ΟΣΙΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
Ερμηνεία είς τήν ένάτην ώδήν τής Παρθένου καί Θεοτόκου Μαρίας
άπό τό βιβλίον «ΚΗΠΟΣ ΧΑΡΙΤΩΝ» Εκδόσεις «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ»
Αί κυριώτεραι έντολαί καί προσταγαί, τής Νέας Διαθήκης μεταφρασμένοι εις τό άπλοϋν, εις ιζ' κεφάλαια.
Κεφάλαιον α'
"Οτι κάθε Χριστιανός χρεωστεΐ νά αγαπα τόν Θεόν.
Θέλεις άγαπήσει Κύριον τόν Θεόν σου, μέ δλην τήν καρδίαν σου, μέ δλην τήν ψυχήν σου, καί μέ δλον τόν νουν σου. Αύτή είναι ή πρώτη καί μεγάλη έντολή (Ματθ. κγ' 37).
’Ανίσως μέ άγαπάτε θέλετε φυλάττει τάς προσταγάς μου (Ίωάν. ιδ' 15).
"Οποιος έχει είς τήν ένθύμησιν του τάς έντολάς μου καί τάς φυλάττει, έκεινος εΐναι όπου μέ άγαπα. "Οποιος δέ άγαπα έμένα, θέλει άγαπηθή άπό τόν Πατέρα μου καί έγώ θέλω τόν άγαπήσει καί θέλω φανερώσει τόν έαυτόν μου μυστικώς μέσα είς αύτόν (Ίωάν. ιδ' 21).
"Οποιος δέν μέ άγαπα, έκεινος δέν φυλάττει τάς προσταγάς μου (Ίωάν. ιδ' 24).
Αγαπάτε τόν Χριστόν, άγκαλά καί νά μή τόν ήξεύρετε (Α' Πέτρ. α' 8).
"Οποιος άγαπα τόν γεννήσαντα Πατέρα, άγαπα καί τόν Υίόν, όπου γεννάται άπό τόν Πατέρα (Α' Ίωάν. ε' 1).
Κεφάλαιον β'
'Ότι χρεώστεί κάθε Χριστιανός νά άγαπα τόν άδελφόν του.
Δευτέρα δέ έντολή όμοία μέ τήν πρώτην εΐναι, τό νά άγαπήσης τόν άδελφόν σου ώσάν καί τόν έαυτόν σου (Ματθ. ε' 44).
Προσταγήν καινούργιαν σάς δίδω νά άγαπάτε ένας τόν άλλον, καθώς έγώ σάς ήγάπησα, έτσι καί έσεΐς άγαπάτε ένας τόν άλλον (Ίωάν. ιγ' 34).
Μέ τούτο τό σημάδι θέλουν γνωρίσει όλοι οί άσεβεΐς πώς έσεις εΐσθε μαθηταί μου, άνίσως έχετε άγάπην άνα-μεταξύ σας (Ίωάν. ιγ' 35).
"Αλλο νά μή χρεωστεϊτε, πάρεξ τό νά άγαπάτε ένας τόν άλλον, έπειδή έκεινος οπου άγαπα τόν άδελφόν του, όλον τόν νόμον έτελείωσε. Διότι τό, ού μοιχεύσεις, ού φονεύσεις, ού κλέψεις, ού ψευδομαρτυρήσεις, ούκ έπιθυμή-εις καί όλες οί άλλες έντολές, είς ταύτην τήν έντολήν άνακεφαλαιώνονται καί περιλαμβάνονται είς τό νά άγαπήσης τόν άδελφόν σου, ώσάν καί τόν έαυτόν σου (Ρωμ. ιγ' 8).
"Ενας τόν άλλον νά άγαπάτε μέ όλην σας τήν καρδίαν (Α' Πέτρ. α' 22).
Τήν άδελφότητα άγαπάτε (Α' Πέτρ. β' 17).
Άνίσως τόσον πολλά ό Θεός μάς ήγάπησε καί ήμεΐς χρεωστοϋμεν νά άγαπώμεν ένας τόν άλλον (Α' Ίωάν. δ'Π).
"Οποιος δέν άγαπά τόν άδελφόν του, αύτός εύρίσκεται είς τόν θάνατον (Α' Ίωάν. γ' 14)' μέ τούτο τό σημάδι έγνωρίσαμεν τήν άγάπην, ότι καθώς ό Χριστός έβαλε τήν ζωήν του είς θάνατον διά λόγου μας, έτσι καί ήμεις χρεωστουμεν νά βάλωμεν τήν ζωήν μας είς θάνατον διά τούς άδελφούς μας (Α' Ίωάν. γ' 16).
Παιδάκια μου, άς μή άγαπώμεν μέ τόν λόγον μόνον καί μέ τήν γλώσσαν, άλλά καί μέ τό έργον καί μέ τήν άλήθειαν (Α' Ίωάν. γ' 18).
"Οποιος άγαπά τόν Θεόν αύτός άγαπά καί τόν άδελφόν του (Α' Ίωάν. δ' 21).
Κεφάλαιον γ'
'Ότι οι Χριστιανοί χρεωστούν νά μή μάχωνται, ούτε νά έχουν μνησικακίαν καί μίσος μέ τούς άδελφούς των, άλλά καί άν συγχυσθουν, χρεωστούν γλήγορα νά φιλιώνωνται.
"Οποιος Χριστιανός θυμώνεται έναντίον τού άδελφού του ματαίως καί χωρίς εύλογον άφορμήν, θέλει γίνη υπόδικος εις τήν κρίσιν, καί όποιος Χριστιανός είπή εις τόν άδελφόν του (μέ θυμόν) ρακά, δηλ. καταφρονημένε, αύτός θέλει γίνει ύπόδικος εις τό συνέδριον τών κριτών. "Οποιος δέ είπη εις τόν άδελφόν του (μέ θυμόν) μωρέ, αύτός θέλει γίνη ύπόδικος εις τήν γέενναν τοΰ πυρός (Ματθ. ε' 22).
