πεδίο (μυστικισμός - εσωτερισμός) ώστε να έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει άποψη και να καταλήξει σε συμπεράσματα.LAPTONAS έγραψε:Την είχα δώσει λίγο πιο πριν την παλαιά πιστεύεις ότι υπάρχει κάτι στον Εκκλησιαστή που μπορεί να σχετίζετε με το θέμα ; γιατί λες :Άρα για κάποιο λόγο θα το είπες.η εικόνα ίσως γίνει καθαρότερη.
Οπως ένας ναρκομανής που συνήλθε μπορεί να γράψει για τον εφιάλτη των ναρκωτικών, ή μια πόρνη για την κατάντια της πορνείας κλπ, έτσι και αυτός γνωρίζοντας τα βαθέα του εσωτερισμού απέκτησε τη δυνατότητα να σχολιάσει εκ των υστέρων και να μεταφέρει τη ματαιότητα και την πλάνη και αυτής της παραμύθας του σατανά και να ολοκληρώσει αυτό που αναφέρει στον δεύτερο στίχο του βιβλίου.
ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης
Πως άλλωστε να σχολιάσεις περί ΠΑΝΤΩΝ και περί της ματαιότητας των πάντων, εαν πρώτα δεν γνωρίσεις τα πάντα.
Ωστε να μπορέσει τελικά να καταλήξει στο ξεκάθαρο συμπέρασμα που αναφέρει και στον τελευταίο στίχο του βιβλίου, χωρίς να μπορεί κάποιος να αντιτείνει ότι σχολιάζει θέματα που δεν γνώρισε.
13 Ας ακούσωμεν το τέλος της όλης υποθέσεως· φοβού τον Θεόν και φύλαττε τας εντολάς αυτού, επειδή τούτο είναι το παν του ανθρώπου.
14 Διότι ο Θεός θέλει φέρει εις κρίσιν παν έργον και παν κρυπτόν, είτε αγαθόν είτε πονηρόν
Με τέτοιο επιλογο δε ξεκαθαρίζει αρκετά και το που βρέθηκε ο Σολομώντας σε σχέση με το Θεό με το πέρας της αναζήτησής του.
Γιαυτό επαναλαμβάνει το Ματαιότητα ματαιοτήτων, είπε ο Εκκλησιαστής· τα πάντα ματαιότητα.
και λέει
Ποια είναι η ωφέλεια στον άνθρωπο από κάθε μόχθο του, που μοχθεί κάτω από τον ήλιο; 1:3
Είδα όλα τα έργα που γίνονται κάτω από τον ήλιο 1:14
τα πάντα ματαιότητα, και θλίψη πνεύματος, και κανένα όφελος κάτω από τον ήλιο. 2:11
...Και είδα, ακόμα, κάτω από τον ήλιο 3:16
κτλ κτλ
αλλά όλα αυτά το μόνο που επιβεβαιώνουν είναι ότι ο Σολομώντας "εξέπεσε" στο σκοτάδι (κάτω από τον ήλιο) και ενισχύουν την θέση ότι μπορεί πράγματι να πειραματίστηκε με διαφορά άρα διόλου τυχαία η "ρετσινιά".