Άνίσως καί προσφέρης είς τήν Εκκλησίαν τού Θεού δώρον καί προσφοράν καί έκεί ένθυμηθης, ότι ό άδελφός σου είναι λυπημένος έναντίον σου, άφες έκεΐ είς τήν Εκκλησίαν τήν προσφοράν σου καί πήγαινε πρώτον φιλιώσου καί συγχωρήθητι μέ τόν άδελφόν σου καί ύστερον γύρισε είς τήν Εκκλησίαν καί πρόσφερε τό δώρον καί τήν προσφοράν σου (Ματθ. 24).
Φιλιώνου γλήγορα μέ τόν άδελφόν όπου έχεις μάχην έως όπου εύρίσκεσαι μαζί μέ αύτόν είς τήν στράταν τής παρούσης ζωής (Ματθ. ε' 25).
"Οποιος φαίνεται πώς είναι φιλόνεικος άς ήξεύρη ότι ήμεΐς δέν έχομεν τοιαύτην συνήθειαν νά φιλονεικοΰμεν, ούδέ αί Έκκλησίαι τού Θεού (Α' Κορ. ια' 16).
Ό δούλος του Θεού δέν πρέπει νά μάχεται, άλλά πρέπει νά είναι πράος είς δλους, διδακτικός καί άνεξίκακος (Β' Τιμόθ. β' 24).
Ό ήλιος άς μή βασιλεύς καί νά σας άφίνη μαχομένους· ήτοι προτού ό ήλιος νά βασιλεύη, έσείς νά φιλιώνεσθε (Έφεσ. δ' 26).
"Οποιος μισεί τόν άδελφόν του, εις τό σκότος εύρίσκεται καί είς τό σκότος περίπατεί καί δέν ήξεύρει πού πηγαίνει, ότι τό σκότος έτύφλωσε τό όμμάτιόν του (Α' Ίωάν. β' 11).
Κάθε Χριστιανός όπου μισεί τόν άδελφόν του είναι αυτός άνθρωποκτόνος, καί κάθε άνθρωποκτόνος ήξεύρετε οτι δέν έχει εις τόν έαυτόν του μένουσαν τήν ζωήν τήν αιώνιον (Α' Ίωάν. γ' 15).
Κεφάλαιον δ'
"Οτι οί Χριστιανοί χρεωστούν νά μή βλέπουν μέ περιέργειαν καί έπιθυμίαν
Έγώ σάς λέγω, δτι κάθε άνθρωπος, όπου βλέπει γυναίκα μέ έπιθυμίαν, αύτός έμοίχευσεν αυτήν σχεδόν εις τήν καρδίαν του (Ματθ. ε' 28).
"Ο,τι πράγμα εύρίσκεται είς τόν κόσμον είναι ή έπιθυμία τής σαρκός, ή έπιθυμία τών όμματίων καί ή υπερηφάνεια τής ζωής, τά όποια δέν είναι όλα άπό τόν Θεόν καί Πατέρα, άλλ’ είναι άπό τόν κόσμον, ό δέ κόσμος περνά καί χάνεται όμού καί ή έπιθυμία του όποιος δέ κάμνει τό θέλημα τού Θεού , αύτός μένει πάντοτε (Α' Ίωάν. β' 16).
Κεφάλαιον ε'
"Οτι οί Χριστιανοί χρεωστούν νά μή όμνύουν καί νά μή κάμνουν όρκους, ούτε άληθινούς, οϋτε ψευδείς.
Έγώ σάς λέγω νά μή όμνύετε μέ τελειότητα ούτε εις τόν ουρανόν, διότι αύτός εΐναι θρόνος τοϋ Θεοϋ ούτε είς τήν γην, διότι αύτή εΐναι ύποπόδιον τών ποδών του μήτε εις τά Ιεροσόλυμα, διότι αύτά εΐναι πόλις του μεγάλου Βασιλέως Θεού μήτε νά δμόνης εις τό κεφάλι σου, διότι δέν ήμπορεΐς νά κάμης μίαν τρίχα τής κεφαλής σου άσπρην ή μαύρην' άλλά ό λόγος σας δλος άς εΐναι τό ναί καί τό οτι δέ άλλο εΐπήτε περισσότερον άπό τό ναί καί τό ού, εΐναι κακόν καί έκ του διαβόλου (Ματθ. ε' 34).
Προτήτερα δέ άπό όλα, άδελφοί, φυλάττεσθε νά μήν ομνύετε, ούτε τόν ούρανόν, ούτε τήν γην, ούτε κανέναν άλλον δρκον, άλλά ό δρκος σας άς είναι τό ναί καί τό ού, διά νά μή πέσητε ύποκάτω εις κρίσιν καί καταδίκην" (ή καί διά νά μή πέσητε εις ύπόκρισιν). Καί άλλα μέν εΐναι τά πράγματα, άλλως δέ έσεΐς τά λέγετε, εί μέν γάρ εΐναι τό πράγμα, λέγετε τό ναί, ει δέ τό πράγμα δέν είναι, λέγετε τό ού (Ίακ. ε' 12).
http://www.paterikiorthodoxia.com/2013/ ... n-odi.html
συνεχίζεται
Οι κυριώτερες εντολές της Καινής Διαθήκης εις το απλούν - Αγ.Νικοδήμου Αγιορείτου
1''...δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις''\n [/align